Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Kiinalaiseen perinneasuun pukeutunut mies (näyttelijä Boris Karloff) pitelee valtavaa miekkaa; häntä katsoo huolestuneen näköisenä eurooppalainen mies, jonka kainalossa on kiinalainen nainen. Kuva elokuvasta Fu Manchun naamio.

Fu Manchun naamio kiellettiin 1930-luvun Suomessa kokonaan – rasistisia kliseitä henkivä seikkailuelokuva oli näyttelijä Boris Karloffin bravuuri

Kino Klassikko esittää kulttielokuvan, jossa taistellaan valkoisen rodun tulevaisuudesta "keltaista vaaraa" vastaan. Vanhentuneessa filmissä on hyvätkin puolensa roolisuoritusten ja visuaalisten arvojen ansiosta.

Naisen kielellä on kaksi pilleriä. Kuva elokuvasta El Topo.

Meksikolaisesta happowesternistä tuli New Yorkin huuruisten underground-piirien elokuvatapaus: Kino Klassikossa Alejandro Jodorowskyn El Topo

Chileläisohjaajan filmi herätti huomiota ja sai John Lennonin rahoittamaan sille jatkoa. Jodorowskyn kuuluisin hanke, scifiklassikko Dyynin filmatisointi, ei kuitenkaan valmistunut koskaan.

Nainen (näyttelijä Tippi Hedren) lähikuvassa katsoo hieman surumielisen mutta lannistuneen näköisenä suoraan eteensä, ja hänen edessään selin kameraan on mies, josta näkyy hieman päätä ja kaulusta. Kuva Hitchcockin elokuvasta Marnie.

Hitchcockin Marnie oli ohjaajan seksuaalisten pakkomielteiden tiivistymä ja erään aikakauden loppu

Kino Klassikossa nähdään psykologinen trilleri, jossa nähdään viimeisen kerran "Hitchcock-blondi" ja jossa ohjaaja teki viimeisen kerran yhteistyötä monen vanhan luottotekijänsä kanssa.

Kuvakollaasi: keskellä muotokuvassa Anna Möttölä ja Kalle Kinnunen, taustalla mustavalkoisissa lähikuvissa näyttelijöitä, mm. Mikko Nousiainen, Tommi Korpela, Jonna Järnefelt

"Taikapiirissä ollaan vain tätä elokuvaa varten ja sen äärellä" – Elokuvan sydämessä -keskustelut vievät sisälle klassikoihin

Anna Möttölä ja Kalle Kinnunen vetävät Elokuvan sydämessä -keskusteluja jo kolmatta kautta Teeman klassikkoelokuvien lauantai-illoissa. Syksyn 2022 elokuvat vievät klassikkoajattelua jo 1980-luvulle.

Viiksekäs mies (näyttelijä Juha Svahn) punaisessa kauluspaidassa makaa keinonahkasohvalla; kuva on mukaeltu Wim Wendersin elokuvan Paris, Texas kohtauksesta.

"Klassikko on sellainen elokuva, joka on osa minua" – näyttelijä Juha Svahn teki kohtauksen elokuvasta Paris, Texas ja itki

Näyttelijä Juha Svahn näki nuorena Alain Delonin valkokankaalla ja riensi ostamaan samanlaisen poolopaidan. Elokuvan sydämessä -ohjelmassa hän pukeutuu Harry Dean Stantonin punaiseen kauluspaitaan.

Harry Dean Stanton seisoo erämaassa raiteilla elokuvassa Paris Texas.

Wim Wendersin road movie etsii tietä ihmisen luo – Kino Klassikon syyskauden avaa Paris, Texas

Wendersin mestariteos on elokuva ihmissuhteista, joissa mikään ei ole helppoa ja unelmat uhkaavat aina lipua tavoittamattomiin. Harry Dean Stantonista ja Nastassia Kinskistä elokuva teki tähtiä.

Ginger Rogers hymyilee leuka mutrussa, vieressä häntä kohti leveästi hymyilevä Fred Astaire.

Tanssin kesän Kino Klassikossa esiintyy valkokankaan ykköspari Astaire & Rogers!

Hollywoodin kulta-ajan musikaaleja sunnuntaisin Teemalla.

Nuori nainen (näyttelijä Harriet Andersson) silmät kiinni auringossa. Kuva elokuvasta Kesä Monikan kanssa.

Harriet Andersson ja Kesä Monikan kanssa – Sodankylän parhaat Kino Klassikossa

Draama nuoren rakkauden kesästä aloittaa elokuvasarjan.

Travis Bickle (Robert de Niro) maiharitakissaan, aurinkolaseissaan ja irokeesikampauksessaan elokuvassa Taksikuski

Vielä kerran sade pesee kadut puhtaiksi saastasta – Kino Klassikossa Martin Scorsesen Taksikuski

Robert De Niro elämänsä roolissa 70-luvun mestariteoksessa.

Sherlock Holmes (näyttelijä Peter Cushing) polttaa piippua nojatuolissa ja katsoo kurtistettujen kulmiensa alta. Kuva elokuvasta Baskervillen koira.

Sherlock Holmes hyytävissä kauhutunnelmissa – Kino Klassikossa Baskervillen koira

Hammer-studion filmissä Peter Cushing ja Christopher Lee.

Koppalakkipäinen meriupseeri katsoo kiikareilla kohti kameraa punaisessa tulipalon hehkussa, taustalla kauhistuneen näköisiä miehiä. Kuva elokuvasta Sukellusvene U-96.

Sota on helvettiä – Sukellusvene U-96 kertoo tutun sanoman mutta harvinaisen tehokkaasti

Sotaelokuvan klassikon pitkä versio Teemalla ja Areenassa.

Työhaalariin pukeutunut mies (Charlie Chaplin) nojaa nauraen suureen säätövipuun, taustalla suuri kone. Kuva elokuvasta Nykyaika.

"Jos kuulut mihin tahansa jengiin, käy huonosti" – Chaplinin Nykyaika oli satiiri lama-ajan peloista

Komiikkaa tekniikasta – Kino Klassikko uudenvuodenpäivänä.

Järkyttyneen näköinen mies (Lee Marvin) katsoo naista, jonka kasvoista toinen puoli on arpeutunut (Gloria Grahame). Kuva elokuvasta Gangsterikuningas (The Big Heat, 1953).

Kaikki ovat ostettavissa – Lee Marvin gangsteripomona Kino Klassikossa

Fritz Langin noir-klassikko enteili uudenlaista rikosfilmiä.

Buster Keaton seisoo valtavan mörssärin suulla ja kuulostelee, kuuluuko putkesta jotain. Kuva elokuvasta Kenraali.

Moka on lahja – Buster Keaton Kino Klassikossa, osa 2/2

Keatonin mestariteos oli aikanaan katastrofi.

Tupakkatakkiin pukeutunut Sherlock Holmes (Robert Stephens) polttaa piippua mietteliään näköisenä. Kuva elokuvasta Sherlock Holmesin salaisuus

Billy Wilder teki Sherlock Holmesista inhimillisen ja inspiroi Uuden Sherlockin luojia

Omaperäinen ja huikean kallis tulkinta etsivänerosta.

Univormupukuinen upseeri (Ben Gazzara) puhuu voimakkaasti elehtien todistajanaitiossa. Oikealla puolella häntä katsoo asianajaja (James Stewart). Kuva elokuvasta Erään murhan anatomia

Kaikkien true crime -elokuvien isoäiti: Erään murhan anatomia

Otto Premingerin kohuteos Kino Klassikossa.

Nainen (Janet Leigh) nojaa suihkussa kaakeliseinään ja kurottaa kädellään kohti kameraa. Kuva elokuvasta Psyko.

Kukaan ei ole enää turvassa: Alfred Hitchcockin Psyko

Kino Klassikon elokuvana trilleri, joka loi uuden genren.

Vihreät miehen kasvot (James Stewart) vasten violettia, abstraktia taustaa. Kuva elokuvasta Vertigo

Etkö voisi rakastaa minua sellaisena kuin olen? – Hitchcockin Vertigo, maailman paras elokuva

Unelmat ovat harhaa huimaavassa, hämmentävässä trillerissä.