Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Revontulia Grönlannissa.

"Vainajat pelaavat pallopeliä mursunpäällä" – Revontulia on selitetty monin tavoin

Nykyihmiselle revontulten näkyminen taivaalla ei aiheuta pelkoa, mutta aikoinaan taivaan loimutessa ei saanut edes käyttää revontuli-sanaa.

Naisen silhuetti aitan seinää vasten.

Entisaikojen kummitustarinoita

Kummitustarinat olivat yleisiä entisaikoina.

Kukkiva tuomenoksa

Lehtipuiden nimet ovat vanhaa perua

Mistä tulevat suomalaisten lehtipuiden nimet?

Kolme tarujen koiraa, kerberusta ulvoo pimeässä ja kylmässä yössä silmät kiiluen

Eläimet saattavat kuoleman maahan

Tuonpuoleinen ja eläimet ovat liittyneet vahvasti toisiinsa

tarujen Gullinbursti-karju

Sika muuttui jumalasta kinkuksi

Harva muistaa sian jumalallista alkuperää

Saara Cantell

Uutinen, joka sai porukan kiihdyksiin

Uutinen, joka sai porukan kiihdyksiin

Antoine Vollon: Motte de Beurre; National Gallery of Art

Usk(onn)ollinen voi

Voin historia kietoutuu vahvasti uskontoon ja uskomuksiin.

Muistomerkki Piispankari Köyliö

Merirosvojen kaappaama nainen ja verta vuotava kivi – katso video!

Kansantarinat ovat populaarikulttuuria puhtaimmillaan. Kansan keskuudessa syntyneitä ja levinneitä kertomuksia, joita on pidetty niin tärkeinä, opettavaisina tai kiinnostavina, että tarinoita on kerrottu aina seuraavalle sukupolvelle, satojen vuosien ajan. Puoli seitsemän lähti tutkimaan neljän tunnetun kansantarinan tapahtumapaikkoja ja selvitti niiden todenperäisyyttä.

Revontulia.

Miten revontulet syntyvät?

1970-luvun revontulitutkimuksia.

Carl Axel Gottlund tuntemattoman piirtäjän tulkitsemana.

Aristoteleen kantapää ja mies Kalevalan varjosta

Miksi emme juhli Carl Axel Gottlundia vaan Lönnrotia? Dosentti Risto Pulkkinen on tutkinut tätä Kalevalan varjoon jätettyä suurmiestä.

Kuva Lisbeth Zwergerin kuvituksesta Grimmin veljesten satuun "Seitsemän korppia"

Aristoteleen kantapää ja murtamattomat myytit

Ovatko myytit ovat niin vikkeliä ja muotoaan muuttavia olioita, että niiden murtamiseen ei piispa, tiedemies ja tv-ohjelma kykene?

Yle Areena logo.

"Kun pölkkyi verivirrassa valui mäkeä alas" – Armoton vuosi 1741 herää henkiin Lappeenrannassa

Lappeenrannassa sodittiin 1700-luvulla yksi verisimpiä tuon ajan taisteluja. Lappeenrannan taistelusta muistuttaa tänäkin päivänä muistomerkki, Pölkky, joka kansantarinoiden mukaan valui verivirrassa alas vanhan kaupungin katua. Pölkystä tehty historiallinen draama esitetään alkuperäisessä ympäristössä lauantaina.

Hurjat sadut -ohjelman tunnus

Petri Hiltusen hurjat sadut

Sarjakuvapiirtäjä kertoi hurjia satuja nuortenohjelmassa.

Yle Areena logo.

Koiramäki

Mauri Kunnaksen Koiramäki-kirjoihin perustuva animaatiosarja

Yle Areena logo.

Tuomari Nurmion Hotelli Voodoo

Hotelli Voodoo on Tuomari Nurmion biisien pohjalta koostettu "karvalakkimusikaali, jonka helakankarhea tarina on ryyditetty totalitaarisen visuaalisella turbulenssilla".

Näyttelijä Sara Paavolainen kävelee aidanviertä Ainon roolissa. Kuva tv-sarjasta Rauta-aika

Rauta-aika kiisti kuvittavansa Kalevalaa

Komea suursarja ensiesitettiin vuonna 1982.

Yle Areena logo.

Joulustaaloa ei pidä suututtaa

Mitä tulee joulun alla tehdä, ettei staalo syö hengiltä? Joulustaalo on saamelaisten perinteinen joulunhenki, jota tuli lepytellä.

Yle Areena logo.

Armi viihtyi Filippiineillä, vaikka maa kuohui ja järisi

Toimittaja Unto Miettinen keskusteli Hilarioiden kanssa mm. opiskelijalevottomuuksista, maareformista, maanjäristyksistä, tasa-arvosta, rotusyrjinnästä, rauhasta ja lastenkasvatuksesta.