Uusimmat artikkelit
Analyysi: Menetyksiä, zombeja ja miesrakkautta – The Last of Us vetoaa yleisöön hämmentävällä tavalla
Tarinat kiintymyksestä maailmanlopun tunnelmissa osuvat herkkään paikkaan nyky-yleisössä, joka janoaa selviytymistarinoita, kirjoittaa toimittaja Veikko Eromäki.
Salainen hyväntekijä kuittaa karhukirjeet tv-sarjassa – tosielämän Oonat joutuvat maksamaan velkansa itse
Tv-sarjassa salainen hyväntekijä kuittaa velat.
Suitsutettu Aikuiset on sarja nuorten aikuisten haahuilusta – käsikirjoittaja Anna Brotkin kertoo, miten vaikeaa sarja oli päättää
Kulttuurivieraan mukaan yhteiskunnassa painotetaan nykyisin liikaa suorittamista ja rahallista hyötyä. Hänen mielestään elämä voi olla täydellistä ilman upeaa uraa, parisuhdetta tai design-kotia.
Helsinki muuttuu yliluonnollisia voimia ja pahoja enkeleitä viliseväksi taistelutantereeksi – Maria Pettersson loi roolipelin tutkimalla Raamatun ulkopuolelle jätettyjä tekstejä
Roolipelaaminen on yhteisöllisyyttä parhaimmillaan.
Essee: True crime upottaa meidät pelkofantasioihimme ja siksi se on 2000-luvun radikaalein taidemuoto
True crime tavoittelee yhä taiteellisempaa ilmaisua.
Lapsena elokuvantekijä Jan Ijäs leikki supersankaria Nigeriassa – keittiössä kokki hakkasi kuivattua kalaa pöydänkulmaan
Jan Ijäs katsoi Lagosissa Chaplinin elokuvia vhs-kaseteilta.
“Vain kaksi peliä on muuttanut maailmankuvaani” – videopelien pitäisi käsitellä ihmisyyden saloja ja yhteiskunnan epäkohtia
Videopelit toteuttavat pelaajien fantasioita.
”Käsikirjottaminen on aivan sietämättömän vaikeaa” – Näyttelijä ei väistämättä ole teatterin moniosaaja, mutta Mari Turusen oli lunastettava vuosikymmenen uhoaminen
Turunen ei tiedä, mitä muuta osaisi kuin näytellä.
"Mistä sait aiheesi Top Dog -sarjaan?" Jens Lapidus vastaa katsojien kysymyksiin ja vihjaa, että jatkokautta viritellään
Jens Lapidus vastaa katsojien kysymyksiin.
Itse asiassa kuultuna: Neil Hardwick – suomalaisuuden ytimessä
Mitä käsikirjoittaja Neil Hardwick miettii elämästään?
Felix Kerstenin tarina on pitänyt Arto Koskista otteessaan 20 vuotta
"Tarina on liian hyvä ollakseen totta", Koskinen sanoo.
Suomen vaarallisin mies kuoli 134 vuotta sitten, mutta hänen vuokseen kärsimme edelleen
Kalevalan sankarit eivät onnistu ratkaisemaan ongelmiaan.
UP-dokkari: Kaikki lähtee käsikirjoituksesta 2/6
Viimeisen jakson tarina muuttui yllättäen.
Vuosituhannen parhaat televisiosarjat – Ylen tv-guru valitsi kärkiviisikon
Kulta ja hopea menevät yli 10 vuotta vanhoille sarjoille.
Oletko valmis Silta-sarjan päätösjaksoon? – Nämä kuvat on nähtävä!
Viimeinen jakso tarjoaa henkeäsalpaavat 60 minuuttia.
Silta-sarjan Sofia Helin ja Thure Lindhardt: ”Pelkkä katse riittää”
Tähtinäyttelijöiden yhteistyö on hioutunut saumattomaksi.
Silta-sarjan käsikirjoittajat: "On vain yksi Saga"
Hittisarja Sillan tekijät haluavat yllättää – vielä kerran.
Kynästä traumapolille – miten käsikirjoitetaan Sykettä
Terhi Alanko kertoo, miten Sykkeen tarinat syntyvät.
Suomalaisia tv-aarteita: Ihmebantu
Mikä tekee Ihmebantu-sarjasta niin nerokkaan?
Sammunut juoppo ja muita pieniä ihmeitä
eli kun tv-draama syntyy lähiöläisten arjen havainnoista.
Prix Europa Masterclass in Helsinki | The Future of Storytelling
Masterclass focusing on VR, 360 and online storytelling.
Mies Kimmon, Pasilan, Siskonpedin, Sykkeen ja Uuden päivän takana
Elävän arkiston erikoishaastattelussa Olli Tola.
Jakso 09: Pelaaminen ja tarinat
Miksi Nethack kiinnostaa? Mitä tekee pelikäsikirjoittaja?
Hello, hello, hello ja Zakuska – Ylen suositut kieliohjelmat ovat jääneet tekijöiden ja katsojien mieleen
Ylen kieliohjelmien tekijät muistelivat ohjelmiaan
Hollywoodin mustalla listalla – Teemalauantai 24.10.
Musta lista ja Maan suola: Woody Allen ja neorealismia.
Esa Leskisen taiteen kolme peruspilaria ovat yhteiskunnallisuus, nauru ja mysteeri
Ohjaaja Esa Leskinen pitää tauon löytääkseen jotain uutta.
Elokuvan aloittamisen taito
Elokuvan alussa katsojan voi hurmata ensi silmäyksellä tai menettää hänet iäksi. Mutta millainen on hyvä elokuvan alku? Kuinka tärkeitä ovat ensimmäiset kuvat? Filmiryhmä paneutuu aloittamiseen.
Tv-sarja True Detective haastaa elokuvat
“Sarjat eivät ole parempia kuin elokuvat. Elokuvat eivät ole parempia kuin sarjat. Ne ovat erilaisia. (Ja sitten on True Detective.)” Näin kirjoitti elokuvatoimittaja ja kriitikko Kalle Kinnunen blogissaan. Filmiryhmä katsoi Kauko Röyhkän kanssa HBO:n ylistetyn rikossarjan True Detective.
Yle Puhe: Miten sairaalasarjan käsikirjoitus syntyy?
Syke-sarjan pääkäsikirjoittaja Petja Peltomaa vieraili Yle Puheella kertomassa, mitä 20-osaisen sairaalasarjan syntyminen vaati.
Huhtikuu: Käsikirjoituksen runko syntyy
Näin käsikirjoituksen runko syntyy.
UPplus: Käsikirjoituskone
Millainen koneisto tuottaa tarinaa, kun sarjaa tehdään kolmen jakson viikkovauhdilla? UPplus perehtyy tällä kerralla käsikirjoituskoneen toimintaan!

Solsidanin luoja: Alex on kuin minä 10 vuotta sitten
Solsidan-komediasarjan hahmot pysyvät tulevilla kausilla samanlaisina kuin ennenkin, sarjaa käsikirjoittavat ja siinä näyttelevät Felix Herngren (Alex) ja Josephine Bornebusch (Mickan) lupaavat.
Television tiiliskivet radiossa
2010-luku on televisiosarjojen kultaista aikaa. J.P. Pulkkisen radiosarja käy läpi jakso jaksolta suosituimpien ja palkituimpien tv-sarjojen tarinan. Jokaista sarjaa kommentoi sarjaan perehtynyt asiantuntija.
Tapahtuu tässä ja nyt
Kun tarina on yhteinen mutta kerrontatapa muuttuu, tarvitaan uudenlaista käsikirjoittamista.
Lyhytelokuvan perusteet - Markun lyhärikoulu
Lyhyelokuvan teon perusteet tunnissa.
Pelintekeminen - unelmaduunista vakavaksi bisnekseksi
Pelintekijän työhön liittyy erilaisia kliseitä ja myyttejä ylipalkatuista kolajuomia nauttivista teinipojista, joiden työ muistuttaa enemmän pelien pelaamista kuin niiden tekemistä. Pelinrakentajat kertovat hauskan ja palkitsevan työn kääntöpuolesta.
Miten minusta tuli minä, Kari Hietalahti
"Lukion jälkeisenä kesänä minulle valkeni, että haluan näyttelijäksi, ja halusin nimenomaan elokuvanäyttelijäksi.", muistelee Kari "Hissu" Hietalahti.
Tapahtui 1985: Uusi Tuntematon osa 1
Vuonna 1985 valmistunut Rauni Mollbergin Tuntematon sotilas oli suomalaisittain poikkeuksellisen suurisuuntainen elokuvahanke. Linnan kansallisen klassikkoromaanin uudelleenfilmaus kesti neljä vuotta ja maksoi 14 miljoonaa markkaa.
Keskustelua elokuvan käsikirjoittamisesta
Idström, Bardy ja Ripatti Kinoklubissa vuonna 2006.
Uutistyön nostalgiaa Uutishuoneella, dystopiaa Mediavirrassa - entä tässä päivässä?
Minkä aatteen vallassa tänä päivänä ollaan?
Elokuvan synnytystä seuraamassa
Matti Kassila kertoo, miten elokuva syntyy.