Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Aktia pankin mainos Helsingin Sanomien kannessa, lehti lehtilaatikossa päälilmmäisenä.

Koronakriisillä haetaan näkyvyyttä mainoksille – kuluttajaviranomainen: "Ylilyöntejäkin on havaittu"

Mainokset heijastavat ajankohtaisia asioita, mutta koronaviruksen aiheuttamaa huolta ja pelkoa ei saa käyttää hyväksi.

Kaupunkipyörät ovat parkissa.

Kuluttajavirasto tiukkana: Kaupunkipyörien palauttamisongelmat eivät saa kaatua käyttäjän maksettaviksi

Moni pyöräilijä koki viime vuonna ikävän yllätyksen, kun palvelu veloitti epäonnistuneesta pyörän palautuksesta 80 euroa.

Kuvakaappaus Viagogo.com/fi -nettisivuilta.

Varo lipunmyyntisivusto Viagogoa, neuvoo kuluttajaviranomainen

Valituksia on tullut muun muassa lipuista, olemattomista tapahtumista ja piilokuluista

Kajaanin kaupunginteatteri

Teatterivieraat jäivät ilman ostamiaan lippuja – liput oli ostettu kansainvälisen lipputrokarin kautta

Kuluttajavirasto kehottaa varovaisuuteen pääsylippujen jälleenmyyjän Viagogon kanssa. Pelkkä lippujen jälleenmyynti ei ole Suomessa rikos.

Älypuhelin korjattavana matkapuhelinhuoltoliikkeessä Helsingissä.

Kuluttajavirasto selvitti kännykkävikoja: Korjausajat venyvät, ja samaa vaivaa korjataan useita kertoja

KKV:n mukaan samaa vikaa tulee korjata korkeintaan kaksi kertaa ja enintään kaksi viikkoa.

Henkilö käyttää älypuhelinta.

Viisi vinkkiä netin lippuhuijareiden välttämiseen

Kuluttajavirasto on kehottanut varovaisuuteen pääsylippuja jälleenmyyvän nettisivuston kanssa.

Kuvakaappaus Viagogo.com/fi -nettisivuilta.

Kuluttajavirasto kehottaa varovaisuuteen pääsylippujen jälleenmyyjän Viagogon kanssa

Virasto on saanut satoja valituksia kuluttajilta Viagogo-lipunmyyntisivustosta, joka on muun muassa perinyt konserttilipuista roimaa ylihintaa.

Puhelinkuulokkeet ja näppäimistö.

Lankesitko tilausansaan? Kuluttajaviranomainen varoittaa perusteettomasta perinnästä

Sukkien, partahöylien ja vitamiinien puhelinmyyjän epäselviä laskuja peritään uhkailemalla oikeudella. Kuluttajavirasto on julkaissut toimintaohjeet perusteettomaksi koetun perinnän lopettamiseksi. Tapauksia voi olla kymmeniätuhansia.

mies allekirjoittaa paperia

Kuluttajat valittavat entistä enemmän sopimuksista ja etämyynnistä

Kuluttajaneuvonta sai vuoden alkupuoliskolla tuhansia yhteydenottoja liittyen etämyyntiin ja sopimuksiin.

Matkustajat katsovat näyttötauluilta lentoaikataulujen muutoksia Brysselin kansainvälisellä lentoasemalla.

Myöhästyikö lentosi ja lentoyhtiö tarjosi lahjakorttia? Saatat olla oikeutettu paljon enempään

Moni matkailija menettää jopa satoja euroja, koska lentojen myöhästymistä ei osata vaatia oikeita korvauksia. Kuluttajariitalautakunnan mukaan lentoyhtiöt yrittävät lahjakorteilla välttää oikeiden korvausten maksamista.

Leikkirahaa

Kymmeniä rikosilmoituksia ja satoja valituksia kuluttajavirastoon urheilun arpayhtiöstä

Liikuntajärjestö Valon arpajaisluvalla myydyistä Unelma-arvoista on tehty yli 50 tutkintapyyntöä poliisille ja yli 300 valitusta Kuluttajavirastoon. Yksikään tapaus ei ole päätynyt syyteharkintaan.

Ihminen soittaa ovikelloa.

Kuluttajavirasto: Valitukset ovelta ovelle -myyjistä lisääntyneet

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan valitukset ovelta ovelle -myynnistä ovat lisääntyneet. Useat valitukset koskevat myyjien painostavaa menettelyä, kalliita hintoja ja peruuttamisoikeuden puuttumista.

50 euron seteli.

Uudenlaiset lainat koukuttavat nyt suomalaisia – Takuu-Säätiö: "Siinä on koko ajan piikki auki"

Jos maksat erittäin korkeita kuluja limiittilainasta, ota yhteyttä kuluttajaneuvojiin.

Jorma Harmoisen taloudessa sähköt oli poikki 40 tuntia.

Ilman sähköjä yli 40 tuntia – Sähköyhtiö ja Kuluttajavirasto erimielisiä: kuka korvaa, kun pakastin sulaa ja televisio pimahtaa?

Mikkeliläinen Jorma Harmoinen haluaa sähköyhtiöltä korvauksia sulaneesta pakastimesta. Sähköyhtiö ei pidä itseään korvausvelvollisena. Kuluttajaviraston mukaan sitä se kuitenkin on.

Lasku

Kuluttajavirasto KKO:n paperilaskuratkaisusta: "Liian aikaista arvioida vaikutuksia"

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Paula Hannula ei osaa vielä arvioida, antaako Korkeimman oikeuden ennakkoratkaisu puhelinoperaattorin paperilaskutuslisästä mahdollisuuden myös muille aloille veloittaa paperilaskusta.

Jonotusta Anttilan Kokkolan tavaratalossa

Kuluttajavirasto Anttilan loppuunmyynnistä: Lain mukaan mennään, konkurssipesä saa veron verran enemmän katetta

Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Katri Väänänen vastasi Anttilan konkurssialesta nousseisiin kysymyksiin. Moni asiakas on tuntenut itsensä huijatuksi, kun selvisi, että konkurssipesä voi myydä tuotteet ilman 24 prosentin arvonlisäveroa.

Windows-järjestelmä kännykässä ja tietokoneen ruudulla.

Kuluttajavirasto: Microsoftin olisi pitänyt tiedottaa Windows-päivityksistä seikkaperäisesti

Kuluttajavirasto ei ole vielä pyytänyt Microsoftilta selvitystä päivityksistä, joista on tullut virastoon noin 30 yhteydenottoa.

Kondenssivettä valuu putkesta.

SK: Kuluttajavirasto varoittaa lämpöpumppukauppiaasta

Ultimatemarket-nimeä käyttävää yritystä kannattaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan varoa. Viraston mukaan konkurssin tehnyt yritystoiminta jatkuu nyt todennäköisesti toisen firman nimissä.

Teemu Turunen

10 miljoonaa matkaa, vain 100 000 matkustusilmoitusta – näin pysyt ajan tasalla kriisitilanteessa

Brysselin tuhoisat terrori-iskut ovat herättäneet huolta matkustusturvallisuudesta. Suomalaisilla on vielä paljon petrattavaa matkustusilmoituksen teossa. Suomalaiset tekevät vuosittain 10 miljoonaa matkaa, mutta ilmoitusta on tehty vasta 100 000 kertaa.

Kaasuliesi

Kaasun siirtohinta hyppäsi – Kuluttajavirasto kutsumassa jakeluyhtiö Auroran kylään Carunan perässä

Kymmeniintuhansiin koteihin ja satoihin ravintoloihin kaasua siirtävä Aurora on seuraava yhtiö, joka on joutumassa hinnankorotuksista kuluttaja-asiamiehen sovittelupöytään. Jakelumonopolia pitävän Auroran mielestä kaasuhella ei ole välttämättömyys vaan "luksushyödyke".

Ostoskärryjä kaupan edustalla.

Ostan, en ajattele? Korkein oikeus voi ottaa kantaa shoppailun älykkyyteen

Urheiluvälineliike XXL:n mainonnasta on tulossa ennakkoratkaisu, jos kuluttaja-asiamies saa korkeimmalta oikeudelta valitusluvan.

Paperilasku.

Ärsyttääkö paperilaskusta maksettava lisä? Korkein oikeus pohtii sen kohtaloa

Puhelinlaskun paperiversiosta joutuu usein maksamaan ylimääräistä. Käytäntö asettaa eriarvoiseen asemaan heidät, jotka eivät pysty laskuja sähköisesti vastaanottamaan. Korkeimmalta oikeudelta odotetaan ratkaisua lisämaksujen poistamisesta mahdollisesti myös muiden laskujen osalta alkuvuoden aikana.

Facebookin kirjautumissivu

Facebookin harhaanjohtavat arvontasivut keräävät kymmeniä tuhansia tykkääjiä

Esimerkiksi Tykkää jos olet suomalainen -sivulla Facebook-käyttäjiä kehotetaan tykkäämään ja jakamaan erilaisia arvontakuvia. Kuvia jakamalla arvontaan ei voi kuitenkaan osallistua, vaan osallistumista varten on annettava yhteystietonsa markkinointikäyttöön erillisellä arvontasivulla.

Uimareita.

Kuluttajavirasto: Kyproksen-matka jäissä sadoilla suomalaisilla

Norjalainen matkanjärjestäjä Go International kertoi loppuviikolla asiakkailleen tehneensä konkurssin. Yhtiö oli järjestänyt matkoja Pohjois-Kyprokselle. Kuluttajavirasto selvittää asiaa ja arvioi, että se koskee satoja suomalaisia.

Uimareita.

Lehdet: Matkatoimiston konkurssi perui Kyproksen-matkoja – Kuluttajavirasto selvittää asiaa

Go Internationalin konkurssista kirjoittavat Ilta-Sanomat ja Iltalehti. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on ollut yhteydessä norjalaisiin tapauksen takia.

Matkalaukku katosi lennolla, kiertomatka edessä - mitä tehdä?

Joka vuosi miljoonia lentomatkaajia odottaa lentoasemalla ikävä yllätys, kun matkalaukku ei tulekaan perille. Useimmiten laukku tuodaan jo seuraavalla lennolla, mutta jos se katoaa päiväkausiksi, edessä voi olla uusien matkatavaroiden osto. Lentoyhtiö toki korvaa, mutta ihan heti ei ole syytä lähteä shoppailemaan runsaasti, varoittaa Kuluttajavirasto.

Pikavippihakemus kännykän näytöllä.

Otitko pikavipin näiltä yrityksiltä? Kuluttajavirasto kehottaa olemaan tarkkana maksujen kanssa

Pikavippejä myöntävien yritysten toimintaa on suitsittu lakia tiukentamalla useaan kertaan. Silti kannattaa olla tarkkana, kun pikavippifirmojen saatavia peritään.

Uusien autojen kauppa

Poliisi varoittaa auton hinta-arvioita tarjoavista sivustoista

Netissä autojen hinta-arvioita tarjoavien palvelujen käyttäjät ovat tietämättään sitoutuneet maksulliseen palveluun. Kuluttajaviraston mukaan laskuja ei pidä maksaa.

Lasku

Tuliko lehtilasku pyytämättä ja yllättäen? Älä maksa!

Kuluttajavirasto kehottaa käymään lehtien tilaussopimukset huolella läpi. Tilaamatta kuluttajille ei saa lähettää tuotteita.

Varoitusteksti bensa-automaatissa.

Kuluttajavirasto: Nakkilan bensa-aseman lappu ei merkitse mitään

Syöttämällä rikkinäisen kortin automaattiin sitoudut maksamaan huoltokustannukset. Näin ilmoitetaan Nakkilassa bensa-asemalla. Kilpailu- ja kuluttajavirastossa ollaan kuitenkin eri mieltä.

Perunakappoja

Kappa vai kilo perunaa?

Torikaupassa käytetyt perinteiset mittayksiköt kuten litra ja kappa puhuttavat kuluttajia. Mansikkalitran paino voi vaihdella jopa saman myyjän pöydässä.

Mainostajat: Bloggaajien on tiedettävä piilomainontaa koskevat säännöt

Blogin kirjoittajan on tiedettävä, miten mainonta erotetaan muusta sisällöstä, sanotaan Mainostajien liitosta. Kuluttajaviraston mielestä vastuu kuuluu mainostaville yrityksille.

Kukkarosta pursuaa ulos seteleitä.

Arpajaishallintopäällikkö Laiho varoittaa helpon rahan lupauksista

Aika ajoin Pohjois-Karjalassakin kuulee tarinoita loistavista verkostomarkkinointibisneksistä, joissa luvataan jälleenmyyjille tuhansien eurojen kuukausituloja, oikeastaan mitään tekemättä. Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho kehottaa varovaisuuteen näiden lupausten suhteen.

EU: Pankkipalveluiden hinnat vertailusivustolle

EU puuttuu pankkien palvelumaksujen näkymättömyyteen. Esimerkiksi Suomessa Kuluttajavirasto on äimistellyt, miten hankalaa on vertailla pankkiasioinnin hintoja.

Viranomainen: Seitsemän matkanjärjestäjän toiminnassa korjattavaa

Matkanjärjestäjä ei saa kerätä asiakkailta maksuja ennen matkaa, ellei järjestäjällä ole vakuutusta.

Mies käyttää kosketusnäytöllistä älypuhelinta.

Lukujen perusteella kaikki operaattorit ovat yhtä raivostuttavia

Kuluttajavirasto on käynyt asiakkaita harmittavista käytännöistä pitkää vääntöä teleyhtiöiden kanssa. Mistään ei tule niin paljon valituksia kuin Sonerasta, Elisasta ja DNA:sta.

Anja Peltonen

Kuluttajavirasto: Pankkien palvelumaksut pitäisi listata kerran vuodessa

Yle Uutisissa vierailleen kilpailu- ja kuluttajaviraston johtajan Anja Peltosen mielestä kuluttajan tulisi saada kerran vuodessa kootut tiedot maksamistaan palvelumaksuista.

Air Finlandin konkurssivakuus ei riitä asiakkaiden korvausvaatimuksiin

Kuluttajavirasto arvostelee Air Finlandin toimintaa vakuuksien järjestämisessä. Virasto on pyytänyt poliisia tutkimaan yhtiön toimet.

Mökkiläisten laajakaistoja selvitetään

Vapaa-ajan asuntojen laajakaistayhteyksiä selvitetään. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän pohtimaan, miten mökkien laajakaistayhteyksiä voitaisiin kehittää. Ryhmässä on muun muassa Etelä-Savon maakuntaliiton edustus.

Käytettyjen autojen autokauppa Vantaalla.

Näistä Suomi valittaa

Suomalainen kuluttaja ei yleensä helposti valita. Mutta kun aihetta löytyy, oikeuksistaan on syytä pitää kiinni.

Lainaerän veloitus -grafiikka.

Pankkien palvelumaksut nousevat – automaattinen veloitus tililtä voi maksaa yli kaksi euroa

Danske Bank korottaa ensi vuonna lainaerien automaattisesta veloituksesta perittävää maksua yli kahteen euroon. Myös Osuuspankki nosti vastaavaa maksuaan kesällä. Kuluttajavirasto pelkää, että pankit nostavat lainojen palvelumaksuja, koska eivät voi korottaa marginaaleja vapaasti.

Henkilö katselemassa uutta asuntoa.

Saako vanhojen lainojen marginaalia nostaa?

Kuluttajavirasto varoittelee pankkeja korottamasta vanhojen luottojen marginaaleja. Suunniteltu pankkivero lisä pankkien paineita nostaa uusien lainojen marginaaleja. Mitä mieltä olet vanhojen lainojen marginaalien nostosta?

Henkilö katselemassa uutta asuntoa.

Kuluttajavirasto: Vanhojen asuntolainojen marginaaleja ei voi automaattisesti korottaa

Kuluttajavirasto katsoo, ettei vanhojen lainasopimusten lainmuutoksia koskeva ehto avaa ovea marginaalien nostolle. Kilpailuasiantuntijat pohtivat, onko marginaalien korotuspuheissa kuluttajien pehmittelyn piirteitä.

Lastenohjelma

Lapsia ei saa kehottaa ostamaan

Aiemmin uutisoitu Kuluttajaviraston suositus laittaa lelukuvastot kirjekuoriin poiki keskustelun lapsille suunnatusta tv-mainonnasta. Kuluttajavirastosta kerrotaan, että lapsille suunnattuja mainoksia koskevat muutamat omat säännökset.

Lelukuvastoja kirjekuoressa

Kommentoijat eivät piilottaisi lelukuvastoja

Kuluttajaviraston ehdotus laittaa koteihin tulevat lelukuvastot kirjekuoriin ei saanut suurta kannatusta nettikommentoijilta. Keskustelijoiden mukaan Kuluttajaviraston tulisi mm. puuttua tv:stä tulevaan mainontaan harmittomien lelukuvastojen sijaan.

Lelukuvastoja kirjekuoressa

Kuluttajavirasto haluaa lelukuvastot kirjekuoriin

Joulun alla postitettavat lelukuvastot tulisi Kuluttajaviraston mielestä lähettää koteihin vanhempien nimellä kirjekuorissa. Näin estetään se, että markkinointi kohdistuu lapsiin.

Pitäisikö mainonta lapsille kieltää?

Joulun alla postitettavat lelukuvastot tulisi Kuluttajaviraston mielestä lähettää koteihin vanhempien nimellä kirjekuorissa. Näin estetään se, ettei markkinointi kohdistu lapsiin.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle