Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Kaksi kävelijää ja heidän jalkansa ovat lähikuvassa. Miehet kävelevät Aleksanterinkatua pitkin Lahdessa.

Formiaatin käyttö vähensi pohjavesien kloridipitoisuutta Lahdessa – vesiensuojelupäällikkö ei usko, että katujen suolaaminen tekee paluuta

Lahden keskustassa tehdyissä mittauksissa pohjaveden kloridipitoisuus ylitti vielä tavoitetason.

En man i arbetskläder visar upp korn av vägsalt som används i vägunderhållning.

Pakkasta vain yksi aste ja silti teitä suolataan enemmän kuin aikoihin, selvitimme miksi

Suolan käyttö teillä on lisääntynyt leutojen talvien aikana. Suolaamisen teho riippuu lämpötilasta.

Valkoisella maalilla maalatut ryhmittymisnuolimerkit asfaltin päällä.

Auraus ja teiden suolaus halutaan hoitaa rivakasti Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa – talvihoitoon käytetään aikaisempaa enemmän rahaa

Talvikunnossapidon hoitoluokkia nostettiin vuodenvaihteessa useilla teillä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Hirvi kääntyy tielle

Pakkanen saa hirvetkin liikkeelle – kylmällä säällä tarvitaan paljon energiaa

Myös tiesuola tunnetusti vetää hirviä puoleensa.

Talviliikenne

Maanteiden talvihoitoa parannettiin Pohjois-Savossa

Talvihoitoluokkia korotettiin Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella vuoden alussa noin 1 800 kilometrin matkalla.

Suola-auto levittää suolaa tien päälle

Laitilan talvikauden tienpito siirtyy formiaatin käyttöön

Formiaatti on pohjavesialueella ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin tiesuola.

Pelastuslaitoksen henkilöstöä.

Liukas keli aiheutti kaaoksen Meri-Lapissa – Kymmenet rekat jumiutuivat tielle, henkilöauto lensi katolleen ja vaarallista ainetta kuljettanut säiliöauto kyljelleen

Tie on peilijäässä, joten rekat eivät uskalla ajaa eteenpäin. Paikalle odotetaan tien suolauskalustoa.

Hammaspyörä ja jakohihna.

Autojen jakohihnoja paukkuu yhä rikki ennen aikojaan – jatkotutkimukselle ei vain ole rahaa

Kolme vuotta sitten jakohihnojen hajoamiseen syylliseksi luultu oktomurske todettiin syyttömäksi. Sen jälkeen tutkimus on junnannut paikoillaan, vaikka ongelma jyllää yhä.

autojen takavaloja

Tiesuolaus on riski pohjaveden laadulle Siilinjärvellä

Kloridipitoisuus on tiesuolauksen takia kirkonkylän vedenottamoiden lähellä noussut, todetaan geologisessa selvityksessä.

Tenho Arosanervon tehtävänä on pitää 40 kilometrin pätkä lumesta puhtaana Jämsä-Muurame tiellä.

Pyry ja pakkanen ovat myrkkyä tien suolaajille – lunta tullut paikoin liki parikymmentä senttiä

Suolaaminen kiristyvässä pakkasessa voi vain pahentaa liikennesäätä. Etelässä kaikki aurauskalusto on käytössä.

Liukas tie

Syksyn liukas keli voi yllättää autoilijan

Malttia matkaan ja talvirenkaat alle, kehottaa kunnossapitopäällikkö Vesa Partanen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta.

Peurat usvaisella pellolla

Mehevä ruoho houkuttaa peurat nyt tien pientareelle

Alkukesästä peurat viihtyvät tienvarsien ojissa, jossa kevätkesän tuore nurmi houkuttaa niitä aterioimaan. Varsinkin kantavilla peuralehmilä on kova ravinnontarve.

Linja-auto jäisellä tiellä.

Pääkallokeli pitää hiekoitusautot kiireisenä – Lappeenrannassa teitä ei suolata

Etelä-Karjalassa tienpinnat ovat lämpöaallon vuoksi erittäin liukkaat. Taajamissa ongelmia on erityisesti raskaalla kalustolla.

Henkilöautoja liikenteessä lumipyryssä Ivalontiellä nelostiellä Sodankylän pohjoispuolella tapaninpäivänä 26. joulukuuta

Etelärannikolla odotettavissa sakeitakin lumikuuroja

Maanantaiaamuna autoilijoiden kannattaa maan eteläosissa kiinnittää erityistä huomiota turvaväleihin ja auton ajovalojen puhtaana pysymiseen. Mereltä puhaltava tuuli tuo todennäköisesti sakeita lumikuuroja erityisesti Kymenlaaksoon ja Uudellemaalle.

Paloauto

Liukas keli yllätti autoilijan Tervolassa

Autoilija suistui liukkaalla tiellä ojaan aamulla Tervolassa. Kuski ja matkustaja selvisivät ojaanajosta vammoitta. Pelastuslaitos varoittaa tienpinnan paikallisesta liukkaudesta Tervolan Peuran kohdalla.

Helsingin kadunvarsipuista jopa yli puolet on lehmuksia.

Lehmuksista valuvalle tahmealle kirvankakalle ei voi mitään – korvaavia puulajeja selvitetään

Tähän aikaan vuodesta moni autoilija ja muu tienkäyttäjä kiroaa puista tippuvaa tahmeaa nestettä, joka tarttuu auton pintaan ja kengänpohjiin. Tahmainen, sokerinen aine on kirvojen ulostetta. Sitä valuu ennen kaikkea lehmuksista, joita katujen varsilla on paljon. Periaatteessa lehmukset voisi korvata turkinpähkinällä, jossa samaa ongelmaa ei ole.

Petter Northug

Hiihtäjät raivoissaan MM-kisajärjestäjille: "Lahjoittivat voiton Petterille"

Falunin kisaladut saivat täystyrmäyksen miesten 50 kilometrin kisan jälkeen. Niklas Dyrhaugin mukaan voitto lahjoitettiin Petter Northugille.

Etu- ja sivuaurat putsaavat tien. Lopuksi auto ruiskuttaa tien pintaan suolan.

Tiesuolan käyttö on nollakeleillä huipussaan – ympäristölle paras vaihtoehto liian kallis

Lämpötilan vaihtelu nollan molemmin puolin tarkoittaa, että teiden sulanapitoon kuluu runsaasti suolaa. Mikkelin alueella on käytetty puolet talven suolakiintiöstä. Jo ensi talvena käyttöön tulee uusi ympäristöystävällinen aine, kaliumformiaatti.

Aura-auto viitostiellä Kuopiossa

Aurausauton ohittelu turhaa riskipeliä

Hiljaa edellä ajava auraus- tai suolausauto voi harmittaa talvella autoilijaa, mutta ely-keskus toivoo autoilijoilta malttia liikenteeseen. Aurausauton ohitus on monessa tilanteessa vaarallista ja sitä kehotetaan välttämään. Aurausauton kuljettajilla on ohjeena päästää takana tulevaa liikennettä ohi.

Porot ylittävät tien

Porot poukkoilevat maanteillä – kuinka porokolarin voi välttää?

Se on vain humaus, kun tiesuolaa nuoleva poro saa kimmokkeen konepelliltä. Olisiko pitänyt hiljentää vauhtia? Miksei kukaan varoittanut poroista? Joulukuussa onnettomuusriski on suurimmillaan

Hammaspyörä ja jakohihna.

Auto saa pölynkerääjän Kemissä

Insinööriopiskelijat alkavat kerätä tiepölyä, jotta he saisivat selville, mikä rikkoo autojen jakohihnoja ennenaikaisesti. Alunperin vian aiheuttajaksi epäiltiin muun muassa asfaltin raaka-ainetta ja tiesuolaa, mutta ongelmaan ei ole saatu vieläkään vastausta.

Kelikameran kuvaa lumisesta Kuusamontiestä 25.10.2014

Lumimyräkkä sotki liikenteen pohjoisessa – aurauksia täydellä kalustolla koko yön

Ajokeli alkaa lauantain aikana helpottua Pohjois-Pohjanmaan etelä- ja länsiosien pääteillä lämpötilan noustessa plussan puolelle. Sen sijaan Koillismaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa ajokeli jatkuu huonona tai erittäin huonona.

Helsingin ja Turun välinen moottoritie lävistää Lohjanharjun Muijalan liittymän kohdalla.

Pohjaveden varjelu vie moottoritieltä suolan Lohjanharjulla

Moottoritien suolaamiseen on tulossa tiukkoja rajoituksia Lohjanharjulla. Suola korvataan miltei kokonaan kaliumformiaatilla. Pohjaveden suolapitoisuus on tuplaantunut yhdeksän vuotta sitten valmistuneen moottoritieosuuden käyttöönoton jälkeen.

Asfalttia ja keskiviivaa.

Rengasmelu ärsyttää – mutta äänekäs asfaltti voi olla kestävän tien merkki

Lähiseudun kiviaines ja päällysteessä käytetyn kiven koko vaikuttavat siihen, kuinka kestävä maantie on autosi alla. Suurirakeinen asfaltti antaa tielle kulutuskestävyyttä, mutta se lisää myös rengasmelua.

Ruostuneita hammaspyöriä suolasumukammiossa.

Kemissä tutkitaan tiesuolan vaikutusta autojen jakohihnamysteeriin

Kemissä selvitetään kuumeisesti, mikä rikkoo autojen jakopäänhihnoja Kemi-Tornio alueella ja Oulun seudulla. Parhaillaan Lapin ammattikorkeakoulussa testataan, miten jakopään hammaspyörät reagoivat tiesuolaan.

Tien suolausta Tampereella

Suolauskalustoa viritellään uudelleen takatalven varalta

Ely-keskuksissa valmistaudutaan vetämään talvikunnossapitokalusto ulos tallista viikonlopuksi ennustetun lumimyräkän vuoksi. Ensimmäisenä liikkeelle lähtevät suolausautot, jotka pyrkivät ehtimään saderintaman edelle.

Tiesuolaa asfaltilla

Asiantuntija: Tiesuolaa käytetään 118 000 tonnia vuodessa

Suomessa käytetään teiden liukkaudentorjuntaan noin 83 000 tonnia suolaa vuodessa. Lisäksi suolaa käytetään kesällä pölynsidontaan noin 35 000 tonnia.

Näytepurkkeja. Lapin AMK:ssa tutkitaan autojen jakopäiden rikkoutumisen syyksi epäiltyä pölyä.

Autoja rikkova mysteeripöly viittaa tiesuolaan

Lapin ammattikorkeakoulun tutkimuksissa on toistaiseksi voitu sulkea pois vain se epäily, että autoja rikkova tiepöly olisi peräisin Outokummun Oktomurskeesta. Tällä hetkellä vahvin epäilty mysteerivian aiheuttajaksi on tiesuola.

Liukas tie.

Lämmin talvi on tullut kalliiksi teiden kunnossapidolle

Poikkeuksellisen lämmin talvi on maksanut teiden kunnossapidolle tavanomaista enemmän. Ylimääräistä maksua on tullut esimerkiksi reikiintyneiden päällysteiden paikkauksesta. Myös suolaa on jouduttu lisäämään merkittävästi.

Suola-auto levittää suolaa tien päälle

"Mikään suolauskalusto ei riitä tällaiseen säähän"

Varsinkin alemman tieverkon tiet ovat tällä hetkellä erittäin liukkaita. Jopa niin liukkaita, että pelastusviranomainen kehottaa välttämään pienemmillä teillä ajamista, jos mahdollista. Tienpidosta kerrotaan, että kaikki irrotettavissa oleva suolaus- ja hiekoitusklusto on nyt liikkeellä.

Rekka jumissa viitostiellä

Liukkautta torjuttiin kaikin voimin - silti viitostie oli peilikirkas

Ennakkosuolaus ja auraus olivat jo käynnissä, kun alijäähtynyt vesi jäätyi tienpintaan. Kovan pakkasen jälkeen suola ei tehoa heti.

Suola-auto levittää suolaa tien päälle

Tiesuolausta vähennetään jopa Helsinki-Tampere -moottoritiellä

Suolan käyttöä talvitienpidossa hillitään pohjavesien suojelemiseksi. Suolan käyttöä vähennetään jopa osalla kolmosmoottoritietä. Muutamilla tieosuuksilla suola korvataan ympäristöystävällisemmällä kaliumformiaatilla. Vähemmästä tiesuolan käytöstä varoittavat liikennemerkit ovatkin entistä tutumpi näky teiden varsilla.

Siltavalu.

Siltaremontteja jarruttaa pula ammattiväestä

Rapautuvien maantiesiltojen välttämättömiä korjauksia hidastaa rahapulan lisäksi erikoistuneen työvoiman vähäisyys. Ympäri maan on silti tällä hetkellä käynnissä yli sata siltatyömaata, ja pelkästään Uudellamaalla korjataan vuoden aikana kolmisenkymmentä huonokuntoista siltaa.

Pohjavesi virtaa lähteestä

Pirkanmaalle kolme uutta pohjavesien riskialuetta

Haitallisten aineiden pitoisuuksia pohjavedessä todettiin uusilla alueilla Tampereella, Urjalassa ja Ruovedellä. Torjunta-aineet ovat Pirkanmaalla yleinen pohjavesien pilaaja.

Pohjavesialueesta kertova kyltti maastossa.

Pohjavesien tila aiemmin tiedettyä heikompi Lounais-Suomessa

Varsinais-Suomen ely-keskus on tutkinut Varsinais-Suomen ja Satakunnan pohjavesien tilaa. Tutkimuksissa on löytynyt aiempaa enemmän heikossa kunnossa olevia pohjavesiä.

Pyyhkijöitä kannattaa käyttää.

Suola on maanteiden kaksiteräinen miekka

Suola aiheuttaa autoihin korroosiovaurioita ja voi vaurioittaa myös autojen lasiosia.

Rapaa lattialla.

Rapaa joka porstuassa

Vallitseva keli on aiheuttanut siivousongelmia kaupungeissa. Ainakin Savonlinnassa ja Mikkelissä on havaittu, että pakkaskelistä huolimatta jalkineissa kulkeutuu poikkeuksellisen paljon rapaa sisätiloihin.

Liikennettä lumipyryssä

Uudellamaalla erittäin huono ajokeli

Ilmatieteen laitos varoittaa erittäin huonosta ajokelistä Uudellamaalla seuraavan vuorokauden aikana.

Tielle sattunut lumi on sekoittanut liikennettä Uudellamaalla.

Karmea keli ja kesärenkaat - huono yhdistelmä

Talvinen keli tuli Etelä-Suomeen yhdessä yössä ja lunta tuiskusi läpi perjantain vastaisen yön. Aamun liikenteessä monen auton alla on vielä kesärenkaat ja pelti rytisi useampaan otteeseen.

Siltarakennetta korjataan Porin Söörmarkussa.

Huonokuntoisten siltojen määrä pysyy vakiona

Lounais-Suomessa siltoja korjataan vuosittain noin 6-7 miljoonalla eurolla, mutta siltojen kunnon kokonaistilannetta nykyrahoitus ei kohenna. Parhaillaan siltatöitä tehdään muun muassa Porin Söörmarkussa, jossa liikenne ohjataan yhdelle ajokaistalle. Erikoiskuljetukset siirtyvät Vanhalle Vaasantielle.

Kuvassa vanhojen päivän tanssin juhlapukuloistoa Kokkolassa

Pesulapalvelut kelpaavat nuorelle ja vanhalle

Kuraroiskeiset vaatteet kannattaa viedä pesulaan mahdollisimman pian, jottei tiesuola polta väriä pois. Pesulaan niin juhla- kuin arkivaatteita edelleen viedäänkin. Varsinkin vanhemmat ihmiset ja toisaalta hyvässä asemassa olevat nuoret ovat pesulan vakioasiakkaita.

Liikennepäällikkö Pekka Kärkkäinen ja toimitusjohtaja Jyrki Kosonen.

Kevätkeli säikäyttää kuskin ja auton

Kuljettajalla on välillä sydän syrjällään. Auton lamput ja varoitusvalot vilkkuvat omia aikojaan. Kevättä se on. Yllättävä liukkaus, kelirikko, loska ja tiesuola rasittavat niin ihmistä kuin konettakin.

Kuvassa katsastaja tarkistaa henkilöauton renkaan kiinnitysjärjestelmää

Pikkuvika ei hyvää autoa pahenna

A-Katsastuksen tilastojen mukaan noin neljäsosa katsastukseen viime vuonna tulleista autoista hylättiin. Hylkäystilaston pahnanpohjimmaisena keikkuva auto ei kuitenkaan ole täysin menetetty tapaus tai autona välttämättä epäonnistunut.

Lumen sulamisvesistä ei luonnolle haittaa

Lumenvastaanottopaikat eivät aiheuta suurta vahinkoa ympäristölle, selviää Helsingin ympäristökeskuksen tuoreesta tutkimuksesta. Suurimmat pitoisuudet olivat typellä ja kloridilla, mikä on peräisin teiden suolauksesta.

Kaksi sairaalaan aura-auton kolarissa

Kaksi ihmistä loukkaantui henkilöauton ja tien suolausta suorittaneen kuorma-auton yhteentörmäyksessä Sauvossa. Kolari sattui keskiviikkona puoliltapäivin Sauvon-Kemiöntien varrella Vahtisentien risteyksen tuntumassa.

Liikennettä tiellä

Teitä suolataan toisinaan turhaan

Leuto talvi on lisännyt suolausta Kuutostiellä Etelä-Karjalassa. NCC Roadsin työpäällikkö Timo Luhtaniemen arvion mukaan viime talven suolamäärästä on jo nyt käytetty noin 70 %. Likaisiin autoihin kyllästyneiden tienkäyttäjien kritiikille on Luhtaniemen mukaan sijansa, sillä virhearvioita sattuu.

Kura roiskuu, kun auto ajaa tiellä olevaan suureen lätäkköön.

Lämmin keli on lisännyt teiden suolaamista

Loskakelit ovat pitäneet tiestön talvikunnossapitourakoitsijat kiireisinä. Lämpötilan vaihtelu nollan molemmin puolin on vaatinut myös pääteiden runsasta suolaamista.

Kaisla kasvaa

Suolainen valumavesi pilaa Iso-Kyynäröjärveä

Lempäälän kunta haluaa ELY-keskuksen aloittavan toimenpiteet moottoritieltä Iso-Kyynäröjärveen laskevien kuivatusvesien uudelleenjohtamiseksi tai käsittelemiseksi. Suolatulta moottoritieltä ja Ruskontieltä laskevat vedet ovat nostaneet järven kloridipitoisuutta ja heikentäneet happitilannetta.

Ampärillä nostetaan vettä kaivosta.

Kaivovedessä voi piillä hajuton ja mauton terveysriski

Ongelmat kaivoveden laadussa jäävät usein havaitsematta, sillä veden laatumuutokset ovat harvoin aistittavissa. Etelä-Karjalassa porakaivovedestä löytyy usein korkeita määriä terveydelle haitallista fluoridia.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle