Uusimmat artikkelit
Elokuvateatterin mainokset herättävät ärsytystä, ja siksi osa yleisöstä saapuu saliin myöhässä
Suomen suurimmissa elokuvateattereissa näytös alkaa mainoksilla. Kaikki eivät niitä kuitenkaan halua esittää.
Helsinki ei rajoita ulkomainontaa lain edellyttämää enempää
Ympäristölautakunnan enemmistö päätti tiistain kokouksessa, ettei mainosten sisältöä rajoiteta enempää kuin laissa vaaditaan.
Suomen Chicago muuttui Floridaksi – pääkaupunkiseudulla käynnistyi yksityishenkilön maksama mainoskampanja, jossa hehkutetaan Lahtea
Mainoskampanjassa yritetään houkutella erityisesti eläkeläisiä halvemman asumisen ja harrastusmahdollisuuksien avulla. Kampanja maksoi kymmeniä tuhansia euroja.
”Juhlapyhien aikaan kaikki haluaa nähdä ruokapöytien ääressä vain laihoja ihmisiä”
Caroline Suinner ja Meriam Trabelsi ovat Pehmee-kollektiivi. He haluavat ravistella ajatusta siitä, minkä värisiä ja kokoisia ihmisiä näemme muodissa, mediassa ja ylipäätään toimimassa yhteiskunnassa.

Toimittaja Ronja Salmi ihmettelee Viimeinen sana -ohjelmassa, miten kaupallinen mainoskampanja meni journalismina läpi Ylellä ja HS:ssä
Viimeinen Sana -ohjelmassa keskusteltiin sosiaalisen median influenssereiden ja journalistisen median välisestä suhteesta.
Viimeinen sana: someinfluensseri ja perinteinen media elävät toistensa huomiosta
Toimittaja valitsee somevaikuttajan juttuunsa haastateltavaksi, koska hyötyy itsekin vaikuttajan somenäkyvyydestä.
Kuopio tervehti etusivulla Helsingin Sanomien lukijoita sloganilla Piäkaupungista päivää – markkinointijohtaja: ”Ei tämä tavaksi tule”
Kuopion kaupunki mainostaa itseään hyvän elämän pääkaupunkina Helsingin Sanomien etusivun lisäksi myös muualla. Mainoksia pyörii sähköisillä mainostauluilla esimerkiksi Turussa ja Tampereella.
Frakkimainos ilmestyi lukiolaisten Wilmaan – kysyimme, saako alaikäisille lukiolaisille mainostaa
Osa lukiolaisista haluaisi lisää mainoksia kouluihin. Toisten mielestä taas mainoksia näkee tarpeeksi muuallakin.
Ampumahiihtäjä Tero Seppälä on Kontiolahden kasvot
Liikkuvaksi kunnaksi itseään kutsuva Kontiolahti on sopinut markkinoinnista Suomen miesten ampumahiihdon ykkösnimen kanssa.
Ol niingon gotonas -kyltti on ensimmäisiä murteellisia tervetulotoivotuksia – päätimme selvittää, onko se peräti maamme ensimmäinen
Jos olet piipahtanut Raumalla, tiedät varmaan kasitien kyljessä paikallisella kielellä kirjoitetun viestin: Ol niingon gotonas. Vaan milloin toivotus ilmestyi tienvarteen? Tutkimme asiaa.
Pekka Seppäsen kolumni: Teidän äiti tekee loukkaavia mainoksia
Elinkeinoelämän keskusliiton mainos antaa omituisen kuvan taloudesta ja työnjaosta, kirjoittaa Seppänen.
Turun Eerikinkadun Harvest-muraalin tilalle tulleen kohumainoksen tilalle tulee uusi mainos
Turun kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi maalattu Harvest-muraali Turun Eerikinkadulla maalattiin piiloon heinäkuussa 2021. Taideteoksen vaihtuminen kaurajuomamainokseen aiheutti tuolloin kohua.
Saamenpukuiset lapset valjastettiin lupaa kysymättä mainostamaan Saariselkää – kukaan ei ota vastuuta verkossa julkaistusta kuvasta
Karoliina Juholan saamenpukuisen tyttären kuvaa käytettiin ilman lupaa Saariselkää mainostavassa matkailumainoksessa. Mainos on nyt poistettu.
Joko bongasit kuningatar Elisabetin ison siluetin? Edesmennyttä kuninkaallista kunnioitetaan perjantaina ulkomainostauluissa ympäri Suomen
Päivän kestävässä tempauksessa ovat mukana kaikki Suomen ulkomainosliittoon kuuluvat yritykset. Kaikkiaan noin 2 500 valomainostaulussa näkyy kuningattaren muistoksi tehty kuva.
Ananasanustappi-sana oli liikaa Mainonnan eettiselle neuvostolle – Urjalan makeistukulle huomautus
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautukset myös kahdelle energiayhtiöille sekä viidelle sosiaalisen median sisällöntuottajalle ja markkinoijalle.
Rautavaaran kunta tavoitti 500 euron matkailumainoskampanjalla 80 000 silmäparia
Kunta on tyytyväinen mainoskampanjalla saamaansa näkyvyyteen.
Ministeriö pyytää suomalaisia säästämään sähköä – samaan aikaan iso mainos voi kuluttaa perheen verran energiaa
Kirkkaat mainostaulut voivat kuluttaa merkittävän määrän energiaa, sillä näytöt ovat isoja ja niitä on kaupungeissa paljon.
"Työpaikka on niin varma kuin voi olla", sanoo Pelastusopiston rehtori – pelastajien puute Suomessa vaikuttaa jo kuopiolaiskoulun toimintaan
Ikäluokkien jatkuvasti pienentyessä vähenee myös potentiaalisten pelastusalan opiskelijoiden määrä. Markkinointi ja mainostus sekä alan esiintuominen korostuvat alati.
Mainosfilmejä tekevät tunnetut elokuvaohjaajat – ja se näkyy: ruokakaupan mainos nostaa kyyneleet silmiin
Moni merkittävä suomalainen elokuvaohjaaja tekee myös mainosfilmejä. Asenteet niitä kohtaan ovat muuttuneet. Mainokset tuovat leivän pöytään elokuvaprojektien välissä.
Netflix on todellakin kääntämässä kelkkansa: jo tänä vuonna tulossa halvempi hintaluokka, joka sisältää mainoksia
Halvempi, mainoksellinen hintaluokka tulee alkuun käyttöön Yhdysvalloissa. Myös salasanojen jakamiseen aletaan silloin puuttua tiukemmin.
Keisarin uudet neurotelepaattiset 5G-hologrammit
Surkuttelua teknologia- ja innovaatiodiskurssin nykytilasta.
Hampurilaisia, kotiinkuljetuksia, iloisia ihmisiä – some on pullollaan pikaruokamainoksia ja sen vaikutus nuoriin herättää laajasti huolta
Tämänhetkinen löyhä sääntely jättää etenkin 13–17-vuotiaat turhan alttiiksi markkinoinnin negatiivisille vaikutuksille, kertoo tuore tutkimushanke.

Iso videomainostaulu töhrittiin Venäjää tukevilla kirjaimilla Imatralla
Imatran Vuoksenniskalla videomainostaulussa pyöri paikallisen Slava-Ukraini-kannatusyhteisön valomainos. Viikonlopun aikana mainostaulu töhrittiin isoilla Z-kirjaimilla.
Vastuullisuus-sana ei merkitse nykyään enää mitään – 5 nyrkkisääntöä viherpesun tunnistamiseen
Lupaus vastuullisuudesta on myös myyntikikka.
"Alatyyliset kommentit olivat aina miehiltä" – Perttu Jussila, 30, kohdensi somemainonnan naisiin, ja se kannatti useasta syystä
30-vuotias Perttu Jussila valittiin vihreiden ryhmästä Pirkanmaan aluevaltuustoon. Hän kohdensi mainontaa naisille sosiaalisessa mediassa.
Samsung poisti drag-kuningatar-mainoksen Singaporessa – osa muslimeista suuttui videosta, seksuaalivähemmistöjen edustajat puolustivat sitä
Poistetussa mainoksessa huivia käyttävä nainen halaa drag-kuningattareksi pukeutunutta poikaansa.
Viestintäasiantuntijan arvio aluevaalikampanjasta: "Yksikään puolue ei uskalla sanoa, mistä leikataan ja mistä kiristetään"
Puolueet kampanjoivat keskenään hyvin samankaltaisin teemoin. Viestintäasiantuntijan mukaan puolueiden välinen kamppailu käydään puoluebrändien ja henkilöiden kesken.
Vaalimainoksille on tehty ilkivaltaa Kainuussa – puolueet toivovat vaalirauhaa
Poliisi kertoo, että asiasta on tehty muutamia rikosilmoituksia useammasta puolueesta. Perussuomalaisten mukaan mainoksia revittiin lyhyen ajan sisällä usealla paikkakunnalla.
Vieremä sponsoroi Kerttu Niskasta 10 000 eurolla
Sopimus sisältää muun muassa kunnan mainoksen Niskasen lämmittely- ja kisa-asuissa sekä edustusvaatteissa kotimaan kisoissa.
Tunnistatko nämä kahdeksan mainonnan tehokeinoa? Etenkin nuoret ovat otollista maaperää mainoksille
Mainontaa kohdistetaan nuoriin, joihin se myös tehoaa.
Puolueet panostavat Hämeessä paperiin – lehtimainonta nielee ison osan piirien vaalibudjetista
Huono koronatilanne ja vaalien uutuus vaikeuttavat äänestäjien tavoittamista. Lehtimainosten lisäksi käytössä ovat tavalliseen tapaan some, tienvarsimainonta ja toreilla esillä oleminen.

Virtuaalivaikuttajien merkitys on kasvanut korona-aikana: virus ei tartu virtuaalihahmosta, joka voi bilettää ja matkustella ympäri maailmaa
Tietokoneella luotujen virtuaalivaikuttajien ympärillä pyörii yhä enemmän rahaa. Vaikuttajabisnes on myös saanut koronan myötä uusia muotoja.
"Älkää olko huolissanne, ilmastosankarit", sanoi lihatalon mainos – katso tästä esimerkkejä viherpesusta, johon yritykset ovat syyllistyneet eri maissa
Keräsimme Euroopan maista esimerkkejä mainoksista, jotka ovat saaneet mainosalan valvojan moitteet viherpesusta. Suomessa ympäristöväitteiden yleisyydestä ei ole kattavia tutkimustuloksia.
Ndéla Fayen kolumni: Kuka kelpaa suomalaiseksi?
Valkoisten suomalaisten totuttelu muihin jatkuu.
Tanska suitsii somevaikuttajia – alaikäisille ei saa enää mainostaa Instagramissa energiajuomia, tatuointeja ja hampaiden valkaisua
Tanskan uuden markkinointilain mukaan esimerkiksi Instagram- tai Tiktok-vaikuttaja voi saada sääntöjen rikkomisesta noin 3 400 euron suuruiset sakot.
MOT:n selvitys paljastaa: Lisäravinteita markkinoidaan laittomilla väitteillä – valvonta ontuu, viranomainen kehottaa kuluttajia "olemaan hereillä"
Lisäravinteita kaupataan mainoksilla, joissa on lainvastaisia väitteitä tuotteiden terveysvaikutuksista. Kuluttajaa harhaanjohtavat väitteet eivät perustu tieteelliseen näyttöön.
Miten maito voi olla päästötöntä? Ruotsin kuluttaja-asiamies haastoi Arlan oikeuteen maidon mainostamisesta nollapäästöisenä
Arla mainostaa Ruotsissa maitoaan nollapäästöiseksi, koska yhtiö on ostanut päästökompensaatiota.

Digitaaliset valomainokset loistavat taas syksyn pimeydessä – Oulu kokosi ulkomainonnan pelisäännöt uuteen ohjeistukseen
Kaupungin tavoite on helpottaa mainospaikkojen hakemista ja lupakäsittelyä, kun yhteiset pelisäännöt ovat kaikkien tiedossa. Digitaaliset ulkomainokset ovat kehittyneet, minkä takia tarvitaan myös uusia ohjeita.
Intiassa yritykset vetävät pois "sopimattomia" mainoksia – taustalla kasvava paine hinduryhmien suunnalta
Intiassa hindujen diwali-juhlan alla useat yritykset ovat vetäneet pois mainoksia, joita muun muassa valtapuolue BJP:n kansanedustajat ovat kritisoineet. Uskonnollinen suvaitsemattomuus on kasvanut Intiassa viime vuosina, kriitikot arvioivat.
Espanja kieltää makeisten ja virvoitusjuomien mainostamisen lapsille – kolmasosa espanjalaislapsista on ylipainoisia
Mainontakielto koskee televisiota, radiota, internet-sivustoja sekä mobiilisovelluksia. Muun muassa makeisten, leivosten, jäätelön, ja limsojen mainonta alle 16-vuotiaille kielletään.
Googlen emoyhtiö ja Microsoft tekivät kovat tulokset, Twitter miinusta
Teknologiajätti Googlen emoyhtiö Alphabet ja ohjelmistoyhtiö Microsoft tekivät vuoden kolmannella neljänneksellä rutkasti voittoa. Teknologiayhtiöistä tappiota teki sosiaalisen median yhtiö Twitter.
Fossiilimainonta kiellettävä lailla, vaatii eurooppalainen kansalaisaloite
Yli 20 järjestön kansalaisaloite kerää nimiä vuoden 2022 lokakuuhun asti. Jos miljoonan allekirjoituksen tavoite toteutuu, on Euroopan komission otettava aloite käsittelyyn.
Nykytaiteen festivaali Anti Kuopiossa 20. kerran – vastamainoksissa pohditaan asioita, joita mainostajat eivät halua tuoda esille
Juhlavuottaan viettävä tapahtuma vie osallistujat muun muassa vastamainosten äärelle sekä maisemoidulle jätemäelle.
Tuesday's papers: Social distance, climate-damaging adverts, and a storm on the way
Finns could now be allowed to get closer to each other — if they want.
Eerikinkadun piiloon maalatun muraalin tilalle tulee kaurajuomavalmistajan mainos
Aikaisemmin seinällä oli espanjalaisen muraalitaiteilija Aryzin teos Harvest, eli sadonkorjuu.
Mainonnan eettinen neuvosto ei ottanut kantaa paheksuntaa herättäneeseen perussuomalaisten vaalimainokseen
Perussuomalaisten vaalimainosten katsottiin vihjaavan, että Helsingin vuokra-asuntojen myöntämisessä suosittaisiin maahanmuuttajia. Ulkomainosyhtiö JCDecaux pyysi lausuntoa siitä, oliko mainos hyvän tavan vastainen tai lainvastainen.
Sähköpotkulautojen käyttöehtojen muutos sai ison joukon ihmisiä ottamaan yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon – Yritys: "Olemme pahoillamme harmista"
Ilmoituksia Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tehty heinäkuun aikana jo lähes kolmekymmentä. Asiakkaat ovat kokeneet laitteiden mainonnan, jossa on luvattu kiinteällä maksulla rajoittamaton käyttöoikeus laitteisiin, johtaneen kuluttajia harhaan.
Yhdysvaltalainen Thermacell-valmistaja kommentoi ensimmäistä kertaa Suomessa esitettyä kritiikkiä: “Jälleenmyyjät voivat luottavaisin mielin jatkaa tuotteen myymistä”
Hyttysten torjuntaan käytettävän laitteen mainontaa on kritisoitu mielikuvista, joiden mukaan laitetta voisi käyttää käyttöohjeen vastaisesti luonnossa. Osa Suomen markkinointimateriaaleista on ollut yhdysvaltalaisen Thermacell Repellents -laitevalmistajan tuottamia.
Tyrmistynyt sponsori paljasti: Uefa kielsi sateenkaarimainokset Pietarin ja Bakun EM-kisastadioneilla
Euroopan jalkapalloliitto Uefa on kieltänyt sateenkaarenväriset mainokset vedoten Venäjän ja Azerbaidzhanin lainsäädäntöön. Asian nosti esille saksalainen autojätti Volkswagen.

Sallan ympäristökampanja kahmi palkintoja mainoskilpailussa
Save Salla -ympäristökampanja palkittiin Cannes Lions –mainoskilpailussa Grand Prix-palkinnolla sekä kolmella kultaisella ja kolmella pronssisella leijonapatsaalla.