Uusimmat artikkelit
Pelikoulutukseen tuli hakijaryhtäys Kouvolassa: vain 0,5 prosenttia hakijoista pääsee opiskelemaan
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun pelisuunnittelukoulutusta haki opiskelemaan 3 824 syksyn yhteishaussa.
”Vähän äkäinen, eikä taivu yleiseen maailman muottiin”, sanoo peliarvostelija suosikkihahmostaan – hahmovalinta voi paljastaa arvosi
Tarvitseeko pelien muuttua maailman mukana? Herättävätkö naissankarit ja homoseksuaali sotilashahmo vieläkin vastarintaa? Tutkija ja pelikriitikko pitävät tärkeänä monimuotoisuutta peleissä.
Kajaanilaislasten piirustuksiin pohjautuva videopeli on nyt valmis, ja sitä voi pelata ilmaiseksi
Pelissä on kaksi seikkailua, joissa voi pelata yhdessä myrskypalloa tai kokeilla, kuka on tarpeeksi kova jääkiekkoilija päästäkseen yksin läpi.
Kajaanin KirjastoJameissa luodaan uusi videopeli – erikoisuutena on, että se pohjautuu lasten piirustuksiin
Jamittajat eli jameihin osallistuvat ammentavat inspiraatiota lasten tekemistä piirustuksista. Niitä voi palauttaa kirjastoon 5. toukokuuta saakka.
Suosikkipeli Final Fantasy XIV julkaisi saamenpukua kopioivan vaatepaketin – asiantuntijat kertovat, miten kulttuurista voi ammentaa kunnioittaen
Pelin pohjoisen kansan puvun suunnittelussa ei ole hyödynnetty alkuperäiskansojen tietoutta, eikä alkuperäiskansa hyödy kulttuuriperintönsä myymisestä. Se on ongelma, alan asiantuntijat toteavat.
Pelisuunnittelija Juho Kuorikoski tarttui kasibittiseen Nintendoon pikkupoikana – pian hänen pelinsä julkaistaan Nintendon Switch-konsolille
Pelejä julkaistaan nykyään hurjia määriä, ja massasta erottautuminen on vaikeaa. Kaustislainen Juho Kuorikoski on loppusuoralla kehittämässä omaa peliään, joka edustaa alalla harvinaista lajia: huumoria.
Ota kauhu valtaasi ja osallistu "RopeLIVE: Pimeä puoli" -peliin - Ylen palkittu pöytäroolipelilähetys tulee taas!
Osallistu ja seuraa Ylen pöytäroolipelilähetystä pe 4.11.
Jani Halmeen kolumni: Rähjäinen ja huonosti tunnettu alakulttuuri yhdistää uuden sukupolven menestysyrityksiä
Rähjäiseltä näyttävä alakulttuuri on ollut suomalaisten menestystarinoiden yrityshautomo jo kauan ennen kuin startup-sanaa oli edes keskitty, kirjoittaa Halme.
Sinkkuus, perheen perustaminen vai ystävyys? Interaktiivisessa, kuvitetussa Entä jos päättäisit? -podcastissa sinä määräät tarinan kulun
Tämä on interaktiivinen podcast, jossa sinä teet päätökset.

Suomen kalleimpiin kuuluva peli ammentaa antiikin mytologiasta – kriitikoiden suitsuttama Returnal tappaa päähenkilönsä toistuvasti ja perustelee, miksi
Vuoden odotetuimpiin peleihin kuuluvassa Returnalissa scifi-tarina yhdistyy räjähtävään actioniin.
Susi Nousiaisen kolumni: Lumikasan El Primo ja pihaleikkien pikku impostorit
Lasten leikkiminen on yhä vähemmän yksiselitteisesti digitaalista tai ei-digitaalista, pohtii Susi Nousiainen.
Videopelit ovat liian pitkiä – Vain harva jaksaa pelata videopelejä loppuun saakka
Ghost of Tsushima on vuoden pelitapauksia.

Pelejä on tehty miehille ja kun ala muuttuu, alkaa ulina – pelien vaikutusta pitää pohtia, sanoo yksi maan tunnetuimmista pelisuunnittelijoista
Pelisuunnittelija Karoliina Korppoon mukaan suunnittelijalla on suuri vastuu siitä, millaisen maailman hän peliin luo.
Tällainen on vuosia odotettu ja työntekijät kuiviin rutistanut The Last of Us Part 2, joka käsittelee pelien sadismia
The Last of Us Part 2 on julkaistu.

Pelisuunnittelijoille tehtiin kirja: "Ilotulitusraketit räjähtelivät päässäni ja sain hillittömän inspiraation"
Suomen ensimmäinen pelitaiteen läänintaiteilija paljastaa parhaat vinkkinsä, jotta seuraavalla sukupolvella olisi helpompi aloittaa uransa pelejä suunnittelemalla kuin hänellä oli noin 20 vuotta sitten.

Robottikaloja, ydinsodan jälkeistä maailmaa ja nopeatempoisia mobiilipelejä: Counter-Strike jyrää, mutta Assemblyssa oli esillä myös kiinnostavia kotimaisia pelejä
Peli- ja tietokonetapahtuma Assembly keräsi tänä viikonloppuna tuhansia pelaajia Helsingin Messukeskukseen. Assemblyn suurpanostus tänä vuonna oli StarCraft II-turnaus, jossa oli mukana useita eteläkorealaisia pelaajia. Kotimaiset pelisuunnittelijat taas olivat kehittäneet Assemblyn Game Development -kilpailuun mielenkiintoisia uusia pelejä, niin teemoiltaan kuin pelimekaniikoiltaankin.

Kajaanissa lapset suunnittelevat pelejä kuin ammattilaiset – kun koodaamisen oppii nuorena, tulevaisuuden työpaikka voi olla turvattu
Kajaanissa lähes 50 peruskoululaista tekee pelejä samanlaisilla välineillä ja ohjelmilla kuin peliyritykset.

"Voi jeesus, tämä voisi olla helpompaakin", ajatteli sokea Felicia pelatessaan – Nyt hän usuttaa pelifirmoja palvelemaan vammaisia
Peliteollisuudessa aletaan ymmärtää, että pelikehityksessä tulisi huomioida myös esimerkiksi näkö- ja kuulovammaiset.

Euroopan urheiluviikko rullaa Mikkelin kouluissa pyöräilyteemalla
Teemaviikon ajan Mikkelissä voi kaupunkisuunnistaa mobiilipelillä. Pelin avulla voi tutustua liikennesääntöihin.

Koulukiusattu tietokirjailija oppi etiikan ja moraalin tietokonepeleistä ja ravistelee nyt peliasenteita: "Pelaamalla huomasin, että tähän maailmaan vaikutetaan keskustelemalla ja älyn kautta"
Tietokirjailija ja päätoimittaja Juho Kuorikoski nostaa digitaaliset pelit kulttuurituotteiksi perinteisten taiteiden rinnalle. Hän haluaa puhua pelien positiivisista vaikutuksista. Kirjailijalle itselleen tietokonepelit tarjosivat lapsena ja nuorena turvasataman.

Intiaan kaivataan kymmeniä suomalaisia pelialan opettajia – "Mietimme kuinka tähän huutoon voidaan vastata"
Kajaanin ammattikorkeakoulu järjesti Intiassa kesäkoulun, jossa opetettiin pelisuunnittelua paikallisille opiskelijoille. Nyt maa haluaa kesäkouluja kymmenkertaisen määrän, ja Kajaanissa pohditaan yhteistyötä muiden korkeakoulujen kanssa.

Kansainvälinen pelinkehityskilpailu rantautui Kajaaniin – Voittajajoukkue rikastuu 3 000 eurolla
Pelialan opiskelijat pyrkivät kahden viikon aikana suunnittelemaan pelejä, joissa olisi potentiaalia menestyä kaupallisesti.
Hittipelin suunnitellut Karoliina Korppoo saa edelleen neuvoja miehiltä siitä, miten pelejä pitäisi oikeasti tehdä
Korppoo ei istu perinteisen pelisuunnittelijan muottiin.

Näin alkeellisilla psykologisilla keinoilla digipelit koukuttavat sinut pelaamaan pidempään ja ostamaan enemmän
Peleihin koukuttamisessa on käytetty hyväksi varhaisten eläinkokeiden oppeja. Nyt peliyrityksillä on vieläkin tehokkaampi testiväline: miljoonat ilmaispelaajat.

Suomalainen kalsarikännit-ilmiö innoittaa jo pelialaakin – nainen ja mies kamppailevat kaukosäätimestä
Peliala kisaa yhä tiukemmin ajankohtaisista ilmiöistä. Juuri Ruotsissa pelimessuilla esitellyssä tietokonepelissä nähdään suomalaista kalsarikännäilyä.

Yle Puhe: Mitä oikein on maailmanlaajuiseksi ilmiöksi kasvanut e-urheilu?
Yle Puheen Urheiluillassa keskustellaan elektronisesta urheilusta. Lähetys alkaa klo 18.03.

Valitse peli, josta nautit – "Ei siinä ole mitään vikaa, jos poika pelaa prinsessapelejä"
Peliammattilaiset kannustavat nuoria pelaamaan myös vastakkaiselle sukupuolelle suunnattuja pelejä.
Keskeneräiset häät -peli Pikku Kakkosen sovelluksessa
Unelmien peli -kilpailun voittajaidea on toteutettu.
Mike Pohjola on nykypäivän shamaani
Taiteilija etsii shamaanin tavoin totuutta
Pikku Kakkonen kehittää sovellustaan yhdessä lasten kanssa
Mobiilisisältöjä ideoidaan ja testataan päiväkodeissa.

Kuluneita ideoita, ummehtuneita sukupuolikäsityksiä? – Pelit sekä uudistuvat että luottavat vanhaan
Tuttujen teemojen toistamisesta voi olla rahallista hyötyä, mutta myös haittaa muun muassa sukupuolirooleja tarkasteltaessa.

Frisbeegolfista syntyi mobiilipeli – peliä ladattu lupaavasti Yhdysvalloissa
Viime viikolla peli oli Suomessa maksettavista latauksista suosituin. Frisbeegolf-pelin takana on oululainen Jarkko Honkakoski, joka suunnitteli peliä muiden töiden ohessa.

Pokémoneja jahdataan keskellä tietä – "Autoilija ei osaa odottaa tielle hypähtävää pelaajaa"
Uutuuspeli on saanut ihmiset hyppimään liikenteen seassa holtittomasti, koska virtuaaliolennot halutaan napata nopeasti kiinni.
Mediapolis Game Jam 2015 päätökseen
Jammailijat käänsivät vaikeudet voitoksi

Miten ohjelmoinnin opettelu kannattaa aloittaa, pelisuunnittelija Karoliina Korppoo?
Pelisuunnittelija Karoliina Korppoo vieraili Kansallisena pelipäivänä 21. marraskuuta YleX:n Foorumilla vastaamassa lukijoiden kysymyksiin. Foorumin käyttäjät saivat kysyä Korppoolta tunnin ajan ihan mitä vaan.
Jameilla yhteensä yhdeksän ryhmää pelien kimpussa
Mediapolis Game Jam pelisuunnitteluryhmät on muodostettu.
Mediapolis Game Jam – pelejä virtuaalilaitteille 48 tunnissa
Pelijameilla ammattilaiset ja harrastajat kohtaavat
Mediapolis Game Jam 2015
Ensimmäistä kertaa Suomessa lähes 100 pelikehittäjää demoilee virtuaalilaitteille. Tampereen Mediapoliksessa perjantaista sunnuntaihin. Game Jam toteutetaan Ylen, Finnish Game Jam ry:n, TAMKin ja Technopoliksen yhteistyönä.

Pelisuunnittelija Karoliina Korppoo vierailee YleX:n Foorumilla – kysy mitä vaan hittipeli Cities: Skylinesin kehittäjältä
Kiinnostaako peliala? Nyt on tilaisuutesi kysyä vinkkejä suoraan ammattilaiselta.

Who are Finland's top earners?
On Monday, the Finnish Tax Administration released data about how much taxpayers earned in 2014. LED light developers and game designers are at the top of the list, along with corporate CEOs.

Supercell keikkui yhä tulolistojen kärjessä – lue Ylen jutut veropäivästä
Eniten ansiotuloja tienasi viime vuonna Supercellin pelisuunnittelija Lasse Louhento. Peliyhtiö oli myös suurin yhteisöveron maksaja. Yle on kertonut tänään julki tulleista verotiedoista lukuisissa jutuissaan.
Suomessa 89 palkkamiljonääriä
Vuonna 2014 vähintään miljoonan euron ansiotulot saaneiden määrä kasvoi edellisvuodesta.

Optio-ohjelma selittää Supercellin pelisuunnittelijan huipputuloja
Supercellin pelisuunnittelija Lasse Louhento on ansiotulolistan kärkinimi. Louhento tienasi viime vuonna 6,1 miljoonaa euroa. Supercellistä löytyy myös muita yli miljoonatienesteihin yltäneitä. Supercellin mukaan huipputulot selittyvät optio-ohjelmalla.

Ansiotulojen kärkikymmenikössä peräti viisi pomoa samasta pankista
Viime vuoden verotiedot kertovat, että eniten ansiotuloja oli Supercellin pelisuunnittelijalla Lasse Louhennolla. Hän tienasi runsaat kuusi miljoonaa euroa.

Hittipelin tekijältä udellaan menestyksen reseptiä – "Todella paljon on kiinni ihan säkästä"
Menestys tuo menestystä ja tasoittaa polkua myös pelialalla. Unelmaprojekti Cities: Skylinesin saamat huimat myyntiluvut vievät Colossal Orderin pelisuunnittelijaa Karoliina Korppoota pitkin maailmaa.
Simo Rajamäki - Rakastan pelin tekemisen oravanpyörää
Rakastan pelin tekemisen oravanpyörää
Peliala imaisi Elina Arposen mukaansa
Tribe Studiosin toimitusjohtaja Elina Arponen
Peliala on murroksessa ja se näkyy Karoliina Korppoossa
Cities: Skylines -peli on nelinkertainen yllättäjä.
Veli Laamanen ja unelma omasta pelifirmasta
Veli Laamanen on juuri perustanut oman pelifirman.
Kutita, kikata ja joogaa mutta älä unohda puolustaa valtakuntaasi!
Tietokonepelejä on tehty perinteisesti ilman sen kummempaa kohderyhmäajattelua, lähinnä nuorille miehille. Nykyään pelaajista jo puolet on naisia ja lapsetkin käyttävät tabletteja jo ennen kuin oppivat kävelemään. Peliteollisuus näyttäisi löytäneen tv- ja elokuvamaailmassa vuosikymmeniä käytetyn kohderyhmäajattelun. Stradan Joonatan testasi kotimaiset astetta erikoisemmat peliuutuudet.