Uusimmat artikkelit
Kuluttaja-asiamies haastaa turkulaisen luottoyhtiö Blue Finance Suomen markkinaoikeuteen – syyttää yhtiötä laittomasta hinnoittelusta
Kilpailu- ja kuluttajavirasto haluaa suitsia luottoyhtiöiden tapaa kiertää lakia luottojen hintasääntelyssä. Kuluttaja-asiamies vie asian nyt yhden luottofirman kanssa markkina-oikeuteen.
Kuluttaja-asiamies moitti: JVG-yhtye ja rahapeliyhtiö Unibet rikkoivat somemarkkinoinnin sääntöjä
JVG:n ja Unibetin markkinointi oli kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla hyvän tavan vastaista, koska arpajaislain mukaan rahapelien markkinointi on Suomessa sallittua vain Veikkaukselle. Markkinointi ei myöskään täyttänyt vaatimusta mainonnan tunnistettavuudesta.
Miten maito voi olla päästötöntä? Ruotsin kuluttaja-asiamies haastoi Arlan oikeuteen maidon mainostamisesta nollapäästöisenä
Arla mainostaa Ruotsissa maitoaan nollapäästöiseksi, koska yhtiö on ostanut päästökompensaatiota.
Kuluttaja-asiamies vaatii luottoyhtiö Blue Financea luopumaan laittomasta hinnoittelusta
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Blue Financen hinnoittelu voi johtaa luottokustannusten ylärajan ylittämiseen. Blue Finance kiistää laittomuudet ja vetoaa väärinkäsitykseen.
Government report urges ban on social media junk food adverts for kids
A new report commissioned by the government has urged lawmakers to clamp down on food advertising to under-18s.
Kohusähköyhtiö Fi-Nergyn ja 365 Hankinnan asiakkaita kehotetaan vaihtamaan sähkönmyyjä pikaisesti – sähkönjakelu loppumassa lähiaikoina
Energiavirasto kehottaa kahden eri sähköyhtiön, Fi-Nergyn ja 365 Hankinta -yhtiön asiakkaita vaihtamaan pikaisesti sähkönmyyjäänsä. Kyseisiltä yhtiöiltä puuttuvat tasevastaavat.
Sähköyhtiö Fi-Nergyn ahdinko syvenee – markkinaoikeus määräsi 700 000 euron uhkasakot, veropetosepäily vaikeuttaa asiakkaiden rahojen saamista
Sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergy on ollut kuluttajaviranomaisten hampaissa jo vuosia, sillä yhtiö ei ole palauttanut asiakkaiden saatavia ja on muuttanut sopimuksia yksipuolisesti. Poliisi puolestaan epäilee yritystä veropetoksista.
Kuluttaja-asiamies avustamaan sähköyhtiö Fi-Nergyn asiakkaita palauttamattomien ennakkomaksujen perinnässä
Yhtiön toiminnasta valitettiin viime vuonna liki 1 000 kertaa. Avustettavia asiakkaita on niin suuri määrä, ettei kaikille voida välttämättä tarjota apua.
Ryhmäkanteella uhattu pikavippiyhtiö maksaa asiakkailleen hyvitystä kohtuuttomista luottokustannuksista
Lahtelaisyritykset hyvittävät luottokustannuksia runsaalla miljoonalla eurolla.
Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta valitusryöpyn kohteena olevasta sähköyhtiö Fi-Nergystä: "Antaa hälyttävän signaalin, että lakia rikotaan tietoisesti"
Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan harkinnassa on oikeustoimia, sillä tilanne on kuluttajien kannalta kestämätön.
Coronavirus crisis leads to spike in disputes over holidays, credit
The overall number of complaints to the Consumer Disputes Board was slightly down on 2019 due to the collapse of air travel.
Korona aiheuttanut useita kuluttajariitoja – kuluttajat valittaneet enemmän myös sähkösopimusten puhelinmyynnistä
Valmismatkojen kohdalla riita on usein ratkaistu kuluttajan eduksi.
Voiko korkeista sähkömaksuista saada rahaa takaisin? Näin vastaavat asiantuntijat kysymykseen, johon kuluttajat ovat vaatineet vastausta jo vuosia
Sähkön siirtomaksuista valitetaan jatkuvasti Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Payday loan, collections firms agree to payout over steep credit costs
The firms will pay compensation to more than 150 consumers for exorbitant credit costs.
Pikavippi- ja perintäfirma taipuivat hyvitykseen – kuluttaja-asiamies ei aja enää ryhmäkannetta Euro24 Financea ja Gothiaa vastaan
Hyvityksiä on tulossa 150:lle pikavipin ottaneelle.

Kuluttajavirasto: Jos hallitus peruu Skopjen-lentoja, asiakas on oikeutettu saamaan lipun hinnan takaisin
Valtio ei korvaisi peruuntuvia lentoja vaan lentoyhtiö palauttaisi lipun hinnan matkustajille.
Vihdoinkin keino saada sähkönsiirtoa halvemmalla? Ei sentään, kyseessä on kuluttajia hämäävä viritys ja taustalta löytyy viranomaisten vanha tuttu
Säästöä lupaava yritys vaatii ennakkomaksuja. Moni kokee saaneensa laskun, vaikkei ole mielestään tehnyt sopimustakaan.

Kuluttajansuojaviranomaisten toimivaltuuksia laajennetaan – sallii poikkeustapauksissa verkkosivustojen ja somesisällön poistamisen
Uudistus on osa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaa.

Kuluttaja-asiamies: Myös Finnairin lahjakortteihin kannattaa suhtautua varoen – Tässä 10 kysymystä ja vastausta jokaiselle lentämistä miettivälle
Finnair tarjoaa rahojen palautuksen sijasta lahjakortteja kymmenen prosentin bonuksella. Norwegianin lentopisteistä lisäetua tulisi kaksikymmentä prosenttia.
Kuluttaja-asiamies vie sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman markkinaoikeuteen
Markkinaoikeudelta haetaan useita kieltoja yhtiölle.
Consumer Ombudsman warns against false coronavirus-related advertising
Many vendors have prohibited the use of the virus as part of their marketing spiel.
Koronaa säikähtäneille kuluttajille kaupitellaan katteettomia lupauksia – kuluttaja-asiamies muistuttaa yrityksiä vastuunkannosta
Suurissa netin ja sosiaalisen median kauppapaikoissa on jo vapaaehtoisesti kielletty koronaviruksella kaupittelu ja mainostaminen.

Kuluttajavirasto tiukkana: Kaupunkipyörien palauttamisongelmat eivät saa kaatua käyttäjän maksettaviksi
Moni pyöräilijä koki viime vuonna ikävän yllätyksen, kun palvelu veloitti epäonnistuneesta pyörän palautuksesta 80 euroa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittaa sähköyhtiö Fi-Nergystä: Satoja ilmoituksia ongelmista, virheitä sopimuksissa ja laskutuksessa
Kuluttaja-asiamies aikoo puuttua yrityksen toimintaan.

Consumer Ombudsman: Consumers need right to refuse telemarketing calls
The Competition and Consumer Authority wants Finland to adopt an opt-in model in relation to telemarketing calls.

Debt collection firm ordered to shut down
Alektum lost its license in 2018 and sold the business, but buyer Annomen was barred from the debt collectors' register.

Oikaisuvaatimus hylättiin, perintäyhtiö Annomen määrättiin lopettamaan perintätoimintansa
Vuonna 2018 lupansa menettänyt perintäyhtiö Alektum myi perintäliiketoimintansa Annomenille.

Consumer ombudsman fines false pharmacy 100,000 euros
The ombudsman says a group called Suomen Apteekkiyhtiöt (Finnish Pharmacy Companies) violated a ban on misleading telemarketing.

Kuluttaja-asiamies vaatii maksettavaksi Suomen Apteekkiyhtiöille määrättyä 100 000 euron uhkasakkoa
Suomen Apteekkiyhtiöt on kuluttaja-asiamiehen selvitysten perusteella rikkonut sille määrättyä kieltoa, joka koskee harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä.

Finland’s consumer watchdog mulls class action suit against payday loan firms
The Competition and Consumer Authority wants retroactive relief over costly consumer loans.

Kuluttajavirasto ohjeistaa Tjäreborgin matkoilla olevia: Itse järjestettyjä paluukuljetuksia ei välttämättä korvata
Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla matkustajat saadaan kuljetettua Suomeen. Virastosta saa ohjeet siitä, miten voi hakea korvausta peruuntuneesta matkasta ja muista kuluista.

Supreme Court turns down appeal in Finnair compensation dispute
The Court decided not to hear a case involving Finnair's failure to pay a standard compensation to delayed passengers.

Valitus kaatui – Kuluttajaviranomaiset eivät ota kantaa HSL:n lippu-uudistukseen
Asiasta päätettiin yksimielisesti Kuluttajariitalautakunnan kokouksessa.

Kuluttaja-asiamies vaatii maksettavaksi pikavippifirmalle määrättyä 50 000 euron uhkasakkoa
Uhkasakon laittamisesta maksuun tarvitaan vielä markkinaoikeuden päätös.

Tiistai 12.3.2019 (radio)
Politiikka kiinnostaa nuoria. Äidinkielen yo-kokeessa oli teknisiä ongelmia. Kuluttaja-asiamies haluaa puhelinmyynnille tiukemmat säännöt. Ilmansaasteet aiheuttavat ennenaikaisia kuolemia. Pohjois-Korea äänesti parlamenttivaaleissa.

Ärsyttävätkö puhelinmyyjien jatkuvat soitot? Kuluttaja-asiamies vaatii kuluttajan etukäteen antamaa suostumusta puhelinmyyntiin
Myös EU:n tasolla aiotaan muuttaa puhelinmyyntiä koskevaa lainsäädäntöä tähän suuntaan.

Varo lipunmyyntisivusto Viagogoa, neuvoo kuluttajaviranomainen
Valituksia on tullut muun muassa lipuista, olemattomista tapahtumista ja piilokuluista

Sähköyhtiöiden vaatimat vakuudet vaivaavat vielä vuosia luottohäiriömerkinnän jälkeen
Maksuhäiriömerkintä voi vuosien jälkeenkin hankaloittaa sähkösopimuksen saamista.

Black Friday poiki jälleen pinon valituksia kuluttajaviranomaisille – tarjoustuotteiden loppumisia, hintavirheitä ja outoja hinnannousuja
Suurin osa yhteydenotoista koskee elektroniikka- ja kodinkonekauppaa.

Suomalaiset menettävät miljoonia euroja tilausansoihin – lakimies neuvoo, mitä tehdä jos näin käy
Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Paula Hannulan mukaan oikeusministeriössä pohditaan parhaillaan keinoja kuluttajaviranomaisten toiminnan parantamiseksi.

Kuluttajien suojelemiseksi halutaan järeämpiä keinoja – "Valvonnan uskottavuus kärsii, kun taloudelliset sanktiot puuttuvat"
Kuluttaja-asiamiestä työllistävät eniten pikaluottoihin liittyvät ongelmat, vaikka niitä onkin yritetty taklata.

Kuluttaja-asiamies: Aikakauslehtien markkinointi on harhaanjohtavaa ja tilauksissa kohtuuttomia irtisanomisehtoja
Osa lehtitaloista on myös lähettänyt kuluttajille aikakauslehtiä ilman heidän nimenomaista suostumustaan ja vaatinut niistä maksua.

Kuluttaja-asiamies: Kuluttajaviranomaisille tulossa mahdollisuus tehdä valeostoksia ja sulkea yritysten verkkosivuja – huijaukset ja tilausansat verkkokaupan riesana
Uusi kuluttaja-asiamies lohduttaa, että huijatuksi joutuminen ei ole asiakkaan häpeä.

Finnair taken to Market Court over passenger compensation dispute
The Consumer Ombudsman wants Finnair to give up the practice of offering alternatives to a standard compensation for delays, a custom it says is unlawful.

Finnairin korvaussoppaa aletaan käsitellä markkinaoikeudessa
Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairilta lainvastaiseksi katsomansa toiminnan.

Näitkö taas saman sohvan tai urheiluvälineen roimassa alennuksessa? Asiantuntija: "Kyseessä ei ole aito hinnanalennus, vaan voisi sanoa että se on kupla"
Kuluttaja-asiamiehen mukaan lakia pitäisi tiukentaa, jotta monien liikkeiden hämäävä mainonta saataisiin kuriin. Eniten epämääräistä ale-markkinointia esiintyy silmälasi-, kaluste- ja urheiluvälinealalla.

Finnair blacklisted by consumer protection agency
The national airline has been blacklisted by the Consumer Disputes Board for failing to provide standard compensation for cancelled or delayed flights.

Kuluttajariitalautakunta: Finnair polkee asiakkaiden oikeuksia, 600 euron korvaus jäi maksamatta, ja yhtiö päätyi viranomaisen "mustalle listalle" – keskustele
Lentoyhtiön mielestä Suomen kuluttajaviranomaisten kanta poikkeaa muiden EU-maiden linjasta. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

EU lupailee kuluttajille mahdollisuutta ryhmäkanteeseen – Kuluttajaliitto riemuitsee: "Tätä odotettu enemmän kuin mitään muuta"
Liiton mukaan ryhmäkanne ja korkeammat seuraamusmaksut parantaisivat suomalaisenkin kuluttajan asemaa. Suomen laki tuntee ryhmäkanteen, mutta sitä ei ole käytetty vielä kertaakaan.

Pikaluottoyhtiö hävisi lainakuluriidan oikeudessa – "todellinen vuosikorko voi olla 100–400 prosenttia"
Kuluttaja-asiamies oli haastanut IPF Digital Finlandin markkinaoikeuteen Credit24 Joustolimiitti -lainatuotteen todellisista vuosikoroista