Uusimmat artikkelit
Varo tätä ilmiötä: huijarit tehtailevat oikeista konserttistriimeistä valetapahtumia, joiden avulla yritetään kalastaa luottokorttitietoja
Huijaukset voivat näyttää lähes identtisiltä oikeiden tapahtumien kanssa.
Koronakriisillä haetaan näkyvyyttä mainoksille – kuluttajaviranomainen: "Ylilyöntejäkin on havaittu"
Mainokset heijastavat ajankohtaisia asioita, mutta koronaviruksen aiheuttamaa huolta ja pelkoa ei saa käyttää hyväksi.

Kuluttajavirasto tiukkana: Kaupunkipyörien palauttamisongelmat eivät saa kaatua käyttäjän maksettaviksi
Moni pyöräilijä koki viime vuonna ikävän yllätyksen, kun palvelu veloitti epäonnistuneesta pyörän palautuksesta 80 euroa.

Lipputrokari myy Kuhmon Kamarimusiikin lippuja kalliilla – "Emme voi varmasti luvata, että sitä kautta ostetuilla lipuilla pääsee sisään"
Monille on syntynyt käsitys, että Viagogo on tapahtumien virallinen lipunmyyjä.

Suomen Sänkytukun taustayhtiö konkurssiin – luotolla saamatta jääneen kalusteen maksanut saa helpoiten rahansa takaisin
Kuluttajat raportoivat Eurolla Oy:n ongelmista jo ennen konkurssia.

Varo lipunmyyntisivusto Viagogoa, neuvoo kuluttajaviranomainen
Valituksia on tullut muun muassa lipuista, olemattomista tapahtumista ja piilokuluista

Teatterivieraat jäivät ilman ostamiaan lippuja – liput oli ostettu kansainvälisen lipputrokarin kautta
Kuluttajavirasto kehottaa varovaisuuteen pääsylippujen jälleenmyyjän Viagogon kanssa. Pelkkä lippujen jälleenmyynti ei ole Suomessa rikos.

Kuluttajavirasto selvitti kännykkävikoja: Korjausajat venyvät, ja samaa vaivaa korjataan useita kertoja
KKV:n mukaan samaa vikaa tulee korjata korkeintaan kaksi kertaa ja enintään kaksi viikkoa.

Viisi vinkkiä netin lippuhuijareiden välttämiseen
Kuluttajavirasto on kehottanut varovaisuuteen pääsylippuja jälleenmyyvän nettisivuston kanssa.

Kuluttajavirasto kehottaa varovaisuuteen pääsylippujen jälleenmyyjän Viagogon kanssa
Virasto on saanut satoja valituksia kuluttajilta Viagogo-lipunmyyntisivustosta, joka on muun muassa perinyt konserttilipuista roimaa ylihintaa.

Lankesitko tilausansaan? Kuluttajaviranomainen varoittaa perusteettomasta perinnästä
Sukkien, partahöylien ja vitamiinien puhelinmyyjän epäselviä laskuja peritään uhkailemalla oikeudella. Kuluttajavirasto on julkaissut toimintaohjeet perusteettomaksi koetun perinnän lopettamiseksi. Tapauksia voi olla kymmeniätuhansia.

Kuluttajat valittavat entistä enemmän sopimuksista ja etämyynnistä
Kuluttajaneuvonta sai vuoden alkupuoliskolla tuhansia yhteydenottoja liittyen etämyyntiin ja sopimuksiin.

Myöhästyikö lentosi ja lentoyhtiö tarjosi lahjakorttia? Saatat olla oikeutettu paljon enempään
Moni matkailija menettää jopa satoja euroja, koska lentojen myöhästymistä ei osata vaatia oikeita korvauksia. Kuluttajariitalautakunnan mukaan lentoyhtiöt yrittävät lahjakorteilla välttää oikeiden korvausten maksamista.

Kymmeniä rikosilmoituksia ja satoja valituksia kuluttajavirastoon urheilun arpayhtiöstä
Liikuntajärjestö Valon arpajaisluvalla myydyistä Unelma-arvoista on tehty yli 50 tutkintapyyntöä poliisille ja yli 300 valitusta Kuluttajavirastoon. Yksikään tapaus ei ole päätynyt syyteharkintaan.

Kuluttajavirasto: Valitukset ovelta ovelle -myyjistä lisääntyneet
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan valitukset ovelta ovelle -myynnistä ovat lisääntyneet. Useat valitukset koskevat myyjien painostavaa menettelyä, kalliita hintoja ja peruuttamisoikeuden puuttumista.

Uudenlaiset lainat koukuttavat nyt suomalaisia – Takuu-Säätiö: "Siinä on koko ajan piikki auki"
Jos maksat erittäin korkeita kuluja limiittilainasta, ota yhteyttä kuluttajaneuvojiin.

Ilman sähköjä yli 40 tuntia – Sähköyhtiö ja Kuluttajavirasto erimielisiä: kuka korvaa, kun pakastin sulaa ja televisio pimahtaa?
Mikkeliläinen Jorma Harmoinen haluaa sähköyhtiöltä korvauksia sulaneesta pakastimesta. Sähköyhtiö ei pidä itseään korvausvelvollisena. Kuluttajaviraston mukaan sitä se kuitenkin on.

Kuluttajavirasto KKO:n paperilaskuratkaisusta: "Liian aikaista arvioida vaikutuksia"
Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Paula Hannula ei osaa vielä arvioida, antaako Korkeimman oikeuden ennakkoratkaisu puhelinoperaattorin paperilaskutuslisästä mahdollisuuden myös muille aloille veloittaa paperilaskusta.

Kuluttajavirasto Anttilan loppuunmyynnistä: Lain mukaan mennään, konkurssipesä saa veron verran enemmän katetta
Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Katri Väänänen vastasi Anttilan konkurssialesta nousseisiin kysymyksiin. Moni asiakas on tuntenut itsensä huijatuksi, kun selvisi, että konkurssipesä voi myydä tuotteet ilman 24 prosentin arvonlisäveroa.

Kuluttajavirasto: Microsoftin olisi pitänyt tiedottaa Windows-päivityksistä seikkaperäisesti
Kuluttajavirasto ei ole vielä pyytänyt Microsoftilta selvitystä päivityksistä, joista on tullut virastoon noin 30 yhteydenottoa.

SK: Kuluttajavirasto varoittaa lämpöpumppukauppiaasta
Ultimatemarket-nimeä käyttävää yritystä kannattaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan varoa. Viraston mukaan konkurssin tehnyt yritystoiminta jatkuu nyt todennäköisesti toisen firman nimissä.

10 miljoonaa matkaa, vain 100 000 matkustusilmoitusta – näin pysyt ajan tasalla kriisitilanteessa
Brysselin tuhoisat terrori-iskut ovat herättäneet huolta matkustusturvallisuudesta. Suomalaisilla on vielä paljon petrattavaa matkustusilmoituksen teossa. Suomalaiset tekevät vuosittain 10 miljoonaa matkaa, mutta ilmoitusta on tehty vasta 100 000 kertaa.

Kaasun siirtohinta hyppäsi – Kuluttajavirasto kutsumassa jakeluyhtiö Auroran kylään Carunan perässä
Kymmeniintuhansiin koteihin ja satoihin ravintoloihin kaasua siirtävä Aurora on seuraava yhtiö, joka on joutumassa hinnankorotuksista kuluttaja-asiamiehen sovittelupöytään. Jakelumonopolia pitävän Auroran mielestä kaasuhella ei ole välttämättömyys vaan "luksushyödyke".

Ostan, en ajattele? Korkein oikeus voi ottaa kantaa shoppailun älykkyyteen
Urheiluvälineliike XXL:n mainonnasta on tulossa ennakkoratkaisu, jos kuluttaja-asiamies saa korkeimmalta oikeudelta valitusluvan.

Ärsyttääkö paperilaskusta maksettava lisä? Korkein oikeus pohtii sen kohtaloa
Puhelinlaskun paperiversiosta joutuu usein maksamaan ylimääräistä. Käytäntö asettaa eriarvoiseen asemaan heidät, jotka eivät pysty laskuja sähköisesti vastaanottamaan. Korkeimmalta oikeudelta odotetaan ratkaisua lisämaksujen poistamisesta mahdollisesti myös muiden laskujen osalta alkuvuoden aikana.

Facebookin harhaanjohtavat arvontasivut keräävät kymmeniä tuhansia tykkääjiä
Esimerkiksi Tykkää jos olet suomalainen -sivulla Facebook-käyttäjiä kehotetaan tykkäämään ja jakamaan erilaisia arvontakuvia. Kuvia jakamalla arvontaan ei voi kuitenkaan osallistua, vaan osallistumista varten on annettava yhteystietonsa markkinointikäyttöön erillisellä arvontasivulla.

Kuluttajavirasto: Kyproksen-matka jäissä sadoilla suomalaisilla
Norjalainen matkanjärjestäjä Go International kertoi loppuviikolla asiakkailleen tehneensä konkurssin. Yhtiö oli järjestänyt matkoja Pohjois-Kyprokselle. Kuluttajavirasto selvittää asiaa ja arvioi, että se koskee satoja suomalaisia.

Lehdet: Matkatoimiston konkurssi perui Kyproksen-matkoja – Kuluttajavirasto selvittää asiaa
Go Internationalin konkurssista kirjoittavat Ilta-Sanomat ja Iltalehti. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on ollut yhteydessä norjalaisiin tapauksen takia.
Matkalaukku katosi lennolla, kiertomatka edessä - mitä tehdä?
Joka vuosi miljoonia lentomatkaajia odottaa lentoasemalla ikävä yllätys, kun matkalaukku ei tulekaan perille. Useimmiten laukku tuodaan jo seuraavalla lennolla, mutta jos se katoaa päiväkausiksi, edessä voi olla uusien matkatavaroiden osto. Lentoyhtiö toki korvaa, mutta ihan heti ei ole syytä lähteä shoppailemaan runsaasti, varoittaa Kuluttajavirasto.

Otitko pikavipin näiltä yrityksiltä? Kuluttajavirasto kehottaa olemaan tarkkana maksujen kanssa
Pikavippejä myöntävien yritysten toimintaa on suitsittu lakia tiukentamalla useaan kertaan. Silti kannattaa olla tarkkana, kun pikavippifirmojen saatavia peritään.

Poliisi varoittaa auton hinta-arvioita tarjoavista sivustoista
Netissä autojen hinta-arvioita tarjoavien palvelujen käyttäjät ovat tietämättään sitoutuneet maksulliseen palveluun. Kuluttajaviraston mukaan laskuja ei pidä maksaa.

Tuliko lehtilasku pyytämättä ja yllättäen? Älä maksa!
Kuluttajavirasto kehottaa käymään lehtien tilaussopimukset huolella läpi. Tilaamatta kuluttajille ei saa lähettää tuotteita.

Kuluttajavirasto: Nakkilan bensa-aseman lappu ei merkitse mitään
Syöttämällä rikkinäisen kortin automaattiin sitoudut maksamaan huoltokustannukset. Näin ilmoitetaan Nakkilassa bensa-asemalla. Kilpailu- ja kuluttajavirastossa ollaan kuitenkin eri mieltä.

Kappa vai kilo perunaa?
Torikaupassa käytetyt perinteiset mittayksiköt kuten litra ja kappa puhuttavat kuluttajia. Mansikkalitran paino voi vaihdella jopa saman myyjän pöydässä.

Mainostajat: Bloggaajien on tiedettävä piilomainontaa koskevat säännöt
Blogin kirjoittajan on tiedettävä, miten mainonta erotetaan muusta sisällöstä, sanotaan Mainostajien liitosta. Kuluttajaviraston mielestä vastuu kuuluu mainostaville yrityksille.

Arpajaishallintopäällikkö Laiho varoittaa helpon rahan lupauksista
Aika ajoin Pohjois-Karjalassakin kuulee tarinoita loistavista verkostomarkkinointibisneksistä, joissa luvataan jälleenmyyjille tuhansien eurojen kuukausituloja, oikeastaan mitään tekemättä. Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho kehottaa varovaisuuteen näiden lupausten suhteen.
EU: Pankkipalveluiden hinnat vertailusivustolle
EU puuttuu pankkien palvelumaksujen näkymättömyyteen. Esimerkiksi Suomessa Kuluttajavirasto on äimistellyt, miten hankalaa on vertailla pankkiasioinnin hintoja.
Viranomainen: Seitsemän matkanjärjestäjän toiminnassa korjattavaa
Matkanjärjestäjä ei saa kerätä asiakkailta maksuja ennen matkaa, ellei järjestäjällä ole vakuutusta.

Lukujen perusteella kaikki operaattorit ovat yhtä raivostuttavia
Kuluttajavirasto on käynyt asiakkaita harmittavista käytännöistä pitkää vääntöä teleyhtiöiden kanssa. Mistään ei tule niin paljon valituksia kuin Sonerasta, Elisasta ja DNA:sta.

Kuluttajavirasto: Pankkien palvelumaksut pitäisi listata kerran vuodessa
Yle Uutisissa vierailleen kilpailu- ja kuluttajaviraston johtajan Anja Peltosen mielestä kuluttajan tulisi saada kerran vuodessa kootut tiedot maksamistaan palvelumaksuista.
Air Finlandin konkurssivakuus ei riitä asiakkaiden korvausvaatimuksiin
Kuluttajavirasto arvostelee Air Finlandin toimintaa vakuuksien järjestämisessä. Virasto on pyytänyt poliisia tutkimaan yhtiön toimet.
Mökkiläisten laajakaistoja selvitetään
Vapaa-ajan asuntojen laajakaistayhteyksiä selvitetään. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän pohtimaan, miten mökkien laajakaistayhteyksiä voitaisiin kehittää. Ryhmässä on muun muassa Etelä-Savon maakuntaliiton edustus.

Näistä Suomi valittaa
Suomalainen kuluttaja ei yleensä helposti valita. Mutta kun aihetta löytyy, oikeuksistaan on syytä pitää kiinni.

Pankkien palvelumaksut nousevat – automaattinen veloitus tililtä voi maksaa yli kaksi euroa
Danske Bank korottaa ensi vuonna lainaerien automaattisesta veloituksesta perittävää maksua yli kahteen euroon. Myös Osuuspankki nosti vastaavaa maksuaan kesällä. Kuluttajavirasto pelkää, että pankit nostavat lainojen palvelumaksuja, koska eivät voi korottaa marginaaleja vapaasti.

Saako vanhojen lainojen marginaalia nostaa?
Kuluttajavirasto varoittelee pankkeja korottamasta vanhojen luottojen marginaaleja. Suunniteltu pankkivero lisä pankkien paineita nostaa uusien lainojen marginaaleja. Mitä mieltä olet vanhojen lainojen marginaalien nostosta?

Kuluttajavirasto: Vanhojen asuntolainojen marginaaleja ei voi automaattisesti korottaa
Kuluttajavirasto katsoo, ettei vanhojen lainasopimusten lainmuutoksia koskeva ehto avaa ovea marginaalien nostolle. Kilpailuasiantuntijat pohtivat, onko marginaalien korotuspuheissa kuluttajien pehmittelyn piirteitä.

Lapsia ei saa kehottaa ostamaan
Aiemmin uutisoitu Kuluttajaviraston suositus laittaa lelukuvastot kirjekuoriin poiki keskustelun lapsille suunnatusta tv-mainonnasta. Kuluttajavirastosta kerrotaan, että lapsille suunnattuja mainoksia koskevat muutamat omat säännökset.

Kommentoijat eivät piilottaisi lelukuvastoja
Kuluttajaviraston ehdotus laittaa koteihin tulevat lelukuvastot kirjekuoriin ei saanut suurta kannatusta nettikommentoijilta. Keskustelijoiden mukaan Kuluttajaviraston tulisi mm. puuttua tv:stä tulevaan mainontaan harmittomien lelukuvastojen sijaan.

Kuluttajavirasto haluaa lelukuvastot kirjekuoriin
Joulun alla postitettavat lelukuvastot tulisi Kuluttajaviraston mielestä lähettää koteihin vanhempien nimellä kirjekuorissa. Näin estetään se, että markkinointi kohdistuu lapsiin.

Pitäisikö mainonta lapsille kieltää?
Joulun alla postitettavat lelukuvastot tulisi Kuluttajaviraston mielestä lähettää koteihin vanhempien nimellä kirjekuorissa. Näin estetään se, ettei markkinointi kohdistu lapsiin.