Uusimmat artikkelit
Ulrika Tammenheimo ei vietä joulua, sillä kulutushysteria ahdistaa – ”Sammutan valot ja radion, mietiskelen ja nukun kolme päivää”
Kulutustutkijan mukaan yliampuvimmat kulutusjuhlajoulut ovat jäämässä historiaan.
Essee: Haluan, että päälleni heitetään paskaa ja naamalleni tyhjennetään vaahtosammutin – valitettavasti olen häviämässä teatterisotani
Uusi kokeellinen teatteri on uhattuna Suomessa.
Mainonnan ja journalismin raja on yhä häilyvämpi – nuoria asia ei juuri kiinnosta
Mainonnan ja journalismin erottaminen on olennainen taito.
Toimittajalta: Kirjamessut ovat kaupallista roskaa – ja niin pitääkin olla!
Toimittaja Juha Roiha liputtaa kirjamyynnin puolesta.
Keräilysarjoilla haviteltiin lasten markkoja
”Minä kerään purkan kuvia. Mulla on tässä monia laatuja: on Tarzania, Viidakkokirjaa ja Batmania”, kertoo poika vuoden 1970 kuluttajavalistusohjelmassa. Lapset ja mainonta -ohjelma selittää, minkälaista mainontaa lapsille suunnataan.
Hylkäsikö televisio seniorikatsojat?
Televisiota katsovat eniten eläkeläiset, mutta ohjelmat ja mainokset halutaan tehdä ennen kaikkea nuorille katsojille.
Merkkituote-ohjelma pui futiksen loistoa ja kurjuutta
Jalkapallosta tuli suurta kansainvälistä viihdettä.
Mestaripelimanni Tauno Krossin syksyisiä mietteitä
Kansanmuusikon henkilkökuva vuodelta 1977.
Totuus Joulupukista
Myyttinen perinnehahmo jakaa mielipiteitä ikään katsomatta.
Joulun kaupallisuutta pakoon
Kaija Helle on todellinen joulukarkuri.
Renny Harlinin Planet FunFunin piti tarjota kaikille jotain
Keravalle avattiin sisähuvipuisto Planet FunFun 1992.
Kirka on Jeesus
Hän välttelee turhamaisuutta ja kertoo olevansa ortodoksi.
Irwin Goodmanin, Kikan ja Pasi Kauniston imagot reposteltavina
Sabatti-ohjelma käsitteli imagoja 1990.
Kisamaskotti muistetaan, vai muistetaanko?
Urheilumaskotit yleistyivät 1980-luvulla nopeasti.
Lasse-jänis ja kaupallisuuden peikot vilistivät MM-kisoissa 1983
Yleisurheilujuhlien yhtenä kisalajina oli myös bisnes.
Finnkino tuli voimalla Suomen elokuvamarkkinoille
Vuonna 1986 elokuvalevitys keskittyi kun Suomen kolmen suurimman teatteriketjun Kinoston, Adams Filmin ja Kino Savoyn toiminta yhdistettiin. Elokuvamarkkinoiden hallitsijaksi nousi Finnkino Oy, mutta auttoiko kaupallisuuden lisääminen elokuva-alaa tai edes elokuvayleisöä?
Epämuodikasta katsottiin vähän hitaasti
Miksi pitää saada uudet farkut, vaikka vanhat ovat vielä ihan kestävät, äimistellään vuonna 1980 tehdyssä ohjelmassa. Muodista ja muodin orjuudesta tentataan kriittisesti vaatekauppiaita, tamperelaisia rokkareita ja muita nuoria.
Ajankohtaisen kakkosen seksibisnes-ilta
Kuka prostituutiota tarvitsee, ja kuka siitä kärsii?
Maailmanlaajuinen tietokoneverkko internet oli ilmiö 1990-luvun puolivälissä
Maailmanlaajuinen tietoverkko herätti myös uhkakuvia.
Huoraamista politiikassa ja taiteessa
Huora-akatemian innoittamana A-studio pohtii huoruutta 1995.
Tapahtui 1985: Radio City
Nuoren urbaanin sukupolven ääni murtautui eetteriin 1985.
"Kurittomat kuvitelmat"
Kirjallisuudentutkija Markku Soikkeli johdattelee 1990-luvun kotimaiseen kirjallisuuteen.
Juppikulttuuri ei häpeillyt pinnallisuutta
Juppikulttuuri ei häpeillyt pinnallisuutta
Iskelmätähti – levy-yhtiön orja?
Kriittisellä 1960-luvulla myös iskelmäteollisuutta alettiin tarkastella kärkevästi. YLEn ohjelmassa musiikkimoguleita epäillään riistäjiksi.
Viestinnän valta, vastuu ja valvonta
Katsaus 1970-luvun viestintään ja tiedonvälitykseen. Suomalainen viestintä oli lukuina valtavaa, mutta liittyikö siihen myös valtaa? Presidentti Kekkonen kehottaa itsesensuuriin ja –kritiikkiin rikosuutisoinnissa, ja pääministeri Sorsa ojentaa talouselämän toimittajia.
Renny Harlinin muotiohjelma
Harlin kysyi nuorilta, miksi he käyttivät merkkivaatteita
Kuka määrää muodin?
Maksitakki, leveälahkeiset housut ja paksupohjaiset kengät on saatava vaikka osamaksulla, jotta 1970-luvulla pysyy kuumimpien muotivirtausten mukana.
Sensuuri: Katurock
Tampereen nuori punkylpeys vuonna 1979 oli Sensuuri, jonka kitaristina toimi 16-vuotias Costello Hautamäki. Tuubi-ohjelmassa yhtye julisti katurockin aatetta.
2500 pistoa oli Ylen kuluttajavalistusohjelma, jonka esittäminen kiellettiin 1960-luvulla
Eri ompelukoneiden vertailua 2500 pistoa -ohjelmassa.
Pressiväki potuttaa Purplea
Hevirockin veteraanit kertovat tympääntyneensä rockbisnekseen ja erityisesti likasankoja penkovaan rockjournalismiin vieraillessaan Suomessa vuonna 1991.
Alwari T: Jytämimmi
1950-luku, jytä ja glam rock yhdistyivät Alwari T:n "Jytämimmissä". Toimittajissa bändin mutkaton suhde kaupallisuuteen herätti hieman ihmetystä.
Hairin laulut tervehtivät auringonpaistetta ja Vesimiehen aikaa
Raya ja Apostolit esittävät hippimusikaalin hittibiisit.
Suhonen ja Nieminen puhuvat menestyksestä ja mammonasta
Alpo Suhonen toimi Suomen maajoukkueen valmentajana 1982-1986. Hyökkääjä Mika Nieminen oli voittamassa suomelle MM-kultaa 1995. Valmentaja ja pelaaja kertaavat haastattelussa menestyksen hetkiä.
Iltalypsyn Saxmanin pääsiäissetti
Iltalypsyssä aiheena pääsiäisen kaupalliset mahdollisuudet.
"Enemmän Teksasii!", sanoo Hurriganes g:llä
Cisse paljastaa, miten bändin nimi syntyi.
Joulu - rauhan vai rahan juhla?
Mitä on jäänyt jäljelle jouluevankeliumista?
Renny Harlin käy kotimaassa
Harlin kertoo elämästään ja arvoistaan
Danny joutui kriittisten toimittajien piinapenkkiin vuonna 1971
Pop Storyn toimittajat tenttasivat toimitusjohtajaa 1971.
”Isoveli YLE”
TV2:n johtaja närkästyi vuonna 1986 Peter von Baghin ”yksipuolisesta ja mollaavasta" YLE-dokumentista. Ohjelma esitettiin keskustelulla täydennettynä.
Massahurmos ja musiikkimaku
Jatkoajan musiikkipanelissa Lenita Airisto tiukkaa Suosikin päätoimittajan Jyrki Hämäläisen vastuuta ”nuorten tyttöjen seksuaalisesta hurmostilasta” rock-konserteissa. Riitasointuja kuullaan myös taidemusiikin edustajan ja popin puolustajan keskustelussa.
Kolmoskanavan perustaminen
Yle ja kaupalliset toimijat perustivat yhteisen tv-kanavan.
Vuosisadan kanavauudistus
Vuonna 1993 MTV3 sai kolmosverkon.
Empaattinen ohjelmapolitiikka oli Sakari Kiurun kantavia ajatuksia
Kiuru pohti Ylen asemaa muuttuneessa tiedotusilmastossa.
Hantta Krause arvioi Cicciolinaa
Cicciolina eli Ilona Staller-Koons tuli tunnetuksi italialaisena pornotähtenä ja parlamentaarikkona. Hän käytti vaalikampanjassaan avoimesti hyväkseen pornotähteyttään. Mirja Pyykkö ja Hannele Schlizewski keskustelevat sekä Cicciolinasta että Hantta-ilmiöstä.
Poikkitaiteellinen Eila Hiltunen
Kuvanveistäjä kertoo työstään
Pop-idoleita Kapsäkissä
Kapsäkissä haastatellaan nuoria pop-kulttuurista ja pop-idoleista. Osa nuorista pitää pop-kulttuuria yksinomaan kaupallisena osa taas varsin rentona.
Tämän päivän sankarit
Tässä Kapsäkki-ohjelmassa puhutaan nuoriso-idoleista, mitä idolit merkitsevät nuorille ja tarvitaanko heitä? Osa nuorista pitää idoleita liian kaupallisina.
"Ajattelevan miehen savuke"
Ylen osastopäällikkö Leo Meller ja ohjelmajohtaja Jussi Koskiluoma tutustuivat vuonna 1959 kaupalliseen amerikkalaisradioon. Sikäläisessä nopeatahtisessa mainosradiossa asiat esitettiin hieman vauhdikkaampaan tahtiin kuin Suomessa.