Uusimmat artikkelit
Savonlinnalainen panimo myy nyt Nato-olutta: "Markkinointi tarttuu aina ilmiöihin, joihin liittyy vahvoja tunteita"
Yritykset ottavat entistä herkemmin kantaa päivänpoliittisiin kysymyksiin. Asiakkaat osaavat myös odottaa sitä niiltä.
Poliisi varoittaa rahapelien lieveilmiöstä jääkiekon MM-kisoissa: "Markkinointitoimissa usein vain mielikuvitus on ollut rajana"
Poliisihallitus kertoo pyrkivänsä ehkäisemään rahapelien laitonta markkinointia jääkiekon MM-kisoissa.
Hampurilaisia, kotiinkuljetuksia, iloisia ihmisiä – some on pullollaan pikaruokamainoksia ja sen vaikutus nuoriin herättää laajasti huolta
Tämänhetkinen löyhä sääntely jättää etenkin 13–17-vuotiaat turhan alttiiksi markkinoinnin negatiivisille vaikutuksille, kertoo tuore tutkimushanke.
Consumer authority probes furniture retailers over misleading "sale" prices
Furniture stores have faced fines for practices such as false discounts and perpetual sales campaigns.
Yli sata aasialaista haluaa muuttaa kolmeksi kuukaudeksi töihin Suomen itärajalle Saimaan rannalle: "Hakemuksista näki, että vaivaa on nähty"
Kolme kuukautta Saimaalla -ohjelmaan valittavat henkilöt asuvat ja työskentelevät 90 päivän ajan Etelä-Karjalassa elokuusta alkaen.
Näin jääkiekon MM-kisahuuma näkyy Tampereella: kisakatu, kansanjuhla ja hashtag-pyyntöjä asukkaille ja firmoille
Tampereen kaupunki haluaa kaupunkilaiset ja yritykset mukaan lanseeraamaan Kiekon koti -termillä kiekkohuumaa.

Myös pienet yritykset ottavat somessa kantaa sodan keskellä, vaikka joku motiiveja kyseenalaistaisikin: "Hiljaisuus ei ole vaihtoehto"
Keskustelua on herännyt myös siitä, ovatko ulostulot aina solidaarisuuden osoituksia vai haetaanko niillä hyötyä. Asiantuntija neuvoo tuomaan arvot esille, mutta muita kunnioittaen.
Harhaanjohtava markkinointi, viherpesu ja tuotteiden erilaiset ympäristömerkit hämmentävät, selviää Kuluttajaliiton kyselyssä
Kuluttajaliitto vaatii pelisääntöjä yritysten markkinoinnissa käyttämille ympäristöväittämille. Harhaanjohtava markkinointi on lainsäädännössä kielletty, mutta viherpesua esiintyy silti. Kuluttajille viherpesun tunnistaminen on vaikeaa.
Tapani Mylly vaihtoi Meyerin telakan tiedottamisen Turun talousalueen markkinointiin
Meyerin Turun telakan viestinnästä vastannut Tapani Mylly on aloittanut Turku Science Parkin markkinointijohtajana.
Lapin yhteisen markkinoijan House of Laplandin tilanne on kestämätön – tämä vuosi on selvittävä puolella budjetilla
Valonpilkahduksena matkailuveturikunta Kittilä on yhä tyytyväinen markkinointiyhtiöön ja aikoo rahoittaa osaa sen hankkeista. Matkailumarkkinoinnissa sekin panostaa omaan Visit Levi -yhtiöönsä.
Urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyön hakuaika alkaa Vaasassa
Vuoden 2022 urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyö jaetaan kaupunginhallituksen päättämän kriteeristön mukaisesti. Hakuaika on 21.2.-13.3.2022.
Porisuhdeneuvoja naurattaa parodioitua kaupunginjohtajaakin vedet silmissä – Joonas Nordmanin Luukkone on oivaltavaa kuntamarkkinointia
Joonas Nordmanin tähdittämä markkinointikampanja on iskenyt muidenkin kuin porilaisten hermoon. Parodioitu kaupunginjohtaja yllättyi alter egonsa suosiosta, ja kuntamarkkinoinnin asiantuntija kiittelee rohkeutta.
Kotkassa on nyt omat kaupunkikirjaimet – idea tuli kaupunkilaiselta, joka on ottanut matkailukuvia eri puolilla maailmaa
Kaupunkikirjaimia on useissa kaupungeissa Suomessa ja maailmalla. Kotkan kirjaimet odottelevat nyt Kantasatamassa tapahtumakeskuksen ja korkeakoulukampuksen valmistumista.
Forssa tukee Kuninkuusraveja 40 000 eurolla – vastineeksi näkyvyyttä ja kävijöitä
Kaupungin talousarvioon on Kuninkuusravien tukemiseen varattu 40 000 euroa. Forssa myös panostaa kesän suurtapahtuman ulkomainontaan ja markkinointiin voimakkaasti.
Työnantajat ja tekijät kohtaavaat tänään virtuaalisesti: ensimmäisillä Kainuun rekrymessuilla haetaan muun muassa paluumuuttajia
Paikalla on yli 40 kainuulaista toimijaa, vierailijatavoite on 600-800 kävijää.
Empatiakysely: Lappeenranta herättää kiinnostusta ja kaupunkia luonnehditaan matkailumarkkinoinnin tavoitteiden mukaisesti
Lappeenrannan kaupungin herättämien positiivisten tunteiden takana ovat esimerkiksi vesistö, luonto ja kauneus. Kielteisiä tunteita kyselyyn vastaajissa aiheuttivat yleinen kehitys, päätöksenteko sekä kaupungin keskusta.
Tunnistatko nämä kahdeksan mainonnan tehokeinoa? Etenkin nuoret ovat otollista maaperää mainoksille
Mainontaa kohdistetaan nuoriin, joihin se myös tehoaa.
CNN nosti Lahden yhdeksi tämän vuoden unelmamatkakohteista – Lahti Regionin toimitusjohtaja: "Tätä ei voi euroissa mitata"
Lahti Regionin toimitusjohtajan Raija Forsmanin mielestä Suomen suurin haaste matkailualan kovassa kilpailussa on tunnettuuden lisääminen.
Markkinointistrategi haastaa yritysideat: "Uuden tuotteen pitää helpottaa elämää ja tehdä ihmisistä onnellisempia"
Markkinointistrategi kehottaa menestystä hakevia yrityksiä tutkimaan tarkkaan asiakkaiden tarpeet. Oleellista on, ratkaiseeko joku tuote tai palvelu asiakkaiden ongelman ja onko joku valmis maksamaan siitä.
Kuluttaja-asiamies moitti: JVG-yhtye ja rahapeliyhtiö Unibet rikkoivat somemarkkinoinnin sääntöjä
JVG:n ja Unibetin markkinointi oli kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla hyvän tavan vastaista, koska arpajaislain mukaan rahapelien markkinointi on Suomessa sallittua vain Veikkaukselle. Markkinointi ei myöskään täyttänyt vaatimusta mainonnan tunnistettavuudesta.

Oriveden ja Tampereen retkeilyreiteille aiotaan tuoda lisää digitaalista näkyvyyttä
Uusia vaellusreittejä on tulossa, mutta toiveena on vetää niille kulkijoita kauempaakin.
Rovaniemi julkisti nyt salatut House of Lapland -päätökset – toimitusjohtaja Tarssanen: päätöksen taustalla vanhaa tietoa ja väärinkäsitys
Rovaniemi päätti lokakuun lopussa lopettaa Lapin yhteisen markkinointitalon rahoittamisen. Päätöstä perusteltiin muihin kuntiin verrattuna suurella rahoitusosuudella ja matkailumarkkinoinnin päällekkäisyyksillä.
MOT:n selvitys paljastaa: Lisäravinteita markkinoidaan laittomilla väitteillä – valvonta ontuu, viranomainen kehottaa kuluttajia "olemaan hereillä"
Lisäravinteita kaupataan mainoksilla, joissa on lainvastaisia väitteitä tuotteiden terveysvaikutuksista. Kuluttajaa harhaanjohtavat väitteet eivät perustu tieteelliseen näyttöön.
Haluatko urheilusta ammatin? Kokosimme asiantuntijoiden vinkit uran rahoittamiseen – Jasmi Joensuu kertoo kuohuttaneesta ratkaisustaan
Huippu-urheilu ei ole halpaa lystiä. Läpimurtonsa tehnyt hiihtäjä Jasmi Joensuu sekä kokeneet managerit Hannu Koivusalo ja Tanja Finne kertovat, miten nuori urheilija pääsee urallaan alkuunsa.

Digitaaliset valomainokset loistavat taas syksyn pimeydessä – Oulu kokosi ulkomainonnan pelisäännöt uuteen ohjeistukseen
Kaupungin tavoite on helpottaa mainospaikkojen hakemista ja lupakäsittelyä, kun yhteiset pelisäännöt ovat kaikkien tiedossa. Digitaaliset ulkomainokset ovat kehittyneet, minkä takia tarvitaan myös uusia ohjeita.
Rovaniemen kaupungin vetäytyminen House of Laplandin rahoituksesta yllätti toimitusjohtajan – "Emme osanneet odottaa tällaista"
Rovaniemen kaupunki katsoi, että markkinoinnissa oli liikaa päällekkäisyyksiä kaupungin oman matkailumarkkinoinnin kanssa. House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo, että markkinointiyhtiön tulevaisuutta joudutaan nyt miettimään uudelleen.
Rovaniemen kaupunki erkaantuu Lappia yhteisesti markkinoivasta House of Laplandista
Kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio ei ota kantaa siihen, onko kaupunki ollut tyytyväinen vai tyytymätön markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin panostukseen. Hän sanoo, että palveluiden laatua ja hintaa on terveellistä arvioida aika ajoin.
Watch: Lapland electric surfer becomes viral Instagram hit
An Instagram reel of a surfer on an efoil board skimming across a Lapland river has so far been viewed nearly 32 million times.
Tampereen areenan Uros-soppa saattaa koitua sen eduksi – asiantuntijat kohun vaikutuksesta areenan brändiin: "harvinainen tapaus, että rahan antaja osoittautui ongelmalliseksi"
Tampereen areena on ollut alituiseen otsikoissa, sen nimeämisestä lähtien. Markkinoinnin tutkijat arvioivat, mikälainen vaikutus kohuilla on areenan tulevaisuuteen.
Sallan markkinontikampanja kahmi jälleen palkintoja – kampanjalla verkossa jo 7,5 miljardia näyttökertaa
Salla 2032 – Save Salla -ympäristökampanja on palkittu nyt kolmessa kansainvälisessä kilpailussa.
Pietarsaaren matkailukesä oli vilkas – valtakunnallinen markkinointikampanja edesauttoi asiaa
Pietarsaaren matkailukesän vilkkaus näkyi yöpyjien määrän kasvussa. Kuusi kohdetta osallistui valtakunnaliseen markkinointikampanjaan, joka omalta osaltaan oli menesys.

Vaasa jatkaa onnellisuuden tavoittelua – imagokampanjassa onnellisimmaksi valittu Sebastian da Costa: "Minä ja Vaasa, meillä on syvä suhde"
Vaasan kaupungin onnellisuuskampanja alkoi noin vuosi sitten. Ensi jouluna luvassa on toinen asukaskysely. Onnellisimman ihmisen valinta oli osa imagokampanjaa.
Influensseri tai bloggaaja voi kohta saada jättisakot rahapelien mainostamisesta – nämä seitsemän asiaa muuttuvat Suomen rahapelimarkkinoilla
Arpajaislain muutos kiristää erityisesti Veikkauksen ulkopuolisten peliyhtiöiden mahdollisuuksia toimia Suomessa. Markkinointikanavia tukitaan sakkojen ja maksuliikennekiellon avulla. Rahapelaamiseen tulee myös pakollinen tunnistautuminen. Tavoitteena on rahapelihaittojen vähentäminen.
Moni hieraisi silmiään, kun Sanna Marin kehui suomalaisyrityksen laukkua Instagramissa – kysyimme pääministerin avustajalta, onko tällainen ok
Yle kysyi pääministerin esikunnalta, miksi politiikan superjulkkis antaa näkyvyyttä yksittäisen yrityksen tuotteelle. Ministerin avustaja toteaa, että Marin on maksanut laukun itse. Tuotteen valmistaneen yrityksen omistaja yllättyi iloisesti.
Government report urges ban on social media junk food adverts for kids
A new report commissioned by the government has urged lawmakers to clamp down on food advertising to under-18s.
Karkkien, sipsien ja muiden herkkujen somemarkkinointiin halutaan pelisäännöt – rajoituksia tarvitaan erityisesti suojaamaan nuoria, toteaa tuore selvitys
Epäterveellisten elintarvikkeiden somemarkkinointia selvittänyt työryhmä olisi valmis rajoittamaan alle 18-vuotiaisiin kohdistuvaa elintarvikemainontaa jopa lailla.
Mainonnan eettinen neuvosto ei ottanut kantaa paheksuntaa herättäneeseen perussuomalaisten vaalimainokseen
Perussuomalaisten vaalimainosten katsottiin vihjaavan, että Helsingin vuokra-asuntojen myöntämisessä suosittaisiin maahanmuuttajia. Ulkomainosyhtiö JCDecaux pyysi lausuntoa siitä, oliko mainos hyvän tavan vastainen tai lainvastainen.
Sähköpotkulautojen käyttöehtojen muutos sai ison joukon ihmisiä ottamaan yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon – Yritys: "Olemme pahoillamme harmista"
Ilmoituksia Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tehty heinäkuun aikana jo lähes kolmekymmentä. Asiakkaat ovat kokeneet laitteiden mainonnan, jossa on luvattu kiinteällä maksulla rajoittamaton käyttöoikeus laitteisiin, johtaneen kuluttajia harhaan.

Kati Vehmas on Visit Ylläksen uusi toimitusjohtaja
Pellolaislähtöinen Vehmas valittiin toimeen 39 hakijan joukosta.
Helsinki selvittää keinoja rajoittaa ilmastohaitallista ulkomainontaa – vielä on epäselvää, mikä on jatkossa sallittua ja mikä ei
Helsingin kaupunginvaltuusto päätti, että kaupungin ulkomainospaikkojen myynnissä otetaan jatkossa huomioon mainonnan ilmastohaitallisuus. Tarkkaa linjausta ei vielä ole siitä, mitä rajoitteet koskisivat, tai voidaanko rajoituksia ylipäätään tehdä.
Kainuu tarttui hetkeen ja brändäsi itsensä vapauden valtakunnaksi
Brändityöryhmän mukaan kainuulaista vapautta ovat muun muassa sujuva arki, mahdollisuus irrottautua arjesta luonnon keskellä sekä vapaus valita millaista työtä tekee, milloin ja minne.

Sinun somekuvasi voi päätyä ilmaiseksi yrityksen mainontaan – Tiedätkö, mihin sitoudut #yes-merkinnällä?
Yritykset ovat ottaneet käyttöön uuden tavan sopia somekuvien käytöstä hashtagin eli aihetunnisteen avulla. Näin ne saavat kuvia ilmaiseksi käyttöönsä somessa ja markkinointikampanjoissaan. Käytännössä on riskinsä.
Mainonnan eettinen neuvosto: Oatlyn kohutussa Maitomyytit-kampanjassa hyödynnettiin lasten herkkäuskoisuutta
Neuvosto on antanut lausunnon ruotsalaisen kaurajuomavalmistajan kampanjasta, jossa kyseenalaistettiin maidon asemaa Suomessa. Neuvoston mukaan yritys on syyllistynyt hyvän tavan vastaiseen markkinointiin.
Kotimaiset matkailijat hurauttavat ensi kesänäkin lähelle ja luontoon – Päijät-Hämeen yritykset varautuvat vastaamaan koronan muokkaamaan kysyntään
Matkailujohtaja kehottaa yrityksiä vinkkailemaan käyntikohteita ahkerasti sosiaalisessa mediassa.

Imatran kaupunki lähetti 2087 postikorttia pois muuttaneille – tavoitteena houkutella heidät takaisin kotiin
Postikorttikampanja oli kevään suuren brändimarkkinoinnin huipennus.
Kehitysyhtiö markkinoi Mikkelin ravintoloita sulkuaikana – mukana lähes 50 eri ravintolaa
Miksei Oy panostaa yhteismarkkinoinnissa muun muassa someen ja sanomalehtimainontaan.
Vaaleissa ehdolla oleva tunnettu bloggari Eino Nurmisto mainostaa korkeakorkoista kulutusluottoa: "En näe vihreiden arvojen vastaisena"
Anyfin on valjastanut lukuisat somevaikuttajat mainostamaan kulutusluottoa. Vihreiden puoluesihteeri tukee edelleen Nurmiston ehdokkuutta.
Pelialalla kilpailu on raakaa, mutta Google ja Apple voittavat aina – Supercellin Paananen: "Onko 30 prosenttia oikeudenmukainen osuus?"
Koronan aikana entistä useampi pelaa ja käyttää entistä enemmän rahaa – ja silti Supercellin tulos romahti.

KOK:n markkinointijohtaja Timo Lumme olympialaisten tilanteesta: Jos Tokiossa ei nähdä yleisöä, siitä tulee monen sadan miljoonan taalan taloudellinen isku
Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) suomalaissyntyisen markkinointijohtajan Timo Lumpeen mukaan Tokion olympialaiset ovat edelleen kalenterissa tulevana kesänä, mutta taloudelliset tappiot ovat valtavat, jos yleisö ei pääse paikalle.