Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Yli 30 miljoonaa tienannut Petri Järvilehto kannattaa verotietojen julkisuutta: "Suomalainen kulttuuri on sitä, että ne käsitellään avoimesti ja suoraselkäisesti"

Järvilehdon perustama yhtiö tunnetaan ötökkäpeleistään. Pitkän linjan peliammattilainen on ollut kehittämässä muitakin suuria suomalaisia hittipelejä.

Petri Alanko näkee musiikin väreinä ja säveltää niistä hittivideopelien soundtrackeja – “Arvostus pelimusiikkia kohtaan on kasvanut”

Lapsena kulttuurivieras, säveltäjä-kosketinsoittaja Petri Alanko joutui koulukuraattorille synestesiansa vuoksi. Nyt aistien sekoittuminen on hänen työvälineensä.

Uutuuspelin julkaisseen Remedyn osake päätyi lievään laskuun

Remedyn aiemmat menestyspelit ovat Max Payne ja Alan Wake.

Remedyn Control-peliä hehkutetaan ensiarvioissa: "Vuoden nautittavimpia action-pelejä"

Tiistaina maailman pelimarkkinoilla julkaistava peli on suomalaisen Remedyn uusin miljoonaponnistus.

Remedyn Control on vuoden suurimpia kotimaisia kulttuurituotteita – ylittääkö peli odotukset vai ajaako se tekijänsä talousahdinkoon?

Kymmenien miljoonien peli on toistaiseksi vakuuttanut kriitikot, mutta nyt kaivataan hiottua teosta.

Martti Suosalo näyttelee hahmoa Remedyn uudessa pelissä: "Kun mä kotona kerroin lapsille meneväni tämmöiseen, niin ne oli ihan että etkä!"

Ellen Page, Kevin Spacey, Keanu Reeves, Martti Suosalo. Peleissä näkee yhä useammin tunnettuja näyttelijöitä.

Suomalaisfirma Remedy Entertainment mukana sovittamassa yhtä maailman suosituimmista tietokonepeleistä Xboxille – "Tämä on meille oikeasti iso juttu"

Uuden CrossfireX:n on tarkoitus tulla myyntiin vuonna 2020. Remedy Entertainment tuottaa korealaisen Smilegate-peliyhtiön kanssa jo seuraavaa Crossfire-projektia.

Pelit ovat jo niin realistisia, että ne tarvitsevat omat vaatesuunnittelijansa: Näin Heli Salomaa puki Remedyn odotetun Control-pelin hahmot

Control-pelissä pukusuunnittelijaa on työllistetty poikkeuksellisesti koko tuotantoprosessin ajan.

Peli voi olla myös taideteos eikä pelkkä talousnumero – "Minua on jo pitkään rieponut tapa, jolla peleistä puhutaan"

Uusi Pelitaiteen manifesti -kirja tarkastelee pelejä kulttuurisesta näkökulmasta.

Remedy esitteli uutuuspeliään Los Angelesissa – traileria seurasi suosionosoitukset ja syöksyvä osakekurssi

Remedy antoi esimakua tulevasta pelistään maailman suurimmassa pelialan tapahtumassa viime yönä. Ensi vuonna julkaistava Control on Remedyn ensimmäinen peli pörssiyhtiönä.

Uuden pelin puute painaa Supercelliä – Pelifirman liikevaihto ja tulos putosivat selvästi

Yhtiön mukaan sen pelit pysyivät viime vuonna edelleen maailman pelatuimpien ja tuottavimpien mobiilipelien joukossa.

Kova talous: Seuraavat miljardihitit syntyvät lisättyyn todellisuuteen – "Se on paras mahdollisuus"

Yksi mainosvideo kaksinkertaisti Next Gamesin markkina-arvon. Mitä tapahtui, toimitusjohtaja Teemu Huuhtanen?

Suomen peliyhtiöt rynnivät pörssiin – lähteekö Roviokin? Analyytikko: "Hyvin todennäköisesti"

Maailmalla peliyhtiöiden osakkeet ovat huippuhinnoissa. Riski on kuitenkin kova, muistuttaa Inderesin pääanalyytikko Sauli Vilén.

Remedyn vuosikausia hioma Quantum Break julkaistaan tänään: "Suurin peli, mitä Suomessa on ikinä tehty"

Kunnianhimoinen peliä ja tv-sarjaa yhdistelevä Quantum Break on poikkeuksellisen iso pelijulkaisu pohjoismaisessa mittakaavassa. Jatkossa suomalainen Remedy haluaa tehdä pelejään nopeammalla tahdilla.

Suomalainen pelitalo vei Hollywood-tähdet ensimmäiseksi hammaslääkäriin

Max Payne -sarjallaan tunnetuksi tulleen Remedyn uutuuspeli Quantum Break yhdistää peliä ja tv-sarjamaista videomateriaalia. Luovan johtajan mukaan haaveena on palata yhtiön oman Alan Wake -pelin maailmaan.

Suomen suurimman pelihankkeen vetäjä muistelee bisneksen alkua: "Onko tuo oikeaa työtä?"

20 vuotta täyttävä kotimaisen pelialan pioneeri Remedy valmistelee julkaisuun uutta Hollywood-näyttelijöillä varustettua konsolipeliään ja pohtii viihdetarjonnan laajentamista. Samaan aikaan yhtiö hakee uutta toimitusjohtajaa tehtävänsä jättäneen Matias Myllyrinteen tilalle.

Miksi suomalaiset pelifirmat menestyvät maailmalla?

Elina Lappalaisen uusi kirja on Pelien valtakunta.

Konsolipelejä tehdään Suomessa edelleen vähän – mobiilipeleissä kilpailu on koventunut

Suomalaiset pelifirmat panostavat mobiilipeleihin ja konsolipelejä tekevät vain harvat. Menestyminen mobiilimarkkinoilla vaatii kuitenkin yhä enemmän rahaa. Koventunut kilpailu räjäytti pelifirmojen markkinointibudjetit.

Sukellus pelimaailmaan: Pelialan historioitsija Juho Kuorikoski

Uuno Turhapuro muuttaa maalle on pelihistorian kummajainen

Elina Lappalainen kirjoitti tietokirjan Suomen peliyhtiöiden maailmanvalloituksesta

Tekijänä Elina Lappalainen vie vierailulle Remedyyn.

Pelifirma Remedyn pitkäaikainen johtaja jättää yhtiön

Max Payne- ja Alan Wake -peleistään tunnetun Remedyn toimitusjohtaja Matias Myllyrinne jättää yhtiön.

Ruotsissa pienet vievät, Suomessa isot

Ulkoministeriö perää kymmeniä miljoonia pk-yrityksille viennin vauhdittamiseen.

Ilkka Villi: "On hienoa näytellä itseäni älykkäämpää"

Monipuolisesti näyttelijän töitä tehnyt Ilkka Villi haluaa uppoutua tarinoihin ja käyttää mielikuvitustaan. Radion uutistyöstä hän on päätynyt teatteriin, televisioon, elokuviin ja Alan Wake -pelien päähenkilöksi.

Sinivalkoisia pelimuistoja

Kirja taustoittaa kotimaisen peliteollisuuden nousua.

Supercell-miljonääri pitää jalat maassa

Pelifirma Supercellin perustajajäsenet kuittasivat yrityskaupasta miljoonapotin. Kukaan heistä ei aio miljoonapotista huolimatta lopettaa arkista aherrusta. Yrityksen tunnetuimman pelin tuottajalla on itäsuomalaiset juuret ja hän haaveilee työn teosta.

Suomen pelifirmojen 10 helmeä

Miksi suomalaiset pelit lyövät läpi maailmalla? Koska ne ovat muihin nähden "omalaatuisia", sanoo mobiili- ja pelialan analyytikko Tero Kuittinen. Menetyspeleissä yritetään ajaa ylämäkeä tyhjällä tankilla – tai tappaa niitä kuuluisia vihreitä porsaita.

Maailman suurin pelijami kokoaa tuhannet alan ihmiset

Global Game Jamissa tuhannet harrastajat ympäri maailman kehittelevät pienissä ryhmissä tietokonepelejä. Ryhmien tavoitteena oppia yhdessä pelien tekemistä, pitää hauskaa ja ehkä saada aikaankin jokin peli. Osa nukkuu 48 tuntia kestävän pelijamin aikana, osa ei.

Tähtihetki arvosteli elokuvat Call Girl, Hotel Transylvania ja Imaginaerum

Tähtihetkessä Esko Rautakorven arvioitavana olivat elokuvat Call Girl, animaatio Hotel Transsylvania sekä Nightwish-leffa Imaginaerum. Vieraana oli Imaginaerumin ohjaaja Stobe Harju, joka on aiemmin ohjannut muun muassa musiikkivideoita ja konsolipeli Alan Waken juonianimaatioita.

Tietokonepeleistä kasvoi suuri suomalainen vientituote

Suomalaisten suunnittelemat pelit menestyvät maailmalla.

Peliala voi työllistää monen alan osaajia

Kasvava peliala ei tarjoa töitä vain tietotekniikkaa hallitseville ohjelmoijille ja koodaajille. Pelimarkkinoiden kasvaessa esimerkiksi mainonnan ja muun liiketoiminnan asiantuntijat nousevat yhä tärkeämpään osaan alan yrityksissä.

Pelimusiikista suomalainen vientituote?

Pelimusiikista povataan seuraavaa suomalaista vientituotetta. Suomalaiset pelit ovat jo menestyneet maailmalla, mutta kotimaisista säveltäjistä vasta muutamat ovat päässeet tekemään musiikkia suosituiksi nousseisiin peleihin. Tuottoisassa pelibisneksessä voisi olla jalansijaa esimerkiksi elokuvamusiikkia tehneille suomalaissäveltäjille.

Pelivuosi 2010: Ennätyksiä ja vihaisia lintuja Suomesta

Vuosi 2010 on ollut peleille ennätyksellinen. Esimerkiksi uusi Call of Duty -peli teki kaikkien aikojen myyntiennätyksen. Suomalaispelit puolestaan valloittivat maailmaa.

Time Picks Finnish Games As Year's Best

The US news magazine Time has placed two Finnish games in first and second place on Top 10 Video Games of 2010 list.

Time-lehti valitsi suomalaispelit vuoden parhaiksi

Yhdysvaltalainen Time-lehti on listannut vuoden parhaat pelit ja kärjestä löytyy kaksi suomalaista peliä. Vuoden peliksi lehti valitsi Remedy Entertainmentin Alan Waken ja kakkoseksi Rovion mobiilipelin Angry Birdsin.

Elokuvat hakevat vaikutteita peleistä

Hollywood-elokuvat ovat viime aikoina ryhtyneet hakemaan vaikutteita pelimaailmasta. Elokuvan, televisiosarjan tai pelin käsikirjoittaminen eivät loppujen lopuksi eroa paljon toisistaan.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle