Uusimmat artikkelit
Finland needs to do more to meet emissions targets, ministry report says
Finnish greenhouse gas emissions decreased last year, but experts emphasised that time is running out to fulfill EU obligations.
Voitolliset energiafirmat saavat suuria summia valtion tukea – veronmaksajat tukevat puun polttoa miljoonilla vihreän siirtymän nimissä
Kaikki voivat tutkia yritystukien määrää ja saajia uudesta nettipalvelusta. Yle testasi TEMin tietopalvelua ja löysi suurimmat energiatukien saajat.
EU-parlamentti hyväksyi joukon ilmastouudistuksia – valtiolle kilahtaa lisätuloja, vaikutuksia myös kansalaisten kukkarolle
Päästökauppajärjestelmä uudistuu ja hiilirajamekanismi tekee tuloaan. Parlamentti hyväksyi myös sosiaalisen ilmastorahaston. Jäsenmailta tarvitaan vielä sinetti.
Suomen päästöt vähenevät jopa ennakoitua nopeammin – hiilinielujen romahduksen korjaaminen vaatii kuitenkin määrätietoisia toimia
Seuraava hallituskausi on ratkaiseva keskeisten ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Suomen ilmastopaneeli on koostanut alustavan arvion hiilineutraalisuuteen vaadittavista toimista.
Merillä alkaa mullistus – vihreästä ammoniakista on tulossa laivojen uusi polttoaine
Uusiutuva ammoniakki ja metanoli syrjäyttävät dieselin laivojen polttoaineena, kun varustamot etsivät päästöttömiä tapoja kuljettaa lasteja maailman merillä.
EU:n päästökauppa uudistuu ilman armoa – ”Viime yönä on päätetty siitä, että saastuttaja maksaa”, sanoo Suomen edustaja
EU:n päästökaupan uudistamisesta on päästy sopuun. Päästökauppaa kiristetään niin, että esimerkiksi yritysten on vauhditettava vihreää siirtymää, tai maksettava kalliit seuraukset.
Ilmastopaneelin laskelmat: Tieliikenteen kansallisen päästökaupan vaikutus polttoaineiden litrahintaan olisi 34 senttiä vuonna 2030
Suomen tavoitteet kasvihuonekaasujen vähentämiseksi uhkaavat jäädä toteutumatta hiilinielujen vähenemisen vuoksi, siksi tarvitaan lisätoimia.

Ilmastotoimiin ei pidä kajota sähkön hinnan laskemiseksi, varoittavat asiantuntijat – päästökaupan heikentäminen voisi jopa pahentaa kriisiä
Osa puolueista on esittänyt, että muun muassa EU:n ilmastopolitiikassa keskeiseen päästökauppaan pitäisi tehdä muutoksia.
Tulleja teräkselle, loppu ilmaisille päästöoikeuksille, lievitystä kalliin energian kustannuksiin – EU-parlamentti sopi ilmastopaketista
Päästöoikeuksien ilmaisjaosta tullaan luopumaan asteittain. Jäsenmaiden välisiä eroja tasattaisiin uudella EU-rahastolla.
Kirjeenvaihtajan analyysi: EU:n ilmastopaketti kaatui yllättäen, ja poliitikot syyttävät nyt toisiaan – tavoitteet uhkaavat karata
EU:n ilmastopaketin läpivienti mutkistui tällä viikolla, kun parlamentti päätyi palauttamaan ehdotuksen keskeiset osat valmisteluun. Venäjän sotatoimet korostavat EU:n vihreän siirtymän merkitystä.
Saastuttajan piti maksaa, mutta 40 prosenttia päästöoikeuksista jaetaan edelleen ilmaiseksi
Suomalaisyritykset ovat saaneet satojen miljoonien eurojen vuosittaisen tuen ilmaisina päästöoikeuksina. Miksi jaossa on niin paljon ilmaisia päästöjä, vaikka koko päästökaupan tavoitteena on asettaa niille hinta?
Päästöoikeus kallistui, ja se näkyy sähkön hinnassa – ilmastopolitiikan kulmakivi toimii vihdoin niin kuin on tarkoitus, mutta samalla syntyi huoli
EU:n päästökauppa on vähentänyt merkittävästi päästöjä. Sen ansiosta myös suomalaiset käyttävät aiempaa puhtaammin tuotettua sähköä ja lämpöä. Nyt päästöoikeuden hinta on ennätyslukemissa. Mitä se tarkoittaa?
Meppi Silvia Modig arvostelee EU:n uutta jättirahastoa: "Voi herättää kansalaisissa perustellun huolen, meneekö tämä ihan oikein"
Kiistellyn ilmastotoimien sosiaalirahaston on tarkoitus helpottaa energian hinnannoususta kärsivien asemaa. Ylen haastattelussa Modig lyttää myös Suomen EU-vaikuttamisen Suomelle tärkeässä merenkulun päästökaupassa.
Helsingin viimeinen kivihiililaitos sulkee ovensa ja Osmo Soininvaara iloitsee siitä: "30 vuotta sitten en olisi ollut näin toiveikas"
Salmisaaren kivihiilivoimala suljetaan Hanasaaren tavoin etuajassa. Helsingin ilmastokeskustelua vuosikymmeniä seurannut Osmo Soininvaara on tilanteeseen tyytyväinen.
Glasgow'n ilmastosopu on yrityksille "vahva viesti", sanoo EK:n johtava ilmastoasiantuntija
EK:n näkökulmasta ilmastokokouksen anti on askel eteenpäin ja viesti siitä, että vihreä siirtymä kiihtyy. Suomalaisyritykset ovat EK:n ilmastoasiantuntijan mukaan hyvässä asemassa.
Pannaanko autoilijat maksamaan fossiilisten päästöjen haitat? IMF-raportti: Polttoaineet Suomessa 1,6 miljardia euroa liian halpoja
Arvonlisäveron kanssa yli puolet liikennepolttoaineiden litrahinnasta on erilaisia veroja ja maksuja valtiolle. Autoilun polttoaineverot kartuttavat valtion kassaa tänä vuonna noin 2,5 miljardia euroa.
Hallitus antoi esityksen vuoden neljännestä lisäbudjetista – valtion nettolainanoton tarve vähenee yli kahdella miljardilla
Valtio on saamassa ennakoitua enemmän verotuloja, koska talous on elpynyt koronapandemian jäljiltä. Lisävelkaa otetaan silti tänä vuonna noin 12 miljardia euroa.
Fossiilisia polttoaineita tuetaan avokätisesti, ja se on tutkijoiden mukaan yksi ilmastonmuutoksen juurisyistä – pelkona on, että tukia tulee lisää
Kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n raportin mukaan fossiilisia polttoaineita tuettiin viime vuonna runsaalla 5 000 miljardilla eurolla. Suurin ongelma on polttoaineiden alihinnoittelussa eli siinä, ettei polttoaineiden hinnoissa näy niiden tuhoisat ilmasto- ja terveysvaikutukset, raportti toteaa.
Merenkulkijaliitot arvostelevat EU:n ilmastopaketin valmistelua: "Pahimmillaan maasta saattaa kadota kokonaisia tehtaita ja satamia"
Merimiesliitot vaativat talvimerenkulun huomioimista esimerkiksi EU:n päästökaupassa.
EU-maiden johtajat pähkäilivät energian hintojen nousua tuntikaupalla – tänään keskustellaan muuttoliikkeestä
Huippukokouksessa keskusteltiin myös Puolan oikeusvaltiotilanteesta. Marin kertoi pitäneensä hyvin tiukan puheenvuoron aiheesta.
Miten Suomessa tuetaan tulevaisuudessa pienituloisia energiaköyhyydessä? Yle kysyi suurimmilta eduskuntaryhmiltä ilmastotoimista
Komissio suunnittelee jäsenmaille sosiaalirahastoa, jolla EU tukisi kasvaneista energiakuluista kärsiviä kansalaisia. Suurin osa eduskuntapuolueista suhtautuu komission ehdotukseen kriittisesti.
Lapin kauppakamari: alueiden elinkeinot unohdettu ilmastopaketissa – rekkojen ja meriliikenteen kustannukset ovat nousemassa
Lapin kauppakamarin mukaan suomalaisten yritysten kilpailukykyä ei saa heikentää EU:n sisämarkkinoilla kuormittamalla yrityksiä muita maita tiukemmilla päästökustannuksilla.
Valtava ilmastopaketti etenee, hallitus linjasi kantansa liikenne-esityksistä – Suomi keskittyy ajamaan etenkin kahta asiaa, sanoo ministeri Harakka
Valtioneuvosto on linjannut omat kantansa komission ehdotuksiin, joilla pyritään pienentämään liikenteen päästöjä. Ministeri Timo Harakan (sd.) mukaan Suomi lähtee neuvotteluihin hyvin valmistautuneena.

Annetaanko EU:lle yhteisen velan jälkeen oikeus verottaa? Lue tästä jutusta, mitä järkeä yhteisissä eurooppalaisissa tuloissa olisi
Saksan vaalivoittaja, demareiden Olaf Scholz on tukenut uusien tulonlähteiden luomista EU:lle. Komissio kehittelee niitä paraikaa. "Yhteisen velan maksuun pitää löytää poikkeukselliset ratkaisut", vero-osaston pääjohtaja Gerassimos Thomas perustelee Ylen haastattelussa.
Vapaaehtoinen päästökompensointi helpottuu Suomessa – näin omien päästöjen hyvittäminen käytännössä toimii
Suomi on jäänyt asiantuntijan mukaan päästöhyvityksissä jälkeen muista maista, kun Poliisihallitus ja päästökompensoijat ovat kiistelleet laintulkinnoista. Alalla uskotaan, että kompensoinnit kasvavat vauhdilla, jos lakimuutos toteutuu.
Tuulivoima voi tehdä Pohjanlahdesta puhtaan energian "Persianlahden", visioi elinkeinoministeri Lintilä
Energiantuotanto nojaa jatkossa entistä vahvemmin tuulivoimaan, jota kaavaillaan muun muassa Pohjanlahdelle. Myös teollisuus vaatii puhdasta sähköä päästöjen vähentämiseen. Elinkeinoministeri Mika Lintilä avasi keskiviikkona hallituksen budjettineuvotteluiden linjauksia päästökauppasektorille.
Nämä virkamiesten esittämät toimet jäivät uupumaan hallituksen ilmastosovusta
Ylen haltuunsa saaman muistion mukaan virkakunta esitti ilmastotoimiksi useita veronkorotuksia sekä muun muassa liikenteen päästökauppaa. Hallitus torppasi esitykset.
Asiantuntijat ovat pettyneitä hallituksen ilmastosopuun ja erityisesti liikenteen päästöihin: "Oikeasti vain selvitetään ja perustetaan työryhmiä"
Asiantuntijat pitävät hallituksen ilmastopäätöksiä riittämättöminä. Liikenteen päästövähennykset nojaavat heidän mukaansa liian suuriin odotuksiin sähköautojen lisääntymisestä. Tehokkain keino eli fossiilisten polttoaineiden hinnan korottaminen jäi käyttämättä.
Asiantuntija: Tämäkään riihi ei anna vielä vastausta siihen, saavuttaako Suomi ilmastotavoitteensa
Ilmastoasiantuntijat odottavat hallituksen päästövähennyslistalta konkretiaa. Tarkkakaan lista ei vielä takaa onnistumista, koska paljon riippuu esimerkiksi siitä, kuinka ahkerasti erilaisia tukia otetaan käyttöön.
Helsinkiläisten kaukolämpölasku kasvaa neljänneksen – päästöoikeuksien hinnannousu yllätti energiayhtiön
Helenin myyntipäällikkö uskoo, että hinnat nousevat vielä ensi talvenakin, mutta horisontissa häämöttävät edullisemmat hinnat. Suurin syy nousulle on kiristynyt ilmastopolitiikka ja ratkaisu puhtaampi energiantuotanto.
Vihreät ja keskusta taistelevat ilmastopäästöistä – mitä ovat lämmityspolttoainevero, pellonraivausmaksu ja liikenteen päästökauppa?
Hallituksen budjettineuvottelut näyttävät jälleen kilpistyvän ilmastopäätöksiin, joita vihreät kannattaa ja keskusta vastustaa.
Luonnonvarakeskuksen tutkijat ihmettelevät pieniä vähennyksiä maatalouden päästöihin: “Surullista, miten huonolla ilmastopolitiikalla vedätetään viljelijöitä”
Maa- ja metsätalousministeriö kertoi EU:n uuden maatalouspolitiikan vähentävän päästöjä, vaikka laskelmat osoittavat tutkijoiden mukaan toista. Hallituksen on määrä tehdä puuttuvat päätökset muun muassa maatalouden päästöjen vähentämisestä ensi viikon budjettineuvotteluissa.
Hyvä turvekesä ei tuonut helpotusta turveyrittäjien ahdinkoon – luvatut tuet ovat "auttamattomasti myöhässä"
Säät ovat olleet turpeennostolle suotuisat tänä kesänä. Energiaturpeen nostomäärät ovat kuitenkin vähentyneet rajusti. Turpeen poltto ei enää houkuta energiayhtiöitä, koska siitä on tullut kallista. Turvetuottajien kannalta muutos on tapahtunut liian nopeasti.

Varustamokonserni Meriaura aikoo kääntää ilmastonmuutoksen voitoiksi – EU:n päästökauppa lisää Suomen merenkulun kustannuksia 300 miljoonalla eurolla vuodessa
Päästökauppa pakottaa merikuljetuksia ilmaston kannalta tehokkaisiin ratkaisuihin, mikä nopeuttaa vähäpäästöisen kaluston hankintaa. "Niin teollisuuden, viranomaisten kuin ay-liikkeenkin pitäisi pystyä ajattelemaan tämä nyt ihan uudella tavalla", varustamoyrittäjä Jussi Mälkiä sanoo.
Sähkön pörssihinta on tuplaantunut viime kesästä – suomalaiset maksavat nyt sähkölaskussaan myös muun Euroopan päästöistä
Kuiva ja tuuleton kesä selittää vain osan pörssisähkön hinnannoususta. Nousu saattaa jatkua edelleen ainakin lähikuukausina, joten kuluttajan kannattaa varautua tuleviin korotuksiin.

EU-maat puivat ensi kertaa laajaa ilmastopakettia – Mikkonen: kaikki ymmärtävät, että ilmastotoimia tarvitaan ja että niillä on kiire
EU-komissio julkisti laajan paketin ehdotuksia ilmastotoimiksi viime viikolla. Slovenian Ljubljanaan kokoontuneet ympäristöministerit suhtautuvat pakettiin "yllättävän positiivisesti", kuvailee ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen.
Kuinka paljon Suomi voi hyötyä ilmastopaketista? Kaikki riippuu yritysten osaamisesta, ja kilpailu EU-miljardeista alkaa nyt
Elinkeinoministeri Mika Lintilän mielestä ilmastopaketti käynnistää jättimäiset investoinnit, joista suomalaisyrityksetkin voivat saada osansa. Vaarana on Lintilän mukaan ylimitoitettu sääntely, joka voi pahimmassa tapauksessa hidastaa ilmastotoimia.
Polttoaine kallistuu ja latauspisteet lisääntyvät – näin EU-komission ehdotus muuttaisi autoilijoiden arkea
Polttoaineen hinta voi nousta ja uusien autojen valikoima muuttua, kun EU-komission eilen ehdottama ilmastopaketti tulee voimaan. Mittavan paketin tavoite on auttaa EU:ta olemaan hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä.
Oppositio ryöpyttää EU:n suunniteltua sosiaalirahastoa, osansa saavat myös ilmastopaketin myöstä nousevat asumisen ja liikkumisen kulut
Euroopan komissio esitteli eilen ehdotuksensa mittavaksi ilmastolakipaketiksi, jolla pyritään vähentämään hiilipäästöjä koko unionin alueella 55 prosentilla vuosikymmenen loppuun mennessä. Suomessa paketti on kuohuttanut metsäpolitiikan ja merilikenteen päästökaupan osalta.
Analyysi: EU:n ilmastopaketista pitäisi nyt löytää kansallinen yksituumaisuus, mutta keskiviikon ministeri-info paljasti edessä olevan kivisen tien
Hallituspuolueet vakuuttivat uskovansa yhteisymmärryksen löytymiseen, mutta painotuserot kuulostivat tutuilta, kirjoittaa politiikan toimittaja Jyrki Hara.
Polttomoottoriautojen valmistus EU-markkinoille loppunee vuonna 2035 – Autoliitto ennakoi ilmastopaketista lisäkustannuksia autoilijoille
Kysyimme näkemyksiä ilmastopaketista kolmelta taholta elikeinoelämästä. Metsäteollisuudelle ilmastopaketti oli kova isku: "Metsät nähdään vain hiilinieluina, ei ratkaisujen lähteinä". Sen sijaan Elinkeinoelämän keskusliitossa EU:n 2030-ilmastotoimien uudistusesitystä pidettiin kohtuullisen onnistuneena, vaikka hiomistakin lakipakettiin jää.
Ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen odotti ilmastopaketilta enemmän, mutta pitää radikaalina tavoitetta vaihtaa autokanta päästöttömäksi
Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen katsoo, että EU olisi voinut pystyä vielä parempaan ilmastopakettiesityksessään. Hän pitää kuitenkin suuntaa oikeana.

Mitä EU:n ilmastopaketista tiedetään nyt? Ainakin, että siinä on Suomelle kolme isoa ongelmaa
Suomi on joutumassa pian EU-komission kanssa napit vastakkain siitä, kuuluvatko metsänhoitoasiat EU:n toimivaltaan vai eivät. "EU:n ei tule ottaa toimivaltaa asiassa, joka ei sille kuulu", eurooppaministeri Tytti Tuppurainen (sd.) sanoo.

EU:lta tulee tällä viikolla valtava toimenpidepaketti, joka voi mullistaa ilmastonmuutoksen torjunnan – lue tämä juttu ja tiedät, mistä on kyse
Keskiviikkona kuullaan, millä keinoilla Euroopan pitää 2020-luvulla leikata päästöjään, jotta se pitäisi ilmaston lämpenemisen alle kahdessa asteessa, kirjoittaa Ylen EU-erikoistoimittaja Janne Toivonen.
Uusien polttomoottoriautojen myynnin loppu lähestyy – Autoala odottaa uusia, kovia päästölinjauksia EU-komissiolta pian
Liikenteen sähköistymisen vauhti kiihtyy entisestään, jos uusien autojen päästörajoja alennetaan nykyistä enemmän. Tieliikenteen päästökauppa voi alkaa EU:ssa jo tällä vuosikymmenellä.

Eurooppa-kirje: Britannia on nyt kuin laboratorio, joka riisuu lähes kaikki rajoitukset vaikka tartuntoja tulee kymmeniätuhansia
Saat olennaiset jutut Euroopan unionista perjantaisin suoraan sähköpostiisi, kun tilaat Ylen Eurooppa-uutiskirjeen. Linkki löytyy jutun lopusta.
Näin energiayhtiöt aikovat korvata ilmastonmuutosta kiihdyttävät polttoaineet – tarkoittaako muutos kaupunkilaisille isompaa lämmityslaskua?
Kaukolämmön hinta ja päästöt ovat tehneet maalämmöstä houkuttelevan vaihtoehdon taloyhtiöille. Energiayhtiöt yrittävät laittaa kampoihin omilla lämpöpumpuillaan, suuruuden ekonomialla ja lämmönlähteillä, jotka ovat taloyhtiöiden ulottumattomissa.
Oikaisu TV-uutisiin 28.6. klo 20.30
Päästökauppaa ja liikennettä koskeneessa jutussa oli virhe.
Sähköautot viedään käsistä, mutta liikenteen päästöt junnaavat paikallaan – nyt EU haluaa liikenteelle oman päästökaupan
Sähköautojen myynti kaksinkertaistuu joka vuosi, mutta se ei vielä riitä. Suomen pitäisi puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä, mutta keinot uupuvat vielä.
Finland: Record drop in emissions, but still not on track for 2035 target
Finland's goal of carbon neutrality by 2035 won't be achieved unless new moves to cut emissions are quickly introduced in all sectors, the report says.