Uusimmat artikkelit

Toimittaja Ronja Salmi ihmettelee Viimeinen sana -ohjelmassa, miten kaupallinen mainoskampanja meni journalismina läpi Ylellä ja HS:ssä
Viimeinen Sana -ohjelmassa keskusteltiin sosiaalisen median influenssereiden ja journalistisen median välisestä suhteesta.
Analyysi: Elon Muskilla ei ole visiota Twitterille ja se näkyy kaaoksena ja jopa konkurssivihjailuna
Elon Musk on kahdessa viikossa rikkonut Twitterin. Poukkoilevat uudistukset ovat tarjonneet viihdettä, jonka loppuhuipennus saattaa olla yhtiön konkurssi, kirjoittaa toimittaja Teemu Hallamaa.

Mediat: Venäjä julisti tutkivan journalismin Bellingcat-nettisivuston ulkomaiseksi agentiksi
Tutkivan journalismin sivusto Bellingcat on viimeisin media-alan toimija, joka on joutunut Venäjän viranomaisten hampaisiin.
Alastomuus on somejäteille ongelma – aktivisti Säde Vallarénin kuvia sensuroidaan, mutta miesten ja Britney Spearsin rinnat saavat näkyä
Someyhtiöt näkevät alastomuuden lähtökohtaisesti seksuaalisena ja siksi säädyttömänä – ainakin silloin, kun on kyse naisen kehosta.
Instagramissa näemme Sara Siepin ja Rosanna Kuljun kiiltokuvaa, mutta sitä ei synny ilman Alisa Siepin kameraa ja pitkiä työpäiviä
Alisa Sieppi, 21, suunnittelee, neuvottelee ja hinnoittelee somejulkkisten kaupallisia sisältöjä. Ulkomaiset yritykset haluavat somekasvoilta yhä useammin ekslusiivisuutta. Tyypillinen kuvauspäivä kuluu esimerkiksi huippuhotellissa.
Johanna Malisen kolumni: Moni vähättelee somevaikuttajien työtä, vaikkei tiedä siitä juuri mitään
Sosiaalisen median vaikuttajat ovat innovatiivisia yrittäjiä ja alansa pioneereja, mutta silti heidän työtään vähätellään, kirjoittaa Johanna Malinen.
Facebookin tulos nousi vuoden takaisesta – heinäkuisella mainostajaboikotilla ei selvää vaikutusta
Yhtiön mukaan ihmiset nojasivat koronaviruspandemian aikana kanssakäymisessään internetiin ja sosiaaliseen mediaan.

Mikä nettisisältö on haitallista ja pitää poistaa? Mediajätit ja mainostajat sopivat ensi kertaa säännöistä
Yli tuhat tuotemerkkiä oli lopettanut viime vuoden aikana nettimainontansa kiistan kohteina olevilla somealustoilla.

Tietosuojan lisääntyminen pakottaa mainosalan etsimään uusia tapoja verkkomainontaan – "ihmisten seuraaminen ei ole päättymässä", sanoo asiantuntija
Jatkossa mainostajan itse keräämän tiedon merkitys kasvaa. Facebookin kaltaiset isot alustat saattavat vain hyötyä muutoksista, koska niillä on paljon dataa käyttäjistään.

Facebookin Mark Zuckerberg ei säiky mainostajien katoa – "He palaavat kyllä"
Facebook on menettänyt useita suuria mainostajia ainakin tilapäisesti. Boikotin syynä on alustalla levitetty väkivaltainen ja rasistinen sisältö.

Myös suomalaiset mainostajat alkaneet boikotoida Facebookia – Etujärjestön johtaja: "On sallittu rasistiset keskustelut. Heidän on pakko muuttaa tätä"
"Tiedossani on kymmenkunta yritystä, jotka ovat vähentäneet ilmoitteluaan Facebookissa tai pistäneet sen tauolle", sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki
Mainostajat kaikkoamassa kaupallisesta mediasta, vaikka korona käänsi yleisömäärät räjähdysmäiseen kasvuun
Toimitukset ovat autioituneet ja radiolähetyksiä juonnetaan kotoa etänä.

Toimittaja testasi: Kännykkäni laverteli minusta melkein kaiken datakauppiaille kahdessa viikossa – Koetin jäljittää, mitä tiedoilleni tapahtui
Toimittajamme sai faktaa siitä, kenen käsiin hänen tietonsa päätyvät. Toimijoita löytyi yli 130! Mitä ne oikein haluavat?

Google rajoittaa vaalimainoksia YouTubessa ja hakukoneessaan, mutta isompiin ongelmiin somejätit eivät puutu
Vaalimainoksia ei jatkossa voi kohdentaa käyttäjän poliittisten mielipiteiden perusteella.

Heikki Valkama: Mitä jos mainostaja tarjoaa juuri sinulle räätälöityä hintaa? Nettikaupan hinta voi vaihdella sen mukaan, kuka olet
Matkojen hinta vaihtelee ajankohdan mukaan jo nyt. Entä jos pärstäkerroin vaikuttaisi hintaan, kirjoittaa Heikki Valkama blogissaan.
Katastrofi lähellä avauspäivänä – ENCE pelaa perjantaina jatkopaikasta IEM Pekingissä
Suomalaisjoukkue hävisi alkulohkonsa avausottelun 100 Thievesille, mutta kaatoi pudotusottelussa ViCi Gamingin.

Twitter teki Facebookit: Käytti turvatarkastusta varten annettuja puhelinnumeroita mainostamiseen
Twitter vetoaa vahinkoon ja pyytää anteeksi. Ei ole tietoa, kuinka monta käyttäjää asia koskee.

Facebook saattaa tietää milloin harrastat seksiä – Selvitys: Osa sovelluksista jakaa käyttäjiensä intiimejä tietoja
Privacy International -järjestön mukaan osa kuukautiskiertoa seuraavista sovelluksista luovuttaa tietoja seksitavoista.

Youtuben suurin tähti PewDiePie ja intialainen mediajätti ottavat yhteen kamppailussa, jossa tiivistyy koko Youtuben tulevaisuus
Youtuben kultakauden katsotaan olevan ohi. Miltä yhden internetin suurimman sivuston tulevaisuus näyttää?

Ruokamainoksissa naisen nälkä lähtee porkkanoilla, miehen nälän taltuttamiseen tarvitaan lihaa – "Mainosten nainen on hoikka ja hillitty"
Uusi väitöstutkimus paljastaa, miten eri tavoin television elintarvikemainokset esittävät naisia ja miehiä.
Facebook-dilemma – Onko jättiyhtiön toiminta kääntynyt jo yhteiskuntaa vastaan?
Miten kävi Facebookin huumaavalle visiolle?

Black Friday villitsi mainostajat – nyt myydään mainospaikkoja jo ensi vuodelle
Black Friday on laventunut koskemaan koko viikkoa ja jopa seuraavaa maanantaita, mikä tuo mainoksia useammalle päivälle.

Facebook vaatii poliittisten mainosten maksajien nimet esiin Britanniassa
Facebookia on vaadittu torjumaan osaltaan ulkopuolisten tahojen yrityksiä vaikuttaa eri maiden vaaleihin.

Facebook kysyy käyttäjiltään puhelinnumeroa vedoten tietoturvaan – parin viikon jälkeen numeroa käytetään mainosten kohdentamiseen
Käyttäjän yhteystiedot voivat päätyä montaa kautta Facebookin haltuun. Facebook kerää voimakkaasti yhteystietoja, koska niiden avulla voidaan paremmin kohdentaa mainoksia.

Joona-Hermanni Mäkisen kolumni: Facebook on kansantauti – siksi se on purettava
Facebook vuotaa kuin seula. Facebook tietää käyttäjistään kaiken, iän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, perheenjäsenet, ystävät, harrastukset ja ostoshistorian, ja tällä tehdään isot rahat, kirjoittaa Joona-Hermanni Mäkinen. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

Kebab-mainos ärsyttää vegaania, mutta silti harva haluaa nähdä kohdennettuja mainoksia Facebookissa
Mainostajat ovat jo 1960-luvulta lähtien muokanneet viestejään eri kohderyhmille. Teknologisen kehityksen myötä keinot etsiä ja tavoittaa kohderyhmiä ovat parantuneet, mutta vielä on pitkä matka siihen, että jokainen mainos osuu maaliin.

Facebookiin voi antaa turhan yksityiskohtaista tietoa itsestään puolivahingossa, poistaminen lähes mahdotonta
Vaikka tietoja ei antaisi vapaaehtoisesti, ainakin osa niistä voidaan kerätä myös muuta kautta.

Suomalaistenkin tietoja on voitu käyttää Trumpin kampanjan edistämiseksi – Näin suojaat yksityisyyttäsi Facebookissa
Tiedätkö, mitä henkilökohtaisia tietojasi Facebook-kaverisi voivat välittää eteenpäin vaikkapa mainostajille? Tarkasta asetuksesi tietoturva-asiantuntijan neuvojen avulla.

Tämän hetken kuumin some-sovellus lupaa vapauttaa käyttäjät algoritmien kahleista – mutta onko se tosiaan niin hyveellinen kuin väittää olevansa?
Instagramin haastaja Vero on kerännyt parissa viikossa miljoonia uusia käyttäjiä.
Panorama: Mitä Facebook tietää meistä?
Jaatko sinäkin elämäsi hetket sosiaalisessa mediassa?
Jenny Lehtinen: Itseensä tyytymätön on hyvä asiakas
Onko sinullakin kaappi täynnä itsevihatuotteita?

Sinun tietosi eivät ole sinun – Näin mainostajat keräävät ja hyödyntävät dataasi, kun muutat, ostat kilon pekonia tai haaveilet lomareissusta
Tiesitkö että kännykkäsi sijaintitietoa myydään? Tai että katsoessasi Vain elämää näet netti-tv:stä eri mainoskatkon kuin naapurisi? Tämän jutun luettuasi tiedät myös, miten itse hyödyt ruokaostostesi tarkkailusta. Juttu on julkaistu lokakuussa 2017.

Posti paljastaa mainostajille, milloin muutat ja Trafi sen, milloin tarvitset uuden auton
Posti tekee yhä enemmän bisnestä henkilökohtaisella datallamme. Myös Väestörekisterikeskus ja Trafi kauppaavat tietojamme mainostajille.

Rekoilla eivät leiki vain pojat – sukupuolirooleihin kiinnitetään mainonnassa yhä enemmän huomiota
Britanniassa pohditaan linjoja sukupuoliin liittyvien stereotypioiden suitsimiseksi mainonnassa. Suomessa vastaavaa pohdintaa on tehty jo vuosia.

Mainostajat luulevat väärin: Seksi ei myy, vaan jopa karkottaa ostajia
Vähäpukeisten ihmisten vihjailevat kuvat jäävät mieleen, mutta mainostettu tuote ei, kertovat yhdysvaltalaistutkimukset.

Facebook patoaa valeuutisten tulvaa algoritmin muutoksella
Yhtiön mukaan muutos vaikuttaa hyvin pieneen mutta äänekkääseen käyttäjäryhmään.

Inka Meron kolumni: Netissä kaikki on kaupan, myös sinä
Nettipalvelut tuntevat sinut itseäsi paremmin, ja sitä tietoa kauppaamalla ne ovat nousseet maailman arvokkaimpien yritysten joukkoon, kirjoittaa Inka Mero.

Kyberasiantuntija: Rikollisten viestittelyä WhatsAppissa ei voi estää
Kyberturvallisuuden professorin mukaan maineriski voi kääntää some-palveluiden tarjoajat muuttamaan käytäntöjään.

Google pyysi mainostajilta anteeksi – sijoitti maineikkaita brändejä vihavideoihin
Moni mainostaja oli ryhtynyt boikotoimaan Googlea, joka pani Youtube-videopalvelussaan mainosbannereita erittäin kyseenalaisiin yhteyksiin.

Jäikö briljantti markkinointi-idea ajatuksen tasolle? Professori: Virheitäkin saa tapahtua
Markkinoinnissa on tärkeä tuntea oma asiakaskunta. Kaikkia ideoita ei kuitenkaan kannata toteuttaa.

Veikkaus markkinoi Inhimillisillä uutisilla – positiiviset tarinat leviävät somessa
Saako journalismista närppiä parhaat palat mainontaan? Julkisen sanan neuvosto on huolestunut trendistä.

Saako Älä osta mitään -päivänä ostaa lapselle kalliin lahjan halvalla? Luonto-Liitto vastaa
Eikö juuri tänään kannattaisi tehdä pitkään suunniteltuja kalliita hankintoja?

Estätkö mainoksia verkossa? Se voi kostautua
Jo yli puolet suomalaisista alle 25-vuotiaista nuorista käyttää netissä mainosten esto-ohjelmia. Tilanne on hankala digimedialle, joka rahoittaa toimintansa verkkomainoksilla. Esto-ohjelmat tekevätkin mainonnasta ovelampaa.

Kustantaja yritti tehdä paikallislehteä kannattavaksi Etelä-Hämeessä 12 vuoden ajan – "Taival ollut kivinen"
Paikallislehti Hämeenkulma lopettaa Etelä-Hämeessä tilattavana viikkolehtenä. Se muuttuu kerran kuukaudessa ilmestyväksi ilmaisjakelulehdeksi. Kustantaja koetti vuosia saada lehteä kannattavaksi, mutta nosti lopulta kädet pystyyn.

Roskapostin estoyritys voi tilata sitä lisää
Asiantuntija suosittelee pitämään useampaa sähköpostitiliä. Näin toinen sähköposti pysyy puhtaampana roskapostista ja toista voi käyttää esimerkiksi arvontoihin osallistumiseen. Toisinaan postin peruminen voi johtaa sen lisääntymiseen.

Länsi-Saimaa sanomat alkaa ilmestyä vain kerran viikossa
Lehdessä aloitetaan myös yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa henkilöstön vähentämiseen.

Korttiostojasi seuraava sovellus rantautuu Suomeen – "Kuluttaja antaa tietonsa käyttöön, kunhan hyötyy siitä"
Ruotsalaisyritys Wrapp tarjoaa pian suoramarkkinointisovellustaan myös suomalaiskuluttajille yhteistyössä Nordean kanssa. Wrapp seuraa käyttäjänsä maksukorttiostoja, jotta yritykset voivat tarjota tälle kohdennettuja tarjouksia.

Facebook teki mahtituloksen – Analyytikko: Jättiläinenkin voi olla kekseliäs
Tulos ylitti analyytikkojen odotukset ja lennätti osakekurssin uuteen ennätykseen, noin 131 dollariin.

Opettaja uskoo, että mainokset hyppivät kohta silmille
Lisättyä todellisuutta hyödyntävä Pokémon Go -peli saavutti hetkessä maailmanlaajuisen suosion. Uusia teknologioita lukio-opetukseen tuova lehtori näkee pelissä käytettävän lisätyn todellisuuden tuovan suuria mahdollisuuksia ainakin mainostajille.

Jääkiekon MM-kisat satavat mainoslaariin
Mainostajat ja kisakanava MTV ovat innoissaan Leijonien kisamenestyksen tuomista ennätysyleisöistä. Kisamainontaan satsannut rengas- ja huoltoyhtiö Vianor odottaa miljoonayleisön muuttuvan lisämyynniksi.