Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Ateneuminkuja Helsinki.

Helsinki ei rajoita ulkomainontaa lain edellyttämää enempää

Ympäristölautakunnan enemmistö päätti tiistain kokouksessa, ettei mainosten sisältöä rajoiteta enempää kuin laissa vaaditaan.

Kuvassa kolumnisti Pekka Seppänen.

Pekka Seppäsen kolumni: Teidän äiti tekee loukkaavia mainoksia

Elinkeinoelämän keskusliiton mainos antaa omituisen kuvan taloudesta ja työnjaosta, kirjoittaa Seppänen.

Lehtiä (Länsiväylä) linjastolla Tuusulan painotalossa 17.9.2019.

Kotiin tulevien mainoksien määrä voi vähentyä, jos paperi uhkaa loppua – viimeisenä karsitaan luotettavasta tiedosta

Jos paperin saatavuusongelmat pitkittyvät, painettavia tuotteita on karsittava. Se pakottaa jo nyt esimerkiksi mainostajia miettimään uusia ratkaisuja. 

Markus Kajo: Ajatusten miljoonalaatikko

Matkakertomuksia - Osa II/V - Hinausautoa odotellessa

Hinausautoa odotellessa kertyi päähän tämmöistä..

Tykkäys-peukku antaa turpaan Riku Rantalalle

Riku Rantala: Huomiohuorasimme turpaanvetovideolla ja jäimme suomalaisille kiinni

Mitä sinä olisit valmis tekemään saadaksesi huomiota?

Poltettu Lappi

Sodanjälkeinen Suomi - jälleenrakennuksesta 90-luvun lamaan

Sotakorvausten ja jälleenrakentamisen jättiurakka

Mies istuu tyhjässä elokuvateatterissa, grafiikka.

Saako elokuvateatteri näyttää mainoksia ilman rajoituksia?

Elokuvissa voi olla kaupallisia mainoksia enintään 12 min/h.

Miehet kannattelevat taloelementtiä.

Nyt valmistamme talon

Sodan jälkeen talopaketit yleistyivät myös Suomessa.

Miehet asentavat kuitulevyä seinään

Kuitulevy on kylmän kotinne oivallinen villapaita

Huokoinen kuitulevy lämmittää ja kaunistaa kotinne.

Kaksi naista katsomassa televisiota

Valistusfilmeissä koti oli emännän mitta

Miten naisen rooli on muuttunut sitten 1950-luvun?

Simo ruumishuoneelta 1993.

Kummelin Simo ruumishuoneelta, moi

Kolmen päivän pakastukset, yhden hinnalla.

Yle vastaa: Yle on ei-kaupallinen palvelu kaikille suomalaisille

Vastaus mielipidekirjoitukseen Ylen rahoituksesta.

mies ja nainen sohvalla tv:n ääressä

TV:n ruokamainoksissa miehet juovat olutta ja syövät makkaraa ‒ naiset laihduttavat

Vanhat sukupuoliroolit elävät television ruokamainoksissa.

Kasvokuva, näyttelijä Helen Mirren

Harmaan charmin voittokulku

"Kun ei pukeudu kuin muut, ei tarvitse ajatella kuin muut."

Vaatemyymälän tekstiviestitarjouksia

Miten KappAhlin mainostekstiviestit saa loppumaan?

Vaatemyymälä KappAhlin kanta-asiakkaaksi liittynyt katsojamme saa kerran viikossa tekstiviestin uusimmista tarjouksista. Asiakas kyllästyi viesteihin ja yritti ohjeiden mukaisesti kieltää mainosviestit, mutta viestien tulo ei lakannut.

Yle Areena logo.

Housut, jotka istuvat, teittepä te mitä tahansa

Ruletti-ohjelman vuoden 1962 mainosparodiassa esiteltiin Pettersson-housut, jotka istuvat aina ja takuuvarmasti.

Yle Areena logo.

Keräilysarjoilla haviteltiin lasten markkoja

”Minä kerään purkan kuvia. Mulla on tässä monia laatuja: on Tarzania, Viidakkokirjaa ja Batmania”, kertoo poika vuoden 1970 kuluttajavalistusohjelmassa. Lapset ja mainonta -ohjelma selittää, minkälaista mainontaa lapsille suunnataan.

Kirsti Wallasvaara Säästöpankin mainoksessa (1969)

Unelmien prinssi omistaa Säästöpankin säästökirjan

Tälle naiselle ei kuka tahansa mies kelpaa

Roskapostia

Roskaposti tukkii tiedon valtateitä

Harva sähköpostin käyttäjä välttyy roskapostilta.

Yle Areena logo.

Porvarilehtien valta-asema huolestutti 1960-luvun lopulla

Kuinka puolueettomuus ja sananvapaus toteutuu, kun vain porvarilehdet jyräävät myynneissä? ”Sanan vapaus – rahan vapaus” -reportaasissa ruoditaan lehdistön muuttumista suurteolliseksi toiminnaksi.

Yle Areena logo.

Työväenlehdet tavoittelivat lisää lukijoita 1950-luvulla

Työväenlehtiä mainostettiin näkyvästi sodan jälkeen.

Stradassa kysytään miksi ikääntyneet katsojat eivät kelpaa televisiolle?

Hylkäsikö televisio seniorikatsojat?

Televisiota katsovat eniten eläkeläiset, mutta ohjelmat ja mainokset halutaan tehdä ennen kaikkea nuorille katsojille.

Yle Areena logo.

Hallitse lihaksesi ja hermosi, tule mannekiinikouluun

Kansan Elokuva Oy:n toteuttamassa mainoselokuvassa seurataan nuoren naisen tarinaa, joka kuljettaa katsojan mannekiinikoulun penkiltä Messuhallin mannekiinikilpailun voittajaksi. Lyhytelokuva on vuodelta 1954 ja se on Suomen mannekiinikerhojen liiton tilaama.

Vanha saippuamainos

Aristoteleen kantapää: Ovatko mainokset pöllöjä?

Miten valtaisan suosion saanut mainoslausahdus keksitään? Miten ajan henki kiteytetään kahteen sanaa?

Yle Areena logo.

Tikkurila mainosti ulkomaalejaan väriyhdistelmillä ja tirkistelyllä saunaan

Fennada-Filmin värikylläinen mainoselokuva 1960-luvulta houkutteli suomalaisia viimeistelemään kotinsa ja tupansa myös ulkopuolelta. Mainoselokuvan keskiössä on nelihenkinen perhe. Jokaisella perheenjäsenellä – myös perheen koiralla – on oma käsityksensä siitä, millaiseksi kotitalo tulisi maalata.

Yle Areena logo.

Ryhdy sinäkin urheilukalastajaksi

Koulupojan kalajutun muotoon naamioitu lyhytfilmi kehottaa katsojaa narraamaan kaloja. Filmissä seurataan myös virvelöintikilpailua jalkapallokentän nurmella. Kuopiossa toiminut Puustjärven viehetehdas kerää mainospisteet kuin varkain tarinan edetessä.

Lentoemäntä vilkuttaa.

Toteuta unelmasi ja lennä Caravellellä

Finnair siirtyi suihkukauteen keväällä 1960.

Mainostajat tietävät, että Vauva-lehden tilaaja on potentiaalinen lastentarvikkeiden ostaja.

Minne Sanoma Media luovuttaa tietoja asiakkaistaan?

Lapseton nainen tilasi vauvan saaneelle ystävälleen Vauva-lehden. Nainen kielsi tilauslomakkeessa suoramyynnin. Hänelle alkoi kuitenkin tulla puheluja, joissa kyseltiin lasten vointia ja myytiin lastentarvikkeita. Nainen ihmettelee, kenelle Vauva-lehden kustantaja Sanoma Media luovuttaa tietoja asiakkaistaan.

Tunnistatko tarjouksen?

Tunnistatko tarjouksen?

Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina ole helppoa

Yle Areena logo.

Kansa säästäväiseksi pisara kerrallaan

Säästöpankit perustettiin Suomessa alun perin vähävaraisia varten. Tarkoitus oli opettaa kansa säästäväisyyteen. Suomen Filmiteollisuuden mainoselokuvassa jumalhahmo seuraa pilven reunalta ihmisten valintoja rahan hallitsemassa maailmassa.

Yle Areena logo.

Askon huonekalu oli iloinen perhetapaus

Suomen Filmiteollisuuden mainoselokuvassa seurataan huonekalutehtaan tuotantoketjua 1949. Kaunis koti ei loppujen lopuksi vaadi pääomaa, vain järjestelmällisyyttä ja järkeviä valintoja, filmissä julistetaan.

Ote Postipankin mainosfilmistä (1948).

Isä piti perheen talouskurissa Postipankin mainosfilmissä

Matti Kassilan oivaltava mainosfilmi vuodelta 1948

Yle Areena logo.

Kumi on sisukas ja sitkeä työkaveri

Aho & Soldanin mainoselokuvassa vuodelta 1938 esitellään eri käyttötarpeita kumille. Aina peltotyöläisen saappaista meijerityöntekijän essuun ja kaupunkilaisen polkupyörään on kumi kaikille tarpeen.

Yle Areena logo.

Kuntoon ja tuloksiin oikealla ravinnolla

Oikean ravinnon ja ruokailutottumusten merkitystä urheilijoiden huippukunnon rakentamisessa korostetaan Fennada-Filmi Juniorin tuottamassa Valion mainoselokuvassa vuodelta 1970.

Yle Areena logo.

Lentävällä ryijyllä halki Euroopan

"Eräänä päivänä tänä ihmeellisenä aikana, jolloin etäisyydet ovat suuresti supistuneet, saapui Suomesta, keskiyön auringon ja revontulten maasta, suomalaisella lentokoneella rahtipaketti." Värikylläinen vuonna 1961 valmistunut Finnairin mainosfilmi paljastaa, mitä paketti sisälsi.

Yle Areena logo.

Iskelmän ammattilaisten veri punnitaan tien päällä

Soittajan leipä on maailmalla pieninä palasina.

Puhelinmainoksissa maksetaan potut pottuina

Netissä mainoksetkin saavat uuden elämän.

Yle Areena logo.

Miten olut ja limonadi päätyvät janoisten kurkkuihin?

Vuoden 1959 mainoksessa janoiset ihmiset pyyhkivät hikeä otsiltaan ja taustalla kuuluu veden kielelle saava janojuoman virtaaminen lasiin. Mainos näyttää oluen ja virvoitusjuomien valmistuksen vaihe vaiheelta opettavaisen selostuksen avittamana.

Yle Areena logo.

Pikkuinen maalarimestari opastaa kodin värien valintaan

Väärin valitut värit kodissa vaikuttavat jopa unen laatuun. Makuuhuoneissa täytyisi siis suosia vain yhden värin vivahteita, kun taas olohuoneeseen sopii rikkaampikin värimaailma, opettaa Tikkurilan maalimainos vuodelta 1957.

Yle Areena logo.

Ricoh - enemmän kelloa rahallanne

"Kello on aikamme tärkein väline", muistutetaan 70-luvun kellomainoksessa.

Yle Areena logo.

Hotelli Korpilampea mainostettiin uudenaikaisena tanssipaikkana

"Tule nauttimaan yökerhon listamusiikista sekä uusimmista multi- ja video-ohjelmista".

Mies selaa sanomalehtipinkkaa, ohjelmasta Media ja me (2004)

Mediaa kannattaa oppia lukemaan

Viisiosainen sarja opettaa median lukemista.

Yle Areena logo.

Ravintola Vanha Maestro tanssitti helsinkiläisiä kolme vuosikymmentä

Legendaarisessa ravintola Vanhassa Maestrossa viihdytettiin yleisöä iltapäivätanssien ja naistentanssien lisäksi järjestämällä missikilpailuja ja härkäjuhlia.

Nainen pukemassa ylleen trikoisen aluskerraston.

1930-luvun nainen verhoutui jo mieluusti trikooseen

Suomen Trikoolle tehty lyhytelokuva mainosti trikookangasta.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle