Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Turun ja Helsingin välisen nopean junaratayhteyden rakentamisvaihtoehdot arvioitu – kaikki vaihtoehdot lyhentävät matka-aikaa

Väylävirasto on hankearvioinnissaan arvioinut Turun tunnin junan erilaisia rakentamisvaihtoehtoja.

Salo varautuu tunnin juna -osakkuuden kaatumisen mahdollisuuteen – muut hankeyhtiön osakkaat voisivat lunastaa Salon osuuden

Salon kaupunginhallitus käsittelee maanantaina lunastussopimusta, joka tulisi käyttöön, mikäli hallinto-oikeus kumoaisi Salon osakkuuden hankeyhtiössä.

Turun ratapihan uudistaminen nousi valtion rahoituskohteiden joukkoon – "Tunnin juna on nyt toteutusputkessa"

Myös Turun raitiotiehanke on saamassa suunnitteluraa 4,5 miljoonaa euroa.

Varsinais-Suomen liitto: Tunnin junan suunnittelu saatava kokonaan maaliin lähivuosina – katseet kääntyvät nyt kohti rakentamisen kustannuksia

Edunvalvojat penäävät tuoreen EU-tuen myötä vauhtia koko hankkeen suunnittelun loppuunviemiseksi. Sen jälkeen kysytään ratahankkeen kannalta yhtä tärkeimmistä kysymyksistä: miten rakentamisen kustannukset jaetaan?

Valtioneuvosto hyväksyi Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden perustamisen

Valtion osuus molemmissa hankeyhtiöissä on 51 prosenttia.

Turun tunnin junan rakentaminen alkaa – Nopea ratayhteys luo 1,5 miljoonan suomalaisen työssäkäyntialueen

Hallituksen lisäbudjetti lupaa rahaa Turun ratapihan kunnostukseen ja Espoon kaupunkiradan rakentamiseen.

Salo lähtee tunnin junan hankeyhtiöön – kaikki radan varren kunnat nyt mukana

Asia ehti nousta Salossa kiistakapulaksi Lukkarinmäen asuinalueen läpi kulkevan ratasuunnitelman vuoksi.

Salo päättää maanantaina lähdöstä Tunnin junan hankeyhtiöön – muut radan kunnat ovat jo mukana

Hankeyhtiö alkaisi perustamisensa jälkeen viedä eteenpäin Turun tunnin junan suunnittelua.

Rautatielinjauksista on riidelty ennenkin

Tunnin junasta kiisteltiin jo 1800-luvulla.

Helsingin kaupunginhallitus puoltaa osallistumista Turun Tunnin Juna -yhtiöön

Esityksen mukaan Helsinki osallistuu yhtiöön enintään 5,9 miljoonalla eurolla.

Turun kaupunginhallitus päättää maanantaina tunnin junan hankeyhtiön rahoittamisesta

Mukaanlähtö vaatii Turulta reilun kymmenen miljoonan euron panostusta. Lisäksi mukaan tulisivat Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi, Espoo ja Helsinki.

Valtio näyttää vihreää valoa Tunnin junan ja Suomi-radan hankeyhtiöiden perustamiselle

Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä olisi raidehankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Oikorata Tampereelta Helsinkiin on hidas projekti: valmistuisi aikaisintaan 2036

Oikorata Tampereelta Helsinkiin olisi kalliimpi ja hitaampi hanke kuin nykyisen pääradan parantaminen.

Tunnin junan ja Suomi-radan hankkeista sopu valtion ja kuntien kesken – EU-rahoituksen hakemisella kiire

Alustava hinta-arvio Turun tunnin junalle on 2,76 miljardia euroa ja Suomi-radalle jatkoyhteyksistä riippuen 4,6-5,75 miljardia.

Turun Matkakeskus nytkähtää eteenpäin – hanke kytkee yhteen Tunnin junan ja Aninkaisten alueen kehittämisen vetovoimaiseksi kaupunginosaksi

Linja-autoaseman ympärille nousee useita kerrostaloja ja yhteisterminaali juna- ja bussiliikenteelle.

Onko Turun tunnin juna jäämässä ikuisesti asemalle? Ministeriön mukaan vaikea löytää sijoittajia – Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja pöyristyi

STT:n tietojen mukaan Turun tunnin junaan on vaikeampaa saada ulkopuolisia rahoittajia kuin Tampereen ja Helsingin väliseen Suomi-rataan.

Maakuntahallitus: Tunnin junan ratalinjauksen on kuljettava Salon keskustan kautta hyötyjen maksimoimiseksi

Maakuntahallitus korostaa, että linjaus perustuu lainvoimaisiin päätöksiin.

Salon kaupungin linja Tunnin juna -väylästä Lukkarinmäen kaupunginosan läpi pitää, vastustuksesta huolimatta

Kaupunki toivoo, että seuraavaksi keskustellaan siitä, miten oikoradan vaikutukset maan- ja kiinteistönomistajille saadaan ratkaistua.

Salon lukkarinmäkeläisten taistelu Tunnin juna -linjausta vastaan jatkuu

Salon Lukkarinmäki-seuran aktiivit ovat huolissaan, että päätetty ratalinjaus kulkee läpi kaupunginosan.

Tunnin juna jakaa valtuutettujen mielipiteet Salossa, vaikka se on kaupungin kärkihanke

Nyt on käynnissä keskustelu siitä, lähteekö kaupunki mukaan Tunnin juna -hankeyhtiöön.

Varsinais-Suomen edunvalvontajohtaja tunnin junan mahdollisesta lykkääntymisestä: Tässä on poliittisesta tahdosta kysymys

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) mukaan on mahdollista että isot raidehankkeet voivat lykkääntyä.

Turun ja Helsingin välistä tunnin junaa vastustava adressi luovutetaan liikenneministerille

Salossa Lukkarinmäen asuinalueen asukkaat vastustavat Turun ja Helsingin väliin suunniteltua tunnin juna -yhteyttä.

Varsinais-Suomen yrittäjät kansanedustajille: Tunnin juna ja DI-koulutuksen laajennus tärkeitä

Jokaiselle maakunnan kansanedustajalle on nimetty oma nimikkoyrittäjänsä.

Jättimäiset ratahankkeet etenevät nyt, lupaa hallitus – Näin pääkaupunkiseudulla on reagoitu, Espoo harmissaan: "Olisi ollut mahdollisuuksia pidemmälle"

Espoo uskoo kuitenkin, että kaupunkirata saadaan eteenpäin tällä hallituskaudella. Helsinki puolestaan näkee Pisararadan olevan edellytyksen kaikille ratahankkeille.

Keskustan Annika Saarikko: Olen käytettävissä ministeriksi, jos puolue niin päättää

Annika Saarikko on erittäin tyytyväinen tulevan hallituksen ministerisalkkujakoon.

Analyysi: Helsingin jättihanke ongelmissa – Pisara-radan kilometrillä jo tuplahinta Länsimetroon verrattuna

Helsingin väitteet Pisaran välttämättömyydestä vaikuttavat selvitysten valossa hatarilta, kirjoittaa toimittaja Timo-Pekka Heima

Selvitys: Ilman uusia varikoita Pisararata saattaisi jopa heikentää Helsingin lähiliikennettä

Lähijunaliikenteelle pitäisi rakentaa uudet varikot pääradan varrelle ja rantaradalle, jotta Pisararata kannattaisi.

State rail monopoly VR to run Tampere trams from 2021

VR beat out domestic and foreign bids to operate the planned streetcar routes.

Kotka haluaa maakuntaliitolta selvityksen rantaradasta – ei ole tyytyväinen aiempiin selvityksiin

Kotka esittää, että selvitykset tehtäisiin ainakin Hamina-Luumäki ja Hamina-Vaalimaa -yhteysväleille

Uusinkaan selvitys rantaradasta ei kelpaa kymmeniä vuosia siitä haaveilleelle Kotkalle – aikoo tutkia itään kulkevan radan vaikutukset itse

Väylävirasto selvitti uuden junayhteyden vaikutuksia työllisyyteen, aluetalouteen ja kiinteistöjen hintaan vain Itäradan osalta.

Kaksi kaupunkia unelmoi omasta tunnin junasta lähivuosina – lobbaus täydessä vauhdissa Turussa ja Tampereella

Tunnin junat voisivat liikennöidä 2030-luvun alussa, mikäli tuleva hallitus tekee rakentamispäätöksen pikaisesti.

Tunnin junan hintalappu Porin ja Tampereen välille: 110 miljoonaa euroa

Tällä hetkellä matka Porista Tampereelle kestää puolitoista tuntia.

Minkä sudet ja sote erottivat, sen tunnin juna yhdisti – näin sujui Ylen vaalitentti Varsinais-Suomessa

Yhdeksän eduskuntapuolueen ehdokkaat ottivat hillitysti yhteen Ylen vaalipaneelissa Turussa.

Ministeriö: tunnin juna Turusta Helsinkiin voi toteutua ennen nopeaa yhteyttä Tampereelle – asiantuntija kritisoi rahankäyttöä

Tunnin juna ei ehdi pysähtyä, ministeriö toivoo, että kilpailutus parantaa palvelua myös väliasemilla.

STT: Antti Rinne ei edistäisi Tampereen tunnin junan hankeyhtiötä

Suurista ratahankkeista SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen ykkösvaihtoehto on Helsinkiin suunniteltu Pisararata.

Varsinais-Suomen kansanedustajakandidaatit kallistuvat kasitietä mieluummin tunnin junan kannalle

Eniten tunnin junan kannalla olivat vihreät. Keskusta ja Kristillisdemokraatit vastustavat nopeampaa raideyhteyttä.

Tunnin junia kehittävien hankeyhtiöiden perustaminen viivästyy – Tampere yllättyi hallituksen eron seurauksista

Kahden ratayhteyksiä kehittävän hankeyhtiön perustaminen siirtyy seuraavan hallituksen päätettäväksi.

Itä-Suomen kaupungit valmiita liittymään itäradan hankeyhtiöön

Kaupunginjohtajat toteavat, että tavoitteeksi on asetettava kolmen tunnin junayhteys Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin.

Vetoomus kannatti – Uusimaa säilytti kaavassa maininnan Porvoo-Kouvola -yhteydestä

Useat itäsuomalaiset kaupunginjohtajat ja maakuntajohtajat olivat vedonneet ratayhteyden säilyttämisen puolesta.

Vantaa mukaan suunnittelemaan tunnin junaa Tampereelle

Uusi, nopea ratayhteys on tarkoitus rakentaa Helsingistä lentoaseman kautta Tampereelle.

Tampere aikoo tunnin junan kyytiin – kaupunginhallitus esittää 4 miljoonan alkusijotusta ratayhtiöön

Nopeita junayhteyksiä perustellaan työmatkaliikenteellä ja päästöjen vähentämisellä. Tavoite on 8 miljoonaa matkustajaa vuodessa, mikä ei nykyisellä rautatiellä onnistu.

Tampere haluaa hankeyhtiö Suomi-radan kotipaikaksi Tampereen

Tampere valmistautuu merkitsemään Tampereen tunnin junaa varten perustettavan yhtiön osakkeita neljällä miljoonalla eurolla.

Orpo: Tunnin junan rakentaminen voisi alkaa jo ensi vuonna

Valtiovarainministeri Petteri Orpo on toiveikas myös EU:n tuen saamisesta.

Analyysi: Nopea junayhteys Helsingistä pohjoiseen pitää päättäjiä varpaillaan lähivuosina

Helsinki, Hämeenlinna ja Tampere haluavat olla hankeyhtiössä päättämässä ja linjaamassa uutta, nopeaa Suomi-rataa.

Heavy snowfall stalls inter-city trains until Thursday

The state rail company VR has said that it will substitute buses on some of the cancelled rail trips.

Fresh snowfall snarls road, rail and air traffic in the south

Trains, planes and automobiles have been delayed by a new dump of snow in Finland's southern and central areas – and more is on the way.

Valtio perusti uuden yhtiön edistämään rataverkon kehittämistä

Rataverkon kehittämiseen toivotaan mukaan myös suurimpia kaupunkeja sekä eläkeyhtiöitä.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle