Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Rentoudu Nallen kanssa

Rentoudu Nallen kanssa Pikku Kakkosessa

Sarjassa opetellaan rauhoittumistaitoja Nallen kanssa.

Nainen makaa sängyssä herätyskello kädessään.

Unihäiriöihin tepsii lempeys ja rauhallisuus

Aamuyön heräämiset. Lue psykologin ohjeet.

Asfaltilla juostaan juoksulenkkiä. Kuvassa jalat ja ihmisen varjo.

Juoksu vapauttaa mielen – “Juoksulenkki voi olla meditatiivinen kokemus”

Juoksulenkillä kannattaa liikuttaa kehon lisäksi myös mieltä

Voiko mieltään hallitsemalla vaikuttaa paranemiseen?

Inhimillinen tekijä: Uskalla parantua

Voiko mieltään hallitsemalla vaikuttaa paranemiseen?

Soile Suvanto seisoo Oulun Rotuaarilla kuusien katveessa.

Rentoutusohjaajan vinkit jouluun: “Iloinen zen ja helpotuksen huokaus”

Rentoutuminen ei tarkoita laiskottelua vaan antaa voimaa.

Mindfulness-ohjaaja Mari Rasimus

Lempeys muutti painonhallintani - miten lopetin himotreenaamisen ja aloin laihtua

Hyväksyvä lempeys tuottaa tulosta painonhallinnassakin

Jenny Lehtinen ja rivi erilaisia herkkuja

Tietoisen syömisen ABC

Kännykkä pois, kun syöt!

Sielukoulussa harjoitetaan mieltä.

Sielukoulu tehtävä 2: Elä hetkessä - myös arkena!

Tietoinen läsnäolo auttaa hallitsemaan stressiä.

Liitutaululle tehty viikkokalenteri.

Muista myös unohtaa!

Muistaminen hopeaa, unohtaminen kultaa

Hymyilevä nainen vehreällä metsätiellä.

Koska olit viimeksi läsnä? – pysähdy ja anna aisteillesi mahdollisuus

Hetkessä läsnäolo on monelle nykyihmiselle vaikeaa. Aistimme rekisteröivät kaiken ympärillä tapahtuvan, mutta jatkuvien virikkeiden ympäröimänä aistimukset jäävät prosessoimatta. Rentoutumisohjaaja Helena Ratinen näyttää, kuinka läsnäolon kokeminen rauhoittaa.

Marjo Laurila on tyytyväinen tietoisuustaitoharjoitteluun.

Mindfulness auttaa irti masennuspuheesta: "Mä en onnistu missään"

Masennus on vakava sairaus, ja vielä ikävämpi masennuksesta tulee, jos se uusii. Jopa puolet ensimmäisestä masennuksesta toipuvista sairastuu uudelleen. Marjo Laurilalla on ollut nuoruudesta lähtien toistuva masennus, joka kylläkin diagnosoitiin vasta muutama vuosi sitten. Hän halusi päästä eroon depressiivisistä jaksoista ja kokeili tietoisuustaitokurssia.

mindfulness, heli ja heidi

4 tapaa rauhoittua kesken työpäivän

Näin päästät irti huolista.

Risto Kuusisto laskeutuu Ison Pajan tornista

Näin selätin korkeanpaikanpelkoni

"Juuri silloin tajuan kuvottavan tunteen vatsassani. Olen jo kertonut, että kivekseni vetäytyivät, mutta sen tiesin kuuluvan asiaan. Mutta nyt kuvottaa! Mitä jos alkaisin voimaan niin pahoin, että oksentaisin ihmisten päälle ja pahimmassa tapauksessa vielä pyörtyisin? Huomaan olevani siinä samassa laskuvarjohyppytilanteessa, taas."

Pimeä kadunpätkä yöllä

Näin kehosi reagoi pelkoon

Kuljet pimeää tienreunaa, kun eteesi hyppää pusikosta joku tai jokin. Kehosi valmistuu alta aikayksikön taistele tai pakene -tilanteeseen.

Risto Kuusisto ja pelot

Ps heittäytyy pelkojen maailmaan

Puoli seitsemän -ohjelmassa pureudutaan pelkoihin viikon ajan 11.11. - 14.11.2014. Toimittaja Risto Kuusisto laittaa oman korkean paikan pelkonsa koetukselle ja yrittää laskeutua perjantaina 14.11. alas noin 50 metriä korkeasta Ylen Ison Pajan tornista valjaiden varassa.

Tomi Kaaria nojapuilla

Meditaatio vai sähköisku? - kolme harjoitusta keltanokille

Punnerruksia, leuanvetoja, painonnostoliikkeitä ja vaikka hiekkasäkin kantamista juosten – ihmisillä on monia keinoja saada massaa ja voimaa kehoon. Mutta miten kasvatetaan massaa korvien väliin? Meditoimalla. Prisma Studio antaa kolme vinkkiä aivopunnerrustreeniin.

Nuori nainen istuu muurilla ja katsoo vuoristomaisemaa.

Mindfulnessin oppimiseen ei tarvita kalliita kursseja

Juhani E. Lehto kertoo mistä mindfulnessissä on kysymys.

Yle Areena logo.

Anteeksi mikä? - Kansa ei tunne Kansalaisneuvontaa

Kuka kutsutaan apuun, kun kissa on juuttunut puuhun? Miten toimitaan, kun osoite muuttuu tai läheinen kuolee? Jos äiti ei vastaa, eikä hätäkeskustakaan kehtaa turhaan häritä, voi apu löytyä Kansalaisneuvonnasta.

Tyttö leikkitelineessä

Kulutetaan akkua vähemmän, itseämme enemmän

Kyllähän me vanhemmat tiedämme, kuinka tärkeää on leikkiä ja viettää aikaa lasten kanssa. Mutta muistipelikortteja kääntäessäni käteni hakeutuu kohti kännykkää. Otan kuvan instaan, tsekkaan FB:n feedin tai tarkistan sähköpostin. Insta kyllä todistaa, että leikitty on – vanhemmuus suoritettu.

Murehdimmeko liikaa?

Mietiskelyllä eroon ahdistuksesta

Pohjoinen pimeä – miten kääntää se voimavaraksi?

Vaikka valoa jo näin helmikuussa näkyykin, ovat illat vielä pimeitä. Olotila kysyi vinkkejä pohjoisen pimeän selätykseen kolmelta suomalaiselta.

Millaisiin kuviin sinä haluaisit paeta?

Kuvassa on hyvä hengähtää. Yhden pakopaikka on turkoosi merimaisema, toinen lepää katsellessaan ikimetsän vihreää. Millaiseen kuvaan sinä uppoudut, kun haluat tavoittaa rennon olotilan? Ota Eve Mantu pakomatkaoppaaksi!

Omalääkärin vastaanotto 12.12.2012

Tietoisen läsnäolon harjoite

Mindfulness - mitä se on?

Se on kaikkien huulilla

Meditaatio – matka omaan itseen

Mietiskelyllä rentoutta

Mindfulness-menetelmä kutsuu elämään nykyhetkessä

Menetelmästä apua masennuksen uusiutumisen ehkäisyyn