Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Moni jättää perimättä lippurahansa peruuntuneista tapahtumista – Tiketin johtaja: "Se on huolta siitä, jatkuuko rikas kulttuuritarjonta koronan jälkeen"

Kuluttajalla on oikeus saada lipusta rahat takaisin, jos tapahtuma perutaan tai siirretään. Moni on päättänyt koronakeväänä jättää mahdollisuuden käyttämättä.

Ostitko suosikkijoukkueesi kausikortin ja pelkäät nyt, ettet pääsekään katsomoon? Erityisasiantuntijalta tiukka linjaus kuluttajan oikeuksista

Lain mukaan kuluttajalla on aina oikeus saada rahallinen hyvitys, jos hänelle ei voida tarjota palvelua, josta hän on maksanut.

Kuluttaja-asiamies: Osa matkanjärjestäjistä yrittää kiertää lakia – asiakkaiden rahat palautettava poikkeustilanteissakin

Kuluttajaneuvonta on saanut viime aikoina noin 500 yhteydenottoa koronavirukseen liittyen.

Jouluna saatu lahjakortti on unelmalahja – varsinkin kauppiaalle, jos kortti jää käyttämättä

USA:ssa lahjakorttien mukana hukkuu miljardeja joka vuosi. Suomalaiskauppiaat ovat vaitonaisia.

Uusi koti olikin sekundaa – mitä tehdä jos rakentaja ei suostu korjaamaan virheitä?

Asiantuntijat kehottavat hankkimaan oman kodin työmaalle ulkopuolisen tarkkailijan, joka valvoo asukkaan etua.

Asiakas osti sohvan, joka ei mahtunutkaan asuntoon – näin Suomessa töppäillään huonekalujen kanssa

Kuluttajaneuvontaan tulee paljon yhteydenottoja huonekaluista. Eniten valitetaan sohvista, sängyistä ja patjoista.

Touhula laskee merkittävästi kuopiolaispäiväkodeissa perimäänsä lisää – vanhempien ja kaupungin äläkkä tuotti tulosta

Kaupunki on tyytyväinen päätökseen, mutta pitää puheita palvelusetelin riittämättömyydestä perusteettomina.

Väärennös oli hyvä, mutta Niilo Remes oli tehnyt liian monet kaupat uskoakseen sitä – näillä 11 vinkillä vältät huijauksen verkkokirpparilla

Verkossa tapahtuvat huijaukset yleistyvät entisestään. Kuka tahansa voi joutua petkutetuksi verkon kauppapaikoilla.

Luetko riittävän tarkasti, mitä vakuutus korvaa ja mitä ei? Näillä vinkeillä säästät rahaa vakuutuksissa

Vakuutuksen hintaan vaikuttavat, kuinka kattavan turvan haluat ja millaisen omavastuun olet valmis maksamaan.

Tutkimus: Tämän verran maksaa eläminen Suomessa – vertaa taulukoissa omia kulujasi

Kuluttajatutkimuskeskus on selvittänyt nyt kolmatta kertaa niin sanotut elämisen viitebudjetit. Esimerkiksi asumisen ja ruoan kustannukset ovat laskeneet.

Herätys: Selvitimme, mikä suomalaisilla menee muutoissa pieleen, Wikileaksin tietoturva-asiantuntija katosi Norjassa, viikko alkaa kesäisenä

Lue tästä päivän puheenaiheet lyhyesti. Voit säätää Uutisvahdissa Herätys-ilmoituksia asetuksista.

Myllyn Paras vetää takaisin lettu- ja vohvelijauhopakkauksia – pakkaukseen on saattanut joutua metallinpalasia

Takaisinveto koskee 250 gramman lettu- ja vohvelijauhopakkauksia, joiden parasta ennen -päiväykset sijoittuvat ensi vuoden touko-kesäkuulle.

Oliko taksimatkassasi ongelmia? Voit olla oikeutettu korvauksiin

Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että selkeistä virheistä hyvitetään ensisijaisesti hinnanalennuksella.

Yllätys puhelinlaskussa saattaa hävettää: Kuluttajahuijaukset ja tilausansat jätetään usein reklamoimatta

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies kehottaa ilmoittamaan pienemmätkin väärinperinnät. Niin on mahdollista löytää sellaiset toimijat, joiden palveluissa on ongelmia.

Kiertävillä huijarimyyjillä uusi lypsykeino: Kaupittelevat vanhuksille tarpeettoman tai ylihintaisen remontin – tehokeinoina pakko ja kiire

Yksin kotonaan asuvan vanhuksen ovikello soi. Ulkoportailla seisoo putkiremonttia kaupitteleva myyntimies. Vanhus ei ole kutsunut miestä paikalle, eikä hänelle ole tullut mielenkään, että talon putkissa olisi jotakin vikaa. Hän kuitenkin päästää myyjän sisälle.

Black Friday tuotti tukun valituksia kuluttajaviranomaisille: toimittamattomia tuotteita ja vääriä hintoja

Kuluttajia on sapettanut etenkin elektroniikkaa ja kodinkoneita myyvien liikkeiden toiminta.

Herätys: Polttopulloisku synagogaan Ruotsissa, kuluttajaviranomaiset kaipaavat lisävaltuuksia ja Pelastusarmeijan joulupadat tulevat

Lue tästä päivän puheenaiheet lyhyesti. Voit säätää Uutisvahdissa Herätys-ilmoituksia asetuksista.

Johtava kuluttajaneuvoja ihmettelee ihmisten ylimitoitettuja vaatimuksia: "Mielipahasta ei makseta"

Uudenmaan maistraatin johtava kuluttajaneuvoja Nina Konu toivoo viranomaisille järeämpiä keinoja riitojen ratkaisuun.

Vakuutusehdot kannattaa lukea tarkasti myös myrskyvahinkojen korvattavuuden osalta

Vakuutusyhtiön korvauspäätökseen voi hakea muutosta FINEn tai kuluttajariitalautakunnan avustuksella.

Kuluttajat valittavat entistä enemmän sopimuksista ja etämyynnistä

Kuluttajaneuvonta sai vuoden alkupuoliskolla tuhansia yhteydenottoja liittyen etämyyntiin ja sopimuksiin.

Saiko terrori-isku sinut pelkäämään matkustamista? Matkustajavakuutus ei korvaa peruuntunutta matkaa

Jos matkakohteeseen tehty terrori-isku saa pelkäämään ja peruuttamaan matkan, maksaa viulut useimmiten matkustaja, ei vakuutusyhtiö.

Jäikö remontti retuperälle, pettikö auto alta? Netissä toimiva apuri auttaa valittamaan oikein

Kuluttajaneuvonnan verkkoapuri pyöräyttää nopeasti reklamaation vaikkapa pieleen menneestä remontista tai käytetyn auton kaupasta, mutta aivan kaikkea se ei tee puolestasi.

Verkkokaupan vilkkaimmat ajat käsillä – Neljä pointtia, jotka kuluttajan tulee tietää

Verkkokauppa kiihtyy joulun lähestyessä ja Yhdysvalloista Suomeen rantautuneen Black Fridayn kampanjatarjousten käynnistyessä ensi viikolla. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio kertoi aamu-tv:ssä, miten kuluttaja pärjää verkkokaupassa ilman ongelmia.

Mikä neuvoksi, kun nettikaupan tilaus ei löydä perille? – verkkokaupan pelisäännöissä vielä hiomista

Kuluttajaneuvojan mukaan valitukset kuljetusongelmista keskittyvät muutamaan tiettyyn yritykseen.

Carunan kaavaillut hinnankorotukset näkyivät piikkinä kuluttajavalituksissa

Matkustamiseen ja sähköpalveluihin liittyvät yhteydenotot Kilpailu- ja kuluttajavirastoon ovat lisääntyneet tänä vuonna merkittävästi. Sähköön liittyviä yhteydenottoja on tullut puolen vuoden aikana jo lähes yhtä paljon kuin viime vuonna yhteensä.

Kuluttajaneuvonnasta kysytään eniten käytettyjen autojen kaupoista

Kokosimme kuuden kohdan listan aiheista, joista kuluttajaneuvonnasta kysytään kaikkein eniten. Käytettyjen autojen kaupan lisäksi remonttiasiat pysyvät kärjessä vuodesta toiseen. Uutena asiana ovat nousseet esiin erilaiset tilausansat.

Pankkiasioiden hoito kannattaa suunnitella sairauden varalta – asiantuntija-avun hinta vaihtelee

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE julkaisee uuden oppaan tilanteeseen, jossa henkilön kyky hoitaa omia talousasioita on heikentynyt. Samalla FINE kannustaa edunvalvontavaltuutuksen tekemiseen. Puutteellisesti laadittu valtuutus voi kuitenkin johtaa holhouslain soveltamiseen.

Kuningaskuluttaja: Lakimiehistä valitetaan yhä useammin – kuluttajaneuvoja: "Parantamisen varaa hinnoittelussa"

Suomalaiset valittavat yhä useammin lakimiesten työstä. Valituksissa on kyse lakimiesten ja asianajajien palkkioiden lisäksi epäammattimaisesta työstä. Joka kolmas valitus johtaa toimenpiteisiin.

Kymmenet ASP-säästäjät ovat jääneet ilman lisäkorkoa

Pankit ovat olleet epätietoisia siitä, kuka on vastuussa lisäkoron maksusta.

Vakuutuksesta on hyötyä, jos luteet valtaavat matkalaukun

Jos luteet ovat kulkeutuneet kotiin, asiakas vastaa pääsääntöisesti itse ötököiden hävittämiskuluista ja irtaimistovahingoista.

S-ryhmä vetää Rainbow'n grillivihanneksia myynnistä

Takaisinvedetyt pakastevihannekset saattavat sisältää vehnänuudelia, joka voi aiheuttaa allergisen reaktion vehnälle allergisille ja olla haitaksi keliaakikoille.

Laina tai vakuutus voi jäädä unelmaksi maksuhäiriömerkinnän takia

Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa vastataan päivittäin kysymyksiin maksuhäiriömerkinnästä. Usein asiakkaalla on pulmia saada kotivakuutus tai auton kaskovakuutus.

Kuluttajaneuvoja ihmettelee: Miksi remontin tilaajat eivät kilpailuta?

Remontin laajuudesta riippuen kilpailuttamalla saattaa säästää tuhansiakin euroja. Kuluttajaneuvoja rohkaisee remontin tilaajia kysymään hinta-arviota ainakin parilta, kolmelta taholta.

Kuluttajaneuvonta terästäytyy maakunnissa - apua luvassa myös someen

Kuluttajaneuvonta vahvistuu ja etsii uusia kanavia. Vastedes apua tarjotaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Uudessa mallissa Kuluttajaliiton paikallisyhdistykset järjestäytyvät maakunnissa saman sateenvarjon alle, yhtenäiseksi kuluttajien "puolustusliitoksi".

Uusi sopimusehto: Television maksukanavat saa irtisanoa, jos kanavapaketti muuttuu

On kuitenkin epäselvää, milloin asiakkaan kanavapaketti ei enää vastaa tarpeeksi alkuperäistä. Sopimusehdon mukaan kanavapaketti tulee tarjota "aiempaan verrattuna mahdollisimman samanlaisena ja riittävän monipuolisena".

Miljoonat matkalaukut viivästyvät lennolta joka vuosi

Toissa vuonna lähes joka sadannen lentomatkalle tuodun matkalaukun käsittelyssä tapahtui virheitä, ja useimmiten kyse oli laukun viivästymisestä. Vaikka matkustajamäärien kasvu lisää paineita matkalaukkujen käsittelyssä, lentoyhtiöt ovat onnistuneet viime vuosina vähentämään viivästyksiä.

Ole tarkkana tilinumeron kanssa – voit menettää rahasi

Jos maksat laskun väärälle tilinumerolle, kannattaa asiasta ottaa yhteyttä omaan pankkiin. Sieltä sinua autetaan selvittämään, kenen tilille rahat menivät. Sen jälkeen voit sopia ylimääräistä rahaa saaneen henkilön kanssa rahojen palauttamisesta. Toivottavasti hän on yhteistyöhaluinen.

Kuluttaja-asiamies: Alaikäisille lähetetty aiheettomia laskuja – älä maksa

Kuluttajaviranomaisten mukaan vanhempien on syytä reklamoida alaikäisen lapsensa saamasta laskusta. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa sellaisesta tuotteesta tai palvelusta, jota hän ei ole tilannut.

Boikotoitko Israelin siirtokuntatuotteita?

EU on kiristämässä Israelin siirtokunnista tulevien tuotteiden kohtelua. Yritysten rahoitusta evätään ja tuotteita ryhdytään merkitsemään. Ostatko itse siirtokuntatuotteita vai boikotoitko niitä?

Näin tunnistat luotettavan verkkokaupan

Kuluttajaneuvonnan mukaan tyypillisin valitus verkkokaupoista koskee maksettua tuotetta, jota ei koskaan tule asiakkaalle. Euroopan kuluttajakeskuksen laatima tarkistuslista auttaa arvioimaan verkkokaupan luotettavuutta.

Lainamarginaalit nousevat - ja neuvontapuhelimeen tulvii kyselyitä

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEen soittaneet ovat kertoneet, että jos lainaansa haluaa jotain järjestelyä, pankissa ehdotetaan marginaalinnostoa.

Lukujen perusteella kaikki operaattorit ovat yhtä raivostuttavia

Kuluttajavirasto on käynyt asiakkaita harmittavista käytännöistä pitkää vääntöä teleyhtiöiden kanssa. Mistään ei tule niin paljon valituksia kuin Sonerasta, Elisasta ja DNA:sta.

Vauvavakuutus - tarpeellinen vai turha?

Ennen lapsen syntymää otettava vauvavakuutus jakaa mielipiteitä. Suurin osa lapsiperheistä kuitenkin päätyy vauvavakuutuksen ottamaan. Monenkirjava tarjonta vaatii vanhemmilta tarkkaavaisuutta.

Oletko tullut huijatuksi?

Netti- ja puhelinhuijaukset ovat lisääntyneet. Myös poliisi saa yhteydenottoja hätääntyneiltä asiakkailta. Yleensä tapaukset ratkaistaan asianomaisten kesken tai käsitellään siviilioikeusasiana.

Valmiiksi vialliset joululahjat kismittävät – Kuluttajaneuvonta saa osansa

Liikkeet voivat antaa jouluna vaihto- tai palautusmahdollisuuden normaalista poiketen.

Näistä Suomi valittaa

Suomalainen kuluttaja ei yleensä helposti valita. Mutta kun aihetta löytyy, oikeuksistaan on syytä pitää kiinni.

Mitä asiakas voi tehdä, kun pankki ilmoittaa palvelumaksujen korotuksesta?

Yhteydenottojen määrä kasvaa pankki- vakuutus- ja arvopaperiasioissa neuvovassa Finessä aina, kun pankit korottavat palvelumaksuja.

Oletko tullut netti- tai puhelinmyyjän huijaamaksi?

Kuluttajaneuvojia työllistävät tapaukset, jossa kuluttaja on esimerkiksi painostettu tekemään harkitsematon tilaus puhelimessa. Myös netin ilmaisnäytteet aiheuttavat paljon päänvaivaa. Oletko sinä haksahtanut tarjoukseen, joka kuulosti liian hyvältä ollakseen totta?

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle