Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Mein Schiff 7 -risteilijä telakan rakennusaltaassa.

Turun telakan varustelulaituriin taas uusi risteilijä – Mein Schiff 7 valmistuu ensi vuonna

TUI Cruises -varustamon tilaama laiva on yli 300 metriä pitkä ja siinä on 15 kantta. Alukseen mahtuu noin 2 900 matkustajaa.

Valkokypäräinen telakkatyöntekijä seisoo ison laivan edessä ja katsoo kameraan.

Olli Jantusen ura huipentuu maailman suurimman risteilyaluksen rakentamiseen – vesipuistokin on tehty Amerikan malliin

Turun telakalla ollaan loppusuoralla ensimmäisen Roayl Caribbean -varustamon Icon-aluksen rakentamisessa. Seuraavaksi Turussa tehdään Icon-luokalle kaksi alusta lisää.

Kolme kaksitasoista venettä kulkee havainnekuvassa merellä.

Suomalaiselle laivanvalmistajalle tilaus Skotlannista – Uudenkaupungin Työvene rakentaa kaksirunkoisia vesitasoaluksia

Uudenkaupungin Työvene on saanut kolmen aluksen tilauksen skotlantilaiselta varustamolta.

Finnlinesin uusi rahti-matkustajalaiva Finnsirius Naantalin satamassa keula avoinna.

Finnlines ei aio kilpailla risteilymatkustajista viihteellä – rahtilaiva tarjoaa rauhallisen reitin Suomen ja Ruotsin välille

Finnlinesin uuteen laivaan mahtuu 1 100 matkustajaa ja paljon rahtia, mutta diskoa siellä ei ole. Finnsirius aloittaa liikennöintinsä Naantali–Långnäs–Kapellskär -reitillä perjantaina 15. syyskuuta.

Alus on lähdössä telakalta merelle. Taustalla on isoja nostureita.

Finnlinesin uusi alus luovutettiin varustamolle Kiinassa – reittimatkat alkavat Naantalista syyskuussa

Finnlines saa vuoden loppuun mennessä käyttöönsä vielä toisen Superstar-luokan aluksen.

Risteilyalus telakalla.

Suomen suurten telakoiden kannattavuuden odotetaan laskevan – kasvun tiellä työvoiman saatavuus ja kustannusten nousu

Alan näkymät ovat Suomen Teollisuussijoituksen selvityksen mukaan pääosin myönteiset. Vaikeinta on suurimmilla telakoilla, joiden ympärille koko ala Suomessa rakentuu.

Meyer Turun telakka ilmakuvassa. Rakennusaltaassa näkyy laivan runko.

Turun telakalla laskettiin perinteisin menoin Mein Schiff 7:n köli

Meyer Turun telakalla juhlistettiin tänään taas yhden aluksen kölinlaskua. TUI Cruises -yhtiön aluksen on määrä valmistua ensi vuonna.

Ison teollisuushallin seinässä lukee Rauma Marine Constructions.

Sotalaivoille rakennettu monitoimihalli käyttöön Rauman telakalla – tutustu turvallisuussyistä pian sulkeutuvaan jättiläiseen

Rauman telakan uusi monitoimihalli vihittiin perjantaina. Sen seinien suojissa Rauma Marine Constructions rakentaa Merivoimille neljä monitoimikorvettia ulkopuolisten katseilta piilossa.

Kaksi miestä kurkistaa ison teräsputken toisesta päästä.

Telakoiden alihankkijalla on hyvä työputki päällä – hartain toive kuuluu nyt, että laivaprojektit pysyvät aikataulussa

Laivatilaus telakalle varmistaa töitä vähintään kymmenille alihankkijoille. Pyhärannan Ihodessa toimiva metalliyritys Tejara Oy tekee laivoihin muun muassa pakoputkia Rauman ja Turun telakoille.

Suuri risteilyalus lasketaan vesille Turun telakalla joulukuussa 2022.

Jättiristeilijä laskettiin vesille Turun telakalla – 365 metrinen Icon of the Seas valmistuu ensi vuonna

Meyer Turku rakentaa parhaillaan Royal Caribbean International -varustamolle maailman suurinta risteilyalusta. Icon-luokan aluksia rakennetaan Turussa kolme.

Modellbild av Tallink Siljas nya fartyg MyStar.

Tallinkin My Starin luovutus viivästyy jälleen – neitsytmatkalle päästäneen joulukuun alussa

Rauma Marine Constructionilta kerrotaan, että laivan viimeisimmällä merimatkalla havaittiin teknisiä ongelmia, jotka vaativat laivan siirtämistä takaisin telakalle.

Helsingin telakka pilvisellä säällä.

Ministeriö epäsi Helsingin telakalta vientiluvan venäläisten tilaamalle jäänmurtajalle

Yhtiön mukaan ulkoministeriö on antanut kielteisen päätöksen vientilupa-asiassa syyskuun lopussa.

Modellbild av Tallink Siljas nya fartyg MyStar.

RMC-telakalta synkkä tulos – tappiota lähes 60 miljoonaa

Kuluvan vuoden tärkein tavoite on Tallink My Starin luovutus tilaajalleen, laivanrakennusyhtiö RMC toteaa viime vuoden tilinpäätöksessään.

Modellbild av Tallink Siljas nya fartyg MyStar.

TS: Tallinkin uusi lautta valmistuu Rauman telakalta vasta syksyksi – kesäkausi jää väliin

Toimitusjohtaja Margus Schultsin mukaan on tavallaan hyväkin, että MyStarin valmistuminen lykkääntyy syyskauteen, koska silloin uusi laiva piristää markkinoita Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä.

Havainnekuva tulevaisuuden päästöttömästä, ilmastoneutraalista risteilyaluksesta.

Päästöttömyydestä tulee telakoiden kilpailuvaltti – Meyer Turun vetämään kehitysohjelmaan tuli hetkessä yli sata ehdotusta

Turussa keksitään uusia ratkaisuja rakentaa ilmastoneutraali risteilyalus. Vihreän siirtymän tuella tavoitellaan miljardin tilausta ja 9500 työpaikkaa.

Costa Toscana Meyer Turun telakalla

Turun telakalla lomautetaan noin 185 työntekijää muutamaksi viikoksi

Lomautukset ajoittuvat kesään ja syksyyn. Muutosneuvottelut käynnistyivät, koska telakalla rakennetaan kahden suuremman risteilijän välissä hieman pienempi laivaprojekti.

Costa Toscana Meyer Turun telakalla

Meyer Turun edellisvuoden liikevoitto suli 17 miljoonan euron tappioksi – koronapandemia vaikutti työvoiman ja materiaalien saantiin

Turun telakan tilauskirja ulottuu vuoteen 2026. Tämän vuoden puolella valmistuu seuraava Carnival-alus Celebration.

jäänmurtajan testausta Otaniemessä

24-vuotias Aalto-yliopiston opiskelija hahmottelee tulevaisuuden jäänmurtajaa – nykyaikaiset rahtilaivat voivat olla ongelmissa jäissä

Kauppalaivoissa on aiempaa vähemmän konetehoa. Niiden pitää silti pärjätä jäisillä merillä. Espoossa tutkitaan nyt jäänmurtajaa, jonka pitää pystyä hinaamaan entistä useammin laivoja satamiin ja kääntymään ketterästi.

Costa Toscana laskettiin vesille Turun telakalla 15.1.2021

Meyer Turku Oy:lle miljoonarahoitus EU:n elpymisvälineestä – tarkoituksena kehittää ilmastoneutraali risteilyalus

Business Finland voi myöntää rahoitusta niin sanotuille veturiyrityksille, jotka keräävät ympärilleen muita toimijoita uuden teknologian kehittämiseen. Meyer Turun osalta rahoitus on noin 20 miljoonaa euroa, mutta myös muita hankkeeseen lähteviä toimijoita voidaan rahoittaa.

Suuri teräksinen silta seisoo kanavan yllä iltavalaistuksessa.

Rotterdam purkaa historiallisen sillan keskiosan Jeff Bezosin jättijahdin tieltä

Amazonin perustajan luksusjahti ei mahtuisi Koningshavenin sillan ali mastoineen. Sillan keskiosa on määrä palauttaa paikoilleen, kun Hollannissa rakennettava jahti on saatu merelle.

Dream Cruises laivayhtiölle rakenteilla oleva risteilyalus.

Suomi uhkaa joutua maailman suurimman risteilyaluksen maksumieheksi hongkongilaisen telakan konkurssissa – pelissä satoja miljoonia euroja

Suomen valtion rahoitusyhtiössä harkitaan vastuiden kasvattamista, jotta keskeneräinen laiva saataisiin myyntikuntoon. Korona sotki hongkongilaisessa omistuksessa olevan saksalaistelakan talouden.

Helsinki Shipyard

Helsingin telakalle loistouutisia: Venäläinen kaivosyhtiö tilasi jäänmurtajan, tilaus takaa työt useaksi vuodeksi

Helsingin telakan mukaan tilauksen työllistävä vaikutus telakalla ja meriteollisuusverkostossa on noin 2 100 henkilötyövuotta. Jäänmurtajaa aletaan rakentaa Helsingin Hietalahdessa jo tämän vuoden aikana.

Isbrytaren Otso vid kajen i Helsingfors

Suomi ja Ruotsi ovat edenneet loppusuoralle yhteisessä murtajahankkeessa – telakanjohtaja: Ruotsi kysyi jo kiinnostustamme rakentaa murtajat

Suomi ja Ruotsi sopivat uusien jäänmurtajien suunnitteluyhteistyöstä toissavuonna. Suomi on kaavaillut kahden ja Ruotsin kolmen murtajan hankintaa. Rakentamispäätöstä ei kumpikaan maista ole vielä tehnyt.

Viking Glory vesillä kiinalaistelakalla.

Viking Glory aloitti merimatkansa kohti Suomea ja Turkua

Viking Glory on aloittanut matkan kohti Suomea Kiinan Xiamenista. Viking Linen mukaan matka kestää vajaa viisi viikkoa.

Aurora Botnia saapumassa Vaasan satamaan ensimmäistä kertaa 25.8.2021 kello 11 jälkeen

Aurora Botnian merikoe on herättänyt mielenkiintoa Marine Traffic -sivuston seuraajissa

Auroa Botnialla on merikokeessa testattu mm. akkupatteristoa. Kysymys on normaaleista päivityksistä.

Havainnekuvat Langh Shipin tulevista aluksista.

Kaarinalainen Langh Ship hankkii uusia rahtialuksia Kiinasta

Laivat hoitavat Outokummun teräskuljetuksia Tornion ja Hollannin välillä.

Aurora Botnia saapumassa Vaasan satamaan ensimmäistä kertaa 25.8.2021 kello 11 jälkeen

Wasaline teki hyvän tuloksen kolmannella vuosineljänneksellä – Aurora Botnian alku ylittänyt odotukset

Wasalinen myynti lähes kaksinkertaistui vuoteen 2020 verrattuna. Kaikki kolmannen neljänneksen kuukaudet olivat voitollisia.

Viking Glory vesillä kiinalaistelakalla.

ÅU: Viking Glory saapuu Turkuun vasta joulukuussa – varustamo vaatii kiinalaiselta telakalta korvauksia

Viking Glorya on rakennettu Kiinan Xiamenissa Etelä-Kiinan meren rannalla yli neljän vuoden ajan.

Los Anglesin sataman edustalla kymmenet valtavat konttilaivat odottivat pääsyä satamaan 13. lokakuuta.

Maailmanlaajuinen kuljetuskriisi uhkaa joulukauppaa ja talouskasvua – tästä syystä kalusteet, pyörät ja muut ostokset saapuvat usein pahasti myöhässä

Satama ruuhkautuvat, laivat eivät pääse satamiin, rekka- ja junakuljetukset ovat tukossa. Globaalitalouden selkäranka eli konttiliikenne on ajautunut ennennäkemättömään kriisiin, joka pahenee koko ajan.

Aurora Botnia saapumassa Vaasan satamaan ensimmäistä kertaa 25.8.2021 kello 11 jälkeen

Wasalinen Aurora Botnia on palkittu vuoden Ropax-aluksena Amsterdamissa

Amsterdamissa pidetyssä rahtialan konferenssissa on jaettu tunnustusta Wasalinen uudelle Aurora Botnia alukselle. Etenkin aluksen ympäristöystävällisyys ja teknologiaratkaisut kiinnostavat kansainvälisesti.

Näytölle ilmestynyt kiristysviesti.

Uudet laivat ovat täynnä verkkoon yhdistettyjä laitteita ja se altistaa ne kyberhyökkäyksille – myös tuliterä Aurora Botnia on kelluva tietokone

Uudet laivat ovat täynnä satoja, jopa tuhansia sensoreita, jotka välittävät tietoa aluksen toiminnasta ja kunnosta. Reaaliaikainen data säästää paljon rahaa, mutta mitä enemmän laitteita on kiinni verkossa, sitä suurempi on kyberturvallisuusriski.

Tältä näyttää Merenkurkun uusi laivaa Aurora Botnia - katso kuvat aluksen sisältä

Merenkurkun uusi laiva kastettiin – liikutuksen kyyneleiltä ei vältytty, kun odotettu alus Aurora Botnia lipui satamaan

Aurora Botnia -aluksen omistaa Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhteinen Kvarken Link Oy. Laivayhtiössä uskotaan, että uusi laiva tulee olemaan esikuva tulevaisuuden laivoille. Myös ensimmäinen kurkistus laivan sisälle saatiin tänään.

Wasa Express på väg in i Vasa hamn.

Hyvä matkailukesä näkyy Merenkurkun laivaliikenteessä – uutta laivaa odottava Wasaline: "Shoppailumatkat Uumajaan yleistyneet"

Kesän aikana matkustajia on liikkunut Ruotsista Suomeen enemmän kuin toisinpäin. Laivayhtiön mukaan useasti viivästynyt Merenkurkun uusi Aurora Botnia -laiva on nyt polttoaineratkaisun viimeistelyä vaille valmis.

Jussi Mälkiä Naantalin satamassa

Varustamokonserni Meriaura aikoo kääntää ilmastonmuutoksen voitoiksi – EU:n päästökauppa lisää Suomen merenkulun kustannuksia 300 miljoonalla eurolla vuodessa

Päästökauppa pakottaa merikuljetuksia ilmaston kannalta tehokkaisiin ratkaisuihin, mikä nopeuttaa vähäpäästöisen kaluston hankintaa. "Niin teollisuuden, viranomaisten kuin ay-liikkeenkin pitäisi pystyä ajattelemaan tämä nyt ihan uudella tavalla", varustamoyrittäjä Jussi Mälkiä sanoo.

MS Saga Sapphire

Hamina vastaanottaa kansainvälisiä risteilyvieraita – luksusalus tekee kaksi vierailua syyskuussa

Oceania Cruisesin alus MS Marina tekee kaksi risteilyvierailua Haminaan syyskuussa. Laiva on satamassa 6. ja 11. päivänä.

S/S Koutan konemestari Ari Pihlajaniemi huoltaa höyrylaivan koneistoa ja hänen poikansa seuraa sivusta.

S/S Kouta juhlii sataa vuotta – Pitkän iän salaisuus on aktiivinen käyttö ja onnekkaat sattumat

Höyrylaiva Kouta on navigoinut Kainuun vesillä sata vuotta. Se on pysynyt kulkukunnossa tähän päivään saakka ennen kaikkea siksi, että sattuman kautta on aina löytynyt uusi omistaja, joka on sitoutunut pitämään aluksen kunnossa ja käytössä.

upinniemi palo-opisto

Varustamot havahtuivat sähköautojen akkupalojen riskeihin laivoilla – koko autokansi voi pettää, jos palo ehtii laajaksi

Sähköautopalot ovat laivaliikenteen kasvava riski. EU:n alueella liikkuvissa laivoissa syttyy vuosittain 50-90 tulipaloa, joista autopaloja noin kymmenen. Varustamot odottavat EU:lta ohjeistusta siitä, miten autokansilla syttyviin autopaloihin pitäisi varautua.

Tallink Siljan ja Viking Linen suuret matkustajalautat ovat kuin vierekkäin sataman vastakkaisilla puolilla.

Rajojen avautuminen on matkailualalle valtava helpotus sekä hienoinen pettymys – työmatkaliikenne on pelastus varustamoille jättitappioiden jälkeen

Suomalaisilla matkailuyrityksillä voi olla aluksi vaikeuksia löytää työntekijöitä, koska yritysten kassat ovat lopussa. Monet matkailualan työntekijät ovat olleet lomautettuna jopa 15 kuukautta.

Wasa Express på väg in i Vasa hamn.

Wasalinelle riittää rokotetodistus matkaa varten

Varustamot hyväksyvät jatkossa yhden rokotteen koronarokotetodistuksen tai negatiivisen koronatestitodistuksen Suomeen tulevilta matkustajilta. Linjaus koskee myös Wasaline-varustamoa.

Wakashio alus jumissa Mauritiuksella.

Kyberhyökkäyksen uhka kasvaa merillä ja satamissa – kaikkia suurimpia konttivarustamoja on jo yritetty hakkeroida

Maailmankaupan liukuhihna voi pysähtyä monesta syystä. Merenkulkuun kohdistuvien kyberhyökkäysten määrän on arvioitu jopa nelikertaistuneen pandemia-aikana. Varustamot eivät kerro julkisuuteen kaikista kiristysyrityksistä.

Ihmisiä jonottamassa koronanäytteenottoon länsisataman terminaalissa.

Suomi saattaa vaatia jo kesällä negatiivisen korona­testin maahan saapuvilta – nykyinen maahantulomalli voisi ajaa satamat kaaokseen

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee uutta maahantulomallia, joka tiukentaisi rajakontrollia. Suomi ei nyt edellytä maahan saapuvilta negatiivista koronatestitodistusta. Sen sijaan matkajärjestäjät, varustamot ja lentoyhtiöt saattavat vaatia negatiivista testitulosta.

Viking Glory vesillä kiinalaistelakalla.

Viking Linen uusi laiva Viking Glory tulee purjehtimaan Suomen lipun alla – aloittaa liikennöinnin ensi vuoden alussa

Viking Linen uutta Viking Glory laivaa rakennetaan parhaillaan Kiinassa Xiamenin telakalla. Sen valmistuminen on viivästynyt koronapandemian vuoksi.

Rahtialus RMS Saimaa Nuijamaalla menossa Saimaan kanavalle

Turkulaisten paistinrasvoille löytyi uusi käyttökohde – päätyvät polttoaineeksi Suomen suurimman järven laivoihin

Ensimmäiset vähäpäästöiset rahtialukset voivat aloittaa liikennöinnin Saimaalla vuonna 2024, kun Saimaan kanavan sulkujen pidennys on valmistunut.

Aurora Botnia tar form vid varvet i Raumo.

Aurora Botnian luovutus siirtyy kesäkuulle – koronatilanne viivästyttänyt Merenkurkun autolautan valmistumista

Wasa Express jatkaa liikennöintiä reitillä Aurora Botnian luovutukseen asti.

Merenkurkun uuden Aurora Botnia -aluksen vesillelasku Raumalla 11.9.2020

Rauman telakan koronarypäs hidastaa Merenkurkun uuden laivan rakentamista – "Montaa takapakkia ei voi enää tulla", arvioi Wasalinen Peter Ståhlberg

Rauman telakan verkostotoimijoita on tartunnansaaneina ja karanteenissa. Työt ovat hidastuneet ja saattavat jopa pysähtyä hetkellisesti.

Martin Saarikangas kertoo elämästään ja urastaan.

Itse asiassa kuultuna: Martin Saarikangas – Iso-Masa on ollut monessa mukana

Vuorineuvos Martin Saarikangas kertoo elämästään.

Ilmakuva: Helsingin telakka

Helsingin telakan suurtilaus on pienen piirin junailema kauppa – "brittiläinen" varustamo on telakan venäläisten omistajien pikavauhtia pystyttämä luomus

Helsingin telakka näyttää pärjäävän koronakriisin keskellä pääosin siksi, että sen omistajat tilaavat itselleen laivoja. Risteilijöitä rahoittaa Venäjän valtio.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle