Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Asiantuntijat teilaavat väitteet kännykän vaikutuksesta koululaisten Pisa-tulosten huonontumiseen - "Väitteelle ei ole tutkimusnäyttöä"

Keskustelu kasvatusalan sisällä heräsi, kun koulutuspolitiikan professori väitti Ylen haastattelussa, että älypuhelimen käyttö on laskenut Pisa-tuloksia.

Laiskottelua paheksutaan, mutta joutenolo voi tehostaa työntekoa

Ilman laiskottelua ei tapahtuisi mitään. Näin sanoo sosiologi, jonka mielestä laiskottelu on aina silloin tällöin hyödyllistä. Psykologi muistuttaa, että luominen on vaativaa puuhaa, joka vaatii vastapainoksi myös rentoutumista.

Lukiolaiset puolustavat peruspänttäämistä – "Perinteisessä luokassa on olo, että olen tullut oppimaan"

Nykyinen luokkaopetus passivoi koululaiset, eikä edistä oppimista kritisoi Helsingin yliopiston kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka.

Nuorten hyvä kohtelu kaupassa tärkeää: "Siirtyvät muuten nettiin"

Nuoret saavat osakseen kaupassa usein huonoa kohtelua. Se ei houkuta heitä palaamaan ostoksille. He siirtyvät kasvatuspsykologian professori Kirsti Longan mukaan mieluummin nettiin.

Aito kiinnostus saa oppijan unohtamaan ajankulun

Oppimishaluisenkaan tarkkaavaisuus ei tahdo enää riittää tuntien mittaisiin luentoihin, ja ryhmätöistä tulee helposti tyhmätöitä. Mutta miten oppimiskulttuuria sitten pitäisi muuttaa? Kasvatuspsykologian professorin mielestä tärkeintä on herättää oppijassa aito kiinnostus.

Silmät eivät peilaa sielua vaan katsojan asenteita

Silmät ovat sielun peili, joista voi lukea myös, valehteleeko toinen – näin moni uskoo. Tulkinnassa on kuitenkin monta mutkaa. Primitiivireaktio tekee omia tepposiaan ja katsoja voi myös sekoittaa kasvojen ilmeet ja silmien muodon. Klassisen valehteluvilkaisun kanssa taas saa olla tarkkana jo pelkästään vasenkätisten vuoksi, sanoo psykologian professori.

Psykologian jättiläinen Sigmund Freud

Millainen mies Freud oli ja miten psykoanalyysi sai alkunsa?

Professori kehottaa pitämään kännykät ja tabletit auki koulussa

Netistä ja sosiaalisesta mediasta puhuminen lasten kanssa muistuttaa osin edelleen seksivalistusta: vanhemmat korostavat vaaroja. Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka on ryhmänsä kanssa kehittänyt tulevaisuuden oppimisen ympäristön, missä puhelimet, tabletit ja älytaulut eivät ole uhka vaan oppimisen välineitä.

Tingitty nuoruus

Reportaasi nuorista laman jälkeisessä Suomessa vuonna 1997.

Computer Classrooms Gathering Dust

For most schoolchildren, computer use is a part of daily life, but usually after school. Helsinki University Professor Kirsti Lonka says that there is a need to upgrade the role of computers in Finnish education.

Tietokoneluokat pölyttyvät kuin kotien pianot

Maailman tietoyhteiskuntapäivä kannustaa tietotekniikan käyttöön. Monille koululaisille koneen käyttö on osa arkipäivää, mutta vasta vapaa-ajalla. Ylen Aamu-tv:n haastatteleman professorin mukaan koneiden roolia tulisi kasvattaa myös koulumaailmassa.

Koulujen johtaminen vaatii ihmissuhdetaitoja

Koulujen johtajilta edellytetään työssään aiempaa enemmän ihmissuhdetaitojen hallintaa. Pohjois-Suomen oppilaitosten johtajien mielestä ihmissuhteisiin liittyy suurempia haasteita kuin pedagogiikkaan tai hallintoon

Rehtoreiden työ yhä enemmän ihmissuhdejohtamista

Erityisesti koulujen ja oppilaiden huoltajien välisissä suhteissa on yhä useammin kitkaa. Professori Kirsti Longan mukaan tilanne kertoo, että roolit ovat hukassa.