Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Toimittaja Ronja Salmi kertoi Ylen Viimeinen sana -ohjelmassa kokeneensa myötähäpeää, kun kaupallinen mainoskampanja meni läpi Ylessä ja HS:ssä journalismina.

Toimittaja Ronja Salmi ihmettelee Viimeinen sana -ohjelmassa, miten kaupallinen mainoskampanja meni journalismina läpi Ylellä ja HS:ssä

Viimeinen Sana -ohjelmassa keskusteltiin sosiaalisen median influenssereiden ja journalistisen median välisestä suhteesta.

Elon Musk, taustalla Twitterin logo.

Analyysi: Elon Muskilla ei ole visiota Twitterille ja se näkyy kaaoksena ja jopa konkurssivihjailuna

Elon Musk on kahdessa viikossa rikkonut Twitterin. Poukkoilevat uudistukset ovat tarjonneet viihdettä, jonka loppuhuipennus saattaa olla yhtiön konkurssi, kirjoittaa toimittaja Teemu Hallamaa.

Journalisti

Mediat: Venäjä julisti tutkivan journalismin Bellingcat-nettisivuston ulkomaiseksi agentiksi

Tutkivan journalismin sivusto Bellingcat on viimeisin media-alan toimija, joka on joutunut Venäjän viranomaisten hampaisiin.

Suomalainen feministiaktivisti ja blogisti Säde Vaara Vallarén.

Alastomuus on somejäteille ongelma – aktivisti Säde Vallarénin kuvia sensuroidaan, mutta miesten ja Britney Spearsin rinnat saavat näkyä

Someyhtiöt näkevät alastomuuden lähtökohtaisesti seksuaalisena ja siksi säädyttömänä – ainakin silloin, kun on kyse naisen kehosta.

Rosanna Kulju poseeraa, kun Alisa Sieppi ottaa hänestä kuvaa.

Instagramissa näemme Sara Siepin ja Rosanna Kuljun kiiltokuvaa, mutta sitä ei synny ilman Alisa Siepin kameraa ja pitkiä työpäiviä

Alisa Sieppi, 21, suunnittelee, neuvottelee ja hinnoittelee somejulkkisten kaupallisia sisältöjä. Ulkomaiset yritykset haluavat somekasvoilta yhä useammin ekslusiivisuutta. Tyypillinen kuvauspäivä kuluu esimerkiksi huippuhotellissa.

Kolumnisti Johanna Malinen

Johanna Malisen kolumni: Moni vähättelee somevaikuttajien työtä, vaikkei tiedä siitä juuri mitään

Sosiaalisen median vaikuttajat ovat innovatiivisia yrittäjiä ja alansa pioneereja, mutta silti heidän työtään vähätellään, kirjoittaa Johanna Malinen.

Yhteisöpalvelu Facebookin tulos nousi selvästi vuoden takaisesta.

Facebookin tulos nousi vuoden takaisesta – heinäkuisella mainostajaboikotilla ei selvää vaikutusta

Yhtiön mukaan ihmiset nojasivat koronaviruspandemian aikana kanssakäymisessään internetiin ja sosiaaliseen mediaan.

Kuvassa on älypuhelin.

Mikä nettisisältö on haitallista ja pitää poistaa? Mediajätit ja mainostajat sopivat ensi kertaa säännöistä

Yli tuhat tuotemerkkiä oli lopettanut viime vuoden aikana nettimainontansa kiistan kohteina olevilla somealustoilla.

Kodinkonekaupan mainos verkon uutissivustolla.

Tietosuojan lisääntyminen pakottaa mainosalan etsimään uusia tapoja verkkomainontaan – "ihmisten seuraaminen ei ole päättymässä", sanoo asiantuntija

Jatkossa mainostajan itse keräämän tiedon merkitys kasvaa. Facebookin kaltaiset isot alustat saattavat vain hyötyä muutoksista, koska niillä on paljon dataa käyttäjistään.

Mark Zuckerberg

Facebookin Mark Zuckerberg ei säiky mainostajien katoa – "He palaavat kyllä"

Facebook on menettänyt useita suuria mainostajia ainakin tilapäisesti. Boikotin syynä on alustalla levitetty väkivaltainen ja rasistinen sisältö.

Lexi Sturdy työskentelee Facebookin komentokeskuksessa.

Myös suomalaiset mainostajat alkaneet boikotoida Facebookia – Etujärjestön johtaja: "On sallittu rasistiset keskustelut. Heidän on pakko muuttaa tätä"

"Tiedossani on kymmenkunta yritystä, jotka ovat vähentäneet ilmoitteluaan Facebookissa tai pistäneet sen tauolle", sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki

Satu Kotonen juontaa radiota kotoaan.

Mainostajat kaikkoamassa kaupallisesta mediasta, vaikka korona käänsi yleisömäärät räjähdysmäiseen kasvuun

Toimitukset ovat autioituneet ja radiolähetyksiä juonnetaan kotoa etänä.

Kuvassa Virpi Hukkanen ja vilkkuva älypuhelin.

Toimittaja testasi: Kännykkäni laverteli minusta melkein kaiken datakauppiaille kahdessa viikossa – Koetin jäljittää, mitä tiedoilleni tapahtui

Toimittajamme sai faktaa siitä, kenen käsiin hänen tietonsa päätyvät. Toimijoita löytyi yli 130! Mitä ne oikein haluavat?

youtube

Google rajoittaa vaalimainoksia YouTubessa ja hakukoneessaan, mutta isompiin ongelmiin somejätit eivät puutu

Vaalimainoksia ei jatkossa voi kohdentaa käyttäjän poliittisten mielipiteiden perusteella.

Heikki Valkama

Heikki Valkama: Mitä jos mainostaja tarjoaa juuri sinulle räätälöityä hintaa? Nettikaupan hinta voi vaihdella sen mukaan, kuka olet

Matkojen hinta vaihtelee ajankohdan mukaan jo nyt. Entä jos pärstäkerroin vaikuttaisi hintaan, kirjoittaa Heikki Valkama blogissaan.

ENCEn Aleksi "allu" Jalli ESL One New York -turnauksessa.

Katastrofi lähellä avauspäivänä – ENCE pelaa perjantaina jatkopaikasta IEM Pekingissä

Suomalaisjoukkue hävisi alkulohkonsa avausottelun 100 Thievesille, mutta kaatoi pudotusottelussa ViCi Gamingin.

twitter logo ja sormi

Twitter teki Facebookit: Käytti turvatarkastusta varten annettuja puhelinnumeroita mainostamiseen

Twitter vetoaa vahinkoon ja pyytää anteeksi. Ei ole tietoa, kuinka monta käyttäjää asia koskee.

nainen pitelee vatsaansa

Facebook saattaa tietää milloin harrastat seksiä – Selvitys: Osa sovelluksista jakaa käyttäjiensä intiimejä tietoja

Privacy International -järjestön mukaan osa kuukautiskiertoa seuraavista sovelluksista luovuttaa tietoja seksitavoista.

Pääkuvakuvitus artikkeliin

Youtuben suurin tähti PewDiePie ja intialainen mediajätti ottavat yhteen kamppailussa, jossa tiivistyy koko Youtuben tulevaisuus

Youtuben kultakauden katsotaan olevan ohi. Miltä yhden internetin suurimman sivuston tulevaisuus näyttää?

Porkkanoita lautasella

Ruokamainoksissa naisen nälkä lähtee porkkanoilla, miehen nälän taltuttamiseen tarvitaan lihaa – "Mainosten nainen on hoikka ja hillitty"

Uusi väitöstutkimus paljastaa, miten eri tavoin television elintarvikemainokset esittävät naisia ja miehiä.

Black Friday -mainoksia Clas Ohlsonin myymälän ikkunassa Mannerheimintiellä Helsingissä.

Black Friday villitsi mainostajat – nyt myydään mainospaikkoja jo ensi vuodelle

Black Friday on laventunut koskemaan koko viikkoa ja jopa seuraavaa maanantaita, mikä tuo mainoksia useammalle päivälle.

Facebook

Facebook vaatii poliittisten mainosten maksajien nimet esiin Britanniassa

Facebookia on vaadittu torjumaan osaltaan ulkopuolisten tahojen yrityksiä vaikuttaa eri maiden vaaleihin.

facebook älypuhelimen näytöllä

Facebook kysyy käyttäjiltään puhelinnumeroa vedoten tietoturvaan – parin viikon jälkeen numeroa käytetään mainosten kohdentamiseen

Käyttäjän yhteystiedot voivat päätyä montaa kautta Facebookin haltuun. Facebook kerää voimakkaasti yhteystietoja, koska niiden avulla voidaan paremmin kohdentaa mainoksia.

Joona-Hermanni Mäkinen.

Joona-Hermanni Mäkisen kolumni: Facebook on kansantauti – siksi se on purettava

Facebook vuotaa kuin seula. Facebook tietää käyttäjistään kaiken, iän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, perheenjäsenet, ystävät, harrastukset ja ostoshistorian, ja tällä tehdään isot rahat, kirjoittaa Joona-Hermanni Mäkinen. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

Facebook ja mainonta.

Kebab-mainos ärsyttää vegaania, mutta silti harva haluaa nähdä kohdennettuja mainoksia Facebookissa

Mainostajat ovat jo 1960-luvulta lähtien muokanneet viestejään eri kohderyhmille. Teknologisen kehityksen myötä keinot etsiä ja tavoittaa kohderyhmiä ovat parantuneet, mutta vielä on pitkä matka siihen, että jokainen mainos osuu maaliin.

nainen tietokoneen ääressä

Facebookiin voi antaa turhan yksityiskohtaista tietoa itsestään puolivahingossa, poistaminen lähes mahdotonta

Vaikka tietoja ei antaisi vapaaehtoisesti, ainakin osa niistä voidaan kerätä myös muuta kautta.

Facebookin logo kuvattuna linssin läpi.

Suomalaistenkin tietoja on voitu käyttää Trumpin kampanjan edistämiseksi – Näin suojaat yksityisyyttäsi Facebookissa

Tiedätkö, mitä henkilökohtaisia tietojasi Facebook-kaverisi voivat välittää eteenpäin vaikkapa mainostajille? Tarkasta asetuksesi tietoturva-asiantuntijan neuvojen avulla.

Facebook tuntee käyttäjänsä paremmin kuin mikään muu yritys koskaan aikaisemmin.

Panorama: Mitä Facebook tietää meistä?

Jaatko sinäkin elämäsi hetket sosiaalisessa mediassa?

Jenny Lehtinen.

Jenny Lehtinen: Itseensä tyytymätön on hyvä asiakas

Onko sinullakin kaappi täynnä itsevihatuotteita?

Tabletti, pekonipaketti ja muuttokortti -piirros

Sinun tietosi eivät ole sinun – Näin mainostajat keräävät ja hyödyntävät dataasi, kun muutat, ostat kilon pekonia tai haaveilet lomareissusta

Tiesitkö että kännykkäsi sijaintitietoa myydään? Tai että katsoessasi Vain elämää näet netti-tv:stä eri mainoskatkon kuin naapurisi? Tämän jutun luettuasi tiedät myös, miten itse hyödyt ruokaostostesi tarkkailusta. Juttu on julkaistu lokakuussa 2017.

Muuttokortti -piirros

Posti paljastaa mainostajille, milloin muutat ja Trafi sen, milloin tarvitset uuden auton

Posti tekee yhä enemmän bisnestä henkilökohtaisella datallamme. Myös Väestörekisterikeskus ja Trafi kauppaavat tietojamme mainostajille.

Lasten lelunukkeja

Rekoilla eivät leiki vain pojat – sukupuolirooleihin kiinnitetään mainonnassa yhä enemmän huomiota

Britanniassa pohditaan linjoja sukupuoliin liittyvien stereotypioiden suitsimiseksi mainonnassa. Suomessa vastaavaa pohdintaa on tehty jo vuosia.

Takaapäin kuvattuja seisoen pyöräileviä naisia, joilla ei ole muita vaatteita kuin alushousut. Niiden värit ja mainoksen teksti Tour de Sloggy viittaavat pyöräilykilpailuun.

Mainostajat luulevat väärin: Seksi ei myy, vaan jopa karkottaa ostajia

Vähäpukeisten ihmisten vihjailevat kuvat jäävät mieleen, mutta mainostettu tuote ei, kertovat yhdysvaltalaistutkimukset.

Facebook palkkaa lisää ihmisiä tarkistamaan videoita.

Facebook patoaa valeuutisten tulvaa algoritmin muutoksella

Yhtiön mukaan muutos vaikuttaa hyvin pieneen mutta äänekkääseen käyttäjäryhmään.

Inka Mero Kolumnisti

Inka Meron kolumni: Netissä kaikki on kaupan, myös sinä

Nettipalvelut tuntevat sinut itseäsi paremmin, ja sitä tietoa kauppaamalla ne ovat nousseet maailman arvokkaimpien yritysten joukkoon, kirjoittaa Inka Mero.

WhatsApp-applikaation ikoni.

Kyberasiantuntija: Rikollisten viestittelyä WhatsAppissa ei voi estää

Kyberturvallisuuden professorin mukaan maineriski voi kääntää some-palveluiden tarjoajat muuttamaan käytäntöjään.

Youtube

Google pyysi mainostajilta anteeksi – sijoitti maineikkaita brändejä vihavideoihin

Moni mainostaja oli ryhtynyt boikotoimaan Googlea, joka pani Youtube-videopalvelussaan mainosbannereita erittäin kyseenalaisiin yhteyksiin.

Sosiaalisen median kanava ja printtilehtiä.

Jäikö briljantti markkinointi-idea ajatuksen tasolle? Professori: Virheitäkin saa tapahtua

Markkinoinnissa on tärkeä tuntea oma asiakaskunta. Kaikkia ideoita ei kuitenkaan kannata toteuttaa.

Kuvakaappaus Inhimillisiä Uutisia -sivustolta

Veikkaus markkinoi Inhimillisillä uutisilla – positiiviset tarinat leviävät somessa

Saako journalismista närppiä parhaat palat mainontaan? Julkisen sanan neuvosto on huolestunut trendistä.

Mies ja televisio ostopakkauksessa.

Saako Älä osta mitään -päivänä ostaa lapselle kalliin lahjan halvalla? Luonto-Liitto vastaa

Eikö juuri tänään kannattaisi tehdä pitkään suunniteltuja kalliita hankintoja?

Grafiikka matkapuhelimesta ja mainosesto-ohjelmasta

Estätkö mainoksia verkossa? Se voi kostautua

Jo yli puolet suomalaisista alle 25-vuotiaista nuorista käyttää netissä mainosten esto-ohjelmia. Tilanne on hankala digimedialle, joka rahoittaa toimintansa verkkomainoksilla. Esto-ohjelmat tekevätkin mainonnasta ovelampaa.

Mies lukee studiossa sanomalehteä

Kustantaja yritti tehdä paikallislehteä kannattavaksi Etelä-Hämeessä 12 vuoden ajan – "Taival ollut kivinen"

Paikallislehti Hämeenkulma lopettaa Etelä-Hämeessä tilattavana viikkolehtenä. Se muuttuu kerran kuukaudessa ilmestyväksi ilmaisjakelulehdeksi. Kustantaja koetti vuosia saada lehteä kannattavaksi, mutta nosti lopulta kädet pystyyn.

Roskapostista on hyvin vaikea päästä kokonaan eroon.

Roskapostin estoyritys voi tilata sitä lisää

Asiantuntija suosittelee pitämään useampaa sähköpostitiliä. Näin toinen sähköposti pysyy puhtaampana roskapostista ja toista voi käyttää esimerkiksi arvontoihin osallistumiseen. Toisinaan postin peruminen voi johtaa sen lisääntymiseen.

Paikallislehdet

Länsi-Saimaa sanomat alkaa ilmestyä vain kerran viikossa

Lehdessä aloitetaan myös yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa henkilöstön vähentämiseen.

Wrappin tomitusjohtaja Aage Reerslev.

Korttiostojasi seuraava sovellus rantautuu Suomeen – "Kuluttaja antaa tietonsa käyttöön, kunhan hyötyy siitä"

Ruotsalaisyritys Wrapp tarjoaa pian suoramarkkinointisovellustaan myös suomalaiskuluttajille yhteistyössä Nordean kanssa. Wrapp seuraa käyttäjänsä maksukorttiostoja, jotta yritykset voivat tarjota tälle kohdennettuja tarjouksia.

Facebookin sisäänkirjautumissivu.

Facebook teki mahtituloksen – Analyytikko: Jättiläinenkin voi olla kekseliäs

Tulos ylitti analyytikkojen odotukset ja lennätti osakekurssin uuteen ennätykseen, noin 131 dollariin.

Naisen kädet, sormissa punaista kynsilakkaa. Kännykän näytöllä sama maisema kuin kuvassa muuten, mutta kännykän näytöllä violetti Pokémon-hahmo.

Opettaja uskoo, että mainokset hyppivät kohta silmille

Lisättyä todellisuutta hyödyntävä Pokémon Go -peli saavutti hetkessä maailmanlaajuisen suosion. Uusia teknologioita lukio-opetukseen tuova lehtori näkee pelissä käytettävän lisätyn todellisuuden tuovan suuria mahdollisuuksia ainakin mainostajille.

Jääkiekkoottelijoita.

Jääkiekon MM-kisat satavat mainoslaariin

Mainostajat ja kisakanava MTV ovat innoissaan Leijonien kisamenestyksen tuomista ennätysyleisöistä. Kisamainontaan satsannut rengas- ja huoltoyhtiö Vianor odottaa miljoonayleisön muuttuvan lisämyynniksi.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle