Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Professori Markku Partinen kuopiolaisessa puistossa kesällä 2022.

Poistu vuoteesta ja tee jotain muuta välillä – unitutkija kertoo, miten nukut lomallasi paremmin

Vuosikymmeniä unta tutkinut professori Markku Partinen sanoo, että unettomuus, väsymys ja uupumusoireet ovat lisääntyneet koronapandemian ja Ukrainan sodan aikana.

Riippumatto meren rannassa kahden männyn välissä

Kesälomalla moni saavuttaa metsästäjä-keräilijä-tilan ja nukkuu hyvin, sanoo tutkija

Metsästäjä-keräilijä nukkuu saman verran kuin stressaantunut kaupunkilainen. Toinen kokee nukkuvansa riittävästi, toinen ei.

Henkilö nukkuu sängyssä.

Unta koettelee juuri nyt moni asia: huoliajatukset voivat pitää unen loitolla, kesäaikaan siirtyminen sotkee varsinkin iltavirkkujen rytmiä

Kun uni häiriintyy, syvä uni tyypillisesti hieman lyhenee. REM-unen määrä voi lisääntyä, mutta se ei välttämättä ole laadultaan hyvää, toteaa professori Tiina Paunio.

Laura Haallamaa / kolumnisti / Pasila 20.02.2019

Laura Hallamaan kolumni: Eivät aamuvirkutkaan mitään pyhimyksiä ole

Millainen maailma olisi, jos lapsen koulu ei alkaisikaan kahdeksalta? Tai hyötyisikö työyhteisö jos otetaan huomioon mihin aikaa mieluiten tekisi töitä? Iltavirkku saa hävetä ja kärsiä, kun ei ole jalkeilla kuudelta aamulla, kirjoittaa Hallamaa.

Henkilö nukkuu sängyssä.

Sisäisiä kelloja on kolmenlaisia ja ne ovat yhteydessä kehon lämpötilaan – yökukkujien kello voi jätättää vartin vuorokaudessa

Elimistön lämpötilan vaihtelut vaikuttavat uni-valverytmiin. Helsingin yliopiston tutkimus onnistui ensimmäistä kertaa tieteellisesti profiloimaan kolme erilaista sisäistä kelloa.

Henkilö nukkuu sängyssä.

Yötyön terveyshaitat riippuvat vuorojen säännöllisyydestä ja vuorokausirytmistä – tutkija: Eniten akuutteja haittoja "voimakkaasti aamutyyppisille"

Moni vaihtaa kolmivuorotyöstä kaksivuoro- tai päivätyöhön. Osa ei sopeudu yötyöhön nuorenakaan.

Henkilö nukkuu sängyssä.

Hikiset yöt voivat näkyä univelkana – uni- ja nestevaje saattavat olla huolestuttava yhdistelmä, mutta unen stressaaminen ei silti auta

Yön lämpötilat ovat olleet useita asteita tavanomaista korkeampia. Jo kolmen huonosti nukutun yön jälkeen univaje voi vaikuttaa esimerkiksi muistiin ja reagointikykyyn. Pienikin tuulenvire helpottaa nukkumista ja päiväunet auttavat univelkaan siinä missä yöunetkin.

Herätyskello sängyn vieressä.

Iltavirkut ovat laiskempia liikkumaan kuin aamulla aikaisin heräävät, kertoo ainutlaatuinen tutkimus

Aamuvirkut jaksavat käydä jopa yli puoli tuntia pidemmällä kävelylenkillä päivittäin kuin iltaisin myöhään valvovat.

nuori selaa kännykkää vuoteessa

Takaisin kouluun – Miten herääminen onnistuu yhdeksän etäviikon jälkeen?

Peruskoululaiset siirtyvät etäopetuksesta kouluarkeen 14.5. Kerro meille, miten etäkoulu on vaikuttanut nuoren vuorokausirytmiin? Onko nuoren herääminen hukassa, pysynyt ennallaan vai kenties parantunut?

Teini-ikäinen poika nukkuu sängyssään.

Oletko nähnyt levottomia unia viime aikoina? Niin on moni muukin ympäri maailmaa – pandemiaunien syitä ryhdytään selvittämään

Asiantuntijan mukaan vaikuttaa siltä, että ihmisillä, joilla on taipumusta huolestua asioista, vilkkaat unet ovat nyt lisääntyneet.

aamupimeä Kujalassa

Parjattu pimeys onkin harvinaista herkkua – jatkuva keinovalon hehku sekoittaa sisäisen kellon ja kuormittaa terveyttä

Luonnollinen pimeys on Suomessa harvinaista, vaikka joulukuun synkkyydessä väite voi kuulostaa oudolta.

Kirkasvalossa kannattaa oleskella säännöllisesti, mieluiten aamuisin.

Kirkasvalo voi auttaa, kun sisäinen kello jätättää

Ihmisen sisäinen kello voi jätättää jopa minuutteja päivässä. Säännöllinen kirkasvalossa oleskelu voi auttaa pitämään kellon ajassa.

Nainen sauvakävelemässä syksyisellä metsätiellä.

Unirytmiä voi säätää myös liikunnan avulla – kaikki on kiinni ajoituksesta

Esimerkiksi oikein ajoitettu liikunta ja ruokailu auttaa unirytmin myöhentämisessä tai aikaistamisessa, kertoo tutkimusprofessori Timo Partonen.

Mies seisoo räntäsateessa.

Kuormitutko kuormituksen hoito-ohjeista? Psykologilla on hyviä uutisia kaamosrasituksen kanssa kamppaileville

Kun syksy ja väsymys painavat päälle, kannattaa ottaa armollisuus avuksi ja heittää syyllisyys romukoppaan.

Nainen nukkuu.

Vuorokausirytmi siirtyy eteenpäin vielä yli 20-vuotiailla – unirytmissä myös maantieteellisiä eroja

Pohjois-Euroopassa nukutaan enemmän ja mennään nukkumaan varhemmin kuin muussa maanosassa.

Yökerho

Yökyöpeli harrastaa enemmän seksiä, mutta aamuvirkku tekee lapset

Vuorokausirytmi kertoo seksuaalisesta käyttäytymisestä.

gif-animaatio erilaisista aamupaloista

Yököttääkö ajatus aamupuurosta? Ei hätää, sillä aamiaisen skippaa moni muukin, eikä siitä ehkä olekaan niin isoa haittaa kuin pelotellaan

Moni kertoo Ylelle jättävänsä aamupalan syömättä esimerkiksi kiireen, nälän puutteen tai oksettavan olon vuoksi.

Savelan S-marketin ympärivuorokautinen aukiolo muuttuu pysyväksi

Keskimaa on kokeillut ympärivuorokautista aukioloa Jyväskylän Savelassa noin puoli vuotta, ja nyt kokeilusta tulee pysyvä käytäntö.

Kimppakämppään löytyy tuskin koskaan kahta samanalaista ihmistä, mutta ainakin siisteyskäsityksen on hyvä olla samalla tasolla.

Opiskelukämppää hakemassa? "Siisteyskäsityksen pitää olla samassa jamassa" plus 4 muuta vinkkiä kimppa-asujalle

Mitä kannattaa ottaa huomioon kämppäkaverin hakemisessa? Kysyimme asiaa "kokemusasiantuntijalta" ja opiskelija-asuntosäätiön toimitusjohtajalta.

nainen nukkuu

Finnish researchers surprised by impact of sleep routines on mental health

Many people in Finland live their lives according to schedules that don't suit them, according to a study about sleep patterns and their effect on people's lives.

Miina Kajos heräilee

Kun Miina Kajos saa käydä nukkumaan aamukolmelta, hänen elämänlaatunsa paranee – Arki pakottaa monet elämään itselleen luonnottomassa unirytmissä

Mitä enemmän oma unirytmi poikkeaa arjen unirytmistä sitä enemmän se vaikuttaa psyykkiseen hyvinvointiin, paljastaa Ylen unikysely.

Palomiehen varusteet valmiina.

Jokilaaksojen alueella on avoinna kaksi pelastusalan virkaa, mutta hakijoita ei ole – syrjäseudut eivät houkuttele palomiehiä

Sellaisiin palomiehen virkoihin ei ole tulijoita, jotka ovat pienellä paikkakunnalla ja joissa tehdään vuorokausityörytmin sijaan päivätöitä.

lapsi nukkuu

Jos äiti viivyttää nukkumaanmenoaan, vauvakin valvoo – samalla lisääntyvät nukahtamisvaikeudet ja öiset heräilyt

Suomalaistutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa, miten vanhempien rytmi vaikuttaa lasten uneen.

Markku Pölönen on perinyt isältään visuaalisen haahuilun taidon. Abstrakteista muodoista löytyy etsimällä ihmisen piirteitä.

Aamut ovat elokuvaohjaaja Markku Pölöselle sielunrauhan kannalta parasta aikaa: "Omistan tätä maailmaa enemmän silloin kuin muut nukkuvat"

Kelloja siirretään talviaikaan viikonloppuna. Elokuvaohjaaja Markku Pölönen on aamuihminen vuodenajasta riippumatta.

Trukit kulkevat yötäpäivää varastoissa.

Työvuorojen suunnittelu on paras keino lisätä työvireyttä – epäsäännölliseen työhön liittyy myös monia terveysriskejä

Työterveyslaitos on kehittänyt työkalua, jonka avulla voi arvioida piilevää väsymystä. Epäsäännölliseen työhön liittyy terveysriskejä.

Kellotaulu.

Kesäaika tietäisi valoisampia ulkoiluiltoja, talviaika tahdistaisi paremmin sisäisen kellon – kumpi pitäisi valita?

EU:n komissio on tehnyt esityksen kellojen viisarien siirtelyn lopettamisesta. Jos esitys menee läpi, saavat unionin jäsenmaat valita ns. talviajan ja kesäajan välillä.

Grafiikka

Yhä useampi suomalainen nukkuu tulevaisuudessa kehnosti – Uniprofessorin vinkit hyvään yöuneen

Jos yöunet jäävät vajaiksi, voi unenpuutosta korvata päivätorkuilla. Kunhan ei nuku liian pitkään.

nainen makaa sängyllä ja katsoo kameraan hiuksien takaa

Kukkuuko lapsesi lomalla yömyöhään? Tässä aivotutkijan 5 vinkkiä parempaan uneen

Oppiminen, mielenterveys ja innostuminen vaativat unta.

twitter logo ja sormi

Aamulla ollaan optimisteja, yöllä ajatellaan kuolemaa – sadoista miljoonista twiiteistä tehdyn tutkimuksen perusteella olemme kuin "tohtori Jekyll ja herra Hyde"

Ajatukset ja tunteet tikuttavat kellon tahtiin myös sosiaalisessa mediassa, osoittaa mittava brittitutkimus.

Unettomuus.

Uusi täsmälääke mullistaa unettomuuden hoitoa – uuden sukupolven unilääkettä testataan Suomessa

Uuden sukupolven unilääkkeet pyrkivät palauttamaan oikean vuorokausirytmin, niin että potilas pärjäisi lopulta ilman lääkettäkin. Edelleen paras vaihtoehto on lääkkeetön hoito.

Lääketieteen Nobel-palkinnon jakavat Jeffrey C. Hall (vas.), Michael Rosbash (kesk.) ja Michael W. Young (oik.).

Lääketieteen Nobelin sai kolme biologisen kellon tutkijaa

Tämänvuotisen lääketieteen Nobel-palkinnon jakavat kolme amerikkalaistutkijaa Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash ja Michael W. Young.

Kuva sängyn jalkopäästä.

ADHD ja uniongelmat esiintyvät usein yhdessä – "saman kolikon kaksi puolta"

Jos uniongelmat osoittautuvat ADHD:n syyksi, se lisää lääkkeettömiä hoitomahdollisuuksia, sanoo asiantuntija.

metsäjänis imettää

Tutkija vaikuttui harvinaisesta videosta: Mökkipihan riistakamera tallensi, kuinka jänisemo tuli imettämään poikasiaan minuutilleen joka yö

Minuutin tarkasti joka yö poikasiaan imettämään saapunut jänisemo ihmetytti torniolaisella mökkipihalla. Tutkijan mukaan eläinten ajantajua ei kannata aliarvioida.

Mies ja nainen seinän edessä.

Opiskelupaikka ei ole kaikille itsestäänselvyys – "Yhteiskunnan normit luovat painetta nuorille"

Porilainen Kulttuuritalo Annis tarjoaa ilman opiskelupaikkaa jääneille nuorille oppia elämänhallinnasta ja työelämästä. Step by step -hankkeeseen osallistuneet kiittelevät Anniksen virikkeitä. Hankkeessa mukana oleva Aku Lammela sanoo, että ilman opiskelupaikkaa olevat nuoret ovat aidossa syrjäytymisvaarassa.

Marie Rautava

Lapset tarvitsevat päivärytmin myös kesälomalla – "Teininkin voi saada ymmärtämään unen merkityksen"

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ohjelmajohtajan mukaan säännöllisen päivärytmin ylläpitäminen myös kesälomalla luo turvaa lapsille.

Millainen on suhde kännykkääsi? Testaa!

Testaa, millainen suhde sinulla ja kännykälläsi on!

Tunnetko itsesi puolikkaaksi ilman luuriasi?

Vasemmalla toimittaja Jussi Nygren ennen testin alkua, oikealla Nygren nukuttuaan viikon 4-tuntisia yöunia.

Prisma Studio: Pärjääkö ihminen muutaman tunnin yöunilla?

Valtaosa suomalaisista rämpii arjessa univajeisina.

Ylen olympialähetysten juontajat yhteiskuvassa.

Toimittajat punaisella – stressireaktiot huipussaan ennen Rion kisojen alkua

Urheilijat varautuvat eri mantereilla ja aikavyöhykkeillä järjestettävien arvokisojen aikaerorasitukseen yleensä viikkoja kestävien valmistautumisleirien avulla, eivätkä suotta.

kellon ajan siirto

Muistathan: Kelloja siirretään tunnilla ensi yönä

Talviaika siirtää viisarit yhden tunnin verran taaksepäin.

Nainen siirtää kelloa.

Uniongelmia, sydäninfarkteja, masennusta – Onko kellojen siirtelyssä enää mitään järkeä?

Olisi tervetullut muutos, jos kesäajan käytöstä päätettäisiin luopua, sanoo tutkimusprofessori Timo Partonen THL:stä.

mies niistää

Tutkimus: Virukset vaarallisimpia aamuisin

Ihmisen elimistön vastustuskyky heikentyy helposti silloin, kun vuorokausirytmi häiriintyy. Yhtä lailla ihmisen kellosolu on haavoittuvaisin talvisaikaan.

Henkilö pitelee kasvojaan.

Repsahdatko lomalla? "Pahimmassa tapauksessa ollaan lomalla hyvistä elämäntavoista"

Kesän valoisuus ja loma-aika saavat suomalaiset usein valvomaan pidempään kuin työarkena. Samalla ruokailu- ja liikuntarytmi voi keikahtaa niin, että loma ei edistäkään omaa hyvinvointia.

Henri Tuomilehto

Unilääkärin yksinkertainen ohje: Unta pitää arvostaa

Yksittäisestä huonosta yöstä ei kannata huolestua, sanoo lääkäri Henri Tuomilehto. Tärkeämpää on se, miten nukkuu arjessa normaalisti.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle