Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Perinteisen tyylinen versio vetykoneesta.

Vetyvoimalla lennettiin Kuuhunkin – kohta myös Kanarialle

Näillä mennään: vetyä sisään, vesihöyryä ulos.

Aero Oy:n Junkers Ju 52/3m "Kalevan" (OH-ALL) matkustajia Helsingin lentoasemalla. Vasemmalla ylhäällä koneen siiven päälle kiivennyt starttipäällikkö, joka keskustelee ohjaamossa olevien lentäjien kanssa.

Matkustajakone Kalevan tuhosta 1940 vaiettiin vuosikymmeniksi

Tv-ohjelma matkustajakone Kalevan tapauksesta vuodelta 1991.

Aeron DC-3 -lentokone syöksyi maahan Koivulahdessa tammikuussa 1961. Mitä koneessa oikein tapahtui?

Muisti: Koivulahden murhenäytelmä

Mitä Suomen pahimmassa lento-onnettomuudessa tapahtui?

Yle Areena logo.

Lehtimiehet Aeron siivin tulppaanien maahan Hollantiin

Lii-Filmin lyhytelokuvassa vuodelta 1955 vierailemme Hollannissa. Lentoyhtiö Aero juhlisti uuden lentolinjansa avaamista Eurooppaan ja tarjosi tilaisuuden suomalaiselle lehtimiesryhmälle ja elokuva-alan ihmisille tutustua Amsterdamiin ja maan upeisiin nähtävyyksiin.

Lentoemäntä vilkuttaa.

Toteuta unelmasi ja lennä Caravellellä

Finnair siirtyi suihkukauteen keväällä 1960.

Concorde laskeutuu

Ilmailun unohdettu pioneeri

Concorde oli ilmailun pioneeri

Yle Areena logo.

Automaatio mullisti lentämisen

Ensimmäisen autopilotti-järjestelmä käyttöön 1965.

Yle Areena logo.

Lentoemännän ammatti 1960-luvulla

Lentoemännän ammatti siintää monen nuoren naisen haaveissa. 1960-luvun ajankohtaiskatsaus paljastaa, ettei lentoemännän ammatti ole todellakaan mitään lomailua.

Mustavalkoinen kuva lentokoneesta.

Turvallista lentomatkustamista

Riskit on syytä minimoida, kun lennetään.

Yle Areena logo.

Ilma-akrobatiaa ja taitolentoa purjekoneilla

Huimapäinen lentonäytös Jämijärvellä 1951.

Yle Areena logo.

Finnairin MD-11 -lentokoneet

Finnairin 90-luvulla hankkimat MD-11 -lentokoneet lennättivät matkustajia kaukomaille kahdenkymmenen vuoden ajan.

Yle Areena logo.

Jäänmurtaja ja helikopteri yhteistyössä

Merenkulkuhallituksen pääjohtaja Helge Jääsalon tavoitteena oli pohjoisten satamien auki pitäminen myös ankarina talvikausina. Jäänmurtaja Tarmo (II) ja Helikopteripalvelu tekivät uraauurtavaa yhteistyötä vuonna 1964.

Matkustajat saapuvat Seutulan lentoasemalle (1952).

Seutulan lentoasema rakennettiin olympialaisten tarpeisiin 1952

Lentokenttä oli olympialaisten aikana vielä keskeneräinen.

Malmin lentokenttä vuonna 1938 filmattuna.

Malmin lentokentän vihkiäiset

Kenttä on nähnyt historiansa aikana monia vaiheita.

Camilla Sommar-Rale on yksi harvoista naislentokapteeneista

Rouva Lentokapteeni

Camilla Sommar-Rale on yksi harvoista naiskapteeneista.

Yle Areena logo.

Lasikuituinen purjelentokone

Lasikuituisen purjelentokoneen läpimurto alkoi 1960-luvulla, kun se alkoi sivuuttaa kangas, vaneri- ja metallirakenteiset koneet.

Yle Areena logo.

Suomen ja Tanskan lentoliikennekiista

Finnairia uhkasi vuonna 1970 kielto tehdä välilaskua Kööpenhaminassa Amerikkaan suuntautuneilla lennoillaan.

 BOAC:n De Havilland DH106 Comet G-ALYS Seutulan lentoasemalla elokuussa 1952.

Ensimmäinen matkustajasuihkukone De Havilland Comet Seutulassa 1952

Kone saapui noutamaan prinssi Philipin olympialaisista.

Yle Areena logo.

Taivaalla varjon varassa

Laskuvarjohypyt ovat ilmailua parhaimmillaan.

Yle Areena logo.

Lentäen yli Atlantin

Filmi kertoo lennosta Atlantin yli.

Kari Toivonen lukee kaappausuutista.

Neuvostoliittolainen lentokonekaappausdraama Suomessa

Matkustajakone kaapattiin maan sisäiseltä lennolta.

Kaapattu Finnairin lentokone Helsinki-Vantaalla (1978).

Oulun lentokonekaappaus järkytti suomalaisia 1978

Oululaismies kaappasi koneen täyttä ymmärrystä vailla.

Yle Areena logo.

Armi ja Gil Suomessa 1959

Ensimmäinen Seutulan lentokentälle laskeutunut SAS:n suihkucaravelle toi mukaan odotetut vieraat: Armi Kuusela-Hilarion ja Gil Hilarion.