Uusimmat artikkelit
Formiaatin käyttö vähensi pohjavesien kloridipitoisuutta Lahdessa – vesiensuojelupäällikkö ei usko, että katujen suolaaminen tekee paluuta
Lahden keskustassa tehdyissä mittauksissa pohjaveden kloridipitoisuus ylitti vielä tavoitetason.
Pakkasta vain yksi aste ja silti teitä suolataan enemmän kuin aikoihin, selvitimme miksi
Suolan käyttö teillä on lisääntynyt leutojen talvien aikana. Suolaamisen teho riippuu lämpötilasta.

Auraus ja teiden suolaus halutaan hoitaa rivakasti Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa – talvihoitoon käytetään aikaisempaa enemmän rahaa
Talvikunnossapidon hoitoluokkia nostettiin vuodenvaihteessa useilla teillä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Suolan käyttö lisääntyy tuhansilla tiekilometreillä – luontoystävällisempiäkin aineita olisi, mutta ne ovat kalliita
Lähivuosina suolaus lisääntyy noin 10 000 tiekilometrillä.

Pakkanen saa hirvetkin liikkeelle – kylmällä säällä tarvitaan paljon energiaa
Myös tiesuola tunnetusti vetää hirviä puoleensa.

Maanteiden talvihoitoa parannettiin Pohjois-Savossa
Talvihoitoluokkia korotettiin Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella vuoden alussa noin 1 800 kilometrin matkalla.

Laitilan talvikauden tienpito siirtyy formiaatin käyttöön
Formiaatti on pohjavesialueella ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin tiesuola.

Liukas keli aiheutti kaaoksen Meri-Lapissa – Kymmenet rekat jumiutuivat tielle, henkilöauto lensi katolleen ja vaarallista ainetta kuljettanut säiliöauto kyljelleen
Tie on peilijäässä, joten rekat eivät uskalla ajaa eteenpäin. Paikalle odotetaan tien suolauskalustoa.

Autojen jakohihnoja paukkuu yhä rikki ennen aikojaan – jatkotutkimukselle ei vain ole rahaa
Kolme vuotta sitten jakohihnojen hajoamiseen syylliseksi luultu oktomurske todettiin syyttömäksi. Sen jälkeen tutkimus on junnannut paikoillaan, vaikka ongelma jyllää yhä.

Tiesuolaus on riski pohjaveden laadulle Siilinjärvellä
Kloridipitoisuus on tiesuolauksen takia kirkonkylän vedenottamoiden lähellä noussut, todetaan geologisessa selvityksessä.

Pyry ja pakkanen ovat myrkkyä tien suolaajille – lunta tullut paikoin liki parikymmentä senttiä
Suolaaminen kiristyvässä pakkasessa voi vain pahentaa liikennesäätä. Etelässä kaikki aurauskalusto on käytössä.

Syksyn liukas keli voi yllättää autoilijan
Malttia matkaan ja talvirenkaat alle, kehottaa kunnossapitopäällikkö Vesa Partanen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta.

Mehevä ruoho houkuttaa peurat nyt tien pientareelle
Alkukesästä peurat viihtyvät tienvarsien ojissa, jossa kevätkesän tuore nurmi houkuttaa niitä aterioimaan. Varsinkin kantavilla peuralehmilä on kova ravinnontarve.

Pääkallokeli pitää hiekoitusautot kiireisenä – Lappeenrannassa teitä ei suolata
Etelä-Karjalassa tienpinnat ovat lämpöaallon vuoksi erittäin liukkaat. Taajamissa ongelmia on erityisesti raskaalla kalustolla.

Etelärannikolla odotettavissa sakeitakin lumikuuroja
Maanantaiaamuna autoilijoiden kannattaa maan eteläosissa kiinnittää erityistä huomiota turvaväleihin ja auton ajovalojen puhtaana pysymiseen. Mereltä puhaltava tuuli tuo todennäköisesti sakeita lumikuuroja erityisesti Kymenlaaksoon ja Uudellemaalle.

Liukas keli yllätti autoilijan Tervolassa
Autoilija suistui liukkaalla tiellä ojaan aamulla Tervolassa. Kuski ja matkustaja selvisivät ojaanajosta vammoitta. Pelastuslaitos varoittaa tienpinnan paikallisesta liukkaudesta Tervolan Peuran kohdalla.

Lehmuksista valuvalle tahmealle kirvankakalle ei voi mitään – korvaavia puulajeja selvitetään
Tähän aikaan vuodesta moni autoilija ja muu tienkäyttäjä kiroaa puista tippuvaa tahmeaa nestettä, joka tarttuu auton pintaan ja kengänpohjiin. Tahmainen, sokerinen aine on kirvojen ulostetta. Sitä valuu ennen kaikkea lehmuksista, joita katujen varsilla on paljon. Periaatteessa lehmukset voisi korvata turkinpähkinällä, jossa samaa ongelmaa ei ole.

Hiihtäjät raivoissaan MM-kisajärjestäjille: "Lahjoittivat voiton Petterille"
Falunin kisaladut saivat täystyrmäyksen miesten 50 kilometrin kisan jälkeen. Niklas Dyrhaugin mukaan voitto lahjoitettiin Petter Northugille.

Tiesuolan käyttö on nollakeleillä huipussaan – ympäristölle paras vaihtoehto liian kallis
Lämpötilan vaihtelu nollan molemmin puolin tarkoittaa, että teiden sulanapitoon kuluu runsaasti suolaa. Mikkelin alueella on käytetty puolet talven suolakiintiöstä. Jo ensi talvena käyttöön tulee uusi ympäristöystävällinen aine, kaliumformiaatti.

Aurausauton ohittelu turhaa riskipeliä
Hiljaa edellä ajava auraus- tai suolausauto voi harmittaa talvella autoilijaa, mutta ely-keskus toivoo autoilijoilta malttia liikenteeseen. Aurausauton ohitus on monessa tilanteessa vaarallista ja sitä kehotetaan välttämään. Aurausauton kuljettajilla on ohjeena päästää takana tulevaa liikennettä ohi.

Porot poukkoilevat maanteillä – kuinka porokolarin voi välttää?
Se on vain humaus, kun tiesuolaa nuoleva poro saa kimmokkeen konepelliltä. Olisiko pitänyt hiljentää vauhtia? Miksei kukaan varoittanut poroista? Joulukuussa onnettomuusriski on suurimmillaan

Auto saa pölynkerääjän Kemissä
Insinööriopiskelijat alkavat kerätä tiepölyä, jotta he saisivat selville, mikä rikkoo autojen jakohihnoja ennenaikaisesti. Alunperin vian aiheuttajaksi epäiltiin muun muassa asfaltin raaka-ainetta ja tiesuolaa, mutta ongelmaan ei ole saatu vieläkään vastausta.

Lumimyräkkä sotki liikenteen pohjoisessa – aurauksia täydellä kalustolla koko yön
Ajokeli alkaa lauantain aikana helpottua Pohjois-Pohjanmaan etelä- ja länsiosien pääteillä lämpötilan noustessa plussan puolelle. Sen sijaan Koillismaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa ajokeli jatkuu huonona tai erittäin huonona.

Pohjaveden varjelu vie moottoritieltä suolan Lohjanharjulla
Moottoritien suolaamiseen on tulossa tiukkoja rajoituksia Lohjanharjulla. Suola korvataan miltei kokonaan kaliumformiaatilla. Pohjaveden suolapitoisuus on tuplaantunut yhdeksän vuotta sitten valmistuneen moottoritieosuuden käyttöönoton jälkeen.

Rengasmelu ärsyttää – mutta äänekäs asfaltti voi olla kestävän tien merkki
Lähiseudun kiviaines ja päällysteessä käytetyn kiven koko vaikuttavat siihen, kuinka kestävä maantie on autosi alla. Suurirakeinen asfaltti antaa tielle kulutuskestävyyttä, mutta se lisää myös rengasmelua.

Kemissä tutkitaan tiesuolan vaikutusta autojen jakohihnamysteeriin
Kemissä selvitetään kuumeisesti, mikä rikkoo autojen jakopäänhihnoja Kemi-Tornio alueella ja Oulun seudulla. Parhaillaan Lapin ammattikorkeakoulussa testataan, miten jakopään hammaspyörät reagoivat tiesuolaan.

Suolauskalustoa viritellään uudelleen takatalven varalta
Ely-keskuksissa valmistaudutaan vetämään talvikunnossapitokalusto ulos tallista viikonlopuksi ennustetun lumimyräkän vuoksi. Ensimmäisenä liikkeelle lähtevät suolausautot, jotka pyrkivät ehtimään saderintaman edelle.

Asiantuntija: Tiesuolaa käytetään 118 000 tonnia vuodessa
Suomessa käytetään teiden liukkaudentorjuntaan noin 83 000 tonnia suolaa vuodessa. Lisäksi suolaa käytetään kesällä pölynsidontaan noin 35 000 tonnia.

Autoja rikkova mysteeripöly viittaa tiesuolaan
Lapin ammattikorkeakoulun tutkimuksissa on toistaiseksi voitu sulkea pois vain se epäily, että autoja rikkova tiepöly olisi peräisin Outokummun Oktomurskeesta. Tällä hetkellä vahvin epäilty mysteerivian aiheuttajaksi on tiesuola.

Lämmin talvi on tullut kalliiksi teiden kunnossapidolle
Poikkeuksellisen lämmin talvi on maksanut teiden kunnossapidolle tavanomaista enemmän. Ylimääräistä maksua on tullut esimerkiksi reikiintyneiden päällysteiden paikkauksesta. Myös suolaa on jouduttu lisäämään merkittävästi.

"Mikään suolauskalusto ei riitä tällaiseen säähän"
Varsinkin alemman tieverkon tiet ovat tällä hetkellä erittäin liukkaita. Jopa niin liukkaita, että pelastusviranomainen kehottaa välttämään pienemmillä teillä ajamista, jos mahdollista. Tienpidosta kerrotaan, että kaikki irrotettavissa oleva suolaus- ja hiekoitusklusto on nyt liikkeellä.

Liukkautta torjuttiin kaikin voimin - silti viitostie oli peilikirkas
Ennakkosuolaus ja auraus olivat jo käynnissä, kun alijäähtynyt vesi jäätyi tienpintaan. Kovan pakkasen jälkeen suola ei tehoa heti.

Tiesuolausta vähennetään jopa Helsinki-Tampere -moottoritiellä
Suolan käyttöä talvitienpidossa hillitään pohjavesien suojelemiseksi. Suolan käyttöä vähennetään jopa osalla kolmosmoottoritietä. Muutamilla tieosuuksilla suola korvataan ympäristöystävällisemmällä kaliumformiaatilla. Vähemmästä tiesuolan käytöstä varoittavat liikennemerkit ovatkin entistä tutumpi näky teiden varsilla.

Siltaremontteja jarruttaa pula ammattiväestä
Rapautuvien maantiesiltojen välttämättömiä korjauksia hidastaa rahapulan lisäksi erikoistuneen työvoiman vähäisyys. Ympäri maan on silti tällä hetkellä käynnissä yli sata siltatyömaata, ja pelkästään Uudellamaalla korjataan vuoden aikana kolmisenkymmentä huonokuntoista siltaa.

Pirkanmaalle kolme uutta pohjavesien riskialuetta
Haitallisten aineiden pitoisuuksia pohjavedessä todettiin uusilla alueilla Tampereella, Urjalassa ja Ruovedellä. Torjunta-aineet ovat Pirkanmaalla yleinen pohjavesien pilaaja.

Pohjavesien tila aiemmin tiedettyä heikompi Lounais-Suomessa
Varsinais-Suomen ely-keskus on tutkinut Varsinais-Suomen ja Satakunnan pohjavesien tilaa. Tutkimuksissa on löytynyt aiempaa enemmän heikossa kunnossa olevia pohjavesiä.

Suola on maanteiden kaksiteräinen miekka
Suola aiheuttaa autoihin korroosiovaurioita ja voi vaurioittaa myös autojen lasiosia.

Rapaa joka porstuassa
Vallitseva keli on aiheuttanut siivousongelmia kaupungeissa. Ainakin Savonlinnassa ja Mikkelissä on havaittu, että pakkaskelistä huolimatta jalkineissa kulkeutuu poikkeuksellisen paljon rapaa sisätiloihin.

Uudellamaalla erittäin huono ajokeli
Ilmatieteen laitos varoittaa erittäin huonosta ajokelistä Uudellamaalla seuraavan vuorokauden aikana.

Karmea keli ja kesärenkaat - huono yhdistelmä
Talvinen keli tuli Etelä-Suomeen yhdessä yössä ja lunta tuiskusi läpi perjantain vastaisen yön. Aamun liikenteessä monen auton alla on vielä kesärenkaat ja pelti rytisi useampaan otteeseen.

Huonokuntoisten siltojen määrä pysyy vakiona
Lounais-Suomessa siltoja korjataan vuosittain noin 6-7 miljoonalla eurolla, mutta siltojen kunnon kokonaistilannetta nykyrahoitus ei kohenna. Parhaillaan siltatöitä tehdään muun muassa Porin Söörmarkussa, jossa liikenne ohjataan yhdelle ajokaistalle. Erikoiskuljetukset siirtyvät Vanhalle Vaasantielle.

Pesulapalvelut kelpaavat nuorelle ja vanhalle
Kuraroiskeiset vaatteet kannattaa viedä pesulaan mahdollisimman pian, jottei tiesuola polta väriä pois. Pesulaan niin juhla- kuin arkivaatteita edelleen viedäänkin. Varsinkin vanhemmat ihmiset ja toisaalta hyvässä asemassa olevat nuoret ovat pesulan vakioasiakkaita.

Kevätkeli säikäyttää kuskin ja auton
Kuljettajalla on välillä sydän syrjällään. Auton lamput ja varoitusvalot vilkkuvat omia aikojaan. Kevättä se on. Yllättävä liukkaus, kelirikko, loska ja tiesuola rasittavat niin ihmistä kuin konettakin.

Pikkuvika ei hyvää autoa pahenna
A-Katsastuksen tilastojen mukaan noin neljäsosa katsastukseen viime vuonna tulleista autoista hylättiin. Hylkäystilaston pahnanpohjimmaisena keikkuva auto ei kuitenkaan ole täysin menetetty tapaus tai autona välttämättä epäonnistunut.

Lumen sulamisvesistä ei luonnolle haittaa
Lumenvastaanottopaikat eivät aiheuta suurta vahinkoa ympäristölle, selviää Helsingin ympäristökeskuksen tuoreesta tutkimuksesta. Suurimmat pitoisuudet olivat typellä ja kloridilla, mikä on peräisin teiden suolauksesta.
Kaksi sairaalaan aura-auton kolarissa
Kaksi ihmistä loukkaantui henkilöauton ja tien suolausta suorittaneen kuorma-auton yhteentörmäyksessä Sauvossa. Kolari sattui keskiviikkona puoliltapäivin Sauvon-Kemiöntien varrella Vahtisentien risteyksen tuntumassa.

Teitä suolataan toisinaan turhaan
Leuto talvi on lisännyt suolausta Kuutostiellä Etelä-Karjalassa. NCC Roadsin työpäällikkö Timo Luhtaniemen arvion mukaan viime talven suolamäärästä on jo nyt käytetty noin 70 %. Likaisiin autoihin kyllästyneiden tienkäyttäjien kritiikille on Luhtaniemen mukaan sijansa, sillä virhearvioita sattuu.

Lämmin keli on lisännyt teiden suolaamista
Loskakelit ovat pitäneet tiestön talvikunnossapitourakoitsijat kiireisinä. Lämpötilan vaihtelu nollan molemmin puolin on vaatinut myös pääteiden runsasta suolaamista.

Suolainen valumavesi pilaa Iso-Kyynäröjärveä
Lempäälän kunta haluaa ELY-keskuksen aloittavan toimenpiteet moottoritieltä Iso-Kyynäröjärveen laskevien kuivatusvesien uudelleenjohtamiseksi tai käsittelemiseksi. Suolatulta moottoritieltä ja Ruskontieltä laskevat vedet ovat nostaneet järven kloridipitoisuutta ja heikentäneet happitilannetta.

Kaivovedessä voi piillä hajuton ja mauton terveysriski
Ongelmat kaivoveden laadussa jäävät usein havaitsematta, sillä veden laatumuutokset ovat harvoin aistittavissa. Etelä-Karjalassa porakaivovedestä löytyy usein korkeita määriä terveydelle haitallista fluoridia.