Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Miljoonamätkyt saaneen bussiyhtiön pomo tyytyväinen: 54 miljoonan takaisinperintä kohdistuu Koiviston Auton sijaan Helsingin kaupungin omistamaan yhtiöön

Helsingin kaupunki ja Koiviston Auto -konserni ovat molemmat valittaneet takaisinperinnästä Euroopan unionin tuomioistuimeen.

Helsinki public transport threatened by sympathy strikes

Sympathy strikes in support of Posti workers could significantly affect transport if the dispute is not resolved.

Helsinki ei tyydy EU-komission miljoonamätkyihin – aikoo kannella poikkeuksellisesta bussikiistasta: "Tulee pitkä prosessi"

EU-komissio katsoi aiemmin, että Helsingin Bussiliikenne sai Helsingin kaupungilta laitonta tukea kymmenen vuoden ajan.

Miljoonamätkyt saaneen bussiyhtiön pomo: "Valitamme päätöksestä – meillä ei ole vastuuta kaupungin aikoinaan myöntämistä lainoista"

EU-komission mukaan Helsingin Bussiliikenne on saanut takavuosina laitonta tukea kaupungilta. Komission esittämä takaisinperintä on yli 54 miljoonaa.

EU-komissio: Helsingin Bussiliikenne sai laitonta tukea kaupungilta, nyt yli 54 miljoonaa euroa pitää periä takaisin

Helsingin Bussiliikenteen nykyinen omistaja sekä kaupungin kansliapäällikkö eivät kommentoineet ratkaisua perjantai-iltapäivällä.

"I lost a traineeship over my headscarf": Workplace discrimination often difficult to prove

Khaali Hirsi from Vaasa says she lost an internship over her headscarf—a claim her boss denies.

Helsingin liikenne on yhtä puuroa – Pitäisikö tietyöt kilpailuttaa niin, että nopein saisi urakan?

Helsingin keskustan tietyöt myöhästyttävät HSL:n busseja jopa kymmeniä minuutteja. Apulaispormestari näkisi mieluusti, että tietyöhankkeet etenisivät tulevaisuudessa nopeammin.

Miksi yhtiöittämisestä riidellään? 6 selitystä sille, miksi se kuumentaa tunteita

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) ehdotus yhtiöittää valtion liikenneverkko ammuttiin jytisten alas, mutta monilla muilla aloilla yhtiöittäminen on päivän sana. Miksi puoluekentän vasen laita ja ammattiyhdistysliike haraavat yhtiöittämistä vastaan?

Helsingin Bussiliikenne siirtyi Koiviston Autolle

Helsingin Bussiliikenne on siirtynyt lahtelaiselle Koiviston Autolle. Kauppa vahvistaa Koiviston Auton asemaa kaupunkiliikenteessä. Kaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia.

Helsingin kaupunginvaltuusto siunasi bussikaupat mutisten

Kaupan myötä Helsingin Bussiliikenteen 900 työntekijää siirtyy Koiviston Auton leipiin vanhoina työntekijöinä. Linja-autoja kaupassa siirtyy noin 350 kappaletta. Kauppahinta on 24 miljoonaa euroa.

Helsingin siniset bussit vaihtavat omistajaa – väri säilyy entisellään

Helsingin katukuvaan vuosikymmeniä kuuluneet siniset bussit jatkavat kulkuaan oman värisinään. Bussien myynti Koiviston auto -konsernille ei vaikuta niiden ulkonäköön.

Helsinki: Nyt on hyvä aika myydä tappiollinen bussiliikenne

Helsinki on myymässä omistamansa bussiyhtiön lahtelaiselle Koiviston autolle. Kaupan myötä neljännes Helsingin seudun bussiliikenteestä siirtyisi lahtelaisyrityksen vastuulle. Helsingin bussiliikenne Oy on kärsinyt talousvaikeuksista viime vuosina.

Koiviston auto ostamassa Helsingin bussiliikenteen

Helsingin bussiliikenne työllistää reilut 900 ihmistä. Kaupassa uudelle omistajalle siirtyisi noin 350 linja-autoa. Kauppakirja on allekirjoitettu, mutta kaupan toteutuminen vaatii Helsingin kaupunginvaltuuston suostumuksen.

EU-komissio epäilee Helsingin antaneen bussiyhtiölleen luvatonta tukea

Kaupunki tuki raskaissa talousvaikeuksissa rämpinyttä Helsingin Bussiliikenne oy:tä ja sen edeltäjää yhteensä yli 40 miljoonan euron lainoilla. Komission alustavan näkemyksen mukaan lainojen ehdot olivat markkinaperusteisia edullisemmat.

Uusi työehtosopimus syö Helsingin bussikuskeilta lomia

Helsingin Bussiliikenteen työntekijät ovat siirtymässä uuden työehtosopimuksen piiriin ensi kuun alusta. Se uhkaa heikentää työntekijöiden etuja.

Bussifirmat kiistävät huoltojen laiminlyönnit

Bussipalot nousivät jälleen esille, kun Helsingissä syttyi maanataina bussi tuleen. Trafin asiantuntijan mukaan palot johtuvat huollon puutteesta, bussifirmat kiistävät väitteet

Take away -kahvin juonti bussissa ankarasti kielletty - kova linja kummastuttaa

Helsingin Bussiliikenne perustelee kieltoa siivouskuluilla. Höyryävän kuuma juoma on myös turvallisuusriski.

Jätteillä kulkevat bussit liikenteeseen Helsingissä

Suomen ensimmäiset etanolidieselillä kulkevat joukkoliikenteen bussit ilmestyvät Helsingin kaduille lähipäivinä. Polttoaine valmistetaan kotimaisista biojätteistä ja tähteistä. Tarkoituksena on vähentää fossiilisia hiilidioksidipäästöjä.

Helsingin Bussiliikenne aloitti yt-neuvottelut hallinnossa ja korjaamolla

Helsingin Bussiliikenne on aloittanut 40 henkeä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Yhtiö hävisi viimeisimmällä kilpailutuskierroksella useita reittejä.

Bussin kyydissä havaittua – osaavatko kaikki kuskit ajaa?

Äkkijarrutukset ja nykivät liikkeellelähdöt ovat yleensä kuskista kiinni, sanoo Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaava HSL. Kuljettajan mielestä osalla busseista ei edes voi ajaa nykimättä.

Helsingin bussikuskeille tulossa raju lomien lyhennys

Helsingin bussiliikenteen säästöohjelma tuskin johtaa henkilöstövähennyksiin, JHL:n pääluottamusmies Hannu Toikkanen arvioi. Sen sijaan lomapäivät vähenevät, jos työehtosopimus vaihtuu.

Kielivaikeudet ja tiuhaan vaihtuvat linjat vetävät bussikuskin hiljaiseksi

Varsinkin ulkomaalaistaustaisilla bussikuskeilla on usein vaikeuksia neuvoa asiakkaitaan reitin kulusta. Kielimuurin lisäksi asiakasneuvontaa vaikeuttavat kuljettajien usein vaihtuvat linjat.

Helsinki yhä päättämätön bussiyhtiön kohtalosta

Helsinki ei ole vieläkään päättänyt mitä se aikoo tehdä tappiollisen bussiyhtiönsä pelastamiseksi. Asian kiireellisyydestä huolimatta kaupunki käsittelee sitä seuraavan kerran vasta ensi helmikuussa.

VR hylkäsi tappiollisen bussiyhtiön kaupan

Helsingin Bussiliikenteen tuleva kohtalo on edelleen avoin. VR:n ja kaupungin neuvottelut bussiyhtiön kaupasta ovat päättyneet. Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee yhtiön tulevaisuutta maanantaina.

Bussikuskien kurvit ja kiihdytykset pehmenivät seurantalaitteella

Ajotapoja seuraava laite on rauhoittanut Helsingin Bussiliikenteen kuskien otetta. Liian tiukkojen jarrutusten välttäminen säästää polttoainetta vuosittain yli puolen miljoonan euron edestä. Lisäksi se on pitänyt matkustajat aiempaa tyytyväisempinä.

JHL arvostelee Helsingin joukkoliikenneuudistusta

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton mukaan Helsingin kaupunki on jättänyt henkilöstöryhmät kokonaan ulos, kun se selvittää joukkoliikenteen uudelleenorganisointia. Kaupunki selvittää HKL:n raitioliikenteen ja Helsingin Bussiliikenne Oy:n yhdistämistä.

More and more immigrants behind the bus wheel

Nearly half of bus drivers in the Helsinki metropolitan area have foreign backgrounds.

Liki puolet Helsingin bussikuskeista maahanmuuttajataustaisia

Yhä useammin bussia ajaa pääkaupunkiseudulla maahanmuuttajataustainen kuski. Kuskien kohtaama väkivalta on vähentynyt merkittävästi tänä vuonna.

Joukkoliikkenneselvitys nopealla aikataululla

Helsingin Bussiliikenne Oy:n ja HKL:n tulevaisuutta ryhdytään selvittämään nopealla aikataululla. Tuloksia selvityksestä odotetaan jo alkusyksystä.

Joukkoliikennesuunnitelmat sapettavat kuljettajia

HKL:n kuljettajat ovat pöyristyneet Helsingin suunnitelmista myllätä kaupungin joukkoliikenteen järjestäminen. Kuljettajat vaativat osallistumisoikeutta uudelleenorganisointia selvittävään ryhmään.

Työtaistelu seisauttaa ison osan busseista toukokuussa

Helsingin Bussiliikenne Oy:n JHL:ään kuuluvat kuskit uhkaavat työnseisauksella toukokuun alussa. Työtaistelu alkaa 2.5. ja se kestää vuorokauden.

JHL suunnittelee painostustoimia Helsingin Bussiliikenteelle

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto suunnittelee painostustoimia Helsingin Bussiliikennettä kohtaan. Liiton mukaan taustalla on kiista kuljettajien työehtosopimuksesta. Toimien laajuutta ja tapaa liitto ei vielä kerro.

Jyty: Kilpailutus kurittaa bussikuskeja

Helsingin seudun liikenteen toistuvat bussiyhtiöiden kilpailutukset karkottavat kuljettajia alalta, katsoo Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty. Bussinkuljettajista on pulaa, eikä tilanne houkuttele alalle uusia työntekijöitä.

Bussikuskit: Ajokaistat ovat surmanloukkuja

Pääkaupunkiseudun bussikuskit suunnittelevat vauhdittavansa teiden kunnossapitoa jättämällä huonossa kunnossa olevat tiet ajamatta. Bussivuorot myöhästelevät, ja eilen maanantaina liukkauden takia kolaroitiin esimerkiksi Hämeentiellä.

Helsingin Bussiliikenteen tulos yhä miinuksella

Helsingin Bussiliikenne kamppailee edelleen talousvaikeuksissa. Yhtiön toimet talouden parantamiseksi eivät ole nostaneet tulosta positiiviseksi ja myös kuluvasta vuodesta ennustetaan tappiollista.

Bussien liikennöintihinnat nousevat

Pääkaupunkiseudulla linja-autoliikennettä harjoittavat liikennöitsijät nostavat ensi vuonna tarjoushintojaan merkittävästi. Pääsyynä ovat kallistuneet polttoainehinnat.

Turvaohjaamot suitsivat väkivaltaa busseissa

Linja-autokuljettajien pahoinpitelyt lisääntyvät edelleen. Helsingin Bussiliikenteen kuljettajiin on käyty väkivaltaisesti käsiksi jo 14 kertaa tänä vuonna. Autojen ohjaamoihin on nyt asennettu suojalaitteita kuljettajien turvaksi.

Bus Drivers Want Mobile Guards

Bus drivers would like Helsinki Regional Transport (HSL) to provide more safety measures. They hope for security guards on buses as well as at terminals.

Bus Driving Mainly an Immigrant's Profession

Plenty of work is available for aspiring bus drivers. Helsingin Bussiliikenne, the capital area’s bus company, wants to hire 180 new drivers this year. The work does not interest Finns much.

Bussikuskin työ ei kelpaa suomalaisille

Jos bussinkuljettajan ammatti kiinnostaa, vakituista työtä on nyt tarjolla. Helsingin Bussiliikenne haluaa palkata 180 kuljettajaa tänä vuonna. Suomalaisia työ ei innosta.

Bussit hyytyvät pakkaseen

Pakkanen vaikeuttaa Helsingin seudun bussiliikennettä. Vielä iltapäivälläkin osa bussivuoroista oli peruttu teknisten vikojen takia.

Bussimatka katkeaa avonaiseen oveen

Bussien ovien rikkoutumiset ovat jatkuva ongelma talvella. Jää ja lumi kerrostuvat oviin ja estävät usein ovien sulkeutumisen. Myös kehittynyt ja herkkä tekniikka aiheuttaa koko ajan ongelmia.

Uudenvuodenaatto muutti kauppojen ja liikenteen aikatauluja

Uudenvuodenaattona on ollut paljon muutoksia kauppojen, postien ja pankkien aikatauluissa. Lisäksi osa joukkoliikenteestä ajetaan poikkeusaikatauluin.

Teiden kehno kunto kurittaa bussiyhtiöiden kassaa

Teiden huono kunto uhkaa nostaa linja-autoyhtiöiden kustannuksia roimasti pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Helsingin Bussiliikenteellä on rikkoontunut joulukuussa jo 150 bussia, kun normaalisti liikennevahinkoja on 60 kuukaudessa.

Uusi lumipyry iskee jälleen Helsinkiin - joukkoliikenne vaikeuksissa

HSL varoittaa Helsingin seudulle iltapäivällä saapuneen lumipyryn häiritsevän joukkoliikenteen kulkua tuntuvasti. Osa lähdöistä jää ajamatta, jos lumisade on voimakasta.

Bussifirmasta tylyä palautetta Helsingin katujen kunnossapidolle

Helsingin Bussiliikenne arvostelee Helsingin rakennusvirastoa katujen auraamatta ja hiekoittamatta jättämisestä. Poikkeuksellisen suuri määrä HelB:n vuoroista on jäänyt ajamatta runsaan lumentulon aiheuttamien esteiden ja teknisten vikojen takia.

Ensimmäinen sinivalkoinen bussi lähti neitsytmatkalleen

Ensimmäinen HSL:n tilaajavärein maalattu perusbussi alkoi kulkea tänään keskiviikkona aamupäivällä. Bussiliikenne on kuitenkin vielä pitkään kirjavaa. Siihen, että kaikki bussit ovat sinivalkoisia, voi mennä vielä 15 vuotta.

Helsingin Bussiliikenne irtisanoo henkilöstöään ja lopettaa Koskelan varikon

Yhtiön yt-neuvottelut päättyivät tänään, ja neuvottelujen lopputuloksena korjaamojen henkilöstömäärä vähenee 19:llä, lisäksi hallinnosta vähennetään neljä henkilöä. Koskelan varikon toiminnot siirretään Ruskeasuon ja Vartiokylän varikoille tammikuun alusta lähtien.

Helsingin Bussiliikenteelle luvassa kaupungin rahoitusta

Helsingin Bussiliikenne Oy joutuu kassavarojen puutteen takia kääntymään kaupungin kukkarolle viimeistään ensi vuoden alussa. Kaupungin luottamusjohto on ilmoittanut olevansa valmis rahoittamaan yhtiötä, kunhan se tekee myös säästöjä.

Helsingin Bussiliikenne vähentää väkeä

Helsingin Bussiliikenne aloittaa yt-neuvottelut. Neuvottelut koskevat yhtiön tukitoimintoja. Tavoitteena on vähentää enintään 40 henkilötyövuotta mm. hallinnosta ja korjaamosta.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle