Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Trumpin lääkäri sanoo presidentin voivan hyvin, mutta kysymysmerkkejä on noussut – Yle seuraa

Presidentti olisi mielestään jo valmis lähtemään sairaalasta.

Silmiesi väri saattaa vaikuttaa kaamosmasennukseen

Silmien värillä on merkitystä, kun aivoihin pitäisi saada virkistävää päivänvaloa myös hämärinä talvikuukausina.

Yhä useampi lapsi kärsii univaikeuksista – professori: "Ajankäyttö syö unta, kaikki muu menee nukkumisen edelle"

Koululaisille tehtyjen kyselyjen mukaan lasten ja nuorten univaikeudet ovat kasvussa.

Älä yritä nukahtaa väkisin – Professori: 4 tuntia laadukasta unta on parempi kuin 8 tuntia huonolaatuista

Tuliko taas nukuttua huonosti? Jos päivällä meinaa nukahtaa pystyyn tai suusta lentelee sammakoita, niin ehkä olisi aika pohtia tilannettaan.

Tiesitkö tämän melatoniinista?

Melatoniini - kehon oma unilääke

Tutkija vaikuttui harvinaisesta videosta: Mökkipihan riistakamera tallensi, kuinka jänisemo tuli imettämään poikasiaan minuutilleen joka yö

Minuutin tarkasti joka yö poikasiaan imettämään saapunut jänisemo ihmetytti torniolaisella mökkipihalla. Tutkijan mukaan eläinten ajantajua ei kannata aliarvioida.

Yle Tieteen kesäkalenteri: Miksi valoisassa on vaikeampi nukkua?

Kysymyksiä ja vastauksia heinäkuun jokaisena päivänä.

Prisma Studio: Tuhoavatko älylaitteet yöunesi sinisellä valollaan?

Elimistö tulkitsee sinivalon päivänvaloksi eikä uni tule.

Prisma Studio testasi: älylaitteiden sininen valo siirtää unirytmiä

Melatoniinituotanto viivästyi sinisen valon testissä

Älä usko näitä nukahtamisvinkkejä!

Yömyssy ei ole hyvä idea, vaikka niin väitetään.

Prisma Studio: Tuhoavatko älylaitteet yöunesi sinisellä valollaan?

Elimistö tulkitsee sinivalon päivänvaloksi eikä uni tule.

Horoskooppi koleerisille ja muille. Ja/tai paljon muuta. Eikä siinä vielä kaikki!

Hippokrateellisia horoskooppimietteitä Kajolta.Pitkä! (Sori)

Uniterapeutti neuvoo valoisassa kesäyössä tuskailevia: Tärkeintä on pimennys

Valon lisääntyminen kiihdyttää verhokauppaa, sen sijaan melatoniinia ostetaan enemmän talvisin. Uniterapeutti on jopa pohtinut sitä, onko joillain ihmisillä omasta takaa paksummat silmäluomet, mikä tekee kesävalossa nukkumisesta helpompaa.

Omalääkäri vastaa

Omalääkäri Risto Laitila vastaa katsojakysymyksiin.

Yläkoululaisten nukahtamisongelmia lääkitään melatoniinilla

Joillakin nuorilla on ilmennyt niin pahoja nukahtamisongelmia, että niitä on alettu lääkitä apteekista ilman reseptiä saatavalla melatoniinilla. Melatoniini on ihmiskehon luontainen hormoni, joka säätelee uni-valverytmiä.

Students gaining taste for melatonin supplements to combat fatigue

Many students in institutes of higher learning suffer from sleep deprivation due to anxiety and stress, leading to poor performance in school. Some of them have turned to both over-the-counter and prescription melatonin supplements.

Melatoniinista apua koulustressiin? Moni opiskelija on kokeillut

Hektinen elämä ja opintopaineet saavat monet nuoret pyörimään iltaisin sängyissään. Kun uni ei tule illalla, alkavat silmät seuraavana päivänä lupsua oppitunnilla. Osa nuorista on löytänyt koulustressiin apua melatoniinista.

Tutkijajoukko kehittää unipeliä - tavoitteena lopettaa nuorten yökukkumiset

Unitutkijoiden joukko tavoittelee vuoden kuluttua valmistuvalla unipelillään loppua nuorten yökukkumiselle ja väärään aikaan nukkumiselle. Huippuosaajien joukko osallistuu unipelillään Helsinki Challenge tiedekilpailuun.

Älypuhelinta selaillen uni ei maita – Sininen valo huijaa aivoja

Tutkimusten mukaan iltaisella tietokoneen ja kirkasnäyttöisten mobiililaitteiden käytöllä on unensaantia heikentävä vaikutus. Pahiten melatoniinin eritystä jarruttaa sininen valo.

Melatoniinipurkissa puutteellinen ohje – "Aivot saavat viestin, että ilta on vasta tulossa"

Moni ottaa nukahtamista helpottavaa pimeähormonia liian myöhään, jolloin aivot saavat vääränlaisen viestin. Unitutkijan mukaan melatoniini olisi paras ottaa reilusti ennen puoltayötä.

Kun yö on parasta valvomisaikaa – kaikki eivät sopeudu samaan vuorokausirytmiin

Kun muu väki haukottelee ja alkaa rauhoittua nukkumaan, Partow Izadin aivot aktivoituvat. Yö on hänen aikaansa. Silloin voi olla rauhassa ajatustensa kanssa ja päästää luovuus valloilleen.

Nukuitpa liikaa tai liian vähän, paino nousee kuitenkin

Kaikille unihäiriöille on yhteinen tekijä se, ettei uni virkistä. Jos nukkuu ja nukkuu, mutta silti väsyttää, on aika hakeutua hoitoon. Liialla nukkumisella on samanlaiset fysiologiset vaikutukset kuin liian vähillä unilla.

Kameleonttien värishow'n salaisuus selvisi: Ihon kideverkko löystyy ja kiristyy

Kameleontilta vie vain minuutteja vaihtaa koko värityksensä. Tutkijoiden mukaan syynä ovat pienen pienet valoa heijastavat solut, joita kameleontti osaa säädellä.

Utain pohtii melatoniinin turvallisuutta – Professori: Pitkäaikaisesta käytöstä ei riittävästi tutkimustietoa

Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen viikkolehti Utain käsittelee artikkelissaan itsehoitohyllystä saatavien melatoniinivalmisteiden turvallisuutta. Melatoniinia käytetään univaikeuksiin ja aikaerorasituksesta palautumiseen. Yle Uutisten haastatteleman THL:n tutkimusprofessorin Timo Partosen mukaan melatoniinin haittavaikutukset ovat olleet tutkimuksissa lieviä, mutta pitkään kestävästä säännöllisestä käytöstä on toistaiseksi niukasti tutkimustietoa.

Sleep problems among school-age children on rise

Blue light emitted from led screens has been shown in studies to disrupt sleep as it inhibits the production of melatonin, which is also known as the sleep hormone. This is effect is especially pronounced among teenagers.

Koira ei hyödy kirkasvalolampusta kaamosaikaan

Kaamosaika sotkee myös lemmikin luonnollista rytmiä. Tilannetta pahentaa kaupunkien ja kotien valosaaste, jonka keskellä lemmikki ei pysy kiinni luonnollisessa rytmissä.

Kaamos rasittaa myös lemmikkieläimiä

Kaamosajan pimeys voi hidastaa esimerkiksi koirien aktiivisuutta. Laumaeläiminä niillä on havaittu samankaltaista käyttäytymistä kuin ihmisillä. Oulun yliopistossa arvioidaan, että esimerkiksi koira saattaa myötäelää kaamosoireista kärsivän omistajansa mukana.

Viisi kysymystä unesta ja heräämisestä

Herääminen tuntuu vaikealta varsinkin pimeään aikaan talvella. Kuinka heräämistä voisi helpottaa? Ylen aamu-tv:n vieraana ollut Helsingin yliopiston unitutkija Tarja Stenberg vastaa viiteen kysymykseen.

Intiimit asiat julki apteekissa - yksityiset asiat usein vieraiden korviin

Arat ja yksityiset asiat saattavat päätyä apteekissa myös muiden korviin. Apteekkeja ohjeistetaan salassapitosääntelyyn.Tietosuojaan liittyviä epäkohtia kuitenkin tapahtuu.

Vastauksia vanhusten lääkitystä koskeviin kysymyksiin: Mitä tehdä unettomuudelle?

Hoivakoti kuntoon -ohjelmaan liittyvässä Ylen livechatissä oli mahdollista kysyä asiantuntijoilta vanhan ihmisen lääkityksestä. Lääkkeistä chattailtiin viikko sitten tiistaina. Parin tunnin aikana kysymyksiä tuli lähes 350. Miten unettomuutta voi hoitaa? Mitä lääkkeiden pitkäaikaisen käytön haitat ovat? Miten lääkityksen voi lopettaa?

Syyspimeät näkyvät taas melatoniinin myyntipiikkinä

Yöhormoni melatoniini katoaa apteekkien hyllyiltä syksyisin. Soittokierros apteekkeihin kertoo, että melatoniinin myynnissä on piikki juuri kaikkein pimeimpään aikaan.

Mikä on hyvän unen salaisuus?

Jopa joka kymmenes suomalainen kärsii pitkäkestoisesta unettomuudesta, huomattavasti useampi kohtaa ongelman sillon tällöin. Unettomuutta voi hoitaa monin keinoin. Mikä toimii sinun kohdallasi?

Lääke vai ravintolisä? Melatoniinin myymiselle haetaan rajoja oikeussaleissa

Korkein hallinto-oikeus antoi keväällä ratkaisun, joka linjasi yhden melatoniinivalmisteen lääkkeeksi, ei ravintolisäksi. Tuotteiden valmistajat vetosivat EU:n terveysväittämiin. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea muistuttaa, että valmiste voi olla lääke, vaikka sille olisi hyväksytty terveysväittämä. Ennakkoon ei voi määrätä, mikä valmiste on lääke ja mikä ei. Kuluttajia sekava tilanne voi hämmentää.

Jopa 90 % netistä tilatuista lääkkeistä on väärennöksiä

Tullin kirjaamat lääkerikokset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Tänä vuonna Tulli on paljastanut jo lähes yhtä monta lääkerikosta kuin toissa vuonna yhteensä.

Haula tottuu hiljalleen isoon kaukaloon: "Ei tule taklauksia"

Erik Haula totuttautuu koko ajan paremmin aikaeroon ja isoon kaukaloon, jossa hän ei ole pelannut moneen vuoteen.

Vuorotyössä tikittää vaarallinen aikapommi: rintasyöpää, hedelmättömyyttä, sydänkohtaus

Vuorotyön tiedetään aiheuttavan vakavia terveyshaittoja, joista monet koettelevat erityisesti naisia. Yhteiskunnassa vuorotyöt kuitenkin lisääntyvät – Suomessa jo miltei joka neljäs työikäisistä työskentelee epätyypillisiin aikoihin. Vuorotyössä saattaa tikittää odottamaton aikapommi.

Vahvemmasta melatoniinivalmisteesta tuli kiistakapula

Lääkealan turvallisuuskeskus ja valmistaja ovat eri mieltä vahvemman melatoniinivalmisteen myynnin oikeellisuudesta. Markkinoille 3-milligrammaisen ravintolisän tuoneen kotimaisen lääketehtaan mielestä valmistetta voi myydä, lääkealan Fimea on eri mieltä.

Itsehoitomelatoniini käy entistä enemmän kaupaksi

Esimerkiksi Imatrankosken apteekista Imatralta unensaantia helpottavia melatoniinituotteita kysyvät eniten vanhukset.

Melatoniinin suosio näkyy unilääkkeiden menekin laskuna

Nukahtamislääkkeiden haitat ovat ajaneet kuluttajat hakemaan uusia vaihtoehtoja itsehoitovalmisteista. Unensaantia nopeuttavat melatoniinivalmisteet ovatkin osittain korvaamassa nukahtamislääkkeet. Suurimmat käyttäjäryhmät ovat keski-ikäisiä vuorotyöläisiä sekä vanhuksia.

Tuliko uni melatoniinilla - uskaltaako sitä tarjota nuorille?

Nukahtamis- tai yöhormoniksi kutsuttu melatoniini on korvannut unilääkkeiden käyttöä. Melatoniinia on saanut ostaa ilman reseptiä vuoden alusta. Oletko kokeillut jo melatoniinia - kokemuksia?

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle