Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Taru Lahti-Liukkosen suurin haave toteutui ja ensimmäinen äitienpäivä saa hänet herkistymään – olympiaunelma mahtuu yhä vauvakuplaan

Beach volley -pelaaja Taru Lahti-Liukkonen on viime aikoina totutellut sekä uuteen elämään että erilaiseen vartaloon. Lapsen saaminen on muuttanut paljon, mutta Lahti-Liukkonen haaveilee yhä olympialaisissa pelaamisesta.

Kasvomaskin jumittamia leukaperiä voi vetreyttää kotikonstein – ammattilaiset suosittelevat lämpöhoitoa ja nenähengitystä 

Jos purentalihakset kipeytyvät muutenkin helposti, maskinkäyttö on saattanut pahentaa ongelmia. Maskin asentoa esimerkiksi korjaillaan liikuttelemalla leukaa. Yksi keino vähentää leuan jännitystä on valita mahdollisimman hyvin istuva maski.

Kevään trendi juoksukengissä on välipohjan trampoliiniefekti, mutta onko se paras vaihtoehto? Kolme lenkkariasiantuntijaa vastaa

Fysioterapeutin mukaan kenkiä ei välttämättä edes tarvitse, jos jalkaterän lihakset ovat riittävän hyvässä kunnossa.

Oberstdorfin MM-kisat paljastivat suomalaisten suuren heikkouden – "Asialle pitää oikeasti tehdä jotain, eikä vain suunnitella"

Vapaan hiihtotavan lihaskestävyys on ollut suomalaisessa hiihdossa ikuisuusongelma. Yle Urheilun asiantuntijat Sami Jauhojärvi ja Jussi Piirainen korostavat, ettei tämän parantamiseen ole pikaratkaisua.

Mitä lihaksille, nopeudelle ja lajitaidoille tapahtuu, kun treenit ovat tauolla? Parhaimmassa tapauksessa se voi olla jopa hyväksi

Fysiikkavalmentaja näyttää videolla vinkit kehonpainotreeniin niille, jotka eivät pääse salille.

Lihasvoiman treenaaminen kuntosalilla on asiantuntijan mielestä ikäihmiselle sauvakävelyä tärkeämpää – 90-vuotiaskin voi vielä lisätä lihasmassaa

Turkulaisen sisätautien erikoislääkärin ja fitnessurheilijan Jan Sundellin mielestä lihasvoimaharjoittelu on seniorin tärkein liikuntamuoto.

Selän kunnossapito ei ole rakettitiedettä – lihakset löytyvät epäsymmetrisissä asennoissa

UKK-instituutin ohjeet ja videot selän kunnon ylläpitämiseen valmistuvat syksyn aikana.

Treenaatko sinäkin tietämättäsi tehottomasti? Voimaa ja kestävyyttä kannattaa harjoitella tietyssä järjestyksessä

Moni yhdistää ajan säästämiseksi voima- ja kestävyysharjoittelun samalle kerralle, mutta yhdistelmätreeni ei tuota parasta tulosta.

Kuljitko läpi loman huonoissa kengissä ja nyt jalkoja pakottaa? – Jätä kengät kotiin, vaikutus näkyy koko kehossa

Paljain jaloin kävelystä voi olla enemmän hyötyä jalan lihaksille kuin kengät jalassa kävelystä, kunhan muistaa aloittaa kävelyn rauhallisesti ja varoa maastoa.

Ruusuvuori antoi luovutuksen Serbiassa lievän vatsalihasongelman vuoksi – saattaa jatkaa pelejä huomenna

Emil Ruusuvuori pelaa Serbiassa kaksiviikkoisessa kutsuturnauksessa.

Aloititko lenkkeilyn tänä keväänä ja nyt jo pilasit harrastuksen? Tässä vinkit aloittelevalle juoksijalle, joka haluaa välttää yleisimmät mokat

Tänä keväänä monet ovat nilkuttaneet lääkäriin, kun juoksuharrastuksesta on innostuttu vähän liikaa.

Älä sammaloidu kotona, vaikka kuntosalit on suljettu – katso 7 liikkeen kokovartalotreeni videolta

Tässä kotijumpassa vastuksena käytetään oman kehon painoa ja vesipulloja.

Keihäänheiton miesten MM-kuutoselle mätkäistiin neljän vuoden panna – selitykset eivät auttaneet

Kreikkalainen keihäänheittäjä Ioannis Kyriazis, 24, on saanut pitkän kilpailukiellon.

Onko kantapää kipeä tai haluatko vahvan akillesjänteen? Katso videoilta yksinkertaiset ohjeet suomalaisten yleisimpien jalkavaivojen helpottamiseen

Asiantuntijoilla on huojentavia uutisia: pitkäänkin jatkuneista jännekivuista voi päästä eroon – mutta vain, jos on valmis näkemään vaivaa.

Moni ei enää tunnista hyvää ryhtiä – katso 5 vinkkiä, joilla hoidat some-niskasi kuntoon

Niskavaivaiset nuoret ovat aiempaa tutumpi näky fysioterapeutin vastaanotolla.

Kyykky-uutinen sai suomalaiset kyykkäämään ympäri maata – näillä 4 liikkeellä saat kyykkysi kuntoon

Kokosimme vinkit oikeaoppiseen kyykkyyn. Siihen tarvitaan lihasvoimaa, -venyvyyttä ja lihaksen sekä hermoston yhteistyötä.

Venytätkö hermoja? Lihaskireytesi voi olla harhaa – katso tästä venyttelyä tehokkaammat keinot hankkia lisää liikkuvuutta ja voimaa

Huippu-urheilijoita hoitavan fysioterapeutin ja lihastutkijan mukaan useimmat työikäisten niska- ja selkävaivat helpottaisivat voimaharjoittelulla.

Prisma: Täydellinen ihmiskeho – anatomian professori rakentaa kehostaan uuden version

Anatomian tutkija rakentaa omasta kehostaan uuden version.

Mies, koskaan ei ole liian myöhäistä löytää vinot vatsalihakset

Terveysliikunnan viesti on Suomessa melko nuori, vain 20-30 vuotta vanha. Terveysliikunnan yleisviesti on enemmän naisille suunnattu, kun miesten liikunta on pohjautunut liikaa kilpaurheiluun, sanoo KKI-ohjelman kehittämispäällikkö Miia Malvela.

Puolapuut – venyttelyn paikka

Jim rakentaa puolapuut.

Porrastreeni koukuttaa suomalaisia – muista nämä viisi asiaa ennen porrastreenin aloittamista

Säännöllisellä porrastreenillä on mahdollista saavuttaa nopeita tuloksia.

Sveitsiläisten kehittämä sähköinen implantti on auttanut jo useita alaraajahalvaantuneita kävelemään

Katkenneisiin hermoratoihin kytketään lihaksille käskyjä antavat johtimet ja jalat alkavat toimia.

Evoluutio on hionut koiralle pienen mutta tehokkaan lihaksen, jolla vedota ihmisiin

Tutkijoiden mukaan koiran hellyttävä katse on evoluution tuotosta. Susilla vastaavaa ei ole.

Hulavanteen pyöritys kaventaa vyötäröä tehokkaasti, paljastaa suomalaistutkimus

13 minuuttia hulavannetta päivässä pienensi vyötärönympärystä enemmän kuin 10 000 askelta.

Neljää lihastreenin asiantuntijaa pyydettiin nimeämään kuntosalin turhimmat laitteet – mutta löytyikö niitä?

Toisen turha on toiselle tuiki tarpeellinen, sillä kaikki riippuu siitä, mitä tavoittelee.

Miksi Iivo Niskanen on maailman paras? Kurkistimme kulta-Iivon sisään ja löysimme neljä asiaa, jotka tekevät hänestä täydellisen hiihtäjän

Kun olympiavoittaja ja maailmanmestari Iivo Niskanen puretaan osiin, on mahdollista selvittää menestysresepti.

Bruksaatko sinäkin öisin? Et ole yksin – hampaita narskuttelee yöllä liki kolmannes suomalaisista

Bruksaus eli hampaiden narskuttelu on tavallista öisin. Bruksausta pidetään enemmän aivotoimintaan kuin varsinaisiin purentavaivoihin liittyvänä häiriönä.

Joko vuoden alun liikuntainto lopahti? Ei huolta, näin kalorit palavat ja kunto karttuu arjessa

Arkiliikunnasta on moneksi. Pienellä tehostuksella se käy lähes treenistä ainakin vähän liikkuvalle.

"Välillä on vedet silmissä" – yhä useampi fysioterapeutti käyttää faskiakäsittelyä hoitaessaan asiakkaita

Vasta viime vuosina on alettu ymmärtää, miten suuri merkitys ihmisen liikkuvuuteen on kehon kalvoilla. Lisätutkimuksia faskiahoitojen vaikutuksista kaivataan kuitenkin edelleen.

Mies, missä kunnossa on lantionpohjasi? Sillä nimittäin on väliä makuuhuoneessa ja kuntosalilla

Lantionpohjan treeni voi auttaa erektio-ongelmiin ja selkävaivoihin. Liian kireä lihaksisto on nuorten miesten ongelma.

Painonnostosta tuli naisten trendilaji – peruskurssit täyttyvät nyt hetkessä

Painonnostosta on tullut erityisesti naisten ja nuorten uusi suosikkilaji.

Miten lihas kasvaa ja rasva palaa? Lihastohtori kumoaa humpuukiväitteet treenistä ja ravinnosta

Trendien perässä kohkaaminen saa liikuntatieteiden tohtorin Juha Hulmin niskakarvat nousemaan pystyyn. Perusasioilla pääsee pitkälle elämäntapamuutoksessa.

Oululainen Sinikka Korvala sairastui polioon vauvana ja kärsii nyt etenevistä myöhäisoireista – "Jouduin jäämään työelämästä pois uupumuksen takia"

Myöhäisoireisiin kuuluu esimerkiksi uupumista, lihasheikkoutta, lihas- ja nivelsärkyä sekä hengitysvaikeuksia.

FC Barcelona seuraa pelaajien liikkumista gps-laitteilla – ideana on huomata piilevät ongelmat mahdollisimman aikaisin

Lihasvammojen ehkäisemiseksi tehdään enemmän kuin koskaan mutta vammojen määrä lisääntyy.

Vaihdevuodet kerryttävät kilon rasvaa vuodessa ja löysyttävät naisen lihakset – lihaslegenda Kike Elomaakin joutuu taistelemaan läskiä vastaan

Estrogeenitason laskulla on havaittu olevan laajempia vaikutuksia naisen hyvinvointiin kuin aiemmin on uskottu.

Analyysi: Palomiehiksi haluttaisiin enemmän naisia, mutta pääsykokeiden kuntotesti on ajalta, jolloin ei haluttu

Sisäministeriön pitää pian ratkaista, kumpi on tärkeämpää, saada naisia palomiehiksi vai penkkipunnerrus. Niin kauan kuin penkkipunnerrus on ratkaiseva osa valintakoetta, suosii se miehiä.

Porrastreeni menikin reisille? Löysät pakarat töihin lihasten oikealla hermotuksella

Porrastreeni on yleinen ja helppo kuntoilumuoto. Vielä yleisempää on, että portaissa treenataan väärin.

Luulitko, että kipu estää treenaamisen? Fysioterapeutit ampuvat alas vanhentuneita liikunnan myyttejä

Esimerkiksi istumaannousuliike ei ole selälle vaarallinen, eikä kipua tarvitse pelätä. Kokeile pilatesohjaajan hellävaraista ja tehokasta keskivartalojumppaa.

Headshot! Luulitko pärjääväsi CS:ssä pelaamalla yökaudet? Nyt tulevat treeniohjelmat ja ruokavaliot

E-urheilijan säännöllinen palautuminen parantaa pelisuoritusta. Vammojen ennaltaehkäisyssä toimivat samat keinot kuin perinteisissä urheilulajeissa.

Iso mies poistui saleilta - RIP Marko Lönnqvist

Entisten voimailijoiden sydänvaivat yllättivät

Lauantai 7.4.2018 (radio)

Kanadan bussionnettomuudessa kuoli 14 ihmistä. Junaliikenne on ollut poikki Kouvolan ja Mäntyharjun välillä. Presidenttiparin vauva sai nimen. Suomalaiset käyttävät paljon sosiaalista mediaa. USA:ssa tutkijat ovat keksineet laitteen, joka pystyy lukemaan ajatuksia.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle