Uusimmat artikkelit
Ostetaanko piispanmunkki- tai funikulaarituote rakkaudesta vai puhtaasti läpällä? Paikalliset ilmiöt ovat nyt design-yritysten mannaa
Design-yritysten mallistoissa jyrää nyt paikallisuus. Tuorein esimerkki on turkulaisille rakas piispanmunkki, jonka pinkin olemuksen varaan on kehitetty tuotesarja korvakoruista tarjottimiin.
Ivana Helsinki lähtee somesta, koska haluaa olla aidosti läsnä – tutkija pitää päätöstä yllättävänä ja uskoo sen vaikuttavan näkyvyyteen
Ivana Helsingin perustaja Paola Suhonen kertoo päätöksen pohjaavan arvoihin. Hän toivoo somesta lähtemisen antavan ihmisille ajattelemisen aihetta ja miksei yrityksillekin.
Voiko brändiä kiillottaa lahjoittamalla rahaa Ukrainaan? Professori: "Tällainen paikkailu tulkitaan helposti valkopesuksi"
Monet suomalaisyritykset ovat ilmoittaneet lopettavansa tai vähentävänsä toimintaa Venäjällä. Kyse on kannanotosta Venäjän aseelliseen hyökkäykseen, mutta ilmiö liittyy myös yritysten maineeseen.
Porisuhdeneuvoja naurattaa parodioitua kaupunginjohtajaakin vedet silmissä – Joonas Nordmanin Luukkone on oivaltavaa kuntamarkkinointia
Joonas Nordmanin tähdittämä markkinointikampanja on iskenyt muidenkin kuin porilaisten hermoon. Parodioitu kaupunginjohtaja yllättyi alter egonsa suosiosta, ja kuntamarkkinoinnin asiantuntija kiittelee rohkeutta.
Kuhmon oma musiikkiteos saa kantaesityksensä ensi kesän kamarimusiikissa
Woodland Fanfares -teoksen on säveltänyt kuhmolainen Outi Tarkiainen. Teos liittyy Kuhmon brändityöhön. Tavoitteena on, että erilaiset tunnisteet tuova esille Kuhmon aluebrändin syvimmän olemuksen.
Alueen ilme uudistui: Pietarsaaren seutu markkinoi itseään maailman parhaana paikkana
Pietarsaaren seutu otti kymmenen vuotta sitten käyttöön iskulauseen "Täällä asuu laatu". Nyt ilme ja brändi on uusittu.
Yle Areenalla ennätysvuosi – suomalaiset arvostavat ja käyttävät Areenaa
Yle Areenaa käytettiin keskimäärin 70 minuuttia viikossa.
Markkinointistrategi haastaa yritysideat: "Uuden tuotteen pitää helpottaa elämää ja tehdä ihmisistä onnellisempia"
Markkinointistrategi kehottaa menestystä hakevia yrityksiä tutkimaan tarkkaan asiakkaiden tarpeet. Oleellista on, ratkaiseeko joku tuote tai palvelu asiakkaiden ongelman ja onko joku valmis maksamaan siitä.
Oulun uusi brändi herättää ajatuksia, mutta niin sen on kaupungin mukaan tarkoituskin
Marraskuun alussa hyväksytyn uuden ilmeen ajatus on, että Oulun kaupunki on pohjoinen, inhimillinen ja älykäs.
Marimekosta on kasvanut huipputrendikäs – unikot ovat lentäneet ministereiden mekoista ja Finnairin siiviltä kansainvälisten brändien tuotteisiin
Marimekko on luonut itsensä viime vuosina uudelleen. Mallistoista löytyy katumuotia ja unikot ovat lentäneet ministereiden mekoista ja Finnairin siiviltä kansainvälisten brändien tuotteisiin. Tuorein yhteistyömallisto on luotu urheiluvaatejätti Adidaksen kanssa.
Oulun kaupunki sai uuden brändin: pohjoinen, inhimillinen ja älykäs
Ulkoisessa ilmeessä Oulun o-kirjain säilyy. Pinkin rinnalle tulee liukuvärejä sekä meren- ja taivaansinisyyttä. Brändi julkaistaan 19. marraskuuta, jolloin Ouluhallin katto valaistaan uuden ilmeen mukaisesti.
Tampereen areenan Uros-soppa saattaa koitua sen eduksi – asiantuntijat kohun vaikutuksesta areenan brändiin: "harvinainen tapaus, että rahan antaja osoittautui ongelmalliseksi"
Tampereen areena on ollut alituiseen otsikoissa, sen nimeämisestä lähtien. Markkinoinnin tutkijat arvioivat, mikälainen vaikutus kohuilla on areenan tulevaisuuteen.
Anniina Nurmi murtaa työkseen muodin myyttejä ja pukeutuu ylpeästi samaan asuun joka päivä – nyt hän vastaa 7 väitteeseen eettisistä vaatteista
Ekovaatteisiin erikoistunut yrittäjä tajusi oman brändinsä viestinnän sisältäneen viherpesua. Nyt hän kertoo vastuullisen vaatetuotannon vaikeudesta.
Tenniksen sensaatiopelaajalle Emma Raducanulle, 18, povataan hurjaa tulevaisuutta – mahdollisuus tienata kymmeniä miljoonia muutamassa vuodessa
US Openin voittanut Emma Raducanu nousee kertaheitolla yhdeksi maailman arvokkaimmista urheilijoista, arvioivat urheilumarkkinoinnin asiantuntijat. Pelkän US Openin voitto voi tuoda brittipelaajalle parissa vuodessa yli 20 miljoonaa puntaa.
Suomalaiset arvostavat Yle-brändejä: Yle Areena ja Yle viiden kärkeen arvostusmittauksessa
Yle Areena ja Yle viiden kärkeen arvostusmittauksessa.
Huomasitko nämä kuntasloganit kesälomamatkalla? Kuntien iskulauseet huvittavat, mutta hyvä iskulause jää myös mieleen
Parhaimmillaan kunnan iskulause luo siitä myönteisiä mielikuvia yrittäjille, matkailijoille ja asukkaille. Sloganit muotoillaan usein kunnan sijaintiin, arkeen, kokoon tai luontoon liittyvistä teemoista.
Somen mikrovaikuttajat kiinnostavat nyt yrityksiä aiempaa enemmän – aitous on valtti, joka houkuttelee yhteistyöhön
Sosiaalisen median mikrovaikuttajat toimivat maailmassa, jossa seuraajien määrä usein määrittelee markkina-arvon yrittäjien silmissä. Nyt yrityksissä on kuitenkin herätty huomaamaan somen pienempien toimijoiden vahvuus brändien kohderyhmien tavoittamisessa.
Ensin peruttiin Weekend, sitten Tubecon – festaripuuhamiestä mietityttää asia, jonka hän on jo oppinut kantapään kautta: brändi voi unohtua
Weekend-järjestäjä Hardi Loogin mukaan korona-aikaan järjestetty festari tekisi brändille haittaa. Hän ei halua asiakkaiden joutuvan puntaroimaan, uskaltaako tapahtumaan mennä vai ei.
PaaPii Design loi uuden vaatebrändin miehille – Kaikki vaatteet valmistetaan yrityksen omassa vaatetehtaassa Kokkolassa
Uusi brändi Finsket panostaa vastuullisuuteen, suomalaisuuteen sekä suunnitteluun. Vaatteiden lisäksi valikoimiin tulee myös erilaiset kodintuotteet.
Omar Arifailla oli lompakossa tonni oikealla hetkellä, ja sillä hän osti paitaprässin – nyt hän on Helsingin "katumuodin kummisetä"
Räppärit teettävät pieniä eriä paitoja, jotka myydään nopeasti loppuun. Työelämäprofessori Pekka Mattilan mukaan pienet vaate-erät ovat tämän ajan vastine luksukselle.

Musiikkivideo ja uunituore vapauden valtatie -brändi – Kainuu houkuttelee uusia asukkaita monella tavalla
Brändityöllä halutaan vahvistaa etenkin Kainuun veto- ja pitovoimaa. Samalla halutaan korostaa, että Kainuu on mahdollisuuksien maakunta, jossa voi tehdä matkailuun, opiskeluun ja työmarkkinoihin liittyviä merkityksellisiä asioita.
Cristiano Ronaldo heitti sokerijuomat sivuun ja otsikot huusivat pörssikurssien laskusta – suomalaisprofessori kertoo, mistä asiassa oli oikeasti kyse
Coca-Colan pörssikurssi laski Cristiano Ronaldon tempauksen jälkeen. Professori Vesa Puttosen mukaan tapauksessa on tehty "kärpäsestä härkänen".
Legendaariset pulkat tehdään jatkossa Heinolassa: Wiitta Oy osti Orthexin lumileluliiketoiminnan
Orthex luopuu lumilelujen valmistuksesta tehdäkseen tilaa muille tuotteilleen.
Kainuu tarttui hetkeen ja brändäsi itsensä vapauden valtakunnaksi
Brändityöryhmän mukaan kainuulaista vapautta ovat muun muassa sujuva arki, mahdollisuus irrottautua arjesta luonnon keskellä sekä vapaus valita millaista työtä tekee, milloin ja minne.
Yle is brand of the year
Yle’s brand was praised for its strength.
Yle on vuoden brändi
Vuoden brändin valitsi Keskuskauppakamarin nimeämä raati.
Erotu joukosta – viisi tapaa keksiä iskulause, jolla voit brändätä itsesi
Nokkelan iskulauseen avulla tulet huomatuksi.

Ministry proposes tougher smoking rules
Branding would be stripped from tobacco packaging and outdoor smoking rules tightened if the proposed law is approved.
Vaatemerkki Makia vetää tuotteensa Kärkkäinen-tavarataloista, joiden perustaja tunnetaan uusnatsiyhteyksistä – "Ei katumusta tai anteeksipyyntöjä"
Kärkkäinen-yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kärkkäinen kieltäytyy kommentoimasta asiaa.
Toimittajabrändi syntyy laadulla tai länkyttämällä – "Journalismin taso paranisi huomattavasti, jos toimittajat poistuisivat Twitteristä"
Vapaa toimittaja Oskari Onninen on sitä mieltä, että Twitterin ei pitäisi olla toimittajan brändinrakennuskanava.
Sellutehdas muokkaa Paltamon julkisuuskuvaa – tulevaan valmistaudutaan kuntalaisten brändityöpajoissa
Brändityössä on tarkoitus selvittää, mitä paltamolaisuus on nyt ja tulevaisuudessa.
Three brands recall eggs over salmonella risk
Three Finnish firms have recalled eggs because they might be contaminated with salmonella, according to the Finnish Food Authority.
Paltamon nimikkovillasukaksi kahdeksan ehdokasta – voittaja selvillä ensi kuun alussa
Kilpailu on osa Paltamon kunnan tänä vuonna käynnistyvää brändiuudistusta.

Europe Minister brands Brexit deal 'damage control', says parliament must approve it
Britain and the EU agreed a deal to avoid a no-deal Brexit.
Onko tämä ok enää 2020-luvulla? Sukkahousujen ihonvärinen sopii vain hyvin vaaleaihoiselle, tummempi sävy on nimeltään kameli
Monen elintarvikkeen nimet on kyseenalaistettu, mutta myös esimerkiksi vaatteissa on sanastoa, joka ei kaikista ole ok.
Juomapulloja ostetaan maailmalla miljoona minuutissa – lahtelaisella vedellä yritetään tarrata kiinni miljardibisnekseen
Asiantuntija uskoo, että tulevaisuuden ala on enemmän vesiosaamista kuin veden pakkaamista.
Tutun jäätelön rasistiseksi koettu nimi muutetaan – Suomessa asuva inuiittiaktivisti: "On vuosi 2020, oli jo aikakin"
Kuluneen vuoden aikana useita rasistisia tuotenimiä on vaihdettu.
Muuttaisitko Avaruuden pääkaupunkiin vai Kreisijärvelle? Kuntaa markkinoiva slogan voi syntyä mainostoimiston ajatushautomossa – tai ihan vaan vahingossa
Kilpailu muuttovirtojen mukana liikkuvista ihmisistä kovenee. Kuntia ja kaupunkeja brändätään kiivaasti ympäri Suomen.

Paljon sun outfit maksaa? Osa nuorista ja lapsista himoitsee 1 000 euron t-paitoja – "Tuntuu siltä, että jos ei ole merkkivaatteita, olet huonompi ihminen"
Kulutustutkijat: Osa nuorista on entistä kulutuskriittisempiä.

Jopa Zinedine Zidane lähti mukaan Real Madridin somekampanjaan – Suomessa vaatimattomuus ja urheilukulttuuri ovat hidastaneet kehitystä
Henkilöbrändäys ja julkaisut sosiaaliseen mediaan ovat olleet yksilöurheilijoille tuttua puuhaa. Nyt myös joukkuelajeissa on valjastettu urheilijoita markkinoimaan edustamaansa joukkuetta.
Miten käy Pirkan, Rainbow´n ja Lidlin monen "halpamerkin"? Uusi laki kieltää kauppoja oikeudettomasti kopioimasta tuotteita omiksi merkeikseen
Uusi elintarvikemarkkinalaki haluaa estää halpakopiot. "Ei tässä mitään uutta ole", sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja.
"Meillä on laajempi horisontti" – Kokkola sai uuden brändin, joka siirtyy hiljalleen niin kirjekuoriin kuin autojen kylkiin
Uusi ilme tulee käyttöön vaiheittain ensi vuoden alusta lähtien.
Yle Areena jatkaa Suomen arvostetuimpana verkkobrändinä
Yle on jälleen kuudenneksi arvostetuin verkkobrändi.

Yle Areena jatkaa Suomen arvostetuimpana verkkobrändinä
Verkkobrändit ovat yhä arvostetumpia, kertoo tuore tutkimus.

Kirjeenvaihtajalta: Voisiko Euroopan brändäys nostaa EU:n uuteen kukoistukseen – komission puheenjohtaja hakee apua sadan vuoden takaa Bauhaus-liikkeestä
Jos paras eurooppalainen osaaminen, äly ja suunnittelu istutetaan saman katon alle, voiko siitä syntyä made in Europe -brändi, pohtii EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turunen.

Microsoft to open product development unit in Tampere
The hardware unit will focus on the company's Surface-branded devices.
Pietarsaaren seutu hakee uuteen ilmeeseensä asukkaiden ääntä: tarkoituksena viestiä aiempaa enemmän elämänlaadusta
Maanteiden varsien keltaiset pallot ovat korostaneet pikemminkin elinkeinoelämän laatua.
Yle is Finland's third highest valued brand and the most valued media brand in 2020
The company improved its position by two places.
Yle on Suomen kolmanneksi arvostetuin brändi ja arvostetuin mediabrändi vuonna 2020
Yle on myös tutkimuksen arvostetuin media.