Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Espoo: Koronakriisi ei viivästytä Espoon kaupunkirataa

Kauniainen pitää kymmenen prosentin maksuosuutta suurena. Espoo uskoo, ettei kaupunkirata olisi ensimmäisenä liipasimella.

Kuntaministeri Sirpa Paatero jättää vastuun ratahankkeiden jatkosta liikenne- ja viestintäministeriölle: "En tiedä minkäänlaista aikatauluhaarukkaa"

Paatero istuu talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, joka käsittelee itäisen Suomen ratahankkeita syksyn aikana.

Itäradan valmistelun suunnaksi on valittu Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva linjaus

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tämän linjauksen takana olevista kunnista on löytymässä hankeyhtiölle riittävä rahoitusosuus.

Pyhtää aikoo käyttää yli 2 miljoonaa euroa itäisen ratahankeyhtiön suunnitteluun – sillä ehdolla, että uusi rata kulkee rannikon kautta

Itä- ja Kaakkois-Suomen kunnat ovat käyneet kovaa kamppailua uudesta Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta.

Jyväskylän kaupunginjohtaja luottaa yhä Suomiradan tulevaisuuteen

Suomiratana tunnettu Tampere–Helsinki-junaratahanke jäi viime viikolla rannalle, kun EU jakoi rahaa raiteille.

Kanta-Hämeessä iloitaan pääradan miljoonista – Tarja Filatov: "Se raha tulee"

Kanta-Hämeessä ollaan tyytyväisiä hallituksen lisäbudjetin esittämään valtuuteen Pasila–Riihimäki-rataosuuden toisen vaiheen toteuttamiseksi.

Väylävirasto Itä-Suomen ratahankkeista: Parasta olisi korjata nykyisiä ratoja

Liikenne- ja viestintäministeriö aloitti viime syksynä uuden selvityksen Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta.

Jäämeren radasta erimielisyyttä Inarissa

Esitys kiistellyn ratayhteyden poistamisesta hävisi kunnanhallituksen äänestyksessä.

Valtio hakee EU-tukea Tunnin junan ja Suomi-radan suunnitteluun

EU-rahaa haetaan Tunnin junalle 37,5 miljoonaa euroa. ja Suomi-radalle 11,7 miljoonaa.

Selvitys: Pääradan kunnostaminen parempi vaihtoehto kuin uusi Helsinki–Tampere-rata

Uusi rata palvelisi vain kahta kaupunkia, nykyisen kunnostaminen koituisi koko radanvarren eduksi.

Analyysi: Tampereelta Helsinkiin kaavaillun nopean oikoradan EU-rahan saanti kysymysmerkki

Henna Virkkunen hoputtaa valtiota pääradan kuntoon laittamiseksi. EU-rahaa on tarjolla, kun itse on aktiivinen.

Suuret ratahankkeet ovat yhä raiteillaan – liikenneministeri Timo Harakka: "Hyvässä järjestyksessä saamme EU-tukihakemukset liikkeelle"

Turun Tunnin junan ja Tampereen Suomi-radan varrella ministerin patistelut ehtivät herättää ihmetystä.

Mihin unohtuivat pohjoisen nopeat junamatkat? Oulusta halutaan neljässä tunnissa Helsinkiin ja ratayhteys Ruotsiin

Suunnitelmilla alkaa olla jo kiire, jos Suomi mielii osallikseksi EU-rahoista.

Venäjän Suomen suurlähettiläs vierailee Itä-Lapissa

Kuntayhtymä on kutsunut suurlähettilään keskustelemaan asioista, joita he haluaisivat edistää.

Nykyiset radat kuntoon ennen Itärataa - osa kaakon kansanedustajista korjaisi ensin vanhaa ja rakentaisi sitten vasta uutta

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Sirpa Paatero kannattaa itäistä rantarataa.

Tunnin juna jakaa valtuutettujen mielipiteet Salossa, vaikka se on kaupungin kärkihanke

Nyt on käynnissä keskustelu siitä, lähteekö kaupunki mukaan Tunnin juna -hankeyhtiöön.

Päijät-Hämeen liitto: Isojen ratahankkeiden toteutus ei ole vielä ensi vuosikymmenenkään asia

Suomiradan sekä siihen liittyvän lentoradan ja itäradan mahdollinen toteutuminen häämöttää maakuntaliiton laskelmien mukaan vasta parinkymmenen vuoden päässä.

Itäisen ratayhteyden eri vaihtoehdot selvitetään tasapuolisesti – Kouvola ja Kotka repivät uutta junarataa päinvastaisiin suuntiin

Liikenne- ja viestintäministeriön aloittamassa uudessa selvityksessä vertaillaan, minkä kaupunkien kautta Helsingistä itään suuntautuva rata kannattaisi rakentaa.

Turun ja Tampereen nopeiden ratojen suunnitteluun tulossa hankeyhtiöt – päätöksiä rakentamisesta tuskin luvassa tällä hallituskaudella

Hankeyhtiöt on tarkoitettu nopeiden ratojen suunnitteluun Helsingistä Turkuun ja Tampereen suuntaan.

Kiinalaiset saattavat rakentaa Tallinnan tunnelin lisäksi Jäämeren radan – rahoitusta toivotaan etenkin Norjasta

Tietysti helppo on tehdä samojen partnereiden kanssa muitakin projekteja, kommentoi ratahanketta vetävä Peter Vesterbacka.

Jättimäiset ratahankkeet etenevät nyt, lupaa hallitus – Näin pääkaupunkiseudulla on reagoitu, Espoo harmissaan: "Olisi ollut mahdollisuuksia pidemmälle"

Espoo uskoo kuitenkin, että kaupunkirata saadaan eteenpäin tällä hallituskaudella. Helsinki puolestaan näkee Pisararadan olevan edellytyksen kaikille ratahankkeille.

Saamelaiset nuoret osoittivat mieltä Helsingin Säätytalolla: "Me ansaitsemme parempaa"

Hallitusneuvottelijoille suunnatun mielenosoituksen järjestivät Suomen saamelaisnuoret ja ympäristöjärjestö Greenpeace.

Tieto Itäradan etenemisestä riemastuttaa Itä-Suomessa, vaikka ilmassa on vielä ainakin yksi iso kysymys

Pohjois-Savon maakuntajohtaja uskoo, että jo kymmenen vuoden päästä Itä-Suomen junayhteydet etelään ovat huomattavasti paremmat kuin nyt.

Rinne kehuu hallitusneuvottelujen etenemistä, vaikeni taas yksityiskohdista

Hallitusneuvottelija Antti Rinne pitää julkisia infrahankkeita tärkeinä. Lentovero sopii Rinteelle vain jos mukana ovat muutkin EU-maat.

Antti Rinne hallitusneuvotteluista: Neuvottelupöydässä on aika paljonkin työllisyyteen vaikuttavia elementtejä

Antti Rinne arvosteli Petteri Orpon johtajuutta, kun Orpo epäili uuden hallituksen ajatuvan velkaantumisen tielle.

Kaksi kaupunkia unelmoi omasta tunnin junasta lähivuosina – lobbaus täydessä vauhdissa Turussa ja Tampereella

Tunnin junat voisivat liikennöidä 2030-luvun alussa, mikäli tuleva hallitus tekee rakentamispäätöksen pikaisesti.

Itärata Porvoosta Kouvolaan nopeuttaisi matkaa Itä-Suomeen vain vähän – selvitys: kallis hanke ei kannata

Arvio on, että uuden rataosan rakentaminen Porvoon kautta Kouvolaan maksaisi noin 1,7 miljardia euroa.

Suomalaisjohto ryhtyi vetämään Rail Baltican miljardien ratahanketta – rakennustyöt voivat alkaa vuoden lopulla

Uusi toimitusjohtaja: Junayhteys näyttää huomattavasti todennäköisemältä kuin vielä muutama vuosi sitten.

Lapin ehdokkailta kyllä kaivosverolle – erimielisyyttä Jäämeren radasta ja ILO-sopimuksesta

Eniten kaivosveroa kannattavat kristillisdemokraattien, vihreiden ja keskustan ehdokkaat.

Jäämeren radalle jäi ovi raolleen – Loppuraportti näyttää mitä pitää ottaa huomioon jatkosuunnittelussa, jos rataa edelleen edistetään

Saamelaiskäräjien puheenjohtajan mielestä ympäripyöreästi kirjoitettu tiedote sisältää silti merkittäviä huomioita saamelaisten kannalta.

Maakuntajohtaja Riipi: Jäämeren rataa arvioitaessa on katsottava kauemmas tulevaisuuteen

Lapin maakuntajohtaja Mika Riipi pitää tänään julkaistua selvitystä Jäämeren radan kannattamattomuudesta niin sanottuna nolla uutisena. Riipin mukaan on itsestään selvää, että nykyisessä toimintaympäristössä rata on kannattamaton.

Jäämeren radan rakentaminen menossa jäihin – hanke ei kannata

Ratahankkeen selvitysryhmä toteaa, että hanke ei olisi taloudellisesti kannattava.

Valtio perusti uuden yhtiön edistämään rataverkon kehittämistä

Rataverkon kehittämiseen toivotaan mukaan myös suurimpia kaupunkeja sekä eläkeyhtiöitä.

Kymmenen tuntia viikossa ja 35 000 kilometriä vuodessa: Tunnin juna vapauttaisi maaseudun rauhassa musisoivan pariskunnan auton ratista

Helsingin ja Turun välille kaavailtu tunnin juna toisi kokonaan uuden ratayhteyden Lohjalle ja Vihtiin.

Professori: VR Trackin myynti NRC:lle on osa megatrendiä – Pohjoismaissa menossa vahva rautateiden rakennusbuumi

Rautatieinvestointien pontimena ovat muun muassa kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen torjunnan tavoitteet, sanoo professori Jorma Mäntynen.

Junamatka tunnissa Helsingistä Tampereelle ja Turkuun ei synny ilmaiseksi – ministeri Berner: "Rahoituksen tilanne on tiukka"

Tuoreen selvityksen mukaan tunnin ratayhteydet pitäisi sisällyttää liikennejärjestelmän valmisteilla olevaan 12-vuotiseen suunnitelmaan.

Melunsuojauksen maksut saavat sinettinsä Imatralla

Imatran kaupunginhallitus päättää tänään, hyväksyykö se Joutsenon ja Imatran välisen rataosuuden melusuojaukseen suunnitteilla olevan rahoituksen.

Turun, Tampereen ja Porin pomot liputtavat ratahankkeiden puolesta – tärkeysjärjestyksestä on vielä kiistaa

Turun Minna Arve, Tampereen Lauri Lyly ja Porin Aino-Maija Luukkonen painottavat kasvukeskuksien välisten yhteyksien tärkeyttä. Jokaisella on oma, itselle tärkeä ratahanke.

Suomi ja Ruotsi aloittavat yhteistyön odotetusta maiden välisestä junayhteydestä – "Voitto koko Suomelle"

Maiden väliseen junayhteyteen tarvitaan radan sähköistys. Keminmaan Laurilan ja Tornion välisen ratayhteyden sähköistämistä on suunniteltu pitkään.

Ministeriö: Jäämeren radan selvittäminen jatkuu Kirkkoniemen reitillä – hinta-arvio lähes kolme miljardia euroa

Jäämerelle Suomesta vievää ratayhteyttä aiotaan selvittää reitillä, joka päättyy Norjan Kirkkoniemeen. Liikenneministeriö julkisti selvityksen eri linjauksista iltapäivällä.

Kiina haluaisi mukaan rakentamaan luotijunarataa Tukholmasta Osloon

Kiinalaisvaltuuskunta kävi äskettäin Oslossa keskustelemassa uuden junaradan rakentamisesta. Kiinasta voisi norjalaistietojen mukaan löytyä sekä osaamista että rahaa.

880 miljoonaa euroa ja 335 raidekilometriä – 11 vuoden ratatyö Seinäjoen ja Oulun välillä on valmis

Suomen suurimpiin kuuluvan infrahankkeen historia on pitkä. Myös työllisyys- ja liikennevaikutuksiltaan Seinäjoen ja Oulun välinen ratahanke on ollut massiivinen.

Entistä nopeampi Seinäjoki–Oulu -rata on kohta totta

Nyt valmistui Kokkola–Ylivieska-osuus. Vuonna 2007 alkanut parannustyö saadaan kokonaan valmiiksi vielä tämän syksyn aikana.

Peiponen: Matkustin Jäämeren rataa pitkin - pähkähullussa ratahankkeessa lukee Made by China

Satoja sateisia kilometrejä Jäämeren ratahankkeen perässä - hullunhommaa, mietin. Lopulta kirkastui, niin sää ja mies Varangin vuonnolla: arktisessa pohjoisessa on Suomen - ja Kiinan tulevaisuus.

Jäämeren rata tuo porojen tuhon ja Kiinan tulevaisuuden? Valokuvatarina pelätyn ja toivotun radan varrelta

Toimittaja Pasi Peiponen matkasi suunniteltua Jäämeren rataa pitkin – Suomessa ja Norjassa – ja keräsi kuusi tarinaa radan puolesta ja vastaan. Onko Jäämeren rata arktisen alueen tulevaisuus vai tuho?

Ministeriö haluaa selvityksen Jäämeren-radan kannattavuudesta

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Liikennevirastoa selvittämään Jäämeren radan toteuttamista ja taloudellista kannattavuutta.

Tekninen selvitys: Supernopea hyperloop-yhteys mahdollista toteuttaa Saloon

Salon kaupungin tilaama selvitys puoltaa hyperloop-yhteyden rakentamista.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle