Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Koronatilanne voi lisätä kaamosoireilua

Ennusteiden perusteella Suomeen on tulossa tavallista lämpimämpi talvi.

Katso uusin Yle Mix: Kuinka jaksat tässä pimeässä?

Jokainen ansaitsee juttukaverin ja apua ahdistukseen.

Keskiviikko 19.2.2020 (radio)

Ulkoministeri Pekka Haaviston toimia tutkitaan. Maahanmuuttovirasto on tarkastanut vanhoja turvapaikkapäätöksiä. Britannia suunnittelee uusia sääntöjä maahanmuuttajille. Lumeton talvi voi lisätä kaamosmasennusta.

VR ja HKL pohtivat kannattaisiko joukkoliikennevälineisiin asentaa kaamosväsymystä vähentäviä kirkasvalolaitteita

Tutkimusten mukaan lähes kolmasosalle väestöstä pimeä aika aiheuttaa runsaasti väsymyksen oireita.

Silmiesi väri saattaa vaikuttaa kaamosmasennukseen

Silmien värillä on merkitystä, kun aivoihin pitäisi saada virkistävää päivänvaloa myös hämärinä talvikuukausina.

Ulkomaalaisia opiskelijoita valmennetaan Suomen kaamokseen – "Aika näyttää, kuinka se sujuu"

Lähes joka kolmas ihminen kärsii kaamosrasituksesta Suomessa.

Coping mechanisms differ as darkness descends

Finland's dark winter period know as "kaamos" will soon be at its worst, and residents of the country have developed several different ways of dealing with the gloom.

Kaamosmasennuksesta kärsii vain prosentti väestöstä, mutta syysväsymyksestä moni – lääkäri suosittelee täsmähoidoksi kirkasvalolamppua

Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kerrotaan, että pimeän ajan aiheuttamista eriasteisista oireista kärsii reilu kolmannes suomalaisista.

Luonnonvalon vähäisyys väsyttää useita – kaamosmasennus vaivaa harvoja

Pimeä vuodenaika vaikuttaa kolmannekseen suomalaisista vireyttä laskevasti.

Terveet aikuiset syövät turhaan D-vitamiinia – THL: Jättiannokset ovat vaarallisia, eikä niitä pidä ottaa

Lancetissa julkaistu tutkijaryhmän raportti osoittaa, että normaalia tarvetta suuremmilla D-vitamiinimäärillä ei ole vaikutusta luun tiheyteen tai luunmurtumien ehkäisyssä. Katso turvallisen saannin rajat.

Luulitko, että Suomi on edelleen maailman synkimpiä itsemurhamaita? – Ei ole, vaan eurooppalaisen keskitason tuntumassa

Kansallinen itsemurhien ehkäisyohjelma ja sen vanavedessä parantunut hoito sekä lääkehoidon uudistuminen olleet tärkeitä tekijöitä itsemurhien vähenemiseen.

Kaamos otti taas Suomen synkkään syleilyyn – Näillä vinkeillä jaksat pirteänä läpi pitkän pimeän

Kirkasvalolamppuja, lenkkejä, suklaata ja hyggeilyä – ja yksi yllättävä vinkki velaksi ostetun kostean etelänmatkan sijaan.

Peltsin Lappi: TOP 3 Näin selätät kaamoksen

Kolme vinkkiä Lapin kaamosaikaan.

Autumn blahs? Here are 7 tips on how to deal with the gathering gloom

Many people suffer from fatigue caused by winter's quickly encroaching darkness. Yle asked an expert for some tips on how to deal with the change of seasons.

Vaivaako syysväsymys? Näillä vinkeillä selviät pimeydestä

Moni suomalainen kärsii syksyllä ja talvella kaamosväsymyksestä. Kysyimme asiantuntijalta, miten kaamosoireet saa kuriin.

Polar night ends in northernmost Finland

The sun has not risen at all in faraway Utsjoki, northern Lapland since late November. As occurs every year, the sun's rays will once again begin to illuminate and warm the far north – starting at 11:58 am on Monday.

Älä sotke unirytmiäsi – käytä kirkasvalolamppua harkiten

Aamuisin loimottava kirkasvalo säännöllistää luonnollista unirytmiä. Iltaisin pimeydentorjuntaan kannattaa miettiä muita valonlähteitä.

Maanantai 14.11.2016 (tv)

EU odottaa Donald Trumpin ulkopoliittisia linjauksia. Monet juristiopiskelijat tekevät työtä ilman palkkaa. Suomen Tallinnan-suurlähetystö on toiminut 20 vuotta vanhassa paikassa. Hygge auttaa kaamosmasennukseen.

Katkaise kaamos aurinkolomalla - virtuaalitodellisuudessa

Virtuaalitodellisuus voittaa kohta kirkasvalolamput.

Horoskooppi koleerisille ja muille. Ja/tai paljon muuta. Eikä siinä vielä kaikki!

Hippokrateellisia horoskooppimietteitä Kajolta.Pitkä! (Sori)

Uniongelmia, sydäninfarkteja, masennusta – Onko kellojen siirtelyssä enää mitään järkeä?

Olisi tervetullut muutos, jos kesäajan käytöstä päätettäisiin luopua, sanoo tutkimusprofessori Timo Partonen THL:stä.

Three tips for coping with seasonal affective disorder – and something to avoid

Rovaniemi-based psychiatrist Antti Liikkanen lives in Lapland, where the sun goes down in late November and doesn’t come up again until mid-January. If anyone, he knows how to deal with the winter blahs. Liikkanen advises that the best medicine for dispelling the phlegmatic feeling that comes with prolonged darkness is a walk outside, vitamin D and chocolate.

Kaamos tulee – pelastukoon ken voi!

Pimeyden vaikutus suomalaiseen kansanluonteeseen

Syysmasennusta voi hoitaa raskaalla musiikilla, mutta lääke pitää annostella oikein

Suomalaiset ovat hevikansaa, mutta raskas musiikki on menettämässä otettaan. Aggressiivinen musiikki jättää aivoihin jäljet, mutta se myös voimaannuttaa.

Kirkasvalohoitoja tutkittu 1980-luvulta lähtien – Professori: "Tehokkaampaa kuin liikunta"

Liikunnalla ja kirkasvalohoidolla voi yrittää ehkäistä kaamosoireita. Muun muassa makeannälkä, painonnousu ja väsyneenä herääminen voivat liittyä päivien lyhenemiseen.

Minnuu EI H U V I T A !

M.Kajo valaisee syksyn varjopuolia suorasti ja epä- .

Psykologi: Kolea kesä ketuttaa ja kroppaakin kolottaa – Pura kiukku, sitten lippa horisonttiin!

Ennakkoarvioiden mukaan kuluvasta kesästä kehkeytyy kolein viiteenkymmeneen vuoteen. Monet haaveet ja suunnitelmat ovat kaatuneet sateisen ja viileän sään myötä, eikä positiivisinkaan kohta jaksa pitää hymyä yllä. Joensuulainen psykologi Outi Tammi kehottaa toteamaan pettymyksen ääneen, ja suuntaamaan sitten katseet tulevaan.

Lumimies

Hänelle lumi on syy hymyyn - myös vappuna!

Kirkasvalosta helpotusta työssäjaksamiseen – suomalaisten kaamosoireilu vähentynyt

Kirkasvalolaitteita on hankittu suomalaiskoteihin jo vuosikymmenien ajan. Kaamosoireilun onkin havaittu hieman helpottaneen, kertoo tutkimusprofessori Timo Partonen. Monilla työpaikoilla olisi vielä paljon potentiaalia lisätä talvikauden työssäjaksamista kirkasvalolaitteiden avulla.

Näkökulma: Sydän, sielu ja sisu

Suomen kansa on sellainen, joka päättäessään tehdä jotakin vie sen myös läpi. Se on kansa, joka tajuaa, että yhdessä voimme parantaa maailmaa ja että ihmisissä elää hyvyys, kirjoittaa Nenäpäivä-keräyksen eilistä huipennusta televisiosta seurannut Abdirahim "Husu" Hussein.

Onko kesäaika epäonnistunut keksintö?

Suomi siirtyy taas normaaliaikaan eli niin sanottuun talviaikaan sunnuntaina. Kellojen siirtely tunnilla voi tuntua joistakin vähäpätöiseltä asialta, mutta sitä se ei ole. Pimeän ja kellon siirtelyn yhdistelmä saattaa aiheuttaa yllättäviä terveysongelmia. Vaikuttaako kesä- ja talviaika sinun oloosi?

Kellojen siirto huonontaa yöunia ja laskee mielialaa

Suomi siirtyy tulevana sunnuntaina jälleen talviaikaan eli kellon viisareita käännetään tunnilla taaksepäin. Pienikin muutos aikataluissa yhdistettynä pimeään aikaan aiheuttaa yllättävän paljon terveysongelmia.

Hiilarihimoa vastaan voi taistella – pimeää vastaan ei

Kun illat piemenevät ja kylmä hiipii kroppaan, nousevat hiilari- ja sokerihimot pintaan. Näin käy monelle suomalaiselle taas tänä syksynä ja talvena – ja lisäkiloja kertyy. Vaikka pimeys ja kylmyys yllyttävät meistä monia mielitekoihin, asialle voi tehdä jotain.

Työ, koti ja halli – Suomi-sarjan jääkiekkoilija on harvoin vapaalla

Aivan jääkiekon ylimpien sarjatasojen, SM-liigan ja Mestiksen, alapuolella on oma maailmansa. Tuossa maailmassa ei makseta suuria palkkoja, vaan tehdään päivät töitä ja illat treenataan. Arttu Reponen kuljettaa päivisin potilaita Etelä-Karjalan keskussairaalassa. Iltaisin hän hyökkää Imatran Ketterässä.

Kevätväsymys on sukua kaamosmasennukselle

Liian suuret toiveet ja haaveet suhteessa käytössä oleviin voimiin voivat johtaa kevätväsymykseen. Lähtökohta kevääseen on heikko, jos talvella on ollut huolia ja stressiä.

Ärsyttääkö säästä puhuminen vai onko se aiheellista?

Sosiaalinen media tarjoaa oivan kanavan puhua säästä ja tarkkailla sään muutoksia, mutta toisaalta ihmiset ovat entistä kärsimättömämpiä ja säätilan muutoksia ei kestetetä, varsinkin jos ne eivät ole itselle mieluisia. Valittavatko ihmiset liikaa sääoloista, joille ei kuitenkaan itse mitään voi? Miten sää vaikuttaa sinuun? Pitäisikö säähän liittyviä terveysilmiöitä tutkia enemmän?

Toisille säiden vaihtelut ovat pelkkää pulinaa, toisille todellista kärsimystä

Useat saavat energiaa auringosta ja lumesta, joitakin ei haittaa pätkääkään märkä ja pimeä talvi. Sosiaalisessa mediassa toisten auringonpaistetta ja lunta kadehditaan, mutta kun kunnon talvisäät osuvat omalle kohdalle, pian jo purnataan, että on liian kylmä. Toisille säätilan muutokset ovat vain puheenaihe, mutta joidenkin mielialaan sää vaikuttaa niin paljon, että he sairastuvat.

Unohda masennus, hanki kaamospiristys!

Pimeyttä riittää Suomessa, vaikka kaamos alkaakin hellittää. Apeudelle ei pidä antaa periksi, sillä kaamosmasennuksen estoon on tarjolla monia itsehoitovinkkejä.

Älä anna pimeydelle valtaa - liiku ja nauti myös marraskuussa

Muutama prosentti suomalaisista kärsii kaamosmasennuksesta. Huomattavasti useampi kokee alaviritteisyyttä ja lamaantumista tänä pimeänä aikana. Psykologin mukaan taustalla on stressiä ja väsymystä, ja väsymys taas on selitettävissä sillä, että syksy on uniongelmien sesonkiaikaa.

Lappilainen lääke etelän kaamosmasentujille: Maha pullolleen ja rauhoittukaa

Maha pullolleen tuoretta poronlihaa ja läskiä ja sitten lämpimän mahan kanssa peiton alle. Tämä on inarilaisen Kaisa Aikion resepti kaamosmasennusta vastaan. Hän muistuttaa, että hämärän vuodenajan ei tarvitse antaa masentaa jos siihen osaa asennoitua oikein.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle