Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Kuluttajavirasto: Jos hallitus peruu Skopjen-lentoja, asiakas on oikeutettu saamaan lipun hinnan takaisin

Valtio ei korvaisi peruuntuvia lentoja vaan lentoyhtiö palauttaisi lipun hinnan matkustajille.

Vihdoinkin keino saada sähkönsiirtoa halvemmalla? Ei sentään, kyseessä on kuluttajia hämäävä viritys ja taustalta löytyy viranomaisten vanha tuttu

Säästöä lupaava yritys vaatii ennakkomaksuja. Moni kokee saaneensa laskun, vaikkei ole mielestään tehnyt sopimustakaan.

Kuluttaja-asiamies: Myös Finnairin lahjakortteihin kannattaa suhtautua varoen – Tässä 10 kysymystä ja vastausta jokaiselle lentämistä miettivälle

Finnair tarjoaa rahojen palautuksen sijasta lahjakortteja kymmenen prosentin bonuksella. Norwegianin lentopisteistä lisäetua tulisi kaksikymmentä prosenttia.

Kuluttaja-asiamies vie sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman markkinaoikeuteen

Markkinaoikeudelta haetaan useita kieltoja yhtiölle.

Consumer Ombudsman warns against false coronavirus-related advertising

Many vendors have prohibited the use of the virus as part of their marketing spiel.

Koronaa säikähtäneille kuluttajille kaupitellaan katteettomia lupauksia – kuluttaja-asiamies muistuttaa yrityksiä vastuunkannosta

Suurissa netin ja sosiaalisen median kauppapaikoissa on jo vapaaehtoisesti kielletty koronaviruksella kaupittelu ja mainostaminen.

Kuluttajavirasto tiukkana: Kaupunkipyörien palauttamisongelmat eivät saa kaatua käyttäjän maksettaviksi

Moni pyöräilijä koki viime vuonna ikävän yllätyksen, kun palvelu veloitti epäonnistuneesta pyörän palautuksesta 80 euroa.

Consumer Ombudsman: Consumers need right to refuse telemarketing calls

The Competition and Consumer Authority wants Finland to adopt an opt-in model in relation to telemarketing calls.

Debt collection firm ordered to shut down

Alektum lost its license in 2018 and sold the business, but buyer Annomen was barred from the debt collectors' register.

Oikaisuvaatimus hylättiin, perintäyhtiö Annomen määrättiin lopettamaan perintätoimintansa

Vuonna 2018 lupansa menettänyt perintäyhtiö Alektum myi perintäliiketoimintansa Annomenille.

Consumer ombudsman fines false pharmacy 100,000 euros

The ombudsman says a group called Suomen Apteekkiyhtiöt (Finnish Pharmacy Companies) violated a ban on misleading telemarketing.

Kuluttaja-asiamies vaatii maksettavaksi Suomen Apteekkiyhtiöille määrättyä 100 000 euron uhkasakkoa

Suomen Apteekkiyhtiöt on kuluttaja-asiamiehen selvitysten perusteella rikkonut sille määrättyä kieltoa, joka koskee harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä.

Finland’s consumer watchdog mulls class action suit against payday loan firms

The Competition and Consumer Authority wants retroactive relief over costly consumer loans.

Kuluttajavirasto ohjeistaa Tjäreborgin matkoilla olevia: Itse järjestettyjä paluukuljetuksia ei välttämättä korvata

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla matkustajat saadaan kuljetettua Suomeen. Virastosta saa ohjeet siitä, miten voi hakea korvausta peruuntuneesta matkasta ja muista kuluista.

Supreme Court turns down appeal in Finnair compensation dispute

The Court decided not to hear a case involving Finnair's failure to pay a standard compensation to delayed passengers.

Valitus kaatui – Kuluttajaviranomaiset eivät ota kantaa HSL:n lippu-uudistukseen

Asiasta päätettiin yksimielisesti Kuluttajariitalautakunnan kokouksessa.

Kuluttaja-asiamies vaatii maksettavaksi pikavippifirmalle määrättyä 50 000 euron uhkasakkoa

Uhkasakon laittamisesta maksuun tarvitaan vielä markkinaoikeuden päätös.

Tiistai 12.3.2019 (radio)

Politiikka kiinnostaa nuoria. Äidinkielen yo-kokeessa oli teknisiä ongelmia. Kuluttaja-asiamies haluaa puhelinmyynnille tiukemmat säännöt. Ilmansaasteet aiheuttavat ennenaikaisia kuolemia. Pohjois-Korea äänesti parlamenttivaaleissa.

Ärsyttävätkö puhelinmyyjien jatkuvat soitot? Kuluttaja-asiamies vaatii kuluttajan etukäteen antamaa suostumusta puhelinmyyntiin

Myös EU:n tasolla aiotaan muuttaa puhelinmyyntiä koskevaa lainsäädäntöä tähän suuntaan.

Varo lipunmyyntisivusto Viagogoa, neuvoo kuluttajaviranomainen

Valituksia on tullut muun muassa lipuista, olemattomista tapahtumista ja piilokuluista

Sähköyhtiöiden vaatimat vakuudet vaivaavat vielä vuosia luottohäiriömerkinnän jälkeen

Maksuhäiriömerkintä voi vuosien jälkeenkin hankaloittaa sähkösopimuksen saamista.

Suomalaiset menettävät miljoonia euroja tilausansoihin – lakimies neuvoo, mitä tehdä jos näin käy

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Paula Hannulan mukaan oikeusministeriössä pohditaan parhaillaan keinoja kuluttajaviranomaisten toiminnan parantamiseksi.

Kuluttajien suojelemiseksi halutaan järeämpiä keinoja – "Valvonnan uskottavuus kärsii, kun taloudelliset sanktiot puuttuvat"

Kuluttaja-asiamiestä työllistävät eniten pikaluottoihin liittyvät ongelmat, vaikka niitä onkin yritetty taklata.

Kuluttaja-asiamies: Aikakauslehtien markkinointi on harhaanjohtavaa ja tilauksissa kohtuuttomia irtisanomisehtoja

Osa lehtitaloista on myös lähettänyt kuluttajille aikakauslehtiä ilman heidän nimenomaista suostumustaan ja vaatinut niistä maksua.

Finnair taken to Market Court over passenger compensation dispute

The Consumer Ombudsman wants Finnair to give up the practice of offering alternatives to a standard compensation for delays, a custom it says is unlawful.

Finnairin korvaussoppaa aletaan käsitellä markkinaoikeudessa

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairilta lainvastaiseksi katsomansa toiminnan.

Näitkö taas saman sohvan tai urheiluvälineen roimassa alennuksessa? Asiantuntija: "Kyseessä ei ole aito hinnanalennus, vaan voisi sanoa että se on kupla"

Kuluttaja-asiamiehen mukaan lakia pitäisi tiukentaa, jotta monien liikkeiden hämäävä mainonta saataisiin kuriin. Eniten epämääräistä ale-markkinointia esiintyy silmälasi-, kaluste- ja urheiluvälinealalla.

Finnair blacklisted by consumer protection agency

The national airline has been blacklisted by the Consumer Disputes Board for failing to provide standard compensation for cancelled or delayed flights.

Kuluttajariitalautakunta: Finnair polkee asiakkaiden oikeuksia, 600 euron korvaus jäi maksamatta, ja yhtiö päätyi viranomaisen "mustalle listalle" – keskustele

Lentoyhtiön mielestä Suomen kuluttajaviranomaisten kanta poikkeaa muiden EU-maiden linjasta. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

EU lupailee kuluttajille mahdollisuutta ryhmäkanteeseen – Kuluttajaliitto riemuitsee: "Tätä odotettu enemmän kuin mitään muuta"

Liiton mukaan ryhmäkanne ja korkeammat seuraamusmaksut parantaisivat suomalaisenkin kuluttajan asemaa. Suomen laki tuntee ryhmäkanteen, mutta sitä ei ole käytetty vielä kertaakaan.

Pikaluottoyhtiö hävisi lainakuluriidan oikeudessa – "todellinen vuosikorko voi olla 100–400 prosenttia"

Kuluttaja-asiamies oli haastanut IPF Digital Finlandin markkinaoikeuteen Credit24 Joustolimiitti -lainatuotteen todellisista vuosikoroista

Yli 16 000 euroa koulutusvelkaa – tutkinto jää saamatta

Kiistellyn psykoterapiakoulun opiskelijat puhuvat.

Black Friday tuotti tukun valituksia kuluttajaviranomaisille: toimittamattomia tuotteita ja vääriä hintoja

Kuluttajia on sapettanut etenkin elektroniikkaa ja kodinkoneita myyvien liikkeiden toiminta.

Kuluttaja-asiamies havaitsi harhaanjohtavaa hinnoittelua

Neljä yritystä on viety markkinaoikeuteen, koska mainosten tyyliä ei muutettu.

Finnair facing Market Court over failure to pay up on passenger claims

The Consumer Ombudsman says it is taking national airline Finnair to the Market Court over its failure to pay adequate passenger claims.

Kuluttajaliitto moittii Finnairin korvauksia kovin sanoin – Finnair: Valitukset ovat itse asiassa laskussa

Finnairia koskevien valitusten määrä kasvoi 70 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2016. Näin sanoi Kuluttajaliitto avoimessa moitekirjeessään. Valituksia tehdään satoja. Lentoja on vuodessa yli satatuhatta, huomauttaa yhtiö.

Huonekaluketjun johtaja täysin tympääntynyt alan yritysten markkinointiin – Asiakkaat eivät enää usko normaalihintoihin

Kruunukalusteen toimitusjohtajan mukaan markkinointi puhuttaa alalla kiivaasti. Hän pitää oman yrityksensä saamaa uhkasakkoa perusteettomana.

Kuvitteellisia vertailuhintoja, epätodellisia alennuksia – neljälle huonekaluliikkeelle markkinointia koskeva kielto

Kuluttaja-asiamies on seurannut huonekalualan markkinointia tehostetusti yli vuoden. Uhkasakoilla yritetään suitsia harhaanjohtavaa markkinointia.

Consumer Ombudsman sues Finnair over delay compensation practices

Finland's consumer watchdog is taking legal action against Finnair over the airline's policy of denying compensation claims for delays caused by some technical faults. European law mandates set levels of compensation for delays—and the Consumer Ombudsman says Finnair has played fast and loose with those rules.

Finnair markkinaoikeuteen matkustajien oikeuksien polkemisesta – "Olemme hämmentyneitä"

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair epää kuluttajamatkustajilta täysimääräisen vakiokorvauksen.

KKV: Autoliikkeet mainostaneet kuluttajaluottoja puutteellisesti ja epäselvästi

Yli puolet valvonnan kohteessa olevista mainoksista sisälsi epäselviä tai vajavaisia tietoja auton ostoon tarkoitetuista luotoista.

Pikaluotoille kaavaillaan uutta korkokattoa, satojen prosenttien ruoskakorot pian historiaa?

Oikeusministeriö pohtii korkokaton säätämistä 2 000 euron suuruisille ja sitä suuremmille kulutusluotoille.

Puhelinmyynti on riesa kuluttajien lisäksi myös viranomaisille – "Selvittelytyö vie resursseja ihan liikaa"

Eniten ongelmia puhelinmarkkinoinnissa aiheuttavat niin sanotut tilausansatuotteet, jossa kuluttaja sitoutuu ymmärtämättään jatkuvaan tilaukseen.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle