Uusimmat artikkelit
Junarata suljettu Hyvinkäällä vesivahingon vuoksi, ihmisiä kehotetaan välttämään aluetta
Vettä suihkusi putkesta kovalla paineella. Vedentulo on saatu katkaistua, mutta jälkityöt kestävät vielä toista tuntia.
Tornion ratapihalla alkaa pian tapahtua: radan turvalaitteet uusitaan, raiteistoa muutetaan ja matkustajille rakennetaan uusi laituri
Tornion ratapihan muutostyöt liittyvät Laurilan ja Haaparannan välisen radan sähköistykseen, joka tekee mahdolliseksi Suomen ja Ruotsin välisen matkustajaliikenteen.
Kolarin radalle ja Rovaniemen seudun tieremontille vihreää valoa – suunnittelu alkaa, mutta valmista tulee vasta vuosien päästä
Tornio-Kolari-rataosuuden sähköistäminen ei valmistu tällä vuosikymmenellä, vaikka suunnittelu onkin pääsemässä vauhtiin.
Suora yhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle ja lisää junavuoroja – Lahdessa iloitaan hallituksen päätöksestä keskittyä lentorataan
Edessä ovat ministeriöiden neuvottelut ratayhtiöön sijoittaneiden kaupunkien rahojen palauttamiseksi.
Laurila–Tornio–Haaparanta -radan sähköistysurakan hinta-arvio on noussut 37 miljoonaan euroon
Sähköistykseen liittyviä töitä on tehty keväästä lähtien. Hankkeen alustava kustannusarvio oli 24 miljoonaa euroa. Kustannusten kasvu oli Väyläviraston mukaan odotettavissa.
18-vuotiaat kaverukset pitävät yli 100-vuotiaan Sohvin liikkeessä – tällainen on Suomen ainoa kapearaiteinen rautatie
Jokioisilla sijaitsee Suomen ainoa kapearaiteinen museorautatie. Ilman talkooväkeä junat eivät liiku. 18-vuotiaat Aapo Oikarinen ja Matias Immonen jaksavat tehdä töitä ruokapalkalla.
Haaparannalle johtavan radan sähköistys pääsee käyntiin keväällä – henkilöjunaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä voisi alkaa 2025
Laurilan ja Tornio-Haaparannan välisen rataosuuden sähköistys valmistuu ensi vuonna. Sen jälkeen henkilöjunayhteys Suomen ja Ruotsin välillä ja sitä kautta muun Euroopan kanssa olisi mahdollinen.
Strike threatens rail network shutdown from Monday
If no settlement is reached, the strike starts on Monday and will continue until the union calls it off.
Välipäivien junakaaos oli monen epäonnisen sattuman summa: näin se tapahtui
Murphyn laki kuuluu, että jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen. Laki toteutui keskiviikkona junaliikenteessä.
Kemin tarpeeton raideosuus puretaan ensi vuonna – sellutehtaan junaliikenne kulkee jo uudella radalla
Pajusaaren ja Lapintien välinen rata sekä tasoristeysten varolaitteet puretaan ja pilaantuneet maat poistetaan. Metsä Groupin tehtaan junaliikenne käyttää jo uutta raideyhteyttä.
Kotkan ja Kouvolan välinen junaliikenne katkaistaan viikonlopuksi – Keltakankaan vanha alikulkusilta laitetaan palasiksi ja uusi silta liu’utetaan paikalleen
Anjalankoskella Keltakankaan alikulkusilta vaihtuu 60 tunnissa uuteen. Siltaurakka on suurin viikonlopun aikana Kotkan ja Kouvolan välisellä rataosuudella tehtävistä töistä.
Lapin liitto kysyy mielipiteitä uuden junaradan nimeksi
Lapin liitto pyytää yleisöltä nimiehdotuksia mahdolliselle Sodankylä–Kittilä–Ylläs -ratayhteydelle.
Ratatyökoneen alle jäänyt mies menehtyi Aurassa
Kuolemaan johtanut onnettomuus sattui Aurassa tiistaina iltapäivällä.
Jämsän uusi rautatietunneli sukeltaisi jopa 80 metrin syvyyteen – junarata omenatarhan alla arveluttaa Sirkka Kuntosta
Jämsään suunnitellun rataoikaisun vaikutukset maaperään ja maisemaan huolettavat alueen asukkaita. Hankkeen ympäristövaikutuksista tehtiin selkoa yleisötilaisuudessa illalla.
Uhkaako Venäjä-suhteiden kylmeneminen pitkään suunniteltua itärataa? "Hanke on hylättävä", vaatii ulkomaankauppaministeri
Ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari esittää, että hallituksen pitäisi pikaisesti ottaa itäradan tulevaisuus uudelleen käsittelyyn.
Ratajätkä hurmasi maalaistytöt ja majoittui vaikka maakuopassa – kadonneesta ammattiryhmästä ei ole tiedetty juuri mitään
Junaradan rakentaminen oli 1800-luvun suurin työmaa, jossa saattoi hikoilla jopa 10 000 ihmistä. Kun näin suuri joukko saapui paikkakunnalle, mikään ei ollut enää ennallaan.
Turku esittää uutta pohjoisesta linjattavaa satamaraidetta
Perusteluina ovat matkaketjujen toimivuuteen, esteettömyyteen ja liikenneturvallisuuteen liittyvät seikat.
Itä-Suomen junayhteyksiä nopeuttavan Itäradan suunnittelutyö pääsee vauhtiin – hankeyhtiön perustamispapereissa on nyt nimet alla
Uuden Itärata-hankeyhtiön perustamisen myötä Suomessa on käynnissä kolmen suuren raidehankkeen suunnittelu.

Häijään harrasterautatie ei ainakaan vielä saanut purkutuomiota – kunta haluaa lisäselvityksiä
Sastamalan ympäristölautakunta jätti pöydälle esityksen, joka olisi määrännyt harrasteradan rakennelmat purettavaksi viimeistään ensi syksynä.

Harrasterautatie voi joutua purettavaksi Sastamalassa
Taustalla näyttää olevan epäselvyys siitä, millainen on yksityisen pienradan lupatarve kaavoittamattomalla alueella. Myös tiedonkulku on ilmeisesti kangerrellut.
Tulihevosesta luotijunaan – Elävä arkisto sukeltaa Suomen 160-vuotiseen rautatiehistoriaan
Elävä arkisto raiteilla.
Kysymyksiä lääkärille, ja liikeideoita
Kysymyksiä ja henkisiä löytöjä esittelee M. Kajo.
Jos turku- ja tamperelaiset joutuisivat viikonkin elämään
Huono-onninen näkökulmanvaihtoyritys Turun & Tamp. kesken
Historia kuuluu kaikille – museonjohtaja Kalle Kallio uskoo elämyksellisen kansanvalistuksen voimaan
Työväenmuseo Werstaan johtaja on monitoimimies.
Joanna Lumleyn matkassa Karibialle, Intiaan, Siperiaan ja Kreikkaan
Huikeiden matkojen opppaana toimii Joanna Lumley.
Rautatielinjauksista on riidelty ennenkin
Tunnin junasta kiisteltiin jo 1800-luvulla.
Ulkolinja: Kiinan uusi silkkitie – idän talousmahti laajentaa vaikutusvaltaansa maailmalla
Kiina on investoinut miljardeja noustakseen talousmahdiksi.
Pulsan asema, Lappeenranta
Perinteikäs rautatieasema sai uuden elämän.
Eksoottiset junamatkat – brittitoimittaja reissaa Lapin maisemissa
Junaseikkailija Chris Tarrant saapuu Suomen Lappiin.
Historia: Banaanivalta
Tarina taloudesta, politiikasta ja maapalloistumisesta.
Kiehtova maailma: Joanna Lumley Japanissa – lumoava junamatka nousevan auringon maahan
Joanna Lumley tekee lumoavan junamatkan Japaniin.
Joanna Lumley Siperian rautateillä – näyttelijä matkustaa maailman pisintä junareittiä
Joanna Lumley matkaa halki Kiinan, Mongolian ja Venäjän.
Petra ja Lasse Karjalainen pelastivat ainutlaatuisen asemakylän – tunnelmallisella Pulsan asemalla kiire jää kauas
150 vuotta vanhan asemakylän historia jatkuu Lappeenrannassa
Station to Station: 62 lyhytelokuvaa musiikillisesta junamatkasta läpi Amerikan
Doug Aitkenin rail movie ja taideprojekti nyt Areenassa.
Havaintoja ja iloja ja muutama miete.
Paholaisen kahvikassamurhe ym..
Rautatie – tv-elokuvien klassikossa junaa ihmettelevät Leo Jokela ja Anja Pohjola
Juhani Ahon tarina Matin ja Liisan junamatkasta.
Rautahepo ja rautatie — eli mitä yhteistä on intiaanikielillä ja suomella?
Dosentti Riku Hämäläinen tuntee intiaanikielet.
Juhannusjuna vei matkalle läpi yöttömän yön
Juhannusjuna matkasi Suomen halki kesällä 2012.
1.3. Teeman Elävä arkisto: Ja korvesta nousi Kostamus
Kostamus oli Suomen kaikkien aikojen suurin vientihanke
Kouvola kasvoi rautateiden mukana
Kouvola rautateiden solmukohdassa 1959.
Tunneli-kirjoituskilpailun ratkaisivat Ylen nettisivujen lukijat, yllätysvoittaja julkaistaan täällä.
Katso ratkaisun sisältävä video täältä.
Miksi VR:n verkkokauppa ei tarjoa halvinta hintaa?
Alennukset saa käyttämällä erillistä hintakalenteria.
Kehärata-hankkeen varrella oli monta mutkaa
Uuden radan toteutumista saatiin odottaa vuosikymmeniä.
Maailman korkein junarata vie Tiibetiin
Rata Lhasaan nousee yli viiden kilometrin korkeuteen
"Karkkilan pässi" oli vanhan rautatien uskollinen veturi
Höyryveturi kulki yksityistä rautatietä.
Suomen juna-asemilla ei ollut kiire vuoden 1964 filmissä
Junan odottamisesta kertova filmi Asemalla kellon ympäri (1964) on seesteinen kuvaus eri juna-asemilta ympäri Suomen.
Ylen ensimmäinen värifilmi kuvattiin Euroopan katolla
Alppien lumo tarttui värifilmille vuonna 1966
Aristototeleen kantapää ja muu vaara
Liikennemerkit on ehkä maailman yleisin merkkikieli. Se on liikenteen oma kieli, jota miljoonat liikkujat maailmassa ymmärtävät. Miten liikennemerkit ovat yleistyneet Suomessa? Mistä hirvivaaramerkki tuli meille?
Dieselveturit olivat puuttuva linkki sähkö- ja höyryvetureiden välillä
Rullasivat kiskoilla jo 1950-luvulla.
Ja junassa ompi tunnelmaa
Hieno mainosfilmi vuodelta 1962