Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Hakaniemen silta.

Hakaniemensillalla tänään kaksi kymmenen minuutin liikennekatkoa siltatöiden vuoksi

Liikennekatkot kestävät noin kymmenen minuuttia kerrallaan. Poikkeuksilla on säävaraus.

Kultuurisauna Helsingin Merihaassa.

Kruunusiltojen rakennustyö sai täyttömaan liikkeelle ja aiheutti halkeamia Kulttuurisaunan seiniin Helsingissä

Kulttuurisauna pysyy käytössä, mutta rakennustyöt sen kulmassa on keskeytetty selvitystöiden ajaksi. Muissa Merihaan kiinteistöissä ei ole havaittu vaurioita.

Kruunusillat-työmaalla maasta kaivettu, rapistunut hissi.

Helsingin Kruunusiltojen työmaalta kaivettiin esiin hämmentävä löytö – rapistuneen hissin arvellaan olleen maan alla vuosikymmenten ajan

Ylös kaivettu hissi päätyi romuttamolle. Se ei ollut ensimmäinen erikoinen löydös Kruunusiltojen rakennustyömaalta.

Maailman rauha -patsas seisoo sipoolaisen tehdasalueen pihassa

Ohikulkija törmäsi Sipoossa outoon näkyyn – Maailman rauha -patsas lojuu teollisuusalueen pihassa

Helsingin taidemuseo HAMin mukaan patsas saa seistä nykyisellä paikallaan, kunnes toisin päätetään. Sen peittämistä pressulla harkitaan.

Maailman rauha-patsasta siirretään.

Neuvostoliiton lahjoittama Maailman rauha -patsas poistettiin jalustaltaan Helsingissä maanantaiaamuna – teos siirretään varastoon

Painavan patsaan siirtäminen jännitti nostajia etukäteen, mutta lopulta siirrosta suoriuduttiin ongelmitta. Hakaniemenrantaan kerääntyi aamuseitsemältä myös useita uteliaita katsojia.

Kruunuvuorensilta Kruunuvuorenrannasta katsottuna.

Tästä sillasta tulee Suomen suurin, ja se muuttaa Helsingin maisemaa radikaalisti – kuvat näyttävät, kuinka massiivinen työmaa nyt on

Laajasalon ja Korkeasaaren väliin rakentuva Kruunuvuorensilta on alkutekijöissään. Tällä hetkellä töitä tehdään erityisesti merenpinnan alla. Sillasta tulee maan pisin, suurin ja pitkäjänteisin.

Läheltä

Kruunusiltojen rakentamisen ajaksi otetaan käyttöön tilapäisiä veneväyliä

Sillanrakentaminen tuo mukanaan muutoksia vesiliikennereitteihin.

Havainnekuva Kruunuvuoren siltakilpailun voittaneesta Gemma Regalis -sillasta.

Suomen pisin silta ja miljoonahanke Kruunusillat etenee kustannuskiistoista huolimatta – sen raitiotie valmistuu useammassa osassa

Helsingin Kruunusillat-hanke aiotaan rakentaa aiemmasta suunnitelmasta poiketen useammassa osassa. Ensimmäisen raitiotieosuuden Laajasalosta Hakaniemeen on määrä valmistua 2026. Hakaniemestä rautatieasemalle pääsisi 2028.

Bro över Kronbergsfjärden (modell)

Selvitys Suomen pisimmän sillan huimasti paisuneesta budjetista valmistui: Helsingillä on petrattavaa päätöksenteossa ja tiedonkulussa

Kruunusillat-hankkeen kustannusarvio nousi viidessä vuodessa valtuustolle esitetystä 430:stä miljoonasta eurosta lähes 800:aan miljoonaan euroon. Vastaavilta tilanteilta halutaan välttyä Helsingissä tulevaisuudessa.

Bro över Kronbergsfjärden (modell)

Helsingin Kruunusillat-hankkeen kustannusarvio on täsmentynyt – reitin viimeisen osuuden rakentamista ehdotetaan lykättäväksi

Kustannusarvio ylittää vuonna 2016 valtuuston asettaman enimmäishinnan 59 miljoonalla eurolla. Rahoitus tarvitsee siis kaupunginvaltuustolta uuden hyväksynnän.

Havainnekuva Kruunuvuoren siltakilpailun voittaneesta Gemma Regalis -sillasta.

Kruunusiltojen raitiotien hinnasta nousi poru – Budjetit ovat paukkuneet ennenkin pääkaupunkiseudulla, muistatko vielä nämä 4 miljoonahanketta?

Pelkästään pääkaupunkiseudulta löytyy useampi esimerkki, joissa alkuperäinen budjetti on matkan varrella paisunut merkittävästi. Uutisoimme eilen, että Helsingin pormestari käynnistää Kruunusillat-raitiotiehankkeen paisuneesta budjetista selvityksen.

Havainnekuva Kruunuvuoren siltakilpailun voittaneesta Gemma Regalis -sillasta.

Helsingin Kruunusillat-raitiotiehankkeen hinta tuplaantui 800 miljoonaan euroon, nyt pormestari Vapaavuori vaatii selitystä tilanteelle

Pormestari Jan Vapaavuori käynnistää erillisselvityksen Kruunusillat-raitiotiehankkeesta. Ulkopuolinen selvitys koskee rajusti kasvanutta kustannusarviota- ja päätöksentekoprosessia.

Massiivisen siltakokonaisuuden rakennustyöt alkavat Helsingissä

Suomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä: tiedossa on paljon meteliä ja lähes sadan parkkipaikan katoaminen

Tulevaisuudessa 10 kilometrin pituista reittiä pääsisi raitiovaunulla, kävellen ja pyöräillen Hakaniemestä Kaakkois-Helsinkiin Laajasaloon. Luvassa on rutkasti poikkeusjärjestelyjä liikenteeseen.

Uutisvahdin läheltä-listan markkinointikuva, jossa kartta

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi kaavamuutoksen – pikaraitiotie saa jatkua Laajasalon Yliskylään saakka

Asemakaavan muutos koskee Koirasaarentien ja Ilomäentien alueita pohjoisessa Laajasalon Yliskylässä.

Havainnekuva ForCity Smart Artic X54 -raitiovaunusta. Kuva: HSL

Kruunusillat häämöttää valmiina vasta vuosien päästä, mutta tulevaisuuden pikaraitiotievaunut on jo valittu

Kruunusillat -hankeessa on 10 kilometrin mittainen raitiotieyhteys Helsingin keskustan ja Laajasalon välillä.

Kuvassa on Helsingin päärautatieasema maaliskuussa.

Iso kuoppa Suomen vilkkaimmalle suojatielle – raitiotien rakentaminen näkyy tulevaisuudessa työmaana Helsingin päärautatieaseman edessä

Vuosina 2023–25 on tarkoituksena rakentaa Kruunusillat-raitiotien päätepysäkki rautatieaseman läheisyyteen.