Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Kuluttajaliitto: paras lääke kartellia vastaan on kilpailuttaminen

Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että tyypillisesti kartellit nostavat hintoja noin 10–30 prosenttia.

Kuluttajansuoja EU:ssa paranee, kansalaiset voivat jatkossa nostaa ryhmäkanteita kaikissa jäsenmaissa

Uuden EU-lain turvin esimerkiksi Vastaamon tietomurron 25 000 uhria olisivat voineet hakea korvauksia.

Kotimyynti korona-aikana kirvoittaa paheksuntaa – ostajan on hyvä tuntea omat oikeutensa

Kahdeksasluokkalaiset yrittäjänalut lähtivät kauppaamaan maskeja ovelta ovelle Raumalla.

Koronahuijarit keksivät koko ajan uusia keinoja hyödyntää ihmisten huolenaiheita – poliisitarkastaja: "Tällaiseen epävarmuuden tilaan on helppo iskeä"

Koronatestausten kaupittelulla yritetään kalastella ihmisten maksutietoja ja päästä kiinni tilillä oleviin rahoihin.

Vuokranantaja keksi, miten takuuvuokraa ei tarvitse juuri ikinä palauttaa – nyt asukkaat kysyvät, voiko niin tehdä loputtomiin ilman rangaistusta

Takuuvuokriin liittyviä kiistoja tutkitaan rikoksina hyvin harvoin, vaikka toiminta näyttäisi ilmeisen lainvastaiselta.

Peruuntuneet lennot ja majoitukset harmittavat monia – mikä on asiakkaan oikeus saada rahansa takaisin?

Mikäli asia ei etene, voi apu löytyä luottokorttimaksuissa pankin kautta tai olemalla yhteydessä suoraan majoittajaan.

Suomessa kaupitellaan nyt olemattomia hengityssuojaimia – Koronapandemia pitää rötöstelijätkin kotona, mutta nettirikolliset aktiivisina

Kuluttajaviranomaiset saavat valituksia harhaanjohtavasta markkinoinnista ja huijauksista.

Koronakriisillä haetaan näkyvyyttä mainoksille – kuluttajaviranomainen: "Ylilyöntejäkin on havaittu"

Mainokset heijastavat ajankohtaisia asioita, mutta koronaviruksen aiheuttamaa huolta ja pelkoa ei saa käyttää hyväksi.

Yhä useampi marketti sulkee ovensa, koska kauppa ei käy edes keskustassa – Kuluttajaliitto: "Pitäisikö tilalle harkita pienempiä kauppoja?"

Marketteja on suljettu vauhdilla viimeiset kaksikymmentä vuotta. Lähikaupoille olisi jo tilausta.

Nettihuijaukset lisääntyvät varoituksista huolimatta – lue poliisin aitoja esimerkkejä romanssihuijareista

Poliisin arvion mukaan nettihuijauksia tehdään vuosittain kymmeniä tuhansia. Vain osasta tehdään rikosilmoitus.

Kuluttajaliitto: Asiakkaiden luottamus Postiin on rapautunut – Näin postinjakaja, asiakas ja Postin johto näkevät postinjakelun tulevaisuuden

Postin toimitusjohtajan Heikki Malisen mukaan kirjepostin jakelun pitäminen ennallaan tulee olemaan hankalaa, kun kirjeiden määrä romahtaa.

Leivänpaahtimet osallistuvat kyberhyökkäyksiin Suomessakin – Mitä kuluttajan pitää tietää älylaitteensa tietoturvasta?

Tällä hetkellä kuluttajan on käytännössä vaikea tietää laitteensa tietoturvan tasoa. Selkeää kriteeristöä ei ole.

Kuluttajaliitto huolissaan kauppojen omien merkkien kohtalosta

Kuluttajaliiton mielestä mahdollisimman laaja valikoima antaa kuluttajille aidon mahdollisuuden valita.

Digitreenit: Testaa, pärjäätkö nettiajan huijareille!

Testaa 10 kysymyksellä, avaatko nettihuijarille ovet.

Onko budjettisi retuperällä kesäloman jäljiltä ja rahat loppu ennen palkkapäivää? Tässä 7 vinkkiä, miten saat taloutesi tasapainoon

Aloita selvittämällä, mihin rahasi hupenevat. Sen jälkeen ryhdy karsimaan menojasi sieltä, mistä pystyt.

Matkailija voi pian hakea korvausta lomanautinnon menetyksestä – bussimatkan ja konserttilipun osto voidaan laskea pakettimatkaksi

Alle vuorokauden kestävät matkat, jotka eivät sisällä yöpymistä, jäävät lain soveltamisalan ulkopuolelle.

Ikean nimissä tehty huijaus kerää huomiota Facebookissa, mainostaa valelahjoja

Ikean mukaan kyseessä ei ole aito sivu tai arvonta.

Kuluttajariitalautakunta: Finnair polkee asiakkaiden oikeuksia, 600 euron korvaus jäi maksamatta, ja yhtiö päätyi viranomaisen "mustalle listalle" – keskustele

Lentoyhtiön mielestä Suomen kuluttajaviranomaisten kanta poikkeaa muiden EU-maiden linjasta. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

EU lupailee kuluttajille mahdollisuutta ryhmäkanteeseen – Kuluttajaliitto riemuitsee: "Tätä odotettu enemmän kuin mitään muuta"

Liiton mukaan ryhmäkanne ja korkeammat seuraamusmaksut parantaisivat suomalaisenkin kuluttajan asemaa. Suomen laki tuntee ryhmäkanteen, mutta sitä ei ole käytetty vielä kertaakaan.

Vielä ehtii alennusmyynteihin, mutta miten ostaa vastuullisesti? Mieti ainakin näitä viittä asiaa

Tavararöykkiön ostaminen alennusmyynnistä vain ostamisen ilosta ei välttämättä ole hyväksi ympäristölle, mutta mielelle kyllä, sanoo tutkija.

Kaupan ala pyytää asiakkaita käyttäytymään: Kassaraivoa ja uhittelua – Kuluttajaliitto: Emme halua vastakkainasettelua

Ollaan ihmisiksi -kampanjalla halutaan herätellä kuluttajat miettimään omaa rooliaan asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä.

Kuluttajaliitto moittii Finnairin korvauksia kovin sanoin – Finnair: Valitukset ovat itse asiassa laskussa

Finnairia koskevien valitusten määrä kasvoi 70 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2016. Näin sanoi Kuluttajaliitto avoimessa moitekirjeessään. Valituksia tehdään satoja. Lentoja on vuodessa yli satatuhatta, huomauttaa yhtiö.

Sähkön hinta pysynee alhaalla pitkään – Ärhäkkä kilpailutus painaisi kuluja entisestään

Sähköyritykset etsivät aggressiivisesti uusia asiakkaita. Sähkölasku silti nousee siirtohintojen nousemisen ja verojen vuoksi. EU:n päästökaupan uudistamisen vaikutus hintoihin on epäselvä.

Kalliin keittiön mukana tuli yllätyksenä kulutusluotto – "Olisi pitänyt lukea sopimus kunnolla"

Erilaisia kulutusluottoja kaupitellaan monen kaupanteon yhteydessä. Huolimattomuus voi poikia esimerkiksi kalliin luottokortin.

Kuluttajaliitto ja Tukes: Asiakasta ei voi pakottaa luopumaan korvausvaatimuksista vastuuvapauslomakkeella

Allekirjoitettu lomake ei vapauta palveluntarjoajaa turvallisuusvastuusta.

Etkö päässyt lennolle? Korvaus voi olla jopa 600 euroa

Vapaaehtoisesti matkustajapaikasta ei kannata luopua, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling.

Paljon rasvaa, runsaasti suolaa, olemattomasti kasviksia – asiantuntijan mukaan hampurilaisten ravintosisältötiedot ovat puutteellisia

Hampurilaisannoksesta voi saada jopa puolet päivän suolamäärästä. Terveellisemmän vaihtoehdon voi valita, jos tutustuu pikaruokaravintolan koko valikoimaan, neuvoo ravitsemusalan asiantuntija.

Finnair ei käsittele lentokorvausyritys AirHelpin suomalaisasiakkaiden hakemuksia – Kuluttajaliitto: “Tilanne on todella valitettava”

AirHelp hakee asiakkailleen maksua vastaan korvauksia mm. myöhästyneistä lennoista. Finnairin mielestä AirHelpin toiminta Suomessa on luvatonta perintätoimintaa. Ulkomaalaisille AirHelpin asiakkaille Finnair kuitenkin maksaa korvauksia.

Puhelinmyynti on riesa kuluttajien lisäksi myös viranomaisille – "Selvittelytyö vie resursseja ihan liikaa"

Eniten ongelmia puhelinmarkkinoinnissa aiheuttavat niin sanotut tilausansatuotteet, jossa kuluttaja sitoutuu ymmärtämättään jatkuvaan tilaukseen.

Suunnitteletko remontin teettämistä? "Älä sovi mitään suullisesti"

Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen mukaan remonttia teettäessä kirjallinen sopimus ei voi olla liian pitkä.

Asuntoministeri Tiilikainen: Asumistuen neliövuokrat leikkuriin

Enimmäisvuokra voisi olla Tiilikaisen mukaan 12 euroa neliömetriltä edullisimmilla alueilla ja alle 20 euroa pääkaupunkiseudulla.

Pikavippien suitsiminen taas tapetilla – lakiin harkitaan sanktioita luotonantajalle

Korkokatto haluttaisiin ulottaa myös 2 000 euron ja sitä suurempiin luottoihin. Pikavippien säätelyllä haetaan ratkaisua kuluttajien velkaongelmiin.

Norovirus iskee hiihtoloman alkaessa – uskallanko lähteä matkaan?

Uskaltaako norovirustartuntaa epäilevä lähteä pitkään suunnitelulle lomamatkalle? Tai saako rahansa takaisin, jos matkan joutuu perumaan? Kysyimme asiaa THL:ltä ja Kuluttajaliitolta.

Ilmaisia koekuvauksia luvannut valokuvaamo puolustautuu: Kuluttajaliiton tiedote harhaanjohtava

Maksuttomia koekuvauksia tarjoavan Studio Eliten omistajan mielestä kiistassa on kyse siitä, että asiakkaat ovat yrittäneet saada itselleen ilmaisia koekuvia. Kuluttajaliitto: tiedote perustuu faktoihin.

Kuluttajaliitto huolissaan: Lisävakuutuksien myyjät jättävät kertomatta vakuutuksien huonot puolet

Kuluttajaliiton lakimiehen mukaan tavaroiden lisävakuutuksia kaupitellaan kertomalla asioista vain toinen puoli. Monesti lisävakuutuksen hankkiminen on myös turhaa, koska kotivakuutus ja takuu korvaavat rikkoutuneen esineen.

Jouluhössötys kuriin! Suunnittele ja tee vain tärkeimmät

Joulun kiireet huipentuvat lähipäivinä. Moni tuntee painetta siivota, leipoa, laittaa laatikot ja ostaa viimehetken lahjat. Vaihtoehtojakin on.

Kirje viipyy matkalla pian viikon – Postilla ei ole varaa kantaa joka päivä

Postille tulisi uuden lakiluonnoksen mukaan velvoite kantaa kirjeet ja kortit perille neljässä päivässä, mutta osa kirjeistä voisi viipyä matkalla jopa yli viikon.

Älä luota sokeasti yrityksiin – sinusta kerätään paljon tietoa

Kuluttajan mahdollisuus vaikuttaa omien tietojensa käyttöön paranee keväällä 2018, kun EU:n jäsenmaissa otetaan käyttöön digimaailmaan räätälöity uusi tietosuoja-asetus.

Käyttöohjeet saatava suomeksi ja ruotsiksi: "Kuluttajien pitäisi vaatia oikeuksiaan"

Jos tuotteessa ei ole sen käytön kannalta merkittäviä tietoja suomeksi tai ruotsiksi, on se kuluttajansuojalain mukaan virheellinen. Ostaja voi silloin vaatia esimerkiksi hinnanalennusta.

S-ryhmä taipui: Asiakas voi sittenkin päättää asiakastietojen käytöstä

S-Ryhmä aikoo rakentaa työkalun, jonka avulla asiakas voi vaikuttaa siihen, miten hänen tuotetasoisia ostotietoja hyödynnetään. Aiemmin kesällä S-Ryhmä kertoi alkavansa kerätä aiempaa tarkempia ostotietoja tuotekohtaisesti muun muassa S-Ryhmän ruokakaupoissa. Tästä muun muassa Kuluttajaliitto älähti.

S-ryhmän aikeet tietosuojavaltuutetun syyniin: "On kaikki merkit siitä, että mennään liian pitkälle"

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoo selvittävänsä, onko S-ryhmä muuttamassa S-Etukortin ehtoja yksipuolisesti. S-ryhmä ilmoitti eilen, että se alkaa kerätä asiakkaistaan entistä tarkempia tietoja.

S-ryhmä alkaa kerätä tarkempaa tietoa asiakkaista – Kuluttajaliitto tyrmistyi: "Nyt mennään pitkälle yksityiselämän asioihin"

S-ryhmä alkaa kerätä entistä tarkempia tietoja S-etukortilla tehdyistä ostoista. Kuluttajaliiton johtava lakimies pitää uutista tyrmistyttävänä.

Anttila-sotku käynnisti keskustelun kuluttajan asemasta konkurssissa

Konkurssilainsäädäntö kaipaa uudistusta, huomauttaa vihreiden konkaripolitiikko Osmo Soininvaara.

Kuluttajaliitto hämmästelee mobiiliasiakkaiden kiltteyttä – ”Sama jos ostaisi labradorinnoutajan, mutta saisi chihuahuan”

Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mielestä kuluttajat tyytyvät liian helposti heikkoihin nettiyhteyksiin. Valituksia tehdään harvoin, mutta erilaisissa liiton tilaisuuksissa mobiililiittymät ovat ylivoimaisesti yleisin valituksen aihe.

Vallilan yksiöt kalliimpia kuin Etu-Töölössä

Vuokrataso nousi selvityksen mukaan pääkaupunkiseudulla viime vuonna vajaan prosentin enemmän kuin muualla maassa.

Kuluttajaliitto toivoo asiakkaiden kiinnostuvan ravintolalihan alkuperästä – pikaruokaketjuilla tieto hyvin saatavilla

Kuluttajien toivotaan osaavan valita turvallisia vaihtoehtoja lautaselleen. Tavoitteena on vähentää antibiooteilla höystetyn lihan käyttöä.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle