Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Myytäviä kuroma-autoja autoliikkeen pihalla.

Kymmenesosa Valtiokonttorin myöntämästä polttoainetuesta pohjalaismaakuntiin – Etelä-Pohjanmaa aktiivisin hakemusten suhteen

Kuljetusalan yritykset voivat marraskuun ajan hakea tukea valtiolta polttoainekustannusten nousun takia. Yli 900 pohjalaisyritystä on hyödyntänyt mahdollisuuden.

Ilmakuva Mikkelin lentoaseman kiitotiestä.

Mikkelin lentokentälle havitellaan sähköisen lentämisen ja droonien testaustoimintaa: ”Etelä-Savossa on Euroopan hiljaisin ilmatila”, sanoo Miksein toimitusjohtaja

Valtio myönsi puoli miljoonaa euroa Mikkelin lentokentän ylläpitämiseen. Sen turvin kentälle voidaan kehittää uutta toimintaa sillä aikaa, kun odotetaan sähkölentoneiden tuloa markkinoille.

TAMKin eTruck-hankkeen pohjalta Niinivirta Oy:ltä hankittu sähkökuorma-auto, joka on Iso-Britanniassa.

Suuret, kalliit ja painavat akut hidastavat raskaan liikenteen sähköistymistä – biokaasu voisi olla rekkojen vihreä vaihtoehto

Kaasukuorma-autojen tarvitsema tekniikka on valmiina. Suuri este biokaasun käyttönotolle raskaassa liikenteessä on, että tankkausverkosto on edelleen liian harva.

Alusta lastataan Kaskisten satamassa.

Kaskisten satamaa odottavat jätti-investoinnit – Metsä Boardin kartonkitehdas voisi toteutuessaan jopa tuplata sataman liikenteen

Kaskisten satamaan odotetaan jopa kuuden miljoonan euron investointeja. Ehkä jopa enemmän, jos suunniteltu kartonkitehdas etenee toteutukseen asti.

Lentokonetta lastataan lentokentällä.

Lappeenrannan lentokenttä sai ydinpolttoaineen kuljetuksesta tiedon jo viikkoja sitten – salainen operaatio oli lentokentällä lauantaina

Lappeenrannan lentokentällä on toimitusjohtaja Jukka Himasen mukaan hyvät valmiudet hoitaa mitä tahansa ilmailun operaatioita. Ydinpolttoaineen lastaus saattoi olla niin sanottu kerran elämässä koettava tapaus.

Ydinpolttoaineen lastaus Lappeenrannassa

Lappeenrannan lentokenttä vilisi poliiseja lauantaina – syyksi paljastui venäläisen ydinpolttoaineen kuljetus Suomen kautta

Ydinpolttoaine ei ole EU:n pakotteiden alainen. Säteilyturvakeskuksen mukaan tuoreen ydinpolttoaineen kauttakuljetukset eivät ole poikkeuksellisia.

Telinvaihtoraiteella varustetut rautatiekiskot Suomen ja Ruotsin rajalla.

Tavaraliikenne kulkee nyt sujuvammin Suomen ja Ruotsin rajalla – raideleveyden vaihtoon löytyi ratkaisu

Ennen muutosta Tornion ja Haaparannan rajalla oli vierekkäin Ruotsin ja Suomen raideleveyksillä olevat kiskot ja tavaraa jouduttiin rajalla siirtämään vaunujen välillä.

Bensan hinnat Nesteen digitaalinäytössä.

Liian vähän, liian myöhään – polttoainetuki on kuljetusalalle tervetullut, mutta alan yrittäjien mielestä toteutus ontuu

Kuljetusalan yritysten lisäksi työkoneyrityksillä on mahdollisuus hakea polttoainetukea marraskuun ajan.

Operail Kuopion juna-asemalla.

Viron valtion omistama Operail aikoo vetäytyä Suomesta – aloitti tavarankuljetukset vain kaksi vuotta sitten

Operail Finland on ollut yksi harvoista yksityisistä tavarankuljettajista Suomen rautateillä. 

Narvik, Norja, uudet konttikuljetukset,  uudet konttikuljetukset siirtyvät usasta narvikiin.  Narvikin merisatama.

Nato-jäsenyys tarjoaa yllättävän avun Suomen huoltovarmuuteen tosipaikassa – tutustuimme satamaan, jonne pitkät tavarajunat saapuvat joka yö

Jos laivaliikenne Itämerellä jostain syystä estyisi, korvaava reitti löytyy Nato-Norjan suojaamasta satamasta Narvikista.

Vaasa kaupunginjohtaja Tomas Häyry hymyilee kameralle

Vaasan sataman investoinneilla on kiire – kasvavat rahtimäärät edellyttävät leveämpiä ja syvempiä väyliä sekä parempaa tieyhteyttä satamaan

Vaasan satamaan on investoitu viime vuosina 30 miljoonaa euroa. Seuraavat investoinnit maksavat kaupungille 10 miljoonaa lisää. Kaupunginjohtaja Häyryn mukaan investoinnit ovat välttämättömiä.

Yksi kuorma-auto on pysäköity Taipaleen terminaaliin. Muut pakkausaukot ovat tyhjillään.

Kuljetusala kärsii poikkeuksellisesta kalustopulasta – kuorma-autoa saa odottaa liki vuoden, perävaunun saattaa saada vasta 2024

Kuljetusyrityksille pitkät toimitusajat tarkoittavat lisääntyneitä korjaus- ja huoltokuluja sekä estävät uusien töiden vastaanottamisen. Kuljetusala on myös huolissaan ensi talven energiakuljetuksista.

Näkymä kaukaa Riihimäen ratapihalle, etualalla eristysnauhaa ja pelastustoimen ajoneuvo.

Suomen ratapihoilla seisoo pakotteiden takia yli 200 vaarallisten aineiden kuljetukseen tarkoitettua säiliövaunua – yksi alkoi vuotaa viime viikolla

Vaarallisia aineita kuljettaneet rautatieyritykset ovat vastuussa Venäjää koskevien EU-pakotteiden takia takavarikoiduista vaunuista. VR odottaa viranomaisilta päätöstä vaunujen kohtalosta.

Saimaalla kärsitään rahtilaivapulasta

Sisävesillä kärsitään rahtilaivapulasta – aluksia ei saada lisää, koska Venäjän hyökkäys Ukrainaan pysäytti liikenteen Saimaan kanavassa: “Olemme motissa”

Puuta kuljetetaan Vuoksen vesistössä nyt niin paljon, että Saimaalle tarvittaisiin jo lisää laivoja. Muut rahtikuljetukset Saimaalla ovat sen sijaan lähes tyrehtyneet. 

Hinaaja vetää lauttaa perässään Vaasan Sisäsatamaa kohti.

Viisisataa tonnia painava jättilauta hinattiin Vaskiluodosta sisäsatamaan Vaasassa – "Tämän kokoinen lautta ei pysähdy ihan sadassa metrissä"

Vajaan tuhannen neliön kokoinen lautta hinattiin satamaan tänään ja ankkuroidaan huomisen aikana. Lautan päälle on suunnitteilla Tommi Mäen saunaravintolakokonaisuus. 

Rahtilaivan kyydissä olevia kontteja Mussalon satamassa Kotkassa.

Maailmankauppaa piinaa nyt konttipula – Huoltovarmuuskeskus selvittää onko Suomella riittävästi laivoja jos vakava kriisi iskee

Venäjän eristäminen talouspakotteilla muutti merkittävästi Itämeren laivaliikenteen reittejä, aluksia ja aikatauluja.

Alus on lähdössä telakalta merelle. Taustalla on isoja nostureita.

Finnlinesin uusien alusten kuljetuskapasiteetti kasvaa – Kiinassa rakennettavat laivat seilaavat jatkossa Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä

Finnsiriuksen ja sisaralus Finncanopuksen käyntisatamat ovat Naantali, Långnäs ja Kapellskär. Finnlines on liikennöinyt reitillä 25 vuotta.

Vainikkalan ratapihalla pysähdyksissä olevia kontti- ja säiliöjunia.

VR sulkee neljä idän tavaraliikenteen toimipaikkaa Venäjän rajalla – samalla 70 työtehtävää lakkaa

VR Transpoint sulkee Vainikkalan, Niiralan, Imatrankosken ja Vartiuksen toimipisteet. Muutokset toteutetaan vuoden 2022 loppuun mennessä, jolloin myös tavaraliikenne itään viimeistään loppuu.

Tuontipuuta Haminan-Kotkan satama-alueella.

Ukrainan sodan yllättävä vaikutus Suomen suurimpaan vientisatamaan – tuonti alkoi vetää kuin häkä

Ulkomaisen tuontipuun osuus suuryhtiöiden puunjalostuksessa on pieni, mutta muutos kuljetusketjussa on Ukrainan sodan alettua suuri. Saimaan kanavaa ei ole sen jälkeen voinut käyttää.

Kuorma-auto odottaa pääsyä Suomeen Vaalimaan raja-asemalla. Pietari-kyltti rekan edessä.

Näin Venäjä-pakotteita kierretään itärajalla: tyhjä EU-rekka hakee tavaraa Venäjältä Suomeen

EU-pakotteet ovat johtaneet omalaatuisen käytäntöön itärajalla. Venäläistä rahtia kulkee yhä rajan ylitse, mutta kuljetuksia eivät hoida venäläiset rekat. Sen sijaan rahti vaihtuu aivan rajan pinnassa Venäjän puolella EU-rekkoihin.

rekka-auton renkaat liikenteessä

Sähkörekat eivät ole lähitulevaisuuden ratkaisu raskaassa liikenteessä

Kempeleläisen Transport Savikon polttoainekulut ovat nousseet pahimmillaan jopa 70 prosenttia. Kuljetukset on jouduttu suunnittelmaan mahdollisimman tehokkaiksi jo pitkään.

Puutavararekka ja perävaunu täydessä raakapuulastissa matkalla Pelloksen vaneritehtaalle.

Pitkät ja raskaat jättirekat maanteillä ovat suomalainen erikoisuus – Euroopan komissio yrittää nyt harmonisoida painoja ja pituuksia

Suuret yhdistelmäajoneuvot alentavat kuljetuskustannuksia, mutta rasittavat kelirikon kolhimia maanteitä ja siltoja. Uuden digiteknologian laajempi käyttö ja digitiedon analysointi säästäisi korjauskustannuksissa, sanoo tierakenteiden professori.

Poliisin hiha ja auto takana

Sisä-Suomen poliisi havaitsi kymmeniä rikkomuksia raskaan liikenteen tehovalvonnassa

Eniten puutteita oli ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa ja kuormien varmistamisessa.

yleiskuva

Joka kymmenennessä raskaan liikenteen ajoneuvossa puutteita Lounais-Suomessa – valvonnassa jäi kiinni myös etsintäkuulutettuja

Lounais-Suomen poliisi tarkasti viime viikolla 179 raskasta ajoneuvoa. Eniten ongelmia oli ajo- ja lepoaikarikkomuksissa.

Rahtilaiva on kiinnittyneenä laituriin. Sen edustalla on rekka kyydissään tuuliturbiinin lapa.

Vaasan sataman laituri on liian lyhyt – alukset odottavat ankkuroituna Merenkurkussa

Suurikokoisten laivojen lastit voidaan kuormata ja purkaa vain yksi laiva kerrallaan. Sataman operaattoriyhtiön toimitusjohtaja toivoo, että erikoiskuljetusten lisääntynyt määrä otettaisiin huomioon satamaa kehitettäessä.

Säiliöautonkuljettaja Kaisa Uusitalo auton ratissa.

Kaisa Uusitalo sai työpaikan säiliöauton kuskina työkkärin kautta ja se on erikoista – yrittäjät etsivät osaajansa mieluummin somesta

Vain viidennes kuljetusalan yrittäjistä hyödyntää TE-keskuksen palveluita työntekijöiden etsinnässä, vaikka alalla on työvoimapula. Kokemus on, että työkkäri tarjoaa työhön ihmisiä vailla tarvittavia pätevyyksiä, osaamista tai motivaatiota.

Kuvassa  erikoiskuljetus lähdössä Kokkolan satamasta

Kokkolan satamalle 3 miljoonan euron investointiavustus EU:lta – tavoitteena on kumipyöräliikenteen aloittaminen

Hopeakiven satamaan ja Kantasatamaan tulee uudet laiturit, Hopeakiveä kehitetään etenkin tuulivoimakuljetuksia varten

Ainakin 12 ihmistä kuoli ja 251 loukkaantui kloorikaasuvuodossa Jordaniassa

13 kuoli ja yli 250 loukkaantui kloorikaasuvuodossa satamassa Jordaniassa – työntekijät yrittivät paeta keltaista myrkkypilveä

Loukkaantuneista noin puolet tarvitsivat sairaalahoitoa. Jordanian terveysministeriön mukaan uhrit saivat oireita kloorikaasun hengittämisestä.

Kuvassa oranssi-valkoinen alus satamassa.

Ensimmäinen LNG-alus Pietarsaaren satamassa – Lady Marie Christine saa sisuksiinsa UPM:n sellua

Nesteytetyllä maakaasulla käyviä aluksia on jatkossa tulossa satamaan muitakin.

Venäläisiä sotilakuorma-autoja.

Venäjä sanoo avanneensa liikenneyhteydet Donbasin kautta Krimille

Venäjä asettaa ehtoja Ukrainan viljanviennille.

Kuorma-autoja Savon Kuljetuksen logistiikkakeskuksen pihalla Kuopiossa.

Savon Kuljetuksen uusi logistiikkakeskus on valmis – yrityksen jätti-investointi keskittää toiminnot yhteen paikkaan

Uusi logistiikkakeskus maksoi yli 10 miljoonaa euroa. Hallitilaa on vajaat 4 000 neliömetriä. Vilkkainta keskuksella on aamuyöllä ja toimintaa on kuutena päivänä viikossa.

Grafiikka näyttää kartalla Lappeenrannasta Viipuriin kulkevan Saimaan kanavan, sekä suunnitellut Ristiinasta Heinolaan Mäntyharjun kautta kulkevan Mäntyharjun kanavan ja Heinolasta Kouvolan kautta Haminaan kulkevan Kymijoen kanavan.

Saimaan vientiteollisuus vaatii yhteyttä merelle: "Meillä on mahdollisuus investoida muihin maihin, jos Saimaalle ei pääse laivalla"

Kymijoen-Mäntyharjun kanavien rakentaminen tekisi Suomessa mahdolliseksi Keski-Euroopassa suosituksi tulleen kanavamatkailun. Teollisuuden mukaan laivayhteyden puuttuminen Saimaalta Itämerelle nostaa kuljetuskustannuksia kohtuuttomasti.

VR:n veturi vetää tavarajunaletkaa ratapihalla

VR:n tavaraliikenteessä pohditaan, mitä tehdä 2 000 työntekijälle – epävarmuus jatkuu kuukausia

VR Transpointin mukaan loppuvaa idän tavaraliikennettä pystytään korvaamaan, mutta ei kokonaan. Henkilöstöä koskevat muutosneuvottelut ovat vasta alkaneet. Päättymisaikaa niille ei ole.

Kouvolan RR-terminaalin työmaa-alue Kouvolan Teholassa.

Suomen junaliikenteen risteykseen rakennetaan 40 miljoonan euron terminaalia, jolta lähti idea alta – kysyimme, mitä sille pitäisi tehdä

Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali otetaan käyttöön ensi vuonna. Pohja toiminnalle on rakennettava uudelleen Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

Poliisiauton vilkut

Poliisi ratsasi raskasta liikennettä vappuna Enontekiöllä – lähes puolet pysäytetyistä rikkoi lakia

Vaarallisin lasti oli niillä kahdella raskaan liikenteen ajoneuvolla, joiden kyydissä oli tuhansia litroja syövyttäviä ja palavia nesteitä ilman asianmukaisia merkintöjä.

Saimaan kanavan Mustolan sulku.

HS: Hallitus on perumassa Saimaan kanavan remontin – hanketta lykättiin jo marraskuussa

Remontti olisi maksanut 95 miljoonaa euroa ja sen oli tarkoitus valmistua vuonna 2024.

Purjevene kuivalla maalla talviteloilla Lappeenrannan satamassa.

Venäjän uhkaus Saimaan kanavan vuokrasopimuksen purkamisesta on spekulaatiota, sanoo kanavan vastuuhenkilö: "Venäjä ei ole nostanut tällaista esiin"

Lappeenrantalaisen huviveneilijä Markku Mäki-Hokkosen purjehduskausi on alkamaisillaan, mutta Saimaan kanavalle hän ei uskalla lähteä.

valko-sininen akryylihappokontti sataman kentällä

Kemiallista ainetta sisältävä kontti oli vaarassa räjähtää satamassa Kotkassa – happo kuumeni tuntemattomasta syystä

Räjähdysvaaran uhan alla ollutta akryylihappo on saatu jäähdytettyä Hietasen satamassa Kotkassa. Jäähdytys kesti noin vuorokauden ajan. Tiistaina pohdittiin jopa satama-alueen evakuointia.

Rekka Nuijamaan tullirakennuksen vieressä.

Tulli sulkee Nuijamaan rajanylityspaikan öiksi – palveluajat lyhenevät myös kahdella muulla Venäjän vastaisella raja-asemalla

Tulli lyhentää palveluaikojaan, sillä tavaraliikenne Suomen ja Venäjän välillä on vähentynyt.

Keonkeltaisiin vaatteisiin pukeutunut kypäräpäinen mies nojaa kaiteeseen satama-alueella.

Päätähuimaava konttori ja käsissä miljardien virta – katso, miltä ahtaajan työpäivä nosturissa näyttää

Ahtaajat ovat runsaan 2000 työntekijän hyväpalkkainen mahtiryhmä, joka voi pysäyttää Suomen viennin ja tuonnin. Seurasimme ahtaaja Timi Huuselan työpäivää Vuosaaren satamassa.

Tuulivoimalan siipiä kuljetetaan tiellä.

Tuulivoimakuljetukset jatkuvat vilkkaina Raahen sataman ja Kalajoen välillä

Kevään aikana Raahesta on lähtenyt tuulivoimakuljetuksia Kalajoen suuntaan lähes päivittäin. Ensi viikolla erikoiskuljetukset alkavat Juurakon tuulivoima-alueelle.

Aurora Botnia saapumassa Vaasan satamaan ensimmäistä kertaa 25.8.2021 kello 11 jälkeen

Wasalinen lähtöselvitystä automatisoidaan – laivaan mennään aiempaa sujuvammin

Vaasan satamaan tulee uudet liikennejärjestelyt ensi maanantaista 25.4. alkaen.

M/S Viking Grace odotteli maanantaina Turun satama-altaassa siirtoa Naantaliin, korjaustelakalle.

Turun Satamalla tyydyttävä tulos

Sataman kautta kulki rahtia 2,4 miljoonaa tonnia. Matkustajamäärä oli 1,4 miljoonaa.

Kontteja lastataan junaan Helsingissä.

Kiinan-junille löytyi korvaava reitti, joka ei kulje Venäjän läpi – nyt eurooppalaiset asiakkaat kilpailevat suomalaisyrityksen rahdeista

Viimeiset Venäjän läpi kulkevat Kiinan-konttijunat lähtevät Suomesta matkaan lähipäivinä. Venäjän kautta tapahtuvat rautatieliikenteen transitokuljetukset vähenevät ennakoitua nopeammin, sillä Kiinan-junille avautuu korvaava reitti toukokuussa.

VR:n veturi vetää konttiletkaa ratapihalla

Sodan vaikutukset iskevät voimalla maan suurimpaan vientisatamaan ja Kaakkois-Suomen talouteen: "Tuskin kukaan oli varautunut tähän"

Kuljetuskustannukset ja tuotavan tavaran hinta nousevat. Venäjältä tuotava raaka-aine on korvattava.

Nuijamaan tullin vuoropäällikkö Jari Terävä.

Tähän mennessä 41 venäläistä tai valkovenäläistä rekkaa käännytetty takaisin rajanylityspaikoilta – Tulli: Suurempia selkkauksia ei ole tullut

Venäläisillä ja valkovenäläisillä rekoilla ei ole pääsyä Suomeen EU:n asettamien pakotteiden takia.

Sataman torninosturit Oulun satamassa. Etualalla nosturin jalkaa ja taustalla kokonainen torninosturi ja merta.

Oritkarin kolmioraiteelle yli 7 miljoonan euron EU-rahoitus

Kolmioraide muodostaa yhteyden Oulun sataman, pääradan ja yhdistettyjen kuljetusten terminaalin välille.

Tullin takavarikoimat EU-pakotteiden alaisia tuotteita Vaalimaalla.

Ulkoministeriö myöntää luvan palauttaa museoiden omistamat taide-esineet Venäjälle

Venäjän kulttuuriministeri sanoi aiemmin tänään uutistoimisto Reutersin mukaan, että Suomessa takavarikoidut teokset palautettaisiin Venäjälle viikonloppuna.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle