Uusimmat artikkelit
Paholaisen musiikkia - aikkiisum nesialohaP
Väärinpäin kuunneltuja biisejä
Ortodoksikirkko toi kristilliseen perinteeseen pohjautuvan virpomisen Suomeen
Virpomaperinne on sukua vanhoille hedelmällisyysmyyteille.

"Meistä on tullut uskonnollisten palveluiden kuluttajia"
Yli 700 gospel-laulun mies Pekka Simojoki muistetaan keikoilta paitsi lauluistaan myös puheistaan. Hän kutsuu sitä kunniatehtäväksi, kun saa puhua ihmisten kanssa
Tiet-näytelmä pyrki uudistamaan uskonnollisia näytelmiä
Pääosissa näyttelevät Tea Ista ja Pentti Siimes.
Niilo Rauhala – runoilija, joka on lukenut raamattunsa
Niilo Rauhalan runoissa liikutaan usein luonnossa ja teoksista välittyy vahva hengellinen sanoma. Leikkimielisyys ja huumori ovat myös lyriikan keskeisiä elementtejä. Ensimmäinen runokirja, Tähän päättyy kesä, julkaistiin vuonna 1967.
Jouluohjelmassa vuodelta 1992 esiteltiin jalkakylpylaite sekä glögin ja tiernapoikien historia
"Kuusi, kynttilät, joulupukki ja joulukirkko. Siinä ne tutut joulun tunnukset, mutta niitäkin tulee koko ajan uusia", näin juontaa Eila Tiainen Kotimaan katsauksen jouluohjelmassa. Kamera tallentaa joulutunnelmia eri puolilla Suomea. Mikä on joulun suosikkilahja jyväskyläläisessä elektroniikkaliikkeessä, ja kuinka sujuu tiernapoikaesitys Muoniossa?
Veltto Virtanen sai pilkata pappeja ja päättäjiä lähietäisyydeltä
Virtasen osuus ohjelmasarjassa loppui lyhyeen vuonna 1984.
1930-luvun kielilläpuhuja tulkitsi taivaallisen profetiansa suomeksi
Nainen saarnaa tunnistamattomalla kielellä vuonna 1937.
Äiti Juliaana Suomesta johtaa venäläistä nunnaluostaria
Suomalaisnainen venäläisen nunnaluostarin johtajana.
Pekka Himanen filosofian lapsinerosta virallisen Suomen konsultiksi
Suomen nuorin tohtori ja valtaapitävien vakiotutkija.
Poikaleirin pelastajaksi valikoitui sattumalta viulistitähti Heimo Haitto
Pojista miehiä ry:n kesäleirin tarkoituksena on tarjota erityisesti kaupunkilaispojille maalaiselämän pilkahdusta, eväitä elämää varten ja antaa itseluottamusta. Leirin syntymisen kannalta olennaisessa osassa oli viulistitähti Heimo Haitto.
Kuvat ja filmit Jeesuksesta kuohuttivat mieliä maailmalla ja Suomessa
Muhammed-kuvien lisäksi myös Kristusta kuvaavat taideteokset ovat onnistuneet nostattamaan kiihkeitä mielenosoituksia ja sensuurivaatimuksia. Vuosituhannen taitteen kuohuttajiin kuuluivat Martin Scorsesen ja Mel Gibsonin elokuvat sekä ruotsalaisen Elisabeth Ohlsonin Ecce Homo -valokuvanäyttely. Suomessakin Jeesus-taide synnytti vastalauseita ja protestiadresseja.
Saako saatanaa palvoa?
Saatananpalvonta-keskustelu virisi 1990-luvun alussa pitkälti herätyskristillisten piirien toimesta, ja johon media innokkaasti tarttui. Koettiin, että oli alkanut viimeinen taisto Jumalan ja saatanan kannattajien välillä.
Stryper on yläkerran asialla
Vuonna 1986 Suomessa hätäiltiin rockin olevan pahan palveluksessa. Tieto oli pahasti jälkijättöinen, sillä ulkomaailmassa myytiin jo täyttä häkää kristillistä heviä.
Kari Kuuva: Herätys - väckning
Kuuva koki uskonnollisen herätyksen 1980-luvun alussa.
Jaakko Löytty
Hengellisen nuorisomusiikin pitkätukkainen mullistaja vietti lapsuutensa Namibiassa. Aikuisena hän palasi afrikkalaisille juurilleen.
Gospel Power: Viikunapuu
Gospelbändissä vaikutti mm. Kummelista tuttu Heikki Hela.
Pro Fide: Kiitos Herra elämästä
Pro Fide oli ensimmäinen kotimainen gospelrockbändi. 1970-luvulla turkulaisyhtye oli hengellisen nuorisomusiikin ehdoton tähtiryhmä.
Livingstone: Aurinkoa vastaan
Laulaja-lauluntekijä Pekka Ruuska aloitti musiikkiuransa gospelyhtye Livingstonessa. Bändi ei tyrkyttänyt sanaa, ja sen hengellisyyttä jopa epäiltiin.
Sataset ja Heikki Laitinen
Hengellisen nuorisomusan pioneerit lauloivat gospelfolkia.
Pekka Ruuska oli gospelmies
"Gospel oli lauluntekijälle loistava koulu", Ruuska sanoo.
Hevi ja helvetin voimat
Gospelmuusikko Jukka Leppilampi ja toimittaja Jorma Elovaara kiistelevät Kamoon-ohjelmassa siitä, salakuljettaako heavy kristillisyyttä popmusiikkiin.
Partaharjun leiriparatiisi
Varhaisnuorisojärjestö Poikien Keskus osti vuonna 1945 Partaharjusta leiripaikan pojille. Tarkoituksena oli kouluttaa kristilliseltä pohjalta nuoria miehiä leiriohjaajiksi.
Esseisti ja kriitikko Anne Fried
Itävallassa syntynyt, Suomeen 1960-luvulla asettunut kirjailija kertoo elämänsä kiinnekohdista ja kuvailee suhdettaan muuttuvaan maailmaan.
Juhannustansseista syttyi Salama-sota
Kirjailija oikeudessa syytteessä jumalanpilkasta.
Promootionvastainen promootiosaarnaaja
Nuorten teologien kapina 1960-luvun lopulla ilmeni myös yliopiston promootiojuhlallisuuksien kritiikissä.
Ylioppilaslehti kritisoi kirkkoa
Pohjalaiset osakunnat järjestivät Ostrobotnialla vuonna 1966 yleisötilaisuuden, jossa keskusteltiin Ylioppilaslehden kirkkoa kritisoineesta vappunumerosta.