Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Jani Halme

Jani Halmeen kolumni: Rähjäinen ja huonosti tunnettu alakulttuuri yhdistää uuden sukupolven menestysyrityksiä

Rähjäiseltä näyttävä alakulttuuri on ollut suomalaisten menestystarinoiden yrityshautomo jo kauan ennen kuin startup-sanaa oli edes keskitty, kirjoittaa Halme. 

Returnal, Housemarque

Suomen kalleimpiin kuuluva peli ammentaa antiikin mytologiasta – kriitikoiden suitsuttama Returnal tappaa päähenkilönsä toistuvasti ja perustelee, miksi

Vuoden odotetuimpiin peleihin kuuluvassa Returnalissa scifi-tarina yhdistyy räjähtävään actioniin.

Susi Nousiainen, Ylen kolumnisti, kuvattuna studiossa lokakuussa 2019.

Susi Nousiaisen kolumni: Lumikasan El Primo ja pihaleikkien pikku impostorit

Lasten leikkiminen on yhä vähemmän yksiselitteisesti digitaalista tai ei-digitaalista, pohtii Susi Nousiainen.

Pelisuunnittelija Karoliina Korppoo

Pelejä on tehty miehille ja kun ala muuttuu, alkaa ulina – pelien vaikutusta pitää pohtia, sanoo yksi maan tunnetuimmista pelisuunnittelijoista

Pelisuunnittelija Karoliina Korppoon mukaan suunnittelijalla on suuri vastuu siitä, millaisen maailman hän peliin luo.

Dashbot Ninja, Assembly

Pelisuunnittelijoille tehtiin kirja: "Ilotulitusraketit räjähtelivät päässäni ja sain hillittömän inspiraation"

Suomen ensimmäinen pelitaiteen läänintaiteilija paljastaa parhaat vinkkinsä, jotta seuraavalla sukupolvella olisi helpompi aloittaa uransa pelejä suunnittelemalla kuin hänellä oli noin 20 vuotta sitten.

Hope Adrift, Assembly, Jari Räisänen

Robottikaloja, ydinsodan jälkeistä maailmaa ja nopeatempoisia mobiilipelejä: Counter-Strike jyrää, mutta Assemblyssa oli esillä myös kiinnostavia kotimaisia pelejä

Peli- ja tietokonetapahtuma Assembly keräsi tänä viikonloppuna tuhansia pelaajia Helsingin Messukeskukseen. Assemblyn suurpanostus tänä vuonna oli StarCraft II-turnaus, jossa oli mukana useita eteläkorealaisia pelaajia. Kotimaiset pelisuunnittelijat taas olivat kehittäneet Assemblyn Game Development -kilpailuun mielenkiintoisia uusia pelejä, niin teemoiltaan kuin pelimekaniikoiltaankin.

Oppilas ja opettaja katsovat tietokoneen näyttöä koulun luokassa.

Kajaanissa lapset suunnittelevat pelejä kuin ammattilaiset – kun koodaamisen oppii nuorena, tulevaisuuden työpaikka voi olla turvattu

Kajaanissa lähes 50 peruskoululaista tekee pelejä samanlaisilla välineillä ja ohjelmilla kuin peliyritykset.

Hyvin värikkäästi pukeutunut nainen kävelysillalla.

"Voi jeesus, tämä voisi olla helpompaakin", ajatteli sokea Felicia pelatessaan – Nyt hän usuttaa pelifirmoja palvelemaan vammaisia

Peliteollisuudessa aletaan ymmärtää, että pelikehityksessä tulisi huomioida myös esimerkiksi näkö- ja kuulovammaiset.

Polkupyörässä kiinni oleva vaijerilukko

Euroopan urheiluviikko rullaa Mikkelin kouluissa pyöräilyteemalla

Teemaviikon ajan Mikkelissä voi kaupunkisuunnistaa mobiilipelillä. Pelin avulla voi tutustua liikennesääntöihin.

Juho Kuorikoski

Koulukiusattu tietokirjailija oppi etiikan ja moraalin tietokonepeleistä ja ravistelee nyt peliasenteita: "Pelaamalla huomasin, että tähän maailmaan vaikutetaan keskustelemalla ja älyn kautta"

Tietokirjailija ja päätoimittaja Juho Kuorikoski nostaa digitaaliset pelit kulttuurituotteiksi perinteisten taiteiden rinnalle. Hän haluaa puhua pelien positiivisista vaikutuksista. Kirjailijalle itselleen tietokonepelit tarjosivat lapsena ja nuorena turvasataman.

kajaanin ammattikorkeakoulu kesäkoulu intia pelisuunnittelu

Intiaan kaivataan kymmeniä suomalaisia pelialan opettajia – "Mietimme kuinka tähän huutoon voidaan vastata"

Kajaanin ammattikorkeakoulu järjesti Intiassa kesäkoulun, jossa opetettiin pelisuunnittelua paikallisille opiskelijoille. Nyt maa haluaa kesäkouluja kymmenkertaisen määrän, ja Kajaanissa pohditaan yhteistyötä muiden korkeakoulujen kanssa.

Digitaalinen pelaaminen

Kansainvälinen pelinkehityskilpailu rantautui Kajaaniin – Voittajajoukkue rikastuu 3 000 eurolla

Pelialan opiskelijat pyrkivät kahden viikon aikana suunnittelemaan pelejä, joissa olisi potentiaalia menestyä kaupallisesti.

pulu nokkii ja saa palkinnoksi ruokaa

Näin alkeellisilla psykologisilla keinoilla digipelit koukuttavat sinut pelaamaan pidempään ja ostamaan enemmän

Peleihin koukuttamisessa on käytetty hyväksi varhaisten eläinkokeiden oppeja. Nyt peliyrityksillä on vieläkin tehokkaampi testiväline: miljoonat ilmaispelaajat.

Firetail Games Oy:n toimitusjohtaja Kim Ordén ja pääsuunnittelija Ville Lapakko.

Suomalainen kalsarikännit-ilmiö innoittaa jo pelialaakin – nainen ja mies kamppailevat kaukosäätimestä

Peliala kisaa yhä tiukemmin ajankohtaisista ilmiöistä. Juuri Ruotsissa pelimessuilla esitellyssä tietokonepelissä nähdään suomalaista kalsarikännäilyä.

Kuvassa Kajaanin amk:n pelilaboratorio.

Yle Puhe: Mitä oikein on maailmanlaajuiseksi ilmiöksi kasvanut e-urheilu?

Yle Puheen Urheiluillassa keskustellaan elektronisesta urheilusta. Lähetys alkaa klo 18.03.

Kuvassa pelisuunnittelija Karoliina Korppoo.

Valitse peli, josta nautit – "Ei siinä ole mitään vikaa, jos poika pelaa prinsessapelejä"

Peliammattilaiset kannustavat nuoria pelaamaan myös vastakkaiselle sukupuolelle suunnattuja pelejä.

Pikku Kakkosen sovellus: Keskeneräiset häät

Keskeneräiset häät -peli Pikku Kakkosen sovelluksessa

Unelmien peli -kilpailun voittajaidea on toteutettu.

Lapset pelaavat Pikku Kakkosen uutta sovellusta tabletilla.

Pikku Kakkonen kehittää sovellustaan yhdessä lasten kanssa

Mobiilisisältöjä ideoidaan ja testataan päiväkodeissa.

Mies pelaa tietokoneella Counter-Strike -peliä

Kuluneita ideoita, ummehtuneita sukupuolikäsityksiä? – Pelit sekä uudistuvat että luottavat vanhaan

Tuttujen teemojen toistamisesta voi olla rahallista hyötyä, mutta myös haittaa muun muassa sukupuolirooleja tarkasteltaessa.

Frisbeegolf peli

Frisbeegolfista syntyi mobiilipeli – peliä ladattu lupaavasti Yhdysvalloissa

Viime viikolla peli oli Suomessa maksettavista latauksista suosituin. Frisbeegolf-pelin takana on oululainen Jarkko Honkakoski, joka suunnitteli peliä muiden töiden ohessa.

Naisen kädet, sormissa punaista kynsilakkaa. Kännykän näytöllä sama maisema kuin kuvassa muuten, mutta kännykän näytöllä violetti Pokémon-hahmo.

Pokémoneja jahdataan keskellä tietä – "Autoilija ei osaa odottaa tielle hypähtävää pelaajaa"

Uutuuspeli on saanut ihmiset hyppimään liikenteen seassa holtittomasti, koska virtuaaliolennot halutaan napata nopeasti kiinni.

Mediapolis Game Jam 2015 osallistujat tapahtuman jälkeen.

Mediapolis Game Jam 2015 päätökseen

Jammailijat käänsivät vaikeudet voitoksi

Pitchaus käynnissä Mediapolis Game Jamissa.

Jameilla yhteensä yhdeksän ryhmää pelien kimpussa

Mediapolis Game Jam pelisuunnitteluryhmät on muodostettu.

Virtuaalilasit olivat testissä myös vuoden 2014 Game Jameissa.

Mediapolis Game Jam – pelejä virtuaalilaitteille 48 tunnissa

Pelijameilla ammattilaiset ja harrastajat kohtaavat

Leikkirahaa

Who are Finland's top earners?

On Monday, the Finnish Tax Administration released data about how much taxpayers earned in 2014. LED light developers and game designers are at the top of the list, along with corporate CEOs.

Verohallinon ikkuna Helsingin Haapaniemenkadulla.

Supercell keikkui yhä tulolistojen kärjessä – lue Ylen jutut veropäivästä

Eniten ansiotuloja tienasi viime vuonna Supercellin pelisuunnittelija Lasse Louhento. Peliyhtiö oli myös suurin yhteisöveron maksaja. Yle on kertonut tänään julki tulleista verotiedoista lukuisissa jutuissaan.

Suomessa 89 palkkamiljonääriä

Vuonna 2014 vähintään miljoonan euron ansiotulot saaneiden määrä kasvoi edellisvuodesta.

Lasse Louhento

Optio-ohjelma selittää Supercellin pelisuunnittelijan huipputuloja

Supercellin pelisuunnittelija Lasse Louhento on ansiotulolistan kärkinimi. Louhento tienasi viime vuonna 6,1 miljoonaa euroa. Supercellistä löytyy myös muita yli miljoonatienesteihin yltäneitä. Supercellin mukaan huipputulot selittyvät optio-ohjelmalla.

Lasse Louhento

Ansiotulojen kärkikymmenikössä peräti viisi pomoa samasta pankista

Viime vuoden verotiedot kertovat, että eniten ansiotuloja oli Supercellin pelisuunnittelijalla Lasse Louhennolla. Hän tienasi runsaat kuusi miljoonaa euroa.

Karoliina Korppoo

Hittipelin tekijältä udellaan menestyksen reseptiä – "Todella paljon on kiinni ihan säkästä"

Menestys tuo menestystä ja tasoittaa polkua myös pelialalla. Unelmaprojekti Cities: Skylinesin saamat huimat myyntiluvut vievät Colossal Orderin pelisuunnittelijaa Karoliina Korppoota pitkin maailmaa.

Simo Rajamäki

Simo Rajamäki - Rakastan pelin tekemisen oravanpyörää

Rakastan pelin tekemisen oravanpyörää

Tribe Studios -pelifirman toimitusjohtaja Elina Arponen

Peliala imaisi Elina Arposen mukaansa

Tribe Studiosin toimitusjohtaja Elina Arponen

Karoliina Korppoo (2015)

Peliala on murroksessa ja se näkyy Karoliina Korppoossa

Cities: Skylines -peli on nelinkertainen yllättäjä.

Yksityiskohta Final Boss -avaruusseikkailupelistä

Oma videopeli nollabudjetilla: kunhan on vain hauskaa

Lapsuuden pelaaminen poiki idean omasta videopelistä. Nollabudjetilla tekeminen venyy, mutta tärkeintä on tekemisen mielekkyys.

Tiny Troopers peli

Pelialan kasvu rauhoittui – "Kuherruskuukausi ohi"

Pelisuunnittelun kasvu on yksittäisten onnistujien varassa. Alan työpaikkojen määrä kasvaa tänä vuonna ennusteen mukaan noin viisi prosenttia.

Messuvieras kokeili Oculus Rift -laseja elektroniikkatapahtumassa Singaporessa lokakuussa 2013.

Virtuaalitodellisuudesta rakennetaan tulevaisuuden viihdeteollisuutta

Nopeasti kehittynyt virtuaalitodellisuusteknologia kiinnostaa viihdeteollisuutta myös pelien ulkopuolella. Oculus Rift -virtuaalilaseille peliä tekevän suomalaiskehittäjän mukaan teknologialle löytyy tulevaisuudessa useita sovelluksia myös pelien ulkopuolelta.

Petteri Koponen

Video: Korisbuumi kasvaa - Susijengin pelaajat uudessa mobiilipelissä

Suomen miesten koripallomaajoukkueen eli Susijengin pelaajat seikkailevat nyt koripalloparkettien ohella uudessa mobiilipelissä.

Pelistudio Polar Bunny Oy:n tietokonepeli Parcelista tehtyä konseptitaidetta

Peliteollisuus kumpuaa inhimillisestä halusta leikkiä

Peliteollisuus on ollut 2000-luvun ajan viihdeteollisuuden kiihtyvimmin kasvava osa-alue. Suomessa toimialan kokonaisarvo ylittää 2 miljardia euroa, mikä kuitenkin on vain murto-osa maailmanlaajuisesta peliteollisuuden rahavirrasta.

Tetris-peli.

Palikkatesti vai Neuvostoliiton nerokkain taideteos – Tetris 30 vuotta

Neuvostoliittolaisen Alekséi Pázhitnovin kehittämästä Tetris-pelistä julkaistaan juhlavuoden kunniaksi jälleen uusi versio tuoreille pelikonsoleille. Alkuperäinen peli pääsi osaksi New Yorkin modernin taiteen museon MoMA:n kokoelmaa viime vuonna. Videopelien ja taiteen suhteesta kiistellään jatkuvasti.

Kuvassa opiskelijoiden kehittämä videopeli

Kuumalle pelialalle valmistuu osaajia liian hitaasti

Suomessa tarjotaan erityyppistä pelialan koulutusta vajaassa kahdessakymmenessä oppilaitoksessa. Opetusta on aina yliopistotasolta kansanopistotasolle saakka. Koulutus on kuitenkin sen verran nuorta, että osaajia juuri nyt hamuavat pelikehittäjät eivät saa helpotusta pulmaansa.

Kuva Hopping penguin -pelistä.

Pelialallakaan ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan

Kansainvälisessä pelintekijöille suunnatussa kilpailussa menestynyt kajaanilainen opiskelijajoukkue Team Hopping Penguin löysi yhteisen suunnan jo opintojen alkuvaiheilla. Joukkue toivoo yhteisten tavoitteiden siivittävän pelin aina kilpailuvoitoista virtuaalisten pelikauppojen hyllyille.

Kuva Hopping penguin -pelistä.

Hyppivällä pingviinillä maailmanmestariksi

Kajaanilainen pelinkehitysjoukkue on sijoittunut ensimmäiseksi kansainvälisessä pelinkehityksen MM-kilpailussa. Hopping Penguin -peli julkaistaan ensi kuussa Windows-puhelimille.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle