Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Sunnuntai 13.9.2020 (radio)

Länsirajan liikenne aukeaa ensi lauantaina Ruotsin koronaluvuista huolimatta. Aikuisten uni on vähentynyt vain vähän. Sukututkimus on suosittu harrastus. Alkuviikon sää on enimmäkseen poutainen.

Univaje ei olekaan pahentunut – suomalaisten aikuisten unta seurattiin yli 30 vuotta, uni lyheni vain vähän

Pitkän tutkimusjakson aikana tutkittavien uni lyheni, mutta selittäjänä on pääosin iän karttuminen.

"Kuolema kuittaa univelan" – Väitöstutkijan mukaan suomalainen sitkeys ei ole aina hyväksi, esimerkkiä voisi ottaa it-yrityksistä tai armeijasta

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan työpaikoilla kannattaa kiinnittää huomiota resilienssiin eli ihmisen mukautumiskykyyn ja miten sitä johdetaan.

Oletko nähnyt levottomia unia viime aikoina? Niin on moni muukin ympäri maailmaa – pandemiaunien syitä ryhdytään selvittämään

Asiantuntijan mukaan vaikuttaa siltä, että ihmisillä, joilla on taipumusta huolestua asioista, vilkkaat unet ovat nyt lisääntyneet.

Miksi eilinen moka ei tunnu yhtä pahalta seuraavana aamuna? Tutkijat koettavat selvittää, miten REM-uni säätelee tunteitamme

Liian vähäinen REM-uni voi aiheuttaa stressiä, ahdistuneisuutta ja masennusta.

Parjattu pimeys onkin harvinaista herkkua – jatkuva keinovalon hehku sekoittaa sisäisen kellon ja kuormittaa terveyttä

Luonnollinen pimeys on Suomessa harvinaista, vaikka joulukuun synkkyydessä väite voi kuulostaa oudolta.

Katsotko sarjat ahmimalla? Näin taklaat terveyshaitat ja saat mielenrauhan ruudun äärellä

Sarjojen maratonkatsominen voi altistaa ylipainolle tai sydänkohtaukselle, mutta sarjojen seuraamisella voi olla myös hyviä terveysvaikutuksia.

Työelämä Suomessa muuttuu kohta: Työnantaja voi teettää aiempaa vapaammin vuorotyötä, jaksotyötä ja yötyötä – Tutkija näkee vaaroja

Uusi työaikalaki antaa työnantajien päättää työajoista vapaammin. Joustot voivat toimia myös työntekijöiden hyväksi.

Näitkö kuolleen läheisen huoneessasi, muuttuiko kaverin pää eläimen pääksi? Et ole yksin – oudot hallusinaatiot ovat yllättävän yleisiä

Psykologian tohtorin mukaan hallusinaatio-sanassa on ikävä kaiku, jota olisi syytä keventää. Mutta miksi ja miten aivot taikovat kummia näkyjä?

Yökaudet valvova lapsi väsyttää myös vanhemmat – tässä asiantuntijan viisi vinkkiä parempiin yöuniin vauvaperheissä

Lasten nukkumiseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä, mutta se ei lohduta ongelmien kanssa painivia vanhempia.

Väsyttääkö? 9 kohdan unitesti antaa vinkkejä parempaan uneen

Haemme ratkaisua väsymykseen ruoasta ja liikunnasta, vaikka todennäköisesti tarvitsisimme vain lisää laadukasta unta.

Sofia Sihvonen kömpii jokaisella lounastauolla autonsa takakonttiin nukkumaan – "Kun pääsee nollaamaan, niin jaksaa tsempata"

Aiemmin Sihvonen ajoi muutaman kilometrin päähän, kunnes rohkaistui ja kertoi pomolleen, että tarvitsee päivällä lounastaukonsa lepoa varten.

Miksi nykypäivän vanhemmat suorittavat ja uupuvat? Ja miten sinä voisit vanhempana helpottaa elämääsi – Katso video

Toimittaja Hanna Terävä kuvasi päivän arkeaan ja kysyi asiantuntijoilta, mitä voisi tehdä toisin. Juttu on julkaistu toukokuussa.

Joutuvatko teini-ikäiset heräämään kouluun liian aikaisin? Tarkista univelkalaskurilla, nukutko tarpeeksi

“Aikaiset kouluaamut on mulle pahoja välillä, kun mä oon semmonen iltaihminen”, sanoo yksi Yle Uutisluokan jututtamista nuorista.

Välitön nukahtaminen voi kertoa rajusta univajeesta – "Hyvään uneen tarvitaan sopivasti valoa, happea ja rauhaa"

Joka kymmenes suomalainen kärsii kroonisesta unettomuudesta, ja uniapnea on uusi kansansairaus. Helpottaako tilannetta pysyvä talviaika, johon siirryttäneen 2021?

Kun Miina Kajos saa käydä nukkumaan aamukolmelta, hänen elämänlaatunsa paranee – Arki pakottaa monet elämään itselleen luonnottomassa unirytmissä

Mitä enemmän oma unirytmi poikkeaa arjen unirytmistä sitä enemmän se vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiin, paljastaa Ylen unikysely.

Uniapnean hoitolaitteita joutuu jonottamaan Keski-Suomessa kuukausia

Laitteiden saatavuudessa on isoja alueellisia eroja.

Prisma: Totuus nukkumisesta – Kyllä, kuppi kahvia ennen torkkuja virkistää

Mitä uni on, ja miten se vaikuttaa aivoihin ja kehoon?

Sean Ricks: Isänpäivän unimanifesti

Tunnen isänä jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta. En joko ole tarpeeksi kotona tai kun olen, en ole tarpeeksi läsnä. Uskon, että hyvät yöunet tekisivät meistä isistä entistä kyvykkäämpiä ja onnellisempia, kirjoittaa Sean Ricks.

Kahdeksan lapsen äiti saa vaikka nukkua univelkoja, kun hoitaja tulee käymään – Sievi kehitti oman perhepalvelun, etteivät lapsiperheet uuvu

Sievissä halutaan antaa arkista apua lapsiperheille, että ne jaksavat säpinäkauden yli ilman kriisejä.

Työmatkustaminen on verrattavissa promillen humalaan – kolme ihmistä kertoo, miten selvitä matkustamisesta jaloillaan

Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan ulkomaille suuntautuvilla työmatkoilla tehtiin keskimäärin kymmenen tunnin työpäiviä. Pidemmätkään työpäivät eivät olleet harvinaisia. Monilla on oman arvionsa mukaan jatkuvia ongelmia palautumisen kanssa.

Kukkuuko lapsesi lomalla yömyöhään? Tässä aivotutkijan 5 vinkkiä parempaan uneen

Oppiminen, mielenterveys ja innostuminen vaativat unta.

Ota lapselta puhelin pois yöksi – Kasvatuskonsultti: Meillä on valtavasti kroonisesta univajeesta kärsiviä nuoria

Kasvatustieteiden tohtori Liisa Ahonen vakuuttaa, ettei yö ilman somea vie kavereita.

Monday's papers: Less sleep, Finland leads in violent crimes, and the future of fur farming

The Finnish print press starts out the week with a look at important Finnish research into sleep deprivation, a tabloid comparison of violent crime in Finland and Sweden, and a poll of Finnish MPs on the fur trade.

Univaje selittää vuorotyön terveyshaittoja

Uneen panostaminen voisi auttaa välttämään vuorotyöhön liittyviä terveysriskejä. Tutkimus vaatii vielä lisävarmistuksia.

Tutkimus: Univaje väsyttää myös aivosoluja

Univaje hidastaa visuaalisen informaation käsittelyä. Todennäköisesti tämän takia univajeisella kestää pitempään reagoida näkemäänsä esimerkiksi auton ratissa, mikä lisää onnettomuusriskiä.

Tiesitkö tämän melatoniinista?

Melatoniini - kehon oma unilääke

Vähän nukkuvat lapset mahdollisesti suurentuneessa diabetesvaarassa

Aikuisilla tehdyissä tutkimuksissa univaje on saanut ihmiset syömään enemmän ja suosimaan rasvaisia ruokia.

"Liian tiukka pipo aiheuttaa repeilyä" – Sokerin himo iskee sitä rajummin, mitä tiukemmin sen itseltään kieltää

Miksi sokeria tekee mieli sitä enemmän, mitä päättäväisemmin sitä on päättänyt vältellä? Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg sanoo, että liian tiukat rajat ja mustavalkoinen ajattelu ovat painonhallinnan kompastuskiviä.

Testaa, miten paljon univelkaa sinulle kertyy!

Älä huku univelkoisi - testaa, miten veloissasi olet!

Älä ole huono nukkumaanmenijä! - 14 hyvää syytä nukkua

14 hyvää syytä nukkua ja ohjevideo maatemenoon.

Unen kanta-asiakasetuja

Riittävä lepo palkitaan huikeilla hyödyillä!

Villasukat ja iltapuuro – helpot kotikonstit nukahtamiseen

Arjen rutiinit voivat auttaa nukahtamisessa.

Mikä ihmeen #lepohaaste?

Tartu #lepohaasteeseen ja nuku enemmän!

Kuinka paljon valvomista kehoni kestää?

Kuinka paljon valvomista kehoni kestää?

Suomalaiset nukkuvat liian vähän – Uniprofessori: Tarpeeksi nukkuville palkankorotus

Professori Markku Partinen toivoo, että työpaikoilla kannustettaisiin riittäviin yöuniin. Virkeä on tehokkaampi hommissaan ja mukavampi kuin väsynyt.

Yöunesta katosi tunti – univaje voi sairastuttaa vakavasti

6 tuntia 55 minuuttia. Sen verran nukumme keskimäärin yössä ja se on aivan liian vähän.

10 hyvää syytä nukkua paremmin

Uni on meille yhtä elintärkeää kuin ravinto ja liikkuminen.

Suomalaisten yöunet lyhentyneet, valtaosa kärsii univajeesta

Vain 4 prosenttia Väsykyselyyn vastanneista herää virkeänä.

Prisma Studio: Pärjääkö ihminen muutaman tunnin yöunilla?

Valtaosa suomalaisista rämpii arjessa univajeisina.

Donald Trump ja muut lyhytuniset - nykyajan superihmiset?

Ovatko lyhyet unet Trumpin menestyksen salaisuus?

Vallankäytön väline ja riskitekijä – unenpuute tuo hilpeyttä, pikku-ukkoja ja lopulta lamaannuksen

Nukkuminen on ihmiselle elintärkeää. Silti Suomessa on ammattiryhmiä, jotka tekevät muihin ihmisiin kohdistuvia päätöksiä hyvin pitkän valvomisen jälkeen.

Prisma Studio: Tuhoavatko älylaitteet yöunesi sinisellä valollaan?

Elimistö tulkitsee sinivalon päivänvaloksi eikä uni tule.

Unettomuus tuo kiloja, ylipaino heikentää unta

Huono uni muuttaa aineenvaihduntaa ja kiloja kertyy

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle