Uusimmat artikkelit
Takana leuto ja vähäjäinen jäänmurtotalvi
Jäänmurtajille kertyi viime kautena edellistä kautta vähemmän operointipäiviä ja avustustehtäviä.
Jäätalvi jatkuu lämpimistä ilmoista huolimatta – Perämerellä vielä kaksi jäänmurtajaa
Perämeren jäiden ennakoidaan sulavan kesäkuun alkuun mennessä. Tällä erää jäätä on vielä Raahen edustalla ja Perämeren pohjukassa.
Saimaan syväväylä on avattu Orivedelle ja Pyhäselälle
Jäänmurtaja Tyrsky saapui Joensuun syväsatamaan tiistaiaamuna.
Jäänmurtaja on lähtenyt pääsiäisen jälkeen avaamaan Saimaan syväväyliä
Väylävirastosta kerrotaan, että syväväyliä tarvitaan puun kuljetuksiin heti keväästä lähtien
Jäänmurtajan matka tyssäsi Saimaalla – jää oli liian kovaa murrettavaksi
Tyrsky-murtaja palasi kotisatamaansa Savonlinnaan ja lähtee uudelleen liikkeelle viikon kuluttua.
Saimaan syväväylien jäänmurto alkamassa aprillipäivänä
Jäänmurto aloitetaan Savonlinnasta.
Kauppakamarit esittävät valtiolle uusien jäänmurtajien hankintaa, jotta pohjoisten satamien ja Suomen vientiyhteydet pystytään turvaamaan
Suomen vanhimmat jäänmurtajat ovat peräisin 1970-luvulta, ja muutoinkin kalusto on pääosin rakennettu 1980- ja 90-luvulla. Suomen viennistä merikuljetusten osuus on noin 90 prosenttia.
Toinenkin suomalaismurtaja saapuu Perämerelle jäänmurtotehtäviin
Jäänmurtaja Kontio on suunnannut joulun aikaan Perämerelle. Otso saapui alueelle jo joulukuun puolessavälissä.
Kemin matkailun ykköskohde jäänmurtaja Sampo ei ole käytössä konevian vuoksi – apuun tulee vara-alus
Vara-alus M/S Kökar otetaan käyttöön sunnuntaina. Matkailijat voivat ensin tutustua Sampoon ja sen jälkeen vara-alus vie heidät risteilylle.
Perämeren jäänmurtokausi alkamassa – ensimmäinen jäänmurtaja tulossa kohti pohjoista
Jäänmurtokausi on alkamassa Perämerellä. Talven ensimmäinen murtaja Otso on lähtenyt kohti Perämerta sunnuntaina ja sen odotetaan saapuvan Oulun, Kemin ja Tornion korkeudelle tiistaina.
Jäänmurtokausi alkaa ensi viikolla – jäänmurtaja Otso lähtee kohti Perämerta sunnuntaina
Jäänmurtaja Otson toiminta-alue on avustuskauden alussa Perämeren pohjoisosa. Merialueiden avustusrajoitukset ovat tulleet ensimmäisenä voimaan Torniossa ja Kemissä.
Kartantekijä päättää kuka on keskellä ja iso, sanoo tietokirjailija Ari Turunen
Ihmiset elävät eri maailmoissa. Juuri se kiinnostaa tietokirjailija Ari Turusta
Ministeriö epäsi Helsingin telakalta vientiluvan venäläisten tilaamalle jäänmurtajalle
Yhtiön mukaan ulkoministeriö on antanut kielteisen päätöksen vientilupa-asiassa syyskuun lopussa.
Rauman telakka tavoittelee jäänmurtajatilauksia, odottaa seuraavalta hallitukselta päätöksiä
Suomen nylyinen jäänmurtajakalusto on tulossa elinkaarensa päähän.
Lehtitiedot: Helsingin telakkaa haetaan konkurssiin – telakan johtaja Ylelle: "Erimielisyyttä alihankkijan kanssa, kyse ei suuresta summasta"
Merima Oy on jättänyt Helsinki Shipyardia koskevan konkurssihakemuksen Helsingin käräjäoikeuteen.
Maailmankauppaa piinaa nyt konttipula – Huoltovarmuuskeskus selvittää onko Suomella riittävästi laivoja jos vakava kriisi iskee
Venäjän eristäminen talouspakotteilla muutti merkittävästi Itämeren laivaliikenteen reittejä, aluksia ja aikatauluja.
Thursday's papers: Partying premier, poll popularity and floating power plants
Paper Maaseudun Tulevaisuus asks whether power generated by icebreakers could be integrated into the public grid.
Helsingin telakka saattaa saada luvan rakentaa jäänmurtaja venäläisyhtiölle pakotteista huolimatta
Jättimäinen laivahanke työllistäisi toteutuessaan yli 2 000 ihmistä. Helsingin telakan omistaa kyproslainen yhtiö, jonka pääomistaja on Kremlin luottomieheksi väitetty Vladimir Kasyanenko.
Maalla lähes hellelukemia, mutta Perämerellä edelleen jäätä
Perämerellä on isoja jääkenttiä, jotka ajelehtivat tuulen mukana. Rannikolta kiintojää on jo sulanut.
Jäätalvi on ollut pitkä ja leuto – yksi jäänmurtaja vielä avustustöissä
Ajojäätä riittää tiiviisti ahtautuneessa kentässä ja eteläinen tuuli kuljettaa niitä pohjoiseen. Ilmastonmuutoksen myötä talvet muuttuvat lämpimiksi ja sohjoalueet tekevät merenkulun vaikeaksi.
Tyrsky-jäänmurtaja liikkuu Kuopiossa ja Siilinjärvellä torstaina iltapäivällä
Tyrsky käy ainakin Savon Sellulla ja Siilinjärvellä. Tyrsky on puolustusvoimien entistä kalustoa.
Saimaan syväväylän jäänmurto alkaa pääsiäisen jälkeen – väylän lähellä liikkumista pyydetään välttämään
Syväväylän avaaminen alkaa Savonlinnasta sää- ja jäätilanteen salliessa.

Perämeren jäätilanne on vaikea laivaliikenteelle – Jäänmurtajan päällikkö: "Pahimmissa valleissa on kymmenen metriä jäämassaa jään alla"
Jäänmurtaja Polariksen päällikkö Sampo Tammiala sanoo, että Perämeren tilanne on tällä hetkellä melko vaikea, sillä jäätä on kohtalaisen paljon ja ahtojäitä pakkautuu Perämeren kulmalle.
Venäläisomisteisen Helsingin telakan vuokrasopimus vaakalaudalla – Vartiainen: Neuvottelujen jatkamiselle näissä olosuhteissa ei ole edellytyksiä
Pormestari Juhana Vartiaisen mukaan telakan nykyinen maanvuokrasopimus on voimassa vuoteen 2035 saakka. Vartiainen kertoo, että venäläisyhtiö olisi halukas jatkamaan sopimusta.
24-vuotias Aalto-yliopiston opiskelija hahmottelee tulevaisuuden jäänmurtajaa – nykyaikaiset rahtilaivat voivat olla ongelmissa jäissä
Kauppalaivoissa on aiempaa vähemmän konetehoa. Niiden pitää silti pärjätä jäisillä merillä. Espoossa tutkitaan nyt jäänmurtajaa, jonka pitää pystyä hinaamaan entistä useammin laivoja satamiin ja kääntymään ketterästi.
Uumajan satama suljettu myrskyn ja jäätilanteen vuoksi – Wasaline peruu lähtöjään
Jäänmurtaja Atle on otettu pois käytöstä.
Helsingin telakalle loistouutisia: Venäläinen kaivosyhtiö tilasi jäänmurtajan, tilaus takaa työt useaksi vuodeksi
Helsingin telakan mukaan tilauksen työllistävä vaikutus telakalla ja meriteollisuusverkostossa on noin 2 100 henkilötyövuotta. Jäänmurtajaa aletaan rakentaa Helsingin Hietalahdessa jo tämän vuoden aikana.
Perämerellä jäät pakkautuvat tuulen takia – Oulun satamassa vanha Tuura murskaa jäitä rahtilaivojen tieltä
Voimakas etelätuuli on nostanut veden jäänpinnalle ja vaikeuttanut myös meriliikennettä Perämerellä . Oulun ulkopuolella jää on pakkautunut niin, että rahtilaivoja on jouduttu kierrättämään satamaan pohjoisen kautta.
Suomi ja Ruotsi ovat edenneet loppusuoralle yhteisessä murtajahankkeessa – telakanjohtaja: Ruotsi kysyi jo kiinnostustamme rakentaa murtajat
Suomi ja Ruotsi sopivat uusien jäänmurtajien suunnitteluyhteistyöstä toissavuonna. Suomi on kaavaillut kahden ja Ruotsin kolmen murtajan hankintaa. Rakentamispäätöstä ei kumpikaan maista ole vielä tehnyt.
Jää on vahvistunut Saimaalla 10–25 senttimetriin – syväväylä on edelleen auki
Napakka pakkasjakso on saanut Saimaan jääpeitteen paksuuntumaan. Jokainen liikkuu jäällä kuitenkin omalla vastuullaan.

Jäänmurtaja Otso lähtee Perämerelle
Ensimmäiset merialueiden avustusrajoitukset tulevat voimaan lauantaina.
Koillisväylän ajojäät ovat pysäyttäneet useita rahtilaivoja – murtaja-apua odotti myös suomalainen rahtilaiva M/S Kumpula
Aasian ja Euroopan väliä purjehditaan Pohjoista meritietä eli Koillisväylää pitkin yhä myöhempään syksyllä. Suomalainen rahtialus on parhaillaan palaamassa Kiinasta venäläisen atomijäänmurtajan avustamana.
Venäjä kaivoi Neuvostoliiton suunnitelman esiin ja aikoo valjastaa Jäämeren reitin itselleen – tältä näyttää aluksella, joka tempun tekee
Venäjä valloittaa Arktista ja aikoo ottaa pohjoisen meritien Koillisväylän ensimmäisenä maailmassa ympärivuotiseen käyttöön. Sitä varten Venäjä rakentaa ainoana valtiona ydinkäyttöisten jäänmurtajien laivastoa.

Kemin matkailuyhtiö anoo kaupungilta lisää lainaa ja lykkäystä edellisen lainan maksuaikaan
Kaupungin kokonaisriski anotun lainan yhteydessä kasvaisi nykyisestä 2,1 miljoonasta eurosta maksimissaan 2,75 miljoonaan euroon.
RMC-telakka selvisi koronakolhuista hyvin – muhkea tilauskirja ulottuu vuoteen 2026
Raumalaistelakka RMC:n viime vuosi oli numeroiden valossa hyvä koronasta huolimatta. Yhtiö selvisi varsin nopeasti myös helmikuisesta koronan joukkotartunnasta telakalla. Nyt yhtiön kahdeksan aluksen tilauskirjan arvo on 1,6 miljardia euroa.
236 työpäivää – Saimaan jäänmurtajilla takana tavanomainen talvi, nyt hommat jatkuvat satamahinauksessa merellä
Tutut murtajat Meteor ja Protector saivat vahvistuksekseen jäätä särkevällä irtokeulalla varustetun Calypson.

Päättyvä jäätalvi jää historiaan keskimääräisenä: Perämerellä tarvitaan vielä murtajia
Ilmatieteen laitoksen mukaan jään määrä on vähentynyt vuosituhannen alkuun verrattuna.
Perämeren jäätalvi jatkuu vielä – rantajäät alkavat kuitenkin haurastua
Perämerellä jäätä on linjan Kalajoki-Luulaja pohjoispuolella. Jäät ovat 20–50 senttimetriä paksuja ja ahtautuneita.

Varkauden syväväylä avataan tällä viikolla
Rahtialusliikenne on alkamassa, kun Saimaan kanava on avattu talvitauon jälkeen.
Moottorilla varustettu irtokeula pääsi tositoimiin, kun Saimaan kanava avautui kesäksi: "Saadaan aikaan täysleveää ränniä"
Saimaan kanavan rahtiliikenne alkoi maanantaina.

Ilmastonmuutos voi vaikeuttaa Perämeren jäällä liikkumista sekä kauppalaivojen liikennöintiä
Jäätalvien muuttuminen tulee näkymään niin paikallisille asukkaille kuin kauppalaivoillekin.
Saimaan kanava avataan rahtiliikenteelle ensi maanantaina – ensimmäisiä aluksia odotetaan heti avaamisen jälkeen
Olosuhteet ovat vaativat, sillä jään paksuus on kanavassa paikoitellen puolisen metriä.
Torstai 25.2.2021 (radio)
Suomen hallitus tiukentaa toimia koronaa vastaan. Helsingin seudulle tulee lisää koronarajoituksia jo ensi viikolla. Tänä talvena jo 7 jäänmurtajaa on aloittanut työt Suomessa. Korkeasaaren karhut ovat heränneet talviunilta. Sää on poutaista ja aurinkoista.
Jo 7 jäänmurtajaa on päässyt töihin Suomessa – leudot talvet veivät työt: "Aluksella näkyy nyt paljon hymyjä"
Fennica suuntaa Suomenlahdelle avustamaan kahta jäänmurtajaa, Voimaa ja Urhoa.

80-metrinen rahtialus ajoi karille Etelä-Savon Puumalassa – Jäätyminen aiheutti teknisen häiriön
Paikalle tulee tarvittaessa jäänmurtajahinaaja.

Syväväylän laitamilla pitää olla varovainen
Väyläviraston mukaan Saimaan syväväylän läheiset alueet kannattaa kiertää nyt kaukaa.

Väylävirastolle tullut huolestuneita viestejä Saimaan syväväylän läheisyydessä liikkuvista ihmisistä – alueella oleskelu vaarallista
Saimaan syväväylää avataan parhaillaan, joten liikkuminen väylän läheisyydessä on vaarallista.
Jäänmurtaja Kontio saapui ensimmäisenä pohjoiselle Perämerelle
Vielä tässä vaiheessa arvioidaan, että talvesta olisi tulossa leuto.
Tällainen on maailman suurin moottoroitu irtokeula – pystyy murtamaan jopa 70 senttimetriä paksun jään
Saimaalla jäänmurtamisen laatu paranee uuden tekniikan myötä.

Puhos ja Siilinjärvi uuden jäänmurtajakeulan ensimmäiset osoitteet – tavoitteena pitää syväväylät auki läpi vuoden
Syväväylien ympärivuotinen käyttö mahdollistaisi suoraan ainakin 25 prosentin kasvun laivaliikenteelle.