Uusimmat artikkelit
Turun telakan varustelulaituriin taas uusi risteilijä – Mein Schiff 7 valmistuu ensi vuonna
TUI Cruises -varustamon tilaama laiva on yli 300 metriä pitkä ja siinä on 15 kantta. Alukseen mahtuu noin 2 900 matkustajaa.
Olli Jantusen ura huipentuu maailman suurimman risteilyaluksen rakentamiseen – vesipuistokin on tehty Amerikan malliin
Turun telakalla ollaan loppusuoralla ensimmäisen Roayl Caribbean -varustamon Icon-aluksen rakentamisessa. Seuraavaksi Turussa tehdään Icon-luokalle kaksi alusta lisää.
Suomalaiselle laivanvalmistajalle tilaus Skotlannista – Uudenkaupungin Työvene rakentaa kaksirunkoisia vesitasoaluksia
Uudenkaupungin Työvene on saanut kolmen aluksen tilauksen skotlantilaiselta varustamolta.
Finnlines ei aio kilpailla risteilymatkustajista viihteellä – rahtilaiva tarjoaa rauhallisen reitin Suomen ja Ruotsin välille
Finnlinesin uuteen laivaan mahtuu 1 100 matkustajaa ja paljon rahtia, mutta diskoa siellä ei ole. Finnsirius aloittaa liikennöintinsä Naantali–Långnäs–Kapellskär -reitillä perjantaina 15. syyskuuta.
Finnlinesin uusi alus luovutettiin varustamolle Kiinassa – reittimatkat alkavat Naantalista syyskuussa
Finnlines saa vuoden loppuun mennessä käyttöönsä vielä toisen Superstar-luokan aluksen.
Suomen suurten telakoiden kannattavuuden odotetaan laskevan – kasvun tiellä työvoiman saatavuus ja kustannusten nousu
Alan näkymät ovat Suomen Teollisuussijoituksen selvityksen mukaan pääosin myönteiset. Vaikeinta on suurimmilla telakoilla, joiden ympärille koko ala Suomessa rakentuu.
Turun telakalla laskettiin perinteisin menoin Mein Schiff 7:n köli
Meyer Turun telakalla juhlistettiin tänään taas yhden aluksen kölinlaskua. TUI Cruises -yhtiön aluksen on määrä valmistua ensi vuonna.
Sotalaivoille rakennettu monitoimihalli käyttöön Rauman telakalla – tutustu turvallisuussyistä pian sulkeutuvaan jättiläiseen
Rauman telakan uusi monitoimihalli vihittiin perjantaina. Sen seinien suojissa Rauma Marine Constructions rakentaa Merivoimille neljä monitoimikorvettia ulkopuolisten katseilta piilossa.
Telakoiden alihankkijalla on hyvä työputki päällä – hartain toive kuuluu nyt, että laivaprojektit pysyvät aikataulussa
Laivatilaus telakalle varmistaa töitä vähintään kymmenille alihankkijoille. Pyhärannan Ihodessa toimiva metalliyritys Tejara Oy tekee laivoihin muun muassa pakoputkia Rauman ja Turun telakoille.
Jättiristeilijä laskettiin vesille Turun telakalla – 365 metrinen Icon of the Seas valmistuu ensi vuonna
Meyer Turku rakentaa parhaillaan Royal Caribbean International -varustamolle maailman suurinta risteilyalusta. Icon-luokan aluksia rakennetaan Turussa kolme.
Tallinkin My Starin luovutus viivästyy jälleen – neitsytmatkalle päästäneen joulukuun alussa
Rauma Marine Constructionilta kerrotaan, että laivan viimeisimmällä merimatkalla havaittiin teknisiä ongelmia, jotka vaativat laivan siirtämistä takaisin telakalle.
Ministeriö epäsi Helsingin telakalta vientiluvan venäläisten tilaamalle jäänmurtajalle
Yhtiön mukaan ulkoministeriö on antanut kielteisen päätöksen vientilupa-asiassa syyskuun lopussa.
RMC-telakalta synkkä tulos – tappiota lähes 60 miljoonaa
Kuluvan vuoden tärkein tavoite on Tallink My Starin luovutus tilaajalleen, laivanrakennusyhtiö RMC toteaa viime vuoden tilinpäätöksessään.
TS: Tallinkin uusi lautta valmistuu Rauman telakalta vasta syksyksi – kesäkausi jää väliin
Toimitusjohtaja Margus Schultsin mukaan on tavallaan hyväkin, että MyStarin valmistuminen lykkääntyy syyskauteen, koska silloin uusi laiva piristää markkinoita Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä.
Mein Schiff -laivasarjan viimeisen aluksen rakentaminen alkoi Turun telakalla
Alukseen mahtuu lähes 2 900 matkustajaa.
Päästöttömyydestä tulee telakoiden kilpailuvaltti – Meyer Turun vetämään kehitysohjelmaan tuli hetkessä yli sata ehdotusta
Turussa keksitään uusia ratkaisuja rakentaa ilmastoneutraali risteilyalus. Vihreän siirtymän tuella tavoitellaan miljardin tilausta ja 9500 työpaikkaa.
Turun telakalla lomautetaan noin 185 työntekijää muutamaksi viikoksi
Lomautukset ajoittuvat kesään ja syksyyn. Muutosneuvottelut käynnistyivät, koska telakalla rakennetaan kahden suuremman risteilijän välissä hieman pienempi laivaprojekti.
Meyer Turun edellisvuoden liikevoitto suli 17 miljoonan euron tappioksi – koronapandemia vaikutti työvoiman ja materiaalien saantiin
Turun telakan tilauskirja ulottuu vuoteen 2026. Tämän vuoden puolella valmistuu seuraava Carnival-alus Celebration.
24-vuotias Aalto-yliopiston opiskelija hahmottelee tulevaisuuden jäänmurtajaa – nykyaikaiset rahtilaivat voivat olla ongelmissa jäissä
Kauppalaivoissa on aiempaa vähemmän konetehoa. Niiden pitää silti pärjätä jäisillä merillä. Espoossa tutkitaan nyt jäänmurtajaa, jonka pitää pystyä hinaamaan entistä useammin laivoja satamiin ja kääntymään ketterästi.
Meyer Turku Oy:lle miljoonarahoitus EU:n elpymisvälineestä – tarkoituksena kehittää ilmastoneutraali risteilyalus
Business Finland voi myöntää rahoitusta niin sanotuille veturiyrityksille, jotka keräävät ympärilleen muita toimijoita uuden teknologian kehittämiseen. Meyer Turun osalta rahoitus on noin 20 miljoonaa euroa, mutta myös muita hankkeeseen lähteviä toimijoita voidaan rahoittaa.
Rotterdam purkaa historiallisen sillan keskiosan Jeff Bezosin jättijahdin tieltä
Amazonin perustajan luksusjahti ei mahtuisi Koningshavenin sillan ali mastoineen. Sillan keskiosa on määrä palauttaa paikoilleen, kun Hollannissa rakennettava jahti on saatu merelle.
Suomi uhkaa joutua maailman suurimman risteilyaluksen maksumieheksi hongkongilaisen telakan konkurssissa – pelissä satoja miljoonia euroja
Suomen valtion rahoitusyhtiössä harkitaan vastuiden kasvattamista, jotta keskeneräinen laiva saataisiin myyntikuntoon. Korona sotki hongkongilaisessa omistuksessa olevan saksalaistelakan talouden.
Helsingin telakalle loistouutisia: Venäläinen kaivosyhtiö tilasi jäänmurtajan, tilaus takaa työt useaksi vuodeksi
Helsingin telakan mukaan tilauksen työllistävä vaikutus telakalla ja meriteollisuusverkostossa on noin 2 100 henkilötyövuotta. Jäänmurtajaa aletaan rakentaa Helsingin Hietalahdessa jo tämän vuoden aikana.
Suomi ja Ruotsi ovat edenneet loppusuoralle yhteisessä murtajahankkeessa – telakanjohtaja: Ruotsi kysyi jo kiinnostustamme rakentaa murtajat
Suomi ja Ruotsi sopivat uusien jäänmurtajien suunnitteluyhteistyöstä toissavuonna. Suomi on kaavaillut kahden ja Ruotsin kolmen murtajan hankintaa. Rakentamispäätöstä ei kumpikaan maista ole vielä tehnyt.
Viking Glory aloitti merimatkansa kohti Suomea ja Turkua
Viking Glory on aloittanut matkan kohti Suomea Kiinan Xiamenista. Viking Linen mukaan matka kestää vajaa viisi viikkoa.
Aurora Botnian merikoe on herättänyt mielenkiintoa Marine Traffic -sivuston seuraajissa
Auroa Botnialla on merikokeessa testattu mm. akkupatteristoa. Kysymys on normaaleista päivityksistä.

Kaarinalainen Langh Ship hankkii uusia rahtialuksia Kiinasta
Laivat hoitavat Outokummun teräskuljetuksia Tornion ja Hollannin välillä.
Wasaline teki hyvän tuloksen kolmannella vuosineljänneksellä – Aurora Botnian alku ylittänyt odotukset
Wasalinen myynti lähes kaksinkertaistui vuoteen 2020 verrattuna. Kaikki kolmannen neljänneksen kuukaudet olivat voitollisia.
ÅU: Viking Glory saapuu Turkuun vasta joulukuussa – varustamo vaatii kiinalaiselta telakalta korvauksia
Viking Glorya on rakennettu Kiinan Xiamenissa Etelä-Kiinan meren rannalla yli neljän vuoden ajan.
Maailmanlaajuinen kuljetuskriisi uhkaa joulukauppaa ja talouskasvua – tästä syystä kalusteet, pyörät ja muut ostokset saapuvat usein pahasti myöhässä
Satama ruuhkautuvat, laivat eivät pääse satamiin, rekka- ja junakuljetukset ovat tukossa. Globaalitalouden selkäranka eli konttiliikenne on ajautunut ennennäkemättömään kriisiin, joka pahenee koko ajan.
Wasalinen Aurora Botnia on palkittu vuoden Ropax-aluksena Amsterdamissa
Amsterdamissa pidetyssä rahtialan konferenssissa on jaettu tunnustusta Wasalinen uudelle Aurora Botnia alukselle. Etenkin aluksen ympäristöystävällisyys ja teknologiaratkaisut kiinnostavat kansainvälisesti.
Uudet laivat ovat täynnä verkkoon yhdistettyjä laitteita ja se altistaa ne kyberhyökkäyksille – myös tuliterä Aurora Botnia on kelluva tietokone
Uudet laivat ovat täynnä satoja, jopa tuhansia sensoreita, jotka välittävät tietoa aluksen toiminnasta ja kunnosta. Reaaliaikainen data säästää paljon rahaa, mutta mitä enemmän laitteita on kiinni verkossa, sitä suurempi on kyberturvallisuusriski.

Merenkurkun uusi laiva kastettiin – liikutuksen kyyneleiltä ei vältytty, kun odotettu alus Aurora Botnia lipui satamaan
Aurora Botnia -aluksen omistaa Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhteinen Kvarken Link Oy. Laivayhtiössä uskotaan, että uusi laiva tulee olemaan esikuva tulevaisuuden laivoille. Myös ensimmäinen kurkistus laivan sisälle saatiin tänään.
Hyvä matkailukesä näkyy Merenkurkun laivaliikenteessä – uutta laivaa odottava Wasaline: "Shoppailumatkat Uumajaan yleistyneet"
Kesän aikana matkustajia on liikkunut Ruotsista Suomeen enemmän kuin toisinpäin. Laivayhtiön mukaan useasti viivästynyt Merenkurkun uusi Aurora Botnia -laiva on nyt polttoaineratkaisun viimeistelyä vaille valmis.

Varustamokonserni Meriaura aikoo kääntää ilmastonmuutoksen voitoiksi – EU:n päästökauppa lisää Suomen merenkulun kustannuksia 300 miljoonalla eurolla vuodessa
Päästökauppa pakottaa merikuljetuksia ilmaston kannalta tehokkaisiin ratkaisuihin, mikä nopeuttaa vähäpäästöisen kaluston hankintaa. "Niin teollisuuden, viranomaisten kuin ay-liikkeenkin pitäisi pystyä ajattelemaan tämä nyt ihan uudella tavalla", varustamoyrittäjä Jussi Mälkiä sanoo.

Hamina vastaanottaa kansainvälisiä risteilyvieraita – luksusalus tekee kaksi vierailua syyskuussa
Oceania Cruisesin alus MS Marina tekee kaksi risteilyvierailua Haminaan syyskuussa. Laiva on satamassa 6. ja 11. päivänä.
S/S Kouta juhlii sataa vuotta – Pitkän iän salaisuus on aktiivinen käyttö ja onnekkaat sattumat
Höyrylaiva Kouta on navigoinut Kainuun vesillä sata vuotta. Se on pysynyt kulkukunnossa tähän päivään saakka ennen kaikkea siksi, että sattuman kautta on aina löytynyt uusi omistaja, joka on sitoutunut pitämään aluksen kunnossa ja käytössä.
Varustamot havahtuivat sähköautojen akkupalojen riskeihin laivoilla – koko autokansi voi pettää, jos palo ehtii laajaksi
Sähköautopalot ovat laivaliikenteen kasvava riski. EU:n alueella liikkuvissa laivoissa syttyy vuosittain 50-90 tulipaloa, joista autopaloja noin kymmenen. Varustamot odottavat EU:lta ohjeistusta siitä, miten autokansilla syttyviin autopaloihin pitäisi varautua.

Rajojen avautuminen on matkailualalle valtava helpotus sekä hienoinen pettymys – työmatkaliikenne on pelastus varustamoille jättitappioiden jälkeen
Suomalaisilla matkailuyrityksillä voi olla aluksi vaikeuksia löytää työntekijöitä, koska yritysten kassat ovat lopussa. Monet matkailualan työntekijät ovat olleet lomautettuna jopa 15 kuukautta.
Wasalinelle riittää rokotetodistus matkaa varten
Varustamot hyväksyvät jatkossa yhden rokotteen koronarokotetodistuksen tai negatiivisen koronatestitodistuksen Suomeen tulevilta matkustajilta. Linjaus koskee myös Wasaline-varustamoa.
Kyberhyökkäyksen uhka kasvaa merillä ja satamissa – kaikkia suurimpia konttivarustamoja on jo yritetty hakkeroida
Maailmankaupan liukuhihna voi pysähtyä monesta syystä. Merenkulkuun kohdistuvien kyberhyökkäysten määrän on arvioitu jopa nelikertaistuneen pandemia-aikana. Varustamot eivät kerro julkisuuteen kaikista kiristysyrityksistä.

Suomi saattaa vaatia jo kesällä negatiivisen koronatestin maahan saapuvilta – nykyinen maahantulomalli voisi ajaa satamat kaaokseen
Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee uutta maahantulomallia, joka tiukentaisi rajakontrollia. Suomi ei nyt edellytä maahan saapuvilta negatiivista koronatestitodistusta. Sen sijaan matkajärjestäjät, varustamot ja lentoyhtiöt saattavat vaatia negatiivista testitulosta.
Viking Linen uusi laiva Viking Glory tulee purjehtimaan Suomen lipun alla – aloittaa liikennöinnin ensi vuoden alussa
Viking Linen uutta Viking Glory laivaa rakennetaan parhaillaan Kiinassa Xiamenin telakalla. Sen valmistuminen on viivästynyt koronapandemian vuoksi.
Turkulaisten paistinrasvoille löytyi uusi käyttökohde – päätyvät polttoaineeksi Suomen suurimman järven laivoihin
Ensimmäiset vähäpäästöiset rahtialukset voivat aloittaa liikennöinnin Saimaalla vuonna 2024, kun Saimaan kanavan sulkujen pidennys on valmistunut.

Yhdysvaltain aie avata laivaristeilyt on helpotus telakoille ja miljardiriskit ottaneelle Finnveralle – Ministeri: Tärkeää telakoille ja Suomen takuiden vuoksi
Yhdysvaltojen risteilymatkustuksen aukeamista odotetaan varustamoissa ja Suomen meriteollisuudessa hartaasti.
Aurora Botnian luovutus siirtyy kesäkuulle – koronatilanne viivästyttänyt Merenkurkun autolautan valmistumista
Wasa Express jatkaa liikennöintiä reitillä Aurora Botnian luovutukseen asti.
Alihankkijat kärsivät risteilijöiden rakentamistahdin hiipumisesta – Halton Marine tähtää yhä enemmän mantereelle, energiateollisuuteen ja virustorjuntaan
Varustamot valmistavat yhä risteilijöitä, mutta hitaammin kuin ennen koronapandemiaa.
Rauman telakan koronarypäs hidastaa Merenkurkun uuden laivan rakentamista – "Montaa takapakkia ei voi enää tulla", arvioi Wasalinen Peter Ståhlberg
Rauman telakan verkostotoimijoita on tartunnansaaneina ja karanteenissa. Työt ovat hidastuneet ja saattavat jopa pysähtyä hetkellisesti.
Itse asiassa kuultuna: Martin Saarikangas – Iso-Masa on ollut monessa mukana
Vuorineuvos Martin Saarikangas kertoo elämästään.
Helsingin telakan suurtilaus on pienen piirin junailema kauppa – "brittiläinen" varustamo on telakan venäläisten omistajien pikavauhtia pystyttämä luomus
Helsingin telakka näyttää pärjäävän koronakriisin keskellä pääosin siksi, että sen omistajat tilaavat itselleen laivoja. Risteilijöitä rahoittaa Venäjän valtio.