Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Oulussa selvitetään moottoritien meluhaittoja, jotta voidaan päättää sopivista nopeusrajoituksista

Oulun moottoritiellä käytetään muuttuvia ja kiinteitä nopeusrajoituksia. Tulevista nopeuksista ei vielä ole päätöksiä.

Koulun taakse tulostetaan 100 metrin melueste – salaperäinen laite pidetään visusti piilossa: "Mullistava teknologia, kun ajatellaan rakentamista"

Lappeenrantaan koulun ja rautatien väliin rakennettavassa meluesteessä käytetään kierrätysperäisiä materiaaleja.

Tampereen Lamminpään omakotialue saa kylkeensä kerrostalorivin

Uudet talot tulevat kaavaehdotuksen mukaan Paasikiventien eli Vaasan suuntaan johtavan tien varteen.

Nelostien remontti Joutsan ja Toivakan välillä valmistumassa

Keskikaistojen rakentaminen ja ajoratamaalausten teko Leivonmäellä ottaa vielä arviolta pari viikkoa aikaa.

Mikkeli–Juva-välille uuden Viitostien melusuojaukseksi asennetaan eniten melukaidetta

Kolmea erilaista meluestettä laitetaan ripotellen Mikkelin ja Juvan välillä lähes 30 eri paikkaan.

Tuulivoimaloiden melusta edelleen kiistaa Luhangassa – asukkaat vaativat melumittaajan vaihtamista

Luhangan Latanmäen tuulivoimalapuistossa tehdään tänä syksynä uusia melumittauksia.

Kotka selvitti, paljonko kauan kaivattu Karhulan kanjonin kattaminen maksaisi: hinta-arvio yli 20 miljoonaa euroa

Kanjoniselvitys antaa vauhtia keskustelulle ja osoittaa myös suuntaa rakentamisessa tarvittaville kumppaneille.

Tornioon tehtiin meluntorjuntaseinä oppilastyönä

Lappian CLT-oppimisympäristössä on valmistettu meluntorjuntaseinä, joka on nyt saatu pystytettyä melkein kokonaan Torpinmäen kupeeseen.

Lappeenranta selvittää asukkaiden kokemuksia kaupunkimelusta

Toukokuun aikana lappeenrantalaiset voivat vastata kyselyyn, jossa selvitetään kaupungin meluisia ja hiljaisia alueita.

Öinen junaliikenne meluhaitta Riihimäellä

Tiedot ilmenevät Riihimäen kaupungin Rambolilla teettämästä juuri valmistuneesta meluselvityksestä.

Lahti rakentaa lähivuosina uusia meluvalleja miljoonilla

Kaupunki on laatinut meluntorjuntasuunnitelman vuosille 2019–2023.

Toriparkin rakennustyömaalle meluntorjuntamääräyksiä

Työvaiheiden aikana tehdään melu- ja tärinämittauksia.

Kaarinan Lähteenmäen asukkaat jäävät ilman melusuojaa

Kaarinantielle on kuitenkin suunnitteilla yhtenäinen 50 kilometrin nopeusrajoitus, jonka toivotaan muun muassa laskevan melua.

Jyväskylä torjuu liikennemelua 4 miljoonalla eurolla

Joka neljäs jyväskyläläinen altistuu päivisin suosituksia suuremmalle tieliikennemelulle.

Oulun Hietasaareen kaavailtu huvipuisto askeleen lähempänä toteutumista

Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on hylännyt valitukset, jotka koskivat Nallikarin ja Hietasaaren asemakaavamuutoksia. Hallinto-oikeuden mukaan huvipuiston tarkemmassa suunnittelussa täytyy kuitenkin tehdä vielä uusi meluselvitys ympäristölupaa varten.

Liikenteen melulle altistuu moni, mutta nopeusrajoitusten alentaminen jakaa mielipiteitä: "Tämä on periaatteellinen kysymys"

Esimerkiksi Kuopiossa nopeusrajoitusten alentaminen on usein ainoa keino torjua melua.

Tampere torjuu melua rautateiden varrella – melusuojaukseen rahaa 750 000 euroa vuodessa

Tampere ehkäisee rautatiemelua muun muassa Järvensivulla, Vehmaisissa ja Pispalassa.

Kiista suuresta tuulipuistosta Porissa – onko melulaskelmat tehty oikein?

Ahlaisiin Lammin alueelle suunnitellut tuulivoimalat jakavat porilaisia ja kaupungin päättäjiä. Tuulivoimaloiden melumittauksien ohjeistuksia valtiolle laatinut tutkija kyseenalaistaa konsulttien tekemät Lammin puiston melumallinnukset.

Kaupungit ja Liikennevirasto ilmiriidassa – uuden rautatien melusuojalle ei löydy maksajaa

Liikennevirasto on jo kaksi vuotta kiistellyt Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien kanssa uuden rautatien melusuojauksesta. Jos sopua ei synny, voi osa meluaidoista jäädä rakentamatta.

Rakennusmelu piinaa – Valitse kahdesta pahasta: joko porataan aamuvarhain tai kuukausikaupalla

Rakennustyömaiden melu ja pöly koettelevat asukkaiden kärsivällisyyttä kesäaikaan. Kehä I:n urakoitsija suosittaa viettämään lomaa muualla kuin työmaan naapurissa.

Stressaako kaupungin melske? Listasimme Helsingin hiljaiset sopet

Melusaastetta yritetään esimerkiksi Helsingissä vähentää tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa. Hiljaisia paikkoja löytyy vilkkaasta pääkaupungista jo nyt – tulevaisuudessa ehkä entistä enemmän.

Iisalmi aikoo rakentaa meluvalleja Jordaniin

Valleilla on tarkoitus vaimentaa asuinalueelle kantautuvaa Kajaanin radan ja läheisen moottoriurheilukeskuksen melua.

Helsingintielle rakennetaan äänimuuria

Lappeenrannan Kourulassa rakennetaan äänimuuria Helsingintien laitaan. Betonimuuri hiljentää liikenten melua Kuusimäen alueen asuintaloissa.

Valvojalta kiitosta: Pori Jazzin meluhaitat jäivät yllättävän vähäisiksi

Meluvalituksia kesän jazzfestivaaleista tuli poikkeuksellisen vähän.

Kouvola käy melun kimppuun – riskialueita kymmenkunta

Kaupunki alkaa tehdä meluntorjuntasuunnitelmaa viime keväänä valmistuneen meluselvityksen pohjalta. Melua voidaan vähentää esimerkiksi meluvalleilla ja hiljaisella asvaltilla.

Löylyn terassilupaa ei ole välttämättä edes haettu puolenyön yli – Ympäristökeskus: "Jos meiltä kysyttäisiin, niin sanoisimme, ettei meluvalituksia ole tullut"

Meluselvityksiä tekevä Helsingin ympäristökeskus sanoo, että he eivät näe estettä sille, etteikö Hernesaaressa sijaitsevan sauna-ravintola Löylyn terassi voisi melun puolesta olla pidempään auki. Todennäköisesti Löyly on hakenut terassilupaa ainoastaan arkiaikataulujensa mukaan.

Kemi liittyy Pohjoismaiden puukaupunkien verkostoon

Kemi ja Sodankylä ovat liittyneet Pohjoismaisten puukaupunkien verkostoon. Aiemmin Suomesta olivat mukana Kouvola ja Espoo.

Kuopion kaupunki: Kelloniemen lääkärikopteritukikohdasta tehdylle valitukselle ei perusteita

Kaupunginhallitus antoi asiasta lausunnon Itä-Suomen hallinto-oikeudelle. Lisäksi se pyytää, että hallinto-oikeus käsittelisi valituksen kiireellisenä. Paikallinen asukasyhdistys valitti kaavamuutoksesta, joka mahdollistaisi tukikohdan siirron Rissalasta Kelloniemeen.

Kuituhamppubisnes kurottaa korkealle – suomalaista luonnonkuitua viedään autoteollisuuden käyttöön Hollantiin

Tekstiilejä, autojen ovipaneeleja, eläinten kuiviketta ja vaikkapa meluvalleja. Monipuolisen, halvan ja ekologisen kuituhampun tulevaisuuden käyttökohteet saattavat olla rakentamisessa. Suomalaisyritys tutkii hamppubetonin soveltuvuutta suomalaiseen ilmastoon.

Yli tuhat asuinrakennusta Kouvolassa liian kovan melun piirissä päivin ja öin

Kouvolan meluselvityksen mukaan eniten melua päiväsaikaan aiheuttaa tieliikenne. Yöllä kovin meteli syntyy junaliikenteestä.

Oletko ihmetellyt mitä nämä laatikot ovat? – Pömpelit laskevat autoja, jotta tulevaisuuden korvat säästyisivät melulta

Kuopion kaupunki tekee meluselvitystä ja mittaa sen vuoksi liikennemääriä ympäri kaupunkia. Samanlaisia selvityksiä tehdään muuallakin Suomessa ja muissa EU-maissa, jotta saataisiin tietoa ihmisten altistumisesta melulle. Käytännössä melun vähentäminen voi viedä vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Yyterin moottorirata saattaa välttyä lopettamiselta

Suunnitelman mukaan kaupunki ostaisi radan läheisyydestä maata, jolle radan pyörittäjät rakentaisivat meluvallin. Tekninen lautakunta pohtii esitystä tiistaina.

Formulalegenda Keijo Rosbergin ajokoulutusrata-hanke raukeamassa Kittilässä

Rosbergille on myönnetty ympäristölupa liukkaan kelin ajo-opetukseen ja ajoharjoitteluun tarkoitetun radan perustamiseksi Naulavaaran alueelle Kittilässä. Lupa on kuitenkin raukeamassa, koska Rosberg ei ole osoittanut aktiivisuutta hankkeen etenemiseksi.

Lahden eteläinen kehätie sai rahansa

Hallitus on päättänyt kehysriihessään, että Lahden eteläinen kehätie saa rahoituksen.

Kemin moottoritien kohdalle ei tule lisää meluaitaa

Moottoritien lähellä asuva kaupunkilainen oli ehdottanut desibelimittauksia ja meluaidan jatkamista. ELY-keskus ei ota kantaa siihen, olisiko meluaidalle tarvetta, mutta sen mukaan sellaisen rakentaminen ei kuitenkaan olisi mahdollista.

Tampere torjuu melua monin keinoin – tieto ja raha ei meinaa riittää

Tampereelle tehdään uusi meluntorjuntasuunnitelma. Aiemmasta suunnitelmasta on toteutunut vain osa, sillä rahaa ei ole ja kaupungin oma väki ei ole riittävän tietoinen suunnitelmasta.

Meluvalli jo 20 metriä korkea – ampumaradan erikoista pattitilannetta yritetään purkaa

Radalla ei tällä hetkellä saa ampua, koska melumittaukset puuttuvat – ja mittauksia ei voi kunnan virkamiesten mielestä tehdä, koska radalla ei saa ampua. Laukaan rakennus- ja kaavoituslautakunta yrittää purkaa pattitilannetta keskiviikkona.

KHO: Savitaipaleen Kaihtulassa saa murskata kalliota

Korkein hallinto-oikeus on kumonnut valitukset, jotka on tehty Vaasan hallinto-oikeuden ja Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätöksistä. Oikeusasteet pitivät alkuperäiset ympäristöluvan ja maa-ainesluvan voimassa.

Ei saa ampua, koska ei ole melumittauksia – ei voi tehdä melumittauksia, koska ei saa ampua

Laukaalaisella ampumaradalla on ajauduttu erikoiseen pattitilanteeseen. Haulikkoradalla ei saa ampua, koska melumittaukset puuttuvat. Melumittauksia taas ei voi tehdä, koska radalla ei saa ampua.

Ampumaradan meluvalli kasvaa ja kasvaa – kunta ja ampujat kiistelevät korkeudesta

Laukaassa Rajamäen ampumaradan haulikkoratojen sulkemiseen liittyviä päätöksiä on käsitelty aina korkeimmassa hallinto-oikeudessa asti. Syksyllä 2014 Keski-Suomen Ampujat ry haki radalle uutta ympäristölupaa. Lupa myönnettiin, mutta nyt ampumaharrastajat ja kunnan viranomaiset vääntävät kättä luvan edellytyksenä olevan meluvallin korkeudesta.

Miljoona suomalaista elää melun keskellä

Lähes miljoona suomalaista asuu alueilla, joilla ympäristön äänien taso ylittää 55 desibeliä. Suurin melun aiheuttaja on liikenne. Myös teollisuus ja esimerkiksi rakennustyömaat sekä erilaiset ulkoilmatapahtumat nostavat ympäristön melutasoa.

Helsinki-Vantaan yölentoja ei rajoiteta

Finavia oli hakenut suihkukoneiden liikennöinnille yöllisiä rajoituksia.

Omatoimiset rakentavat itse meluvalleja: "Rakentamiseen liittyy hiukkasen myös byrokratiaa"

Teiden varsille on noussut meluvalleja ja osa meluvalleista on rakennettu ilman lupaa. Ely-keskus ottaa ilolla vastaan kansalaisten omatoimisuuden, mutta muistuttaa, että vallien rakentamiseen liittyy hiukkasen myös byrokratiaa.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle