Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Vihreä raja-aita vesistön äärellä.

Rajavartiolaitos selittelee aitakuvista noussutta hämmennystä: ”Ei valitettavasti anna oikeaa kuvaa”

Testiaidasta julkaistut kuvat herättivät viime viikolla sosiaalisessa mediassa ihmetystä itärajan aidan kestävyydestä ja kustannuksista.

Rajakoira tuijottaa tarkasti hymyilevän rajavartijan kädessä olevaa lelua.

Näin rajavartijat pitävät yllä ammattitaitoaan – valvontateknologia lisääntyy ja pakottaa opettelemaan jatkuvasti uutta

Teknisen valvonnan kehittyminen muuttaa rajavalvonnan taktiikkaa eli sitä, miten rajoja valvotaan. Rajavartijoiden on opittava uudet toimintamallit.

Pysäytysmerkki tyhjällä Niiralan rajanylityspaikalla.

Venäjä on käännyttänyt rajanylittäjiä takaisin Suomeen – Tohmajärven Niiralassa vastaavaa ei tiedossa

Niiralassa rajanylittäjiä on päivittäin jopa 700. Apulaiskomentaja ei ole kuullut viisumien mitätöinnistä tai takaisin Suomeen käännyttämisestä.

Viisumiin on leimattu sen perumisesta kertova leima.

Venäjä on käännyttänyt viime päivinä kymmeniä suomalaisia itärajalta – yksi heistä on Mauno Pöllönen: “Tänään oli pikareissu”

Matkat ovat keskeytyneet tiettävästi siksi, etteivät matkan tarkoitus ja viisumityyppi ole täsmänneet.

Kuvassa etualalla vesisuihkuja ja takana näkyy valkoinen Suomen asema Pietarissa.

Viranomaiset antoivat lasten leikkiä aseilla – lukijat paljastivat erikoisimmat kokemuksensa Venäjän rajaviranomaisten kanssa

Rajatutkimuksen professorin mukaan verrattain harva suomalainen on käynyt Venäjällä.

Vihreä raja-aita vesistön äärellä

Tältä näyttää itärajan esteaita tällä hetkellä – Twitter-keskustelijat kiinnittivät huomiota aidan heppoisuuteen

Kaakkois-Suomen rajavartiosto korostaa, että aita on vielä keskeneräinen. Itärajalle rakennetaan parhaillaan kolmen kilometrin mittaista testiaitaa.

Yhdysvaltoihin pyrkiviä maahanmuuttajia Rio Grande joeassa uimassa kohti Yhdysvaltain puolta.

Siirtolaiset kerääntyvät hädissään Yhdysvaltain etelärajalle, eikä kukaan tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu – tästä on kyse

Maahantulorajoitusten muuttuminen sai monen yrittämään vaarallista rajanylitystä Rio Grande -joen poikki.

Läheltä

Hailuodon pohjoispuolella liikkuneen huviveneen sisälle pääsi vettä – merivartiosto auttoi merihädässä olleen veneen rantaan

Länsi-Suomen merivartiostolla oli keskiviikkoiltana meripelastustilanne Hailuodon pohjoispuolella. Merivartioaseman ilmatyynyalus tavoitti huviveneen jäiden seasta.

Läheltä

Rajavartiosto käännytti kolme maahanpyrkijää Kuusamon rajalla puuttuvien viisumien takia huhtikuussa

Kaikkiaan rajatilanne oli rauhallinen huhtikuun aikana Kainuussa ja Koillismaalla, eikä rajaturvallisuustilanteessa tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Läheltä

Rajavartiostolla yhteisvalvontaa poliisin ja Metsähallituksen kanssa

Rajatilanne oli rauhallinen huhtikuun aikana Kainuussa. Rajavartiolaitos avusti myös muita viranomaisia maastovalvonnassa.

Niiralan raja-aseman Venäjältä saapuvien autojen kaista.

Pohjois-Karjalan rajalla oli leppoisa huhtikuu

Pohjois-Karjalan rajavartioston valvonta-alueella ei tapahtunut huhtikuussa luvattomia rajanylityksiä.

Rajavartiolaitoksen auto.

Pohjois-Karjalan rajavartiosto harjoittelee toukokuussa Ilomantsissa, Kiteellä ja Lieksassa

Rajaturvallisuustehtävien harjoitukset ovat vuosittaisia ja suunnitelman mukaisia. Ensimmäinen harjoitus järjestetään torstaina Parppein liikuntakeskuksessa Ilomantsissa.

lähikuva kännykästä ja sormista

Venäjä urkkii rajanylittäjiltä kännykkäkoodia, joka mahdollistaa matkailijoiden seurannan

Useita Venäjällä käyviä suomalaisia on joutunut kuulusteluihin Venäjän rajalla sen jälkeen, kun Suomi liittyi Natoon huhtikuun alussa.

Vaaliman rajanylityspaikalle saapuvia busseja ja henkilöautoja.

Millaiseen outoon tilanteeseen olet joutunut Venäjän rajaviranomaisten kanssa? Kerro meille

Keräämme rajanylittäjien kokemuksia aiheesta juttua varten.

Nagu gamla sjöbevakningsstation

Merivartioaseman tiloja laajennetaan Nauvon Pärnäisissä – uusi laituri mahdollistaa kaikkien rajavartiolaitoksen alusten kiinnittymisen

Merivartioston mukaan muutokset turvaavat merivartioaseman toiminnan ja koulutuksen tarpeet pitkälle 2030-luvulle.

Raideliikenteen rajanylityspaikat Itärajalla (Vartius, Niirala, Imatra ja Vainikkala).

Neljä ranskalaista ylitti luvatta Suomen ja Venäjän rajan – oikeus määräsi reilun tuhannen euron sakot

Vastaajina olleet Ranskan kansalaiset eivät saapuneet Kainuun käräjäoikeuden käsittelyyn.

Venäjältä Suomeen saapuvia henkilöautoja Vaalimaan rajanylityspaikalla.

Kaksi venäläistä jäi kiinni poikkeuksellisen pitkästä luvattomasta Schengen-alueella oleskelusta Vaalimaan rajanylityspaikalla

Luvatonta oleskelua kertyi yli viisi vuotta. Vaalimaan rajanylityspaikalla paljastuu säännöllisesti henkilöitä, jotka ovat oleskelleet luvattomasti Schengen-alueella.

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva työhuoneessaan istumassa.

Itärajan kaupunginjohtaja sai huolestuneita tiedusteluja ulkomailta: ”Kyselevät, onko täällä jotenkin turvatonta”

Lappeenranta joutui kansainvälisen huomion kohteeksi, kun Venäjän hyökkäsi Ukrainaan. Lappeenrannan ja Imatran kaupunginjohtajat odottava valtion ja EU:n ymmärtävän Itä-Suomen uuden geopoliittisen merkityksen koko Euroopalle.

Vallgrundin merivartioaseman nykyinen rakennus on käyttökiellossa kosteusvaurioiden takia, ja henkilökunta työskentelee väistötiloissa konttirakennuksessa.

Uuden merivartioaseman kohtalo edelleen epäselvä – vaihtoehtoina Vallgrund tai Vaskiluoto

Nykyinen merivartioasema on viimeinen saaristossa sijaitseva. Suurin osa tehtävistä on kaupungin edustalla, mutta muun muassa alueen asukkaat ovat vastustaneet merivartioaseman siirtämistä.

Kuvan vasemmassa laidassa seisoo mies puhujan pöntössä puoliksi selin kameraan. Hänen oikealla puoellalan näkyy useita ihmisiä, osa seisoo, osa istuu penkeillä. Ihmsiet kuvaavat suurilla kameroilla puhujaa.

Itärajan aita kiinnostaa ulkomaita myöten – ranskalaistoimittaja: ”Emme ole koskaan kertoneet niin paljon Suomesta kuin nyt”

Rajavartiolaitos kertoi perjantaina lisätietoa itärajalle tulevasta aidasta. Kotimaisen median lisäksi paikalla oli kymmenkunta kansainvälisen median edustajaa.

Suomen ja Venäjän välinen raja. Keskellä menee piikkilanka-aita. Venäjän puolella lumista.

Sallan itärajalle rakennetaan esteaitaa jo tänä vuonna – ”Löytyi sopiva suonpätkä”, perustelee hankepäällikkö

Imatran ensivaiheen jälkeen vuorossa on Lappi ja Salla, jonne Venäjän vastainen raja-aita valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä. Ensimmäisessä, prioriteetti 1-vaiheessa aitaa tulee Lappiin myös Raja-Jooseppiin, yhteensä viisi kilometriä.

Kartta, jossa merkittynä Oulu, Kajaani ja Kuusamo, sekä Venäjän rajan ylittävät tieyhteydet Kainuussa ja Koillismaalla.

Pohjoisessa suot ja tiettömät metsät estävät maahantuloa – raja-aitaa tulee vain tieurien kohdalle

Itärajan esteaitaa rakennetaan pohjoisessa vain paikkoihin, joissa luvattomalle maahanmuutolle on suurin riski. Käytännössä se tarkoittaisi kohtia, joissa Venäjän ja Suomen välillä kulkee tie.

Rajavartiolaitoksen miehet Suomen rajavyöhykkeellä kelkkapartiossa.

Nato ei tuo muutoksia rajavalvontaan – Suomen itäisimmässä pisteessä voi edelleen pistäytyä

Metsästyslupia myydään rajavyöhykkeeseen rajoittuville valtion maille entiseen tapaan.

Suomen ja Venäjän rajaa Imatralla.

Asukkaat raportoivat paukkeesta Venäjän rajalla

Kaakkois-Suomen rajavartiosto saa yhteydenottaja kansalaisilta viikoittain. Syytä huoleen ei ole ollut.

Kaivuri tekee töitä raja-aitatyömaalla lumisessa maisemassa. Kuvassa näkyy etualalla aitaa ja rajavyöhyke-kyltti.

Kaakon uudet perussuomalaiset ja kokoomusedustajat tekisivät itärajan aidasta nykyistä pidemmän ja vankemman

Lähes puolet uusista kansanedustajista tekisi itärajan raja-aidasta suunniteltua järeämmän. SDP:n, keskustan ja vihreiden mielestä nykyinen suunnitelma on riittävä.

Petäjäskosken vesivoimalaitos Kemijoessa Rovaniemellä. Rannoilla on jonkin verran lunta.

Riskiraportti: Pitkäkestoisen sähkönjakeluhäiriön todennäköisyys kasvanut Lapissa

Alueellinen riskiarvio ennakoi maakuntaan mahdollisesti kohdistuvia äkkitapahtumia. Pahin vaikutus olisi kriittiseen infrastruktuuriin kohdistuvilla iskuilla, mutta niiden todennäköisyys on matala.

Kaivuri tekee töitä tulevan raja-aidan kohdalla.

Tältä näyttää Naton ja Venäjän tulevalla rajalla – aidan rakennuspalikoita odotellaan

Kolmen kilometrin pituisen testiaidan rakentaminen etenee aikataulussa.

Nainen seisoo ulkona suuren kyltin edessä. Puna-keltaisessa kyltissä on punainen käsi ja siinä lukee Stop! Rajavyöhyke.

Viranomaiset saapuvat paikalle joka kerta, kun Carola Lindströmin pihaan ajaa vieras auto: ”Ei tarvita Verisurea”

Rajavartiolaitoksen myöntämän rajavyöhykeluvan voi saada esimerkiksi vakituisen työn tai asumisen takia.

Imatra Pelkola raja-asema.

”Täysi turhake” vai ”Itärajan turvallisuus on keskeistä koko Suomelle” – ehdokkaat erimielisiä raja-aidan tarpeellisuudesta

Osalle Suomen itärajaa rakennetaan järeää aitaa estämään laitonta maahantuloa Venäjältä. Aidan kalleus ja hyödyt epäilyttävät monia kansanedustajaehdokkaita, puoltajat korostavat turvallisuutta.

Nuijamaan rajanylityspaikalla oli perjantaiaamuna rauhallista

Saksalaisen rekan kyydissä oli yli 20 000 kiloa sokeriproteiinisäkkejä, eikä kuormalavoja ollut sidottu kiinni

Tapaus sattui Lappeenrannan Nuijamaan rajanylityspaikalla viime lauantaina.

Rajavyöhykkeen varoituskylttejä

Tuntematon henkilö käveli jäitä pitkin Suomesta Venäjälle – tutkitaan valtionrajarikoksena

Tapaus sattui Parikkalan Joukionsalmen alueella maaliskuun alkupuolella.

Tiekyltti osoittaa Imatralle ja Svetogorskiin.

Itärajan takaa kuului pauke Suomen puolelle asti – syy paljastui harmittomaksi

Lauantai-iltana Imatralla kuultu pauke herätti vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Sotilaita piikkilanka-aidan luona.

Valko-Venäjän raja koituu yhä siirtolaisten kohtaloksi – 28-vuotias nainen paleltui hengiltä Euroopan vanhimmassa metsässä

Puolan ja Valko-Venäjän välisellä rajalla on kuollut alkuvuonna Infoeurope-kansalaisjärjestön mukaan ainakin yhdeksän ihmistä. Osa metsään loukkuun jääneistä on on paleltunut.

Rajavartija Suomen ja Venäjän rajalla Imatralla.

Rajavartiolaitos on valinnut itärajan testiaidan rakentajan

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan noin kolme kilometriä aitaa Imatran Pelkolan rajanylityspaikalle. Rakentajalla on kokemusta aidan rakentamisesta Virossa.

Kuvassa rautainen korkea aita, taustalla tie.

Kaakkois-Suomen kansaedustajat pitävät kiinni väyläinvestoinneista, vaikka raja-aita vie rahaa

Kaakkois-Suomen vaalipiirin kansanedustajien mielestä sekä raja-aita että satsaukset alueen tie- ja rataverkkoon lisäävät alueen turvallisuutta. Ylen kyselyyn vastanneista puolet katsoo, että teihin ja ratoihin investoiminen tulee olla silti etusijalla.

kaupan kassatiskillä kaksi myyjää ja miesasiakas

Venäjän ja Kiinan kauppa kukoistaa Heihen rajakaupungissa – kiinalaiset ostavat venäläisiä suklaita ja suolakurkkuja tukeakseen Putinia

Yle seurasi maiden rajalla, kuinka nopeasti kasvava kauppa uudistaa nukkuvia pieniä rajakaupunkeja. Hulppea köysirata maiden välillä jumiutui pakotteisiin, mutta kiinalaisautoja viedään sillan yli.

Psykoterapiakeskus Vastaamo.

Tiistai 28.2.2023 (radio)

Bussilakko alkaa ensi yönä. Vastaamon tietomurto. Määräaikaiset sähkösopimukset. Itärajan aita. Puolustusministeri vaihtui. Sää.

Metsäkone raivaa puita lumisen maiseman keskellä.

Aidan rakentaminen itärajalle alkoi – pian selviää, kestääkö aita ihmismassoja ja talven lumikuormaa

Raja-aidan rakentamisen alkoi maastotöillä. Valmista pitäisi olla kesäkuun loppuun mennessä.

Kahtia jaetussa kuvassa vasemmalla Leppäniemen kylä Suojärvellä, keskellä kylän tsasouna vuonna 1925 ja oikealla nykyaikainen rajavyöhykkeen stop-kyltti.

Suomen strategisin alue joutui tahtomattaan kriisiin, ja nyt tapahtuu sama kuin sata vuotta sitten

Kun Suomi itsenäistyi, katkesivat kaikki yhteydet itään. Eikä se miellyttänyt kaikkia, kuten ei miellytä nytkään.

Mies seisoo. Taustalla metsikkö, joka on Venäjän puolta. Välissä pelto.

Puita alkaa kaatua itärajan aidan tieltä – maanomistaja Ari Joronen ei pääse korvauksilla eläkkeelle: ”Ei niillä rehentelemään pääse”

Raja-aidan rakentamisen maastotyöt alkavat ensi viikolla. Imatralle nouseva kolmen kilometrin kokeilupätkä maksaa kuusi miljoonaa euroa. Sen pitäisi olla valmis muutaman kuukauden kuluttua.

Nuijamaan rajanylityspaikalla autoja lähdössä Venäjälle

Liikenne itärajalla romahti, mutta rajavartijoiden määrä ei – työntekijöitä nyt enemmän maastorajoilla

Rajavartioston päätehtävänä on ylläpitää rajaturvallisuutta ja huolehtia Suomen alueellisesta koskemattomuudesta. Maastorajan valvontaan käytettävää henkilöstöä on vahvennettu viime vuoden aikana.

Niilo Niinimäki istuu Ladan kyydissä Vuoksenniskan Teboilin pihassa.

Joukko suomalaisia käy yhä Venäjällä tankkaamassa – kaksi heistä kertoo, miksi

Viime viikolla Kaakkois-Suomen rajan ylitti Venäjän suuntaan ainakin 2 600 suomalaista. Tankkaamisen lisäksi syitä matkustamiseen voivat olla esimerkiksi perhe tai työ.

Rajavartiolaitoksen koira ja vanhempi rajavartija Tero Angeli etsintäharjoituksessa.

Viranomaisten koirakot harjoittelevat Rovaniemellä

Ohjaajat ja koirat harjoittelevat muun muassa Santaparkin, Napapiirin yläasteen sekä Lappi Areenan tiloissa ja läheisyydessä.

Niiralan raja-asema.

Niiralan rajanylityspaikka Tohmajärvellä ei ole jatkossa auki ympäri vuorokauden

Niiralan kansainvälinen rajanylityspaikka on avoinna maaliskuun alusta alken kello 8-20.

Rajavyöhykkeen varoituskylttejä

Oudot äänet itärajan takaa loppuivat, vain harva niistä enää kertoo

Havaintoja itärajan takaa tulevista epäilyttävistä äänistä ja valoista tulee Rajavartiolaitokselle enää harvakseltaan.

pakettiauto kaupan pihalla, osotoskärryt

Pian venäläiset tarvitsevat erillisen rajaliikennevakuutuksen, jos mielivät Suomen teille – suomalainen vakuutus ei heltiä halvalla

Kesäkuun alusta lähtien venäläisten autoilijoiden kulkeminen Suomessa vaikeutuu huomattavasti. Myös suomalaisten autoilu Venäjällä saattaa vaikeutua.

autoa lastataan kaupan pihalla

Venäläiset turistit keksivät keinon päästä Suomeen, eivätkä viranomaiset voi asialle mitään

Suomi sulki itärajansa Venäjän hyökkäyssodan vuoksi, mutta tämä ei kuitenkaan hillinnyt Norjan kautta tulevaa ostosmatkailua. Suomen tullilla ei ole mahdollisuutta pysäyttää tätä liikennettä Schengen-säädösten takia.

Rajavartija seisoo talvisessa maisemassa rajavartiolaitoksen ajopuomin edessä.

Sallan kunta on hiljentynyt samaa tahtia kuin rajakauppa – ostosmatkailusta paikoin jäljellä enää kaksi prosenttia

Sallan raja-asemalla tehdään tällä hetkellä noin tuhat ylitystä kuukaudessa. Ylittäjistä noin puolet ovat venäläisiä ja puolet suomalaisia. Ennen koronarajoituksia ylityksiä oli noin 100 000 vuodessa.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle