Uusimmat artikkelit
Helsinki ei rajoita ulkomainontaa lain edellyttämää enempää
Ympäristölautakunnan enemmistö päätti tiistain kokouksessa, ettei mainosten sisältöä rajoiteta enempää kuin laissa vaaditaan.
Pekka Seppäsen kolumni: Teidän äiti tekee loukkaavia mainoksia
Elinkeinoelämän keskusliiton mainos antaa omituisen kuvan taloudesta ja työnjaosta, kirjoittaa Seppänen.
Kotiin tulevien mainoksien määrä voi vähentyä, jos paperi uhkaa loppua – viimeisenä karsitaan luotettavasta tiedosta
Jos paperin saatavuusongelmat pitkittyvät, painettavia tuotteita on karsittava. Se pakottaa jo nyt esimerkiksi mainostajia miettimään uusia ratkaisuja.
Brexit – temppu ja miten se tehtiin, Benedict Cumberbatch EU-eron kummisetänä
Brittielokuva brexitin kummisedästä.
Matkakertomuksia - Osa II/V - Hinausautoa odotellessa
Hinausautoa odotellessa kertyi päähän tämmöistä..
Kalle Kinnusen elokuvakolumni: Someaikana juuri se, mihin eniten haluat uskoa, on valhetta
Mihin uskoa, kun totuuskin on suhteellista?
Riku Rantala: Huomiohuorasimme turpaanvetovideolla ja jäimme suomalaisille kiinni
Mitä sinä olisit valmis tekemään saadaksesi huomiota?
Sodanjälkeinen Suomi - jälleenrakennuksesta 90-luvun lamaan
Sotakorvausten ja jälleenrakentamisen jättiurakka
Saako elokuvateatteri näyttää mainoksia ilman rajoituksia?
Elokuvissa voi olla kaupallisia mainoksia enintään 12 min/h.
Nyt valmistamme talon
Sodan jälkeen talopaketit yleistyivät myös Suomessa.
Kuitulevy on kylmän kotinne oivallinen villapaita
Huokoinen kuitulevy lämmittää ja kaunistaa kotinne.
Valistusfilmeissä koti oli emännän mitta
Miten naisen rooli on muuttunut sitten 1950-luvun?
Kummelin Simo ruumishuoneelta, moi
Kolmen päivän pakastukset, yhden hinnalla.
Yle vastaa: Yle on ei-kaupallinen palvelu kaikille suomalaisille
Vastaus mielipidekirjoitukseen Ylen rahoituksesta.
TV:n ruokamainoksissa miehet juovat olutta ja syövät makkaraa ‒ naiset laihduttavat
Vanhat sukupuoliroolit elävät television ruokamainoksissa.
Harmaan charmin voittokulku
"Kun ei pukeudu kuin muut, ei tarvitse ajatella kuin muut."
Miten KappAhlin mainostekstiviestit saa loppumaan?
Vaatemyymälä KappAhlin kanta-asiakkaaksi liittynyt katsojamme saa kerran viikossa tekstiviestin uusimmista tarjouksista. Asiakas kyllästyi viesteihin ja yritti ohjeiden mukaisesti kieltää mainosviestit, mutta viestien tulo ei lakannut.
Housut, jotka istuvat, teittepä te mitä tahansa
Ruletti-ohjelman vuoden 1962 mainosparodiassa esiteltiin Pettersson-housut, jotka istuvat aina ja takuuvarmasti.
Keräilysarjoilla haviteltiin lasten markkoja
”Minä kerään purkan kuvia. Mulla on tässä monia laatuja: on Tarzania, Viidakkokirjaa ja Batmania”, kertoo poika vuoden 1970 kuluttajavalistusohjelmassa. Lapset ja mainonta -ohjelma selittää, minkälaista mainontaa lapsille suunnataan.
Unelmien prinssi omistaa Säästöpankin säästökirjan
Tälle naiselle ei kuka tahansa mies kelpaa
Roskaposti tukkii tiedon valtateitä
Harva sähköpostin käyttäjä välttyy roskapostilta.
Porvarilehtien valta-asema huolestutti 1960-luvun lopulla
Kuinka puolueettomuus ja sananvapaus toteutuu, kun vain porvarilehdet jyräävät myynneissä? ”Sanan vapaus – rahan vapaus” -reportaasissa ruoditaan lehdistön muuttumista suurteolliseksi toiminnaksi.
Työväenlehdet tavoittelivat lisää lukijoita 1950-luvulla
Työväenlehtiä mainostettiin näkyvästi sodan jälkeen.
Hylkäsikö televisio seniorikatsojat?
Televisiota katsovat eniten eläkeläiset, mutta ohjelmat ja mainokset halutaan tehdä ennen kaikkea nuorille katsojille.
Hallitse lihaksesi ja hermosi, tule mannekiinikouluun
Kansan Elokuva Oy:n toteuttamassa mainoselokuvassa seurataan nuoren naisen tarinaa, joka kuljettaa katsojan mannekiinikoulun penkiltä Messuhallin mannekiinikilpailun voittajaksi. Lyhytelokuva on vuodelta 1954 ja se on Suomen mannekiinikerhojen liiton tilaama.
Aristoteleen kantapää: Ovatko mainokset pöllöjä?
Miten valtaisan suosion saanut mainoslausahdus keksitään? Miten ajan henki kiteytetään kahteen sanaa?
Tikkurila mainosti ulkomaalejaan väriyhdistelmillä ja tirkistelyllä saunaan
Fennada-Filmin värikylläinen mainoselokuva 1960-luvulta houkutteli suomalaisia viimeistelemään kotinsa ja tupansa myös ulkopuolelta. Mainoselokuvan keskiössä on nelihenkinen perhe. Jokaisella perheenjäsenellä – myös perheen koiralla – on oma käsityksensä siitä, millaiseksi kotitalo tulisi maalata.
Ryhdy sinäkin urheilukalastajaksi
Koulupojan kalajutun muotoon naamioitu lyhytfilmi kehottaa katsojaa narraamaan kaloja. Filmissä seurataan myös virvelöintikilpailua jalkapallokentän nurmella. Kuopiossa toiminut Puustjärven viehetehdas kerää mainospisteet kuin varkain tarinan edetessä.
Toteuta unelmasi ja lennä Caravellellä
Finnair siirtyi suihkukauteen keväällä 1960.
Minne Sanoma Media luovuttaa tietoja asiakkaistaan?
Lapseton nainen tilasi vauvan saaneelle ystävälleen Vauva-lehden. Nainen kielsi tilauslomakkeessa suoramyynnin. Hänelle alkoi kuitenkin tulla puheluja, joissa kyseltiin lasten vointia ja myytiin lastentarvikkeita. Nainen ihmettelee, kenelle Vauva-lehden kustantaja Sanoma Media luovuttaa tietoja asiakkaistaan.
Tunnistatko tarjouksen?
Oikean tarjouksen tunnistaminen ei aina ole helppoa
Kansa säästäväiseksi pisara kerrallaan
Säästöpankit perustettiin Suomessa alun perin vähävaraisia varten. Tarkoitus oli opettaa kansa säästäväisyyteen. Suomen Filmiteollisuuden mainoselokuvassa jumalhahmo seuraa pilven reunalta ihmisten valintoja rahan hallitsemassa maailmassa.
Askon huonekalu oli iloinen perhetapaus
Suomen Filmiteollisuuden mainoselokuvassa seurataan huonekalutehtaan tuotantoketjua 1949. Kaunis koti ei loppujen lopuksi vaadi pääomaa, vain järjestelmällisyyttä ja järkeviä valintoja, filmissä julistetaan.
Isä piti perheen talouskurissa Postipankin mainosfilmissä
Matti Kassilan oivaltava mainosfilmi vuodelta 1948
Kumi on sisukas ja sitkeä työkaveri
Aho & Soldanin mainoselokuvassa vuodelta 1938 esitellään eri käyttötarpeita kumille. Aina peltotyöläisen saappaista meijerityöntekijän essuun ja kaupunkilaisen polkupyörään on kumi kaikille tarpeen.
Kuntoon ja tuloksiin oikealla ravinnolla
Oikean ravinnon ja ruokailutottumusten merkitystä urheilijoiden huippukunnon rakentamisessa korostetaan Fennada-Filmi Juniorin tuottamassa Valion mainoselokuvassa vuodelta 1970.
Lähetä kuva kuluttamisen kummallisesta maailmasta
Lähetä kuva meille.
Lentävällä ryijyllä halki Euroopan
"Eräänä päivänä tänä ihmeellisenä aikana, jolloin etäisyydet ovat suuresti supistuneet, saapui Suomesta, keskiyön auringon ja revontulten maasta, suomalaisella lentokoneella rahtipaketti." Värikylläinen vuonna 1961 valmistunut Finnairin mainosfilmi paljastaa, mitä paketti sisälsi.
Iskelmän ammattilaisten veri punnitaan tien päällä
Soittajan leipä on maailmalla pieninä palasina.
Puhelinmainoksissa maksetaan potut pottuina
Netissä mainoksetkin saavat uuden elämän.
Miten olut ja limonadi päätyvät janoisten kurkkuihin?
Vuoden 1959 mainoksessa janoiset ihmiset pyyhkivät hikeä otsiltaan ja taustalla kuuluu veden kielelle saava janojuoman virtaaminen lasiin. Mainos näyttää oluen ja virvoitusjuomien valmistuksen vaihe vaiheelta opettavaisen selostuksen avittamana.
Pikkuinen maalarimestari opastaa kodin värien valintaan
Väärin valitut värit kodissa vaikuttavat jopa unen laatuun. Makuuhuoneissa täytyisi siis suosia vain yhden värin vivahteita, kun taas olohuoneeseen sopii rikkaampikin värimaailma, opettaa Tikkurilan maalimainos vuodelta 1957.
Uuden pesukoneen ansiosta äiti ei ole enää koskaan pahalla tuulella
Pesukone pelastaa äidin päivän
Ricoh - enemmän kelloa rahallanne
"Kello on aikamme tärkein väline", muistutetaan 70-luvun kellomainoksessa.
Hotelli Korpilampea mainostettiin uudenaikaisena tanssipaikkana
"Tule nauttimaan yökerhon listamusiikista sekä uusimmista multi- ja video-ohjelmista".
Mediaa kannattaa oppia lukemaan
Viisiosainen sarja opettaa median lukemista.
Ravintola Vanha Maestro tanssitti helsinkiläisiä kolme vuosikymmentä
Legendaarisessa ravintola Vanhassa Maestrossa viihdytettiin yleisöä iltapäivätanssien ja naistentanssien lisäksi järjestämällä missikilpailuja ja härkäjuhlia.
1930-luvun nainen verhoutui jo mieluusti trikooseen
Suomen Trikoolle tehty lyhytelokuva mainosti trikookangasta.