Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

FINNKINO.

Elokuvateatterin mainokset herättävät ärsytystä, ja siksi osa yleisöstä saapuu saliin myöhässä

Suomen suurimmissa elokuvateattereissa näytös alkaa mainoksilla. Kaikki eivät niitä kuitenkaan halua esittää.

Ateneuminkuja Helsinki.

Helsinki ei rajoita ulkomainontaa lain edellyttämää enempää

Ympäristölautakunnan enemmistö päätti tiistain kokouksessa, ettei mainosten sisältöä rajoiteta enempää kuin laissa vaaditaan.

Etualalla on teksti "Suomen Florida, tuplaa eläkkeesi!". Taustalla näkyy kuva Vesijärven rannasta: oikealla puolella näkyy taloja, joiden edessä on venesatama.

Suomen Chicago muuttui Floridaksi – pääkaupunkiseudulla käynnistyi yksityishenkilön maksama mainoskampanja, jossa hehkutetaan Lahtea

Mainoskampanjassa yritetään houkutella erityisesti eläkeläisiä halvemman asumisen ja harrastusmahdollisuuksien avulla. Kampanja maksoi kymmeniä tuhansia euroja.

Kaksi tummaihoista naista mainosmaisessa kuvassa (Caroline Suinner ja Meriam Trabelsi).

”Juhlapyhien aikaan kaikki haluaa nähdä ruokapöytien ääressä vain laihoja ihmisiä”

Caroline Suinner ja Meriam Trabelsi ovat Pehmee-kollektiivi. He haluavat ravistella ajatusta siitä, minkä värisiä ja kokoisia ihmisiä näemme muodissa, mediassa ja ylipäätään toimimassa yhteiskunnassa.

Toimittaja Ronja Salmi kertoi Ylen Viimeinen sana -ohjelmassa kokeneensa myötähäpeää, kun kaupallinen mainoskampanja meni läpi Ylessä ja HS:ssä journalismina.

Toimittaja Ronja Salmi ihmettelee Viimeinen sana -ohjelmassa, miten kaupallinen mainoskampanja meni journalismina läpi Ylellä ja HS:ssä

Viimeinen Sana -ohjelmassa keskusteltiin sosiaalisen median influenssereiden ja journalistisen median välisestä suhteesta.

Rosa Kettumäki

Viimeinen sana: someinfluensseri ja perinteinen media elävät toistensa huomiosta

Toimittaja valitsee somevaikuttajan juttuunsa haastateltavaksi, koska hyötyy itsekin vaikuttajan somenäkyvyydestä.

Kirsi Soininen kertoo alueen markkinoinnista.

Kuopio tervehti etusivulla Helsingin Sanomien lukijoita sloganilla Piäkaupungista päivää – markkinointijohtaja: ”Ei tämä tavaksi tule”

Kuopion kaupunki mainostaa itseään hyvän elämän pääkaupunkina Helsingin Sanomien etusivun lisäksi myös muualla. Mainoksia pyörii sähköisillä mainostauluilla esimerkiksi Turussa ja Tampereella.

Neljä nuorta, kolme tyttöä ja yksi poika, istuu sohvalla. Heidän takanaan näkyy

Frakkimainos ilmestyi lukiolaisten Wilmaan – kysyimme, saako alaikäisille lukiolaisille mainostaa

Osa lukiolaisista haluaisi lisää mainoksia kouluihin. Toisten mielestä taas mainoksia näkee tarpeeksi muuallakin.

Tero Seppälä. Toisessa kädessä sauvat, toisessa sukset.

Ampumahiihtäjä Tero Seppälä on Kontiolahden kasvot

Liikkuvaksi kunnaksi itseään kutsuva Kontiolahti on sopinut markkinoinnista Suomen miesten ampumahiihdon ykkösnimen kanssa.

Tienvarressa on kallioisessa kohdassa kyltti, jossa lukee Rauma, ol niingon gotonas.

Ol niingon gotonas -kyltti on ensimmäisiä murteellisia tervetulotoivotuksia – päätimme selvittää, onko se peräti maamme ensimmäinen

Jos olet piipahtanut Raumalla, tiedät varmaan kasitien kyljessä paikallisella kielellä kirjoitetun viestin: Ol niingon gotonas. Vaan milloin toivotus ilmestyi tienvarteen? Tutkimme asiaa.

Kuvassa kolumnisti Pekka Seppänen.

Pekka Seppäsen kolumni: Teidän äiti tekee loukkaavia mainoksia

Elinkeinoelämän keskusliiton mainos antaa omituisen kuvan taloudesta ja työnjaosta, kirjoittaa Seppänen.

Eerikinkatu 7 vaaleasävyisen muraalin pintaan on ilmestynyt sinisellä maalattuja kaarevia viivoja. Viivoja on koko kymmenmetrisen seinän korkeudella.

Turun Eerikinkadun Harvest-muraalin tilalle tulleen kohumainoksen tilalle tulee uusi mainos

Turun kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi maalattu Harvest-muraali Turun Eerikinkadulla maalattiin piiloon heinäkuussa 2021. Taideteoksen vaihtuminen kaurajuomamainokseen aiheutti tuolloin kohua.

Karoliina Juhola.

Saamenpukuiset lapset valjastettiin lupaa kysymättä mainostamaan Saariselkää – kukaan ei ota vastuuta verkossa julkaistusta kuvasta

Karoliina Juholan saamenpukuisen tyttären kuvaa käytettiin ilman lupaa Saariselkää mainostavassa matkailumainoksessa. Mainos on nyt poistettu.

Tampereen ratikkapysäkin valomainos, jossa sinisellä pohjalla valkoisin ääriviivoin piirretty kuva edesmenneestä kuningatar Elisabetistä. Alla teksti "1926-2022".

Joko bongasit kuningatar Elisabetin ison siluetin? Edesmennyttä kuninkaallista kunnioitetaan perjantaina ulkomainostauluissa ympäri Suomen

Päivän kestävässä tempauksessa ovat mukana kaikki Suomen ulkomainosliittoon kuuluvat yritykset. Kaikkiaan noin 2 500 valomainostaulussa näkyy kuningattaren muistoksi tehty kuva.

Godis i glasburkar på rad.

Ananasanustappi-sana oli liikaa Mainonnan eettiselle neuvostolle – Urjalan makeistukulle huomautus

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautukset myös kahdelle energiayhtiöille sekä viidelle sosiaalisen median sisällöntuottajalle ja markkinoijalle.

Venäjänhiekka Tiilikkajärven kansallispuistossa

Rautavaaran kunta tavoitti 500 euron matkailumainoskampanjalla 80 000 silmäparia

Kunta on tyytyväinen mainoskampanjalla saamaansa näkyvyyteen.

Mainostauluja Ateneuminkujalla.

Ministeriö pyytää suomalaisia säästämään sähköä – samaan aikaan iso mainos voi kuluttaa perheen verran energiaa

Kirkkaat mainostaulut voivat kuluttaa merkittävän määrän energiaa, sillä näytöt ovat isoja ja niitä on kaupungeissa paljon.

Pelastaja opiskeloija Kuopion Pelastusopiston harjoitusalueella.

"Työpaikka on niin varma kuin voi olla", sanoo Pelastusopiston rehtori – pelastajien puute Suomessa vaikuttaa jo kuopiolaiskoulun toimintaan

Ikäluokkien jatkuvasti pienentyessä vähenee myös potentiaalisten pelastusalan opiskelijoiden määrä. Markkinointi ja mainostus sekä alan esiintuominen korostuvat alati.

Neljä kuvaa suomalaisista mainosfilmeistä.

Mainosfilmejä tekevät tunnetut elokuvaohjaajat – ja se näkyy: ruokakaupan mainos nostaa kyyneleet silmiin

Moni merkittävä suomalainen elokuvaohjaaja tekee myös mainosfilmejä. Asenteet niitä kohtaan ovat muuttuneet. Mainokset tuovat leivän pöytään elokuvaprojektien välissä.

Netflixin sivusto netissä

Netflix on todellakin kääntämässä kelkkansa: jo tänä vuonna tulossa halvempi hintaluokka, joka sisältää mainoksia

Halvempi, mainoksellinen hintaluokka tulee alkuun käyttöön Yhdysvalloissa. Myös salasanojen jakamiseen aletaan silloin puuttua tiukemmin.

Mies VR-lasit päässä hologrammiviitta liehuen astuu haravan päälle.

Keisarin uudet neurotelepaattiset 5G-hologrammit

Surkuttelua teknologia- ja innovaatiodiskurssin nykytilasta.

Kolme nuorta miestä seisoo McDonald'sin kyltin alla ja katsoo kameraan.

Hampurilaisia, kotiinkuljetuksia, iloisia ihmisiä – some on pullollaan pikaruokamainoksia ja sen vaikutus nuoriin herättää laajasti huolta

Tämänhetkinen löyhä sääntely jättää etenkin 13–17-vuotiaat turhan alttiiksi markkinoinnin negatiivisille vaikutuksille, kertoo tuore tutkimushanke.

Mainostaulu töhritty venäjämielisillä symboleilla

Iso videomainostaulu töhrittiin Venäjää tukevilla kirjaimilla Imatralla

Imatran Vuoksenniskalla videomainostaulussa pyöri paikallisen Slava-Ukraini-kannatusyhteisön valomainos. Viikonlopun aikana mainostaulu töhrittiin isoilla Z-kirjaimilla.

Perttu Jussila

"Alatyyliset kommentit olivat aina miehiltä" – Perttu Jussila, 30, kohdensi somemainonnan naisiin, ja se kannatti useasta syystä

30-vuotias Perttu Jussila valittiin vihreiden ryhmästä Pirkanmaan aluevaltuustoon. Hän kohdensi mainontaa naisille sosiaalisessa mediassa.

Ihmisiä veden äärellä Singaporessa. Taustalla pilvenpiirtäjiä ilta-auringossa.

Samsung poisti drag-kuningatar-mainoksen Singaporessa – osa muslimeista suuttui videosta, seksuaalivähemmistöjen edustajat puolustivat sitä

Poistetussa mainoksessa huivia käyttävä nainen halaa drag-kuningattareksi pukeutunutta poikaansa.

Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo selaa kaikkien puolueiden vaalimainoksia Hämeenlinnan business parkissa.

Viestintäasiantuntijan arvio aluevaalikampanjasta: "Yksikään puolue ei uskalla sanoa, mistä leikataan ja mistä kiristetään"

Puolueet kampanjoivat keskenään hyvin samankaltaisin teemoin. Viestintäasiantuntijan mukaan puolueiden välinen kamppailu käydään puoluebrändien ja henkilöiden kesken.

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Vaalimainoksille on tehty ilkivaltaa Kainuussa – puolueet toivovat vaalirauhaa

Poliisi kertoo, että asiasta on tehty muutamia rikosilmoituksia useammasta puolueesta. Perussuomalaisten mukaan mainoksia revittiin lyhyen ajan sisällä usealla paikkakunnalla.

Hiihtäjä Kerttu Niskanen juhlii voittoa.

Vieremä sponsoroi Kerttu Niskasta 10 000 eurolla

Sopimus sisältää muun muassa kunnan mainoksen Niskasen lämmittely- ja kisa-asuissa sekä edustusvaatteissa kotimaan kisoissa.

Tyhjiä vaalimainoskehyksiä lumisen, koivujen reunustaman kylänraitin varrella. Taustalla jouluvaloin koristeltu kuusi.

Puolueet panostavat Hämeessä paperiin – lehtimainonta nielee ison osan piirien vaalibudjetista

Huono koronatilanne ja vaalien uutuus vaikeuttavat äänestäjien tavoittamista. Lehtimainosten lisäksi käytössä ovat tavalliseen tapaan some, tienvarsimainonta ja toreilla esillä oleminen.

kaksi kuvakaappausta yhdistettynä Instagramista imma.gram ja knoxfrost tileiltä.

Virtuaalivaikuttajien merkitys on kasvanut korona-aikana: virus ei tartu virtuaalihahmosta, joka voi bilettää ja matkustella ympäri maailmaa

Tietokoneella luotujen virtuaalivaikuttajien ympärillä pyörii yhä enemmän rahaa. Vaikuttajabisnes on myös saanut koronan myötä uusia muotoja.

Ihmisiä kävelee kauppakeskuksessa.

"Älkää olko huolissanne, ilmastosankarit", sanoi lihatalon mainos – katso tästä esimerkkejä viherpesusta, johon yritykset ovat syyllistyneet eri maissa

Keräsimme Euroopan maista esimerkkejä mainoksista, jotka ovat saaneet mainosalan valvojan moitteet viherpesusta. Suomessa ympäristöväitteiden yleisyydestä ei ole kattavia tutkimustuloksia. 

Toimittaja Ndéla Faye katsoo suoraan kameraan.

Ndéla Fayen kolumni: Kuka kelpaa suomalaiseksi?

Valkoisten suomalaisten totuttelu muihin jatkuu.

Kaksi lasta näppäilee puhelintaan

Tanska suitsii somevaikuttajia – alaikäisille ei saa enää mainostaa Instagramissa energiajuomia, tatuointeja ja hampaiden valkaisua

Tanskan uuden markkinointilain mukaan esimerkiksi Instagram- tai Tiktok-vaikuttaja voi saada sääntöjen rikkomisesta noin 3 400 euron suuruiset sakot.

Lisäravinnehylly ruokakaupassa.

MOT:n selvitys paljastaa: Lisäravinteita markkinoidaan laittomilla väitteillä – valvonta ontuu, viranomainen kehottaa kuluttajia "olemaan hereillä"

Lisäravinteita kaupataan mainoksilla, joissa on lainvastaisia väitteitä tuotteiden terveysvaikutuksista. Kuluttajaa harhaanjohtavat väitteet eivät perustu tieteelliseen näyttöön.

Maitokarjaa syömässä navetassa.

Miten maito voi olla päästötöntä? Ruotsin kuluttaja-asiamies haastoi Arlan oikeuteen maidon mainostamisesta nollapäästöisenä

Arla mainostaa Ruotsissa maitoaan nollapäästöiseksi, koska yhtiö on ostanut päästökompensaatiota.

Oulun kaupungin matkailupalveluiden ulkomainos.

Digitaaliset valomainokset loistavat taas syksyn pimeydessä – Oulu kokosi ulkomainonnan pelisäännöt uuteen ohjeistukseen

Kaupungin tavoite on helpottaa mainospaikkojen hakemista ja lupakäsittelyä, kun yhteiset pelisäännöt ovat kaikkien tiedossa. Digitaaliset ulkomainokset ovat kehittyneet, minkä takia tarvitaan myös uusia ohjeita.

Premiärminister Narendra Modi ser ut att få förnyat förtroende efter fem år vid makten

Intiassa yritykset vetävät pois "sopimattomia" mainoksia – taustalla kasvava paine hinduryhmien suunnalta

Intiassa hindujen diwali-juhlan alla useat yritykset ovat vetäneet pois mainoksia, joita muun muassa valtapuolue BJP:n kansanedustajat ovat kritisoineet. Uskonnollinen suvaitsemattomuus on kasvanut Intiassa viime vuosina, kriitikot arvioivat.

Makeisia myynnissä torilla Espanjassa.

Espanja kieltää makeisten ja virvoitusjuomien mainostamisen lapsille – kolmasosa espanjalaislapsista on ylipainoisia

Mainontakielto koskee televisiota, radiota, internet-sivustoja sekä mobiilisovelluksia. Muun muassa makeisten, leivosten, jäätelön, ja limsojen mainonta alle 16-vuotiaille kielletään.

Älypuhelin, jonka näytöllä on Google-hakukone.

Googlen emoyhtiö ja Microsoft tekivät kovat tulokset, Twitter miinusta

Teknologiajätti Googlen emoyhtiö Alphabet ja ohjelmistoyhtiö Microsoft tekivät vuoden kolmannella neljänneksellä rutkasti voittoa. Teknologiayhtiöistä tappiota teki sosiaalisen median yhtiö Twitter.

Shell-yhtiön kylttejä huoltoasemalla.

Fossiilimainonta kiellettävä lailla, vaatii eurooppalainen kansalaisaloite

Yli 20 järjestön kansalaisaloite kerää nimiä vuoden 2022 lokakuuhun asti. Jos miljoonan allekirjoituksen tavoite toteutuu, on Euroopan komission otettava aloite käsittelyyn.

Spektaakkeliakatemian vastamainoksia Anti-festivaalilla 2021

Nykytaiteen festivaali Anti Kuopiossa 20. kerran – vastamainoksissa pohditaan asioita, joita mainostajat eivät halua tuoda esille

Juhlavuottaan viettävä tapahtuma vie osallistujat muun muassa vastamainosten äärelle sekä maisemoidulle jätemäelle.

Turvavälistä muistuttava kyltti kuntosalilla.

Tuesday's papers: Social distance, climate-damaging adverts, and a storm on the way

Finns could now be allowed to get closer to each other — if they want.

Oatlyn mainosta hahmotellaan Eerikinkatu 7:n seinälle

Eerikinkadun piiloon maalatun muraalin tilalle tulee kaurajuomavalmistajan mainos

Aikaisemmin seinällä oli espanjalaisen muraalitaiteilija Aryzin teos Harvest, eli sadonkorjuu.

Perussuomalaisten vaalimainoksen päälle on vedetty teipit Helsingin Viipurinkadulla.

Mainonnan eettinen neuvosto ei ottanut kantaa paheksuntaa herättäneeseen perussuomalaisten vaalimainokseen

Perussuomalaisten vaalimainosten katsottiin vihjaavan, että Helsingin vuokra-asuntojen myöntämisessä suosittaisiin maahanmuuttajia. Ulkomainosyhtiö JCDecaux pyysi lausuntoa siitä, oliko mainos hyvän tavan vastainen tai lainvastainen.

Sähköpotkulautoja parkissa

Sähköpotkulautojen käyttöehtojen muutos sai ison joukon ihmisiä ottamaan yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon – Yritys: "Olemme pahoillamme harmista"

Ilmoituksia Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tehty heinäkuun aikana jo lähes kolmekymmentä. Asiakkaat ovat kokeneet laitteiden mainonnan, jossa on luvattu kiinteällä maksulla rajoittamaton käyttöoikeus laitteisiin, johtaneen kuluttajia harhaan.

Thermacell hyttyskarkoitin

Yhdysvaltalainen Thermacell-valmistaja kommentoi ensimmäistä kertaa Suomessa esitettyä kritiikkiä: “Jälleenmyyjät voivat luottavaisin mielin jatkaa tuotteen myymistä”

Hyttysten torjuntaan käytettävän laitteen mainontaa on kritisoitu mielikuvista, joiden mukaan laitetta voisi käyttää käyttöohjeen vastaisesti luonnossa. Osa Suomen markkinointimateriaaleista on ollut yhdysvaltalaisen Thermacell Repellents -laitevalmistajan tuottamia.

Sateenkaarilippu Hollannin ja Tshekin kamppailussa Budapestissa 27.6.2021

Tyrmistynyt sponsori paljasti: Uefa kielsi sateenkaarimainokset Pietarin ja Bakun EM-kisastadioneilla

Euroopan jalkapalloliitto Uefa on kieltänyt sateenkaarenväriset mainokset vedoten Venäjän ja Azerbaidzhanin lainsäädäntöön. Asian nosti esille saksalainen autojätti Volkswagen.

Sallan kampanjavideo on hätähuuto ilmaston puolesta

Sallan ympäristökampanja kahmi palkintoja mainoskilpailussa

Save Salla -ympäristökampanja palkittiin Cannes Lions –mainoskilpailussa Grand Prix-palkinnolla sekä kolmella kultaisella ja kolmella pronssisella leijonapatsaalla.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle