Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Ilmakuvassa Repolan kylä ja Kerkonkosken kanava kesällä.

Kanavat avautuvat Pohjois-Savossa perjantaina

Kylmä kevät ja jäätilanne siirsivät kanavien avausta alkuperäisestä suunnitelmasta viikolla.

Pielisjoki virtaa aurinkoisena kesäpäivänä Kuurnan voimalaitoksen venekanavalta kuvattuna.

Veneilykausi on alkamassa: Heinäveden reitti avautuu ensimmäisenä

Väylävirasto avaa matalaväyläkanavat liikenteelle toukokuun ensimmäisten viikkojen aikana.

Vesiliikennekanavasta, joka jatkuu kamerasta suoraan poispäin. Kanavassa on vettä, jonka pinta on tyyni. Kanavaa reunustavat valkoiset aidat. Horisontissa häämöttää järven jääpeite valkoisena.

Veneilykausi pääsee täyteen vauhtiin toukokuun aikana

Vääksyn kanava avautui perjantaina, mutta vasta osa veneilijöistä on käynyt vesillä koleiden kelien vuoksi.

Vääksyn kanava on lähikuvassa huhtikuussa 2023. Osittain jäässä mutta osa kanavasta vesi näkyy jo.

Matalaväyläkanavat ovat avautumassa toukokuussa

Vääksyn ja Kalkkisten sulku on tarkoitus avata 5.toukokuuta.

Kutilanlahti

Kutilan kanavakyselyn tulokset: hyötyä vesiliikenteelle ja matkailulle

Taipalsaaren kunnan teettämään kyselyyn vastasi runsaat 360 ihmistä. Vastaajien mielestä kanavalla on kielteisiäkin vaikutuksia on.

Mälkiän sulku.

Saimaan kanavalla oli hiljainen vuosi: kaksi rahtialusta, kymmenkunta huvivenettä ja lisäksi risteilyjä

Risteilyalukset tekivät liki 200 kanavamatkaa Lappeenrannan lähivesillä.

Kouvola-teksti on pystytetty Kimolan kanavan sululla sijaitsevaan kallioon.

21 miljoonaa euroa maksanut nähtävyys ei kiinnostanut ihmisiä tänä kesänä – iso Kouvola-kylttikään ei saanut veneilijöitä Kimolan kanavalle

Kimolan kanava Kouvolassa oli hiljainen viime kesänä. Vähäistä liikennemäärää selitetään kalliilla polttoaineella ja kasvaneella ulkomaanmatkailulla.

Jukka Hasu kaavaillun Kutilan kanavan metsässä.

Taipalsaari on saanut ostettua Kutilan kanavan maita – budjettiin varatut miljoonat vauhdittavat suunnittelua

Taipalsaari on ostanut maita yksityisiltä, mutta muutaman paikallisen maanomistajan kanssa neuvottelut vielä jatkuvat.

Kutilanlahti

Kutilan kanavan suunnittelu jatkuu – Itä-Suomen tukipaketti lupaa 12,5 miljoonaa euroa kanavalle

Kutilan kanavaa on jo selvitelty ja valmisteltu aktiivisesti muutaman vuoden ajan, mutta tukipaketti antaa suunnittelulle lisää vauhtia. Vuonna 2023 on vuorossa kanavan tarkempi tekninen suunnittelu. Myös rakentamista varten tarvittava vesilupahakemus on vetämässä aluehallintovirastossa.

Kimolan kanavan sulkuportti.

Kimolan kanavalla viime vuotta vähemmän liikennettä – selkeämpien opasteiden toivotaan hillitsevän hurjastelijoita

Kanava saatiin tänä vuonna avattua tavallista myöhemmin ja lisäksi paikan uutuudenviehätys toimi viime vuonna houkuttimena.

Grafiikka näyttää kartalla Lappeenrannasta Viipuriin kulkevan Saimaan kanavan, sekä suunnitellut Ristiinasta Heinolaan Mäntyharjun kautta kulkevan Mäntyharjun kanavan ja Heinolasta Kouvolan kautta Haminaan kulkevan Kymijoen kanavan.

Moni Kaakon kansanedustaja tyrmää ajatuksen uudesta kanavareitistä: liian kallista ja hidasta

Yle kysyi Kaakkois-Suomen vaalipiirin kansanedustajilta, pitäisikö Saimaan kanavan korvaajaksi rakentaa Kymijoen-Mäntyharjun kanava. Vastanneista kahdeksan vastusti uuden kanavan rakentamista, neljä myötäili ajatusta.

Eteläisen kaupunginselän reitin ensimmäinen osuus valmis

Eteläisen kaupunginselän reitin ensimmäinen osuus valmistui Vaasassa – tältä siellä näyttää

Vanhan kaatopaikan alue otettiin virkistyskäyttöön. Pääosin esteetön reitti kulkee nyt Kalarannasta Risöhön asti, ja sen varrelle on rakennettu muun muassa taukopaikkoja.

Punainen reimari ajautuneena kivikkoiseen järven rantaan.

Veneilykausi lähestyy – Itä-Suomen kanavia on jo huollettu, sitten alkaa väylämerkkien tarkistus

Veneilykausi käynnistyy jäiden lähtiessä. Väylävirasto huoltaa sisävesikanavat. Myös väylämerkit pidetään kunnossa verovaroin, mihin kuluu Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa yli miljoona euroa joka vuosi.

Saimaan kanavan Mustolan sulku.

HS: Hallitus on perumassa Saimaan kanavan remontin – hanketta lykättiin jo marraskuussa

Remontti olisi maksanut 95 miljoonaa euroa ja sen oli tarkoitus valmistua vuonna 2024.

Vesiliikennekanavasta, joka jatkuu kamerasta suoraan poispäin. Kanavassa on vettä, jonka pinta on tyyni. Kanavaa reunustavat valkoiset aidat. Horisontissa häämöttää järven jääpeite valkoisena.

Vääksyn kanava avattiin vapuksi, mutta Päijänteen jäät estävät vielä veneilyn

Veneilijät ovat toivoneet Vääksyn kanavalle varhaisempaa avausta. Avauspäivän jäätilannetta on kuitenkin vaikea ennakoida tarkkaan, koska sitä edeltävät huoltotyöt vievät 2–3 viikkoa.

Purjevene kuivalla maalla talviteloilla Lappeenrannan satamassa.

Venäjän uhkaus Saimaan kanavan vuokrasopimuksen purkamisesta on spekulaatiota, sanoo kanavan vastuuhenkilö: "Venäjä ei ole nostanut tällaista esiin"

Lappeenrantalaisen huviveneilijä Markku Mäki-Hokkosen purjehduskausi on alkamaisillaan, mutta Saimaan kanavalle hän ei uskalla lähteä.

Kutilanlahti

Kutilan kanavahanke sai oman projektityöntekijän – hanke etenee aikataulussaan

Kutilan kanavahankkeessa on tehty useita selvityksiä ja tutkimuksia, joista viimeisimpänä valmiiksi on saatu ELYn johdolla Mantereentien ja Kutilantaipaleentien esisuunnitelma.

Rahtialus RMS Saimaa matkalla Saimaan kanavalla

Venäjän puukuljetusten Saimaan kanavassa piti päättyä marraskuussa – silti siellä seisoo tälläkin hetkellä venäläinen rahtilaiva puulastin kera

Venäjällä voimaan tullut uusi asetus määrittelee Venäjän puolella olevat puutavaran rajanylityspisteet. Saimaan kanavaa hoitava Venäjän tullipiste ei ole listalla.

Kimolan kanavan sulku on tyhjillään veneistä syksyllä.

Yrittäjä on valmis vaikka heittämään kuperkeikan: "Haluan, että heille tulee hyvä mieli" – uusi kanava houkutteli heti tuhansia veneilijöitä

Runsas vuosi sitten avautuneella Kimolan kanavalla Kouvolassa riitti kesällä uteliaita kävijöitä. Reitin ainutlaatuisuus viehättää, mutta palveluita kaivattaisiin enemmän.

Meriauran havainnekuva uudesta Saimaan rahtialuksesta saapumassa Mälkiän sulkuun Saimaan kanavalla

No deal yet on continuing Russian timber transports through Saimaa Canal

The canal was completed in 1856, linking Finland's largest lake with the Baltic Sea via the port of Vyborg.

Saimaan kanava. Mälkiän sulku.

Venäjän ilmoitus puukuljetusten lopettamisesta Saimaan kanavassa oli Suomelle yllätys – maat keskustelivat asiasta torstaina

Venäjä kaavailee lopettavansa puunkuljetukset Saimaan kanavassa. Suomen ja Venäjän hallitusten välinen talouskomissio käsittelee asiaa kokouksessaan torstaina.

Rahtialus RMS Saimaa Nuijamaalla menossa Saimaan kanavalle

Etelä-Saimaa: Puukuljetukset Saimaan kanavalla uhkaavat päättyä marraskuussa

Suomen ja Venäjän hallitusten välinen talouskomissio kokoontuu torstaina käsittelemään asiaa.

Koiran ulkoiluttaja kävelee Lappeenrannan Lauritsalan Furulundin puistoalueen polkua vanhassa metsässä.

Saimaan kanavaa myötäilevä itäinen rantaraitti valmistui Lappeenrannassa

Mälkiän ja Mustolan sulkujen välinen osuus on nimetty rakentajiensa mukaan Leijonapoluksi.

Hollantilainen rahtialus Kelt Saimaan kanavassa.

Saimaan kanavan sulkujen uusiminen voi kasvattaa järvien syväväylillä kulkevien alusten pituuden 93 metriin

Saimaan kanavan sulkuja pidennetään noin 11 metrillä. Järvien syväväylille pääsee sen jälkeen kymmenen metriä nykyistä pidempiä aluksia.

Säynäslahden kanavan vedenpinnalla tummasävyinen kalvo.

Luonnonsuojelualueen viereinen puro näyttää jatkuvasti öljyiseltä, mutta ei ole sitä – näin kuka tahansa voi testata, onko vesistö saastunut

Helsingin Vanhankaupunginselkään yhteydessä oleva Säynäslahden kanaali herättää ohikulkijoissa ihmetystä. Purossa voi havaita milloin vihreän, milloin mustan päällyskalvon.

Kanavan umpeen kasvanut uoma.

Luonto valtasi historiallisesti arvokkaan vanhan kanavan Varkaudessa – näin 180-vuotias museokohde kunnostetaan uuteen loistoon

Varkaudessa sijaitseva Taipaleen museokanava on kasvanut umpeen erilaista kasvillisuutta. Loppukesän aikana uoma kunnostetaan. Kunnostustyö jatkaa vuonna 1840 valmistuneen kanavan elinikää.

Suezin kanavan tukkinut konttialus Ever Given saapui perille Rotterdamiin

Rotterdamin satamassa iloittiin Suezin kanavan murheenkryynin Ever Given -aluksen saapumisesta: "Viimein saamme työmme valmiiksi"

Massiivisen konttialuksen matkaa Taiwanista Hollannin satamaan varjosti ikävä käänne, kun konttialus jäi jumiin Suezin kanavaan keväällä.

Konttialus kanavassa

Suezin kanavan tukkinut konttialus Ever Given saapuu vihdoin tänään perille Rotterdamiin

Maaliskuussa Suezin kanavan tukkinut konttialus viipyi pitkään ankkuroituna Suezilla ennen kuin alus päästettiin jatkamaan matkaansa Egyptistä kohti Hollantia.

Mälkiän sulku tyhjänä odottamassa laivaa Saimaalta.

Venäjän rajan pitäisi olla kiinni suomalaisilta – Saimaan kanavaa pitkin kuitenkin pääsee: "Koska rajoituksia ei ollut, jatkoimme matkaa"

Saimaan kanavan liikenteen rajoitukset eivät käytännössä ole koskettaneet suomalaisia huviveneilijöitä. Suomen rajaviranomainen ei ota kantaa siihen, miten asiat etenevät Venäjän puolella.

Purjevene matkalla poispäin kanavaa pitkin, kauempana kanava päättyy järveen.

Vääksyn venekulkue juhlistaa Suomen vilkkaimman kanavan 150-vuotista historiaa – katso tunnelmia helteisen kanavan varrelta

Vääksyn kanava on Suomen vilkkain kanava. Vuosittaisia sulutuksia on 4000-5000. Perjantaina kanavan syntymäpäivien kunniaksi iltapäivän venekulkueessa yleisölle esittäytyivät erilaiset virka-alukset, puuveneet, moottoriveneet ja purjeveneet.

Suezin kanavan tukkinut alus pääsi viimein jatkamaan matkaansa

Kovan onnen alus tukki Suezin kanavan viikoksi ja juuttui sitten yli sadaksi päiväksi Egyptiin – nyt se pääsi viimein jatkamaan matkaansa

Egypti vaati Ever Given -konttialuksen omistajilta satoja miljoonia euroja korvaukseksi kanavan tukkimisen ja laivan irrottamisen aiheuttamista kuluista. Pitkän kiistan päätteeksi korvauksista päästiin viikonloppuna viimein sopuun.

Rahtialus RMS Saimaa Nuijamaalla menossa Saimaan kanavalle

Saimaan kanavan kautta siirrettiin toukokuussa kolmisenkymmentä huvialusta ja -venettä – ulkorajaliikenteen rajoitukset jatkuvat kesäkuun puoliväliin asti

Liikennettä Saimaan kanavassa on rajoitettu koronaepidemian takia. Kanavassa kulkee pääsääntöisesti rahtiliikennettä. Huviveneiden ja -alusten siirto oli mahdollista toukokuussa.

Vene ja pieni laiva odottavat sulun avautumista kanavassa.

Päijät-Hämeen veneilykausi pääsee kunnolla vauhtiin, kun sisävesikanavat avautuivat

Liikenne käynnistyi perjantaina Vääksyn, Kalkkisten sekä Kimolan kanavissa. Myös retkisatamien huoltokausi on käynnistymässä.

Coreper I -lähettiläs Minna Kivimäki Suomen EU-edustustossa.

Saimaan kanavavaltuutettu vaihtuu – tehtävää alkaa hoitaa kansliapäällikkö Minna Kivimäki

Saimaan kanavavaltuutetun tehtävä on luottamustoimeen verrattava määräaikainen tehtävä. Kanavavaltuutettu hoitaa Saimaan kanavan käyttöä, liikennettä ja kehittämistä koskevia tehtäviä.

Rahtialus RMS Saimaa Nuijamaalla menossa Saimaan kanavalle

Turkulaisten paistinrasvoille löytyi uusi käyttökohde – päätyvät polttoaineeksi Suomen suurimman järven laivoihin

Ensimmäiset vähäpäästöiset rahtialukset voivat aloittaa liikennöinnin Saimaalla vuonna 2024, kun Saimaan kanavan sulkujen pidennys on valmistunut.

Soskuan sulku Saimaan kanavassa.

Saimaan kanava avataan tilapäisesti veneilijöille – huvialuksia ja -veneitä saa pian siirtää merelle tai mereltä Saimaalle

Huvialusten siirrosta on tehtävä hyvissä ajoin ilmoitus Kaakkois-Suomen rajavartiostolle.

Suezin kanavaan jumittunutta Ever Given -alusta irrotettiin.

Egypti takavarikoi Ever Given -konttilaivan – ”He eivät halua maksaa meille mitään”

Suezin kanavahallinto vaatii Ever Givenin japanilaista omistajaa pulittamaan kuluja muun muassa menetetyistä kanavan kauttakulkumaksuista sekä konttilaivan irrotuksesta.

Pfizer-BioNtech (Comirnaty) koronarokotetta Lappeenrannassa 17.3.2021.

Tiistai 30.3.2021 (radio)

Koronarokotteet vähentävät koronatartuntoja tehokkaasti. Viikon päästä jo yli miljoona suomalaista on saanut koronarokotteen. Asuntojen hinnat menevät eri suuntiin eri puolilla Suomea. Suezin kanava on taas auki. Keskiviikkona etelässä paistaa aurinko ja Lapissa sataa lunta.

Den Taiwanägda tankern Ever Given är 400 meter lång och 59 meter bred

Suezin kanavassa jumittaneen konttialuksen onnettomuuden syynä saattoi olla "penkkailmiö"

Ever Given -aluksen omistava yhtiö on syyttänyt tuulta kanavan reunaan ajamisen syyksi. Taustalla saattoi ennemminkin olla ilmiö, jossa veden paine imaisee aluksen perän rantaan ja työntää sen keulaa keskemmälle väylää.

Suezin kanavan tukkinut Ever Given -alusta vedetään liikkeelle.

Suezin kanavayhtiö: Kanavan tukkinut laiva on saatu irti, laivaliikenne kulkee taas kanavassa

Ever Given -alus on määrä siirtää odotusalueelle, jotta kanavaan kertynyt laivasuma saadaan purettua.

Etualalla mies ja aasin vetämä kärry, takana valtava rahtialus ja kontteja

Suezin kanavaan juuttuneen rahtilaivan irrottamista on tarkoitus jatkaa – laivan perä liikahti jo eilen

Suezin kanavayhtiön mukaan onnettomuuden pääsyynä ei ollut tuuli vaan mahdollisesti inhimillinen virhe tai tekninen vika.

Mätare som visar temperaturen (2,3 grader) i en disk för griskött

Atrian sianlihat jämähtivät Suezin kanavaan

Laivakonteissa on yhteensä neljä miljoonaa kiloa sianlihaa matkalla Aasian markkinoille. Tulpan aiheutti jättialuksen kääntyminen kanavassa poikittain.

Venetsiassa voimakas laskuvesi tyhjensi kanaaleja

Video: Venetsialle tunnusomaiset veneet jäivät kiinni mutaan – voimakas laskuvesi kuivatti kanaalit

Poikkeuksellisen voimakas laskuvesi ei ole ennenkuulumaton näky Venetsiassa.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle