Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Tosi-tv puhdistautui törkyleimasta – Love Islandin suosio toi Big Brotherin takaisin

Mediatutkijan mukaan sosiaalinen media on muuttanut suhtautumista reality-ohjelmiin.

Tuukka Temonen teki elokuvan Jari Sarasvuon epäonnistumisista: "Mulle on tavallaan se ja sama, mitä ihmiset Valmentajasta ajattelevat"

Omapäisenä tunnettu ohjaaja mainostaa tehneensä vuoden miehekkäimmän elokuvan, jossa paahdetaan juppitukka putkella menestystä kohti. Valmentaja-elokuvan markkinointi on kovasti päähenkilönsä näköistä.

Herätys: Tuleeko taksialasta harmaan talouden temmellyskenttä, tuotesijoittelu rehottaa populaarimusiikissa, tänään vielä etelässä hellettä

Lue tästä päivän puheenaiheet lyhyesti. Voit säätää Uutisvahdissa Herätys-ilmoituksia asetuksista.

Arttu Wiskarin Gyproc-levyistä tuli huomautus, Jukka-Pojan Cumulus-yhteistyö jäi huomaamatta – Tuotesijoittelu rehottaa populaarimusiikissa, mutta mitä siitä seuraa?

Turkulaisopiskelija teki tutkimuksen tuotesijoittelusta suomalaisessa popmusiikissa. Tulos oli yllättävä: tuotesijoittelu, jopa mainonta, on uinut monen artistin musiikkiin, mutta vain harva myöntää sen. Keskustele aiheesta jutun lopussa.

Mieti, mitä videossa tuijotat, sillä pian siitäkin voidaan kerätä tietoa – taustalla suomalaisyritys

Oululaisyrityksen keksintö paljastaa, mitä katsot vaikkapa mainos- tai opetusvideossa. Vastaavat tiedonkeruutavat hakevat paikkaansa EU:ssa, kun uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan keväällä 2018.

Supersankarit tuovat yhä enemmän aseita lasten- ja nuortenelokuviin

Aseet paukkuvat aikaisempaa useammissa lapsille ja nuorille suunnatuissa elokuvissa.

Limumerkkejä tyrkytetään suomalaisessa elokuvassa yhä enemmän – mutta kaljan mainostaminen on helppo mokata

Tämän hetken katsotuin elokuva 007 Spectre näyttää esimerkkiä huippuunsa viedystä tuotesijoittelusta. Bond-elokuvista löytyy ennätyksellisen paljon mainoksia. Kotimaisessa elokuvassa ja tv-viihteessä tuotesijoittelu lisääntyy koko ajan.

Näkökulma: Kuka varoittaisi teiniä Youtuben halpatyöstä?

Youtube on houkutteleva mainoskanava vailla pelisääntöjä.

Helppoa rahaa Youtube-videoilla?

Yhdellä kissavideolla ei pankkia räjäytetä

Yritys tahtoo tuotteen leffaan – matkailuala hyötyy kuvauspaikoista

Naantali aloittaa kesällä Risto Räppääjä -kierrokset. Turun linnassa puolestaan aukeaa helmikuussa näyttely The Girl King -elokuvan päähenkilöstä kuningatar Kristiinasta ja valkokankaalla nähtävistä puvuista. Vareksen kuvauspaikoista on tehty älypuhelinsovellus. Viikossa aikuiseksi -elokuvalla taas oli lukuisia tuotesijoittelukumppaneita.

Näkökulma: Miksi pienimmät kengät ovat ylähyllyillä?

Kuinkahan paljon arjessamme oikeastaan onkaan asioita, jotka “ovat vain pruukanheet olla”? Ilman että kukaan on vaivautunut miettimään, onko siinä mitään järkeä tai olisiko jokin muu tapa nykyistä parempi. Asiasta kirjoittaa "syysmotkottaja" Pirkko Kukko-Liedes.

Supersankari Rendeliä saatellaan valkokankaalle Mikkelissä – "Olen herännyt joka aamu sydämentykytykseen"

Mikkeliläinen mainostoimistoyrittäjä aikoo toteuttaa pitkäaikaisen haaveensa ja saattaa nuorempana kehittelemänsä sarjakuvahahmon valkokankaalle. Kokopitkään elokuvaan on jo kiinnitetty osa näyttelijöistä.

Vihaiset linnut eivät ärsytä porilaisia

Ruotsissa kohistaan Angry Birds -leikkipuistoista, joiden koetaan altistavan lapsia mainonnalle. Maailman ensimmäinen Angry Birds -leikkipaikka avattiin Porissa kaksi vuotta sitten. Tuotesijoittelua ei ole koettu kaupungissa ongelmaksi missään vaiheessa.

Angry Birds valtaa leikkipuistot – missä tuotesijoittelu häiritsee?

Erilaiset tuotemerkit näkyvät yhä yllättävimmissä paikoissa: elokuvissa, blogeissa, peleissä - ja vaikka kunnallisissa leikkipuistoissa. Ruotsissa vanhemmat ovat suuttuneet Angry Birds -leikkipuistosta. Missä menee sopiva tuotesijoittelun raja?

Swedish parents see red over Angry Birds-themed playground

A growing Finnish export – Angry Birds-themed playgrounds – is causing parents in a west coast Swedish town to see red. The parents say that using the whimsical pigs and birds featured in the highly popular game in playground equipment constitutes product placement.

Angry Birdsit leikkipaikalla ovat saaneet ruotsalaisvanhemmat näkemään punaista

Ovatko värikkäät lintuhahmot leikkipuistossa tuotesijoittelua, mainontaa vai viatonta hupia? Sitä pohditaan Uddevallan kunnassa Ruotsin länsirannikolla.

Jättimäinen Wall of Fame -maalaus innostaa juniorikoripalloilijoita

Entinen SM-sarjan koripalloilija Roni Leimu toi idean amerikkalaistyylisestä seinämaalauksesta Malmin Palloiluhalliin. Teos on kunnianosoitus Suomen maajoukkueen uuden polven parhaille pelaajille.

WHO: Tupakkamainonta kiellettävä täysin koko maailmassa

Maailman terveysjärjestön mukaan ei riitä, että kielletään vain tv-mainokset ja mainosjulisteet, sillä tupakkayhtiöt löytävät aina uusia keinoja kiertää rajoituksia.

Huomaatko blogeissa mainostamisen?

Suomessa jo sadat saavat elannon bloggaamisesta. Luetko aktiivisesti erilaisia blogeja? Mikä aihe sinua kiinnostaa ja miksi olet kiinnostunut tietynlaisista blogeista? Entä kirjoitatko itse? Millainen blogi on hyvä blogi?

Tienvarsimainos pystyyn aiempaa helpommin

Tienvarsimainonnan säädösten lieventyminen lisää maaseudun pienyritysten näkyvyyttä. Tänä vuonna tienvarsimainosten poikkeusluvat irtoavat Ely-keskuksesta aiempaa helpommin. Lievennys antaa tienkäyttäjiä palveleville maaseudun yrityksille enemmän mainosmahdollisuuksia.

Uudessa Bondissa rutkasti tuotesijoittelua

Tom Cruisen tähdittämä Minority Report on pitänyt tähän asti tuotesijoittelun ennätystä hallussaan. Uusi James Bond -leffa menee sen ohi mennen tullen, sillä kolmannes uuden Bondin rahoista tulee tuotesijoittelusta.

Sopimuskiista viivästyttää Mad Men -televisiosarjaa

Palkitun televisiosarjan Mad Menin viides tuotantokausi viivästyy ainakin puolella vuodella sopimusongelmien vuoksi. Uudet jaksot on ollut tarkoitus esittää Yhdysvalloissa ensi kesänä. Televisiokanava AMC:n mukaan niiden esittäminen viivästyy ainakin maaliskuuhun 2012.

Britannian TV-kanavat saivat luvan sijoittaa tuotteita ohjelmiin maksua vastaan

Britannian TV-kanavia valvova Ofcom antoi kanaville luvan ns. product placementiin eli luvan sijoittaa ohjelmiin tuotteita maksua vastaan. Kaupallisen ITV-kanavan aamuohjelman juontajien taustalle kolmen kuukauden ajaksi sijoitettu kahvinkeitin tuottaa kanavalle 100 000 puntaa (117 259 €).

Aatami ja Eeva mainostaa Savonlinnassa

Mainonnan sijoittaminen näytelmän tekstiin on herättänyt huomiota Savonlinnan Teatterissa. Mainosta käytetään paikallisvärin ja näytelmän tapahtuma-ajan määrittämiseen. Teatterit hakevat mainoksilla ja tuotesijoittelulla myös kaupallisia rahoituslähteitä.

Henriksson kieltäisi alkoholin mielikuvamainonnan

RKP:n kansanedustaja Anna-Maja Henriksson vaatii nettikolumnissaan alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä. Alkoholin tuotemainontaa Henriksson ei kieltäisi.

Räikeälle tuotesijoittelulle, ei kiitos!

Sitä on jo niin paljon elokuvissa, ettei Petra Ristola halua sitä enää kirjoihinsa. Ei mainontaa kirjoihin, Petra pyytää.

Skeittivideoissa tärkeintä on tunnelma

Kotimaisten skeittivideoiden tekeminen on viime vuosina ammattimaistunut. Videoita halutaan tehdä suuremmalle yleisölle ja niissä pyritään myös entistä mietitympään visuaaliseen ilmaisuun. Ulkomaisista alan videoista suomalaistaltioinnit erottuvat hyvällä tunnelmallaan.

Lapin yliopiston opiskelija palkittiin kansainvälisessä kilpailussa

Lapin yliopiston opiskelija Matti Niinimäki on saanut toisen palkinnon kansainvälisessä mediataidekilpailussa. Audiovisuaalista mediakulttuuria opiskeleva Niinimäki sai palkintonsa Live2011.com Grand Prix’n opiskelijakategoriassa.

Tuotteet saavat jatkossa näkyä brittitelevisiossa kunnolla

Britanniassa sallitaan jatkossa nykyistä laajempi tuotesijoittelu televisio-ohjelmissa. Britannian yleisradion BBC:n mukaan hallitus haluaa uudistuksella tukea taantumasta kärsiviä kaupallisia televisiokanavia. Muutoksen arvioidaan tuovan tv-kanaville lisärahaa vuosittain jopa 100 miljoonaa puntaa.

Lapinlahden Linnut: Tuntematon sotilas

Suomen kallein elokuva on rahoitettu sponsorivoimin.

Television mainoskatkoista lyhyempiä

Televisiomainonnan sääntelyä aiotaan yksinkertaistaa. Hallitus esitti tänään, että sama määrä mainoksia voitaisiin sijoittaa aiempaa useampiin, mutta nykyistä lyhyempiin mainoskatkoihin.

Televisio- ja radiomainosten sääntelyä halutaan höllentää

Suomessa halutaan keventää televisio- ja radiomainosten sääntelyä.

Mainonta vähentynyt monilla aloilla

Mainonta on vähentynyt roimasti useilla eri aloilla. Erityisesti kato näkyy kalliissa tuotemainonnassa ja niin sanotussa luokitellussa ilmoittelussa, joita ovat muun muassa lehtien asunto- ja työpaikkaliitteet. Vuoden 2009 osalta tarkemmat luvut laskun jyrkkyydestä selviävät alkuvuodesta valmistuvassa Mainostajien liiton suhdannekyselyssä. Pudotusprosentin ennustetaan olevan kaksinumeroinen.

Lakko uhkaa Yhdysvaltain viihdeteollisuutta - tuotesijoittelu närästää näyttelijöitä

Hollywoodia uhkaa uusi lakko. Nyt lakkoon ovat menossa näyttelijät. Pääkiista koskee uusmediasta saatavia korvauksia samoin kuin talvella käsikirjoittajien lakossa. Näyttelijät haluavat myös suojata itseään elokuvissa entistä yleisemmäksi käyvältä tuotesijoittelulta.

EU lieventää mainontasäännöksiä

EU lieventää tv- ja Internet-mainontaa koskevia säännöksiään. EU:n ministerit ovat päässeet sopuun mediadirektiivistä, joka sallii aiempaa enemmän mainoksia ja tuotesijoittelua tv:ssä sekä Internetin tilausohjelmapalveluissa.

EU suitsii piilomainontaa TV:ssä

Euroopan unioni aikoo panna kuriin televisio-ohjelmissa rehottavan tuotemerkkien piilomainonnan eli tuotesijoittelun.

EU kiristää tuotesijoittelun sääntöjä

Euroopan parlamentti tiukentaa television tuotesijoittelun säännöksiä. Jatkossa tuotesijoittelu on kielletty erityisesti uutis- ja ajankohtaisohjelmissa, lastenohjelmissa, dokumenteissa sekä opetus- ja neuvontaohjelmissa.

Tv-mainonnan säännöt uudistuvat

Uusi EU-direktiivi muuttaa tv-mainosten sijoittelua ja määrää. Uuden direktiivin perussääntöjä sovelletaan perinteisten televisiopalveluiden lisäksi esimerkiksi Internetin kautta tilattaviin palveluihin.

EU aikoo väljentää TV-mainonnan sääntöjä

Euroopan komissio ehdottaa muutoksia televisiomainonnan sääntöihin. Muun muassa mainosten sijoittelua ja aikarajoja on tarkoitus väljentää.

Viranomaiset selvittävät tv-ohjelmien mahdollista piilomainontaa

Viranomaiset aikovat selvittää televisio-ohjelmissa yleistyneen tuotemerkkien esittelyn rajoja. Viestintä- ja kuluttajaviraston tavoitteena on tutkia, onko erilaisten tuotteiden määrätietoinen näkyminen eräissä ohjelmissa piilomainontaa.