Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Arkkitehtuurimuseon johtaja kaavailee uudesta arkkitehtuuri- ja designmuseosta Suomi-brändin lippulaivaa: "Miksipä ei museossa voisi olla sisällä kokonainen rintamamiestalo?"

Hallitus myönsi tukea Helsingin arkkitehtuuri- ja designmuseohankkeelle. Jutun lopusta näet, kuinka hanke on parin vuoden aikana edennyt.

Belgia on mainettaan parempi

Belgialaisten pitäisi kiittää ranskalaisrunoilijaa maabrändinsä lokaamisesta, kirjoittaa Brysselissä asuva EU-kirjeenvaihtaja Petri Raivio.

Miksi puhe kulttuurisesta omimisesta hiertää niin monia?

Vähemmistö yrittää suojella kulttuuriaan, miksi se ärsyttää?

Suomi kiri kärkeen The Good Country Index -mittauksessa – tuottaa eniten hyvää ihmiskunnalle

Neljättä kertaa julkaistu tutkimus asettaa 153 maailman valtiota järjestykseen sen mukaan, kuinka paljon ne tekevät hyvää.

Aleksis Salusjärven kolumni: Eurooppalainen sivistys on luisussa – edessä on suuri saksalais-ruotsalainen keisarikunta

Disney ja Google ottaisivat mielellään vetovastuun eurooppalaisesta kulttuurista. Saksa ja Ruotsi vastustavat onnistuneesti tätä kehitystä, kirjoittaa Aleksis Salusjärvi.

Ulkoministeriö jakoi 500 tablettia median käyttöön huippukokouksen aikana, ja lähes kaikki palautettiin: "Halusimme viestiä luottamusta"

Ulkoministeriö tarjosi median käyttöön viitisensataa tablettia Trumpin ja Putinin tapaamisen yhteydessä.

Metsäkeskustelu asettaa luontoaktivistin ja ammattilaisen usein vastakkain – tutkijat selvittävät nyt suomalaisten metsäsuhdetta

Keskustelu metsien käytöstä käy kuumana hakkuumäärien kasvaessa. Nyt arvomaailmojen välistä kuilua kurotaan umpeen tutkimalla suomalaisten tunteita metsää kohtaan.

Pimeä metsämaa laittaa kampoihin sykkiville metropoleille – Suomi on entistä houkuttelevampi huippuosaajille

Suomessa ei ole Espanjan säätä mutta kylläkin paljon muuta, sanoo huippuosaajavertailun tehneen henkilöstöjätti Adeccon toimitusjohtaja Ylelle.

Suomalaismiehet seikkailivat itsensä korealaisten sydämiin oudossa tv-ohjelmassa – nyt tuhannet kysyvät heiltä, kannattaako tänne tulla lomalle

Olympialaisiin valmistautuvassa Etelä-Koreassa tiedetään Suomesta joulupukin ja muumien lisäksi nyt myös tosi-tv-tähdiksi nousseet jyväskyläläismiehet.

Kiinalainen pandapari joutui julkisuuden valokeilaan saapuessaan Saksaan

Pandadiplomatialla Kiina pyrkii muun muassa levittämään positiivista Kiina-kuvaa maailmalla.

Kultakausi on viiden suomalaisen ja ruotsalaisen teatterin yhteisponnistus – myös näytöksiä kahdessa maassa

Viiden Ruotsin ja Suomen teatterin yhteistyö Kultakausi juhlistaa Suomen satavuotisjuhlallisuuksia. Hulvaton näytelmä kiertää eri teattereissa niin Suomessa kuin Ruotsissakin.

Suomi-emojit palkittiin maailmalla

Lontoossa pidetty maa- ja aluebrändäyksen konferenssi palkitsi sosiaalisen median kategoriassa ulkoministeriön vajaa vuosi sitten julkaisemat Suomi-emojit.

EM-huuma sai Islannin suurlähettiläänkin innostumaan jalkapallosta – "Edellinen peli oli mahtava!"

Islannin Suomen-suurlähettiläs Kristín A. Árnadóttir uskoo, että Islannin jalkapallojoukkueen EM-menestyksen taustalla on vahva omistautuminen, pikkulapsesta asti lajin parissa kasvaneet pelaajat ja kannattajilta saatu tuki. Kasvokkain on juttusarja, jossa esitellään joka lauantai ajankohtaiseen teemaan liittyvä henkilö.

Onko Kreikka-keskustelu kolhinut Suomen imagoa? – "Suomelle on taas vähän naureskeltu"

Suomi näyttäytyy Euroopan sisällä jörönä, Amcham Finlandin toimitusjohtaja Kristiina Helenius sanoo. Ylen aamu-tv:ssä puitiin keskiviikkona Suomen maakuvaa.

Helsinki pitäisi brändätä maailman luontopääkaupungiksi

Helsinki haluaa näyttäytyä turisteille urbaania elämää sykkivänä kaupunkina. Samoilla apajilla ovat myös Pohjolan suuret turistimagneetit Tukholma ja Kööpenhamina. Mitä jos Helsinki tunnettaisiinkin maailmalla nokipannukahvista?

Ainoa laatuaan Kainuussa – hotelli sai Joutsenmerkin

Scandic Kajanus on nyt Kainuun hotelleista ainoa joutsenmerkitty. Merkin saamiseen vaikutti esimerkiksi nimikkopulloihin pullotettu Scandic-vesi, joka suodatetaan ja jäähdytetään hotellissa.

Metallimusiikki rakentaa Suomi-brändiä: "Valtaosalle tulee ulkomailla Suomesta hevi mieleen"

Suomalaiset hevimuusikot tekevät Suomea tunnetuksi maailmalla. 15 viime vuoden aikana Nightwishin, Children of Bodomin ja Sonata Arctican kaltaiset huippunimet ovat lyöneet läpi maailmalla ja vieneet Suomi-brändin mukanaan.

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntaliitot vaativat muutosta aluepolitiikkaan

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntaliittojen yhteiskokouksessa todettiin monesta suusta, että aluepolitiikkaan ei olla tyytyväisiä. Liitot kattavat kaksi kolmasosaa Suomen pinta-alasta.

Mildh: Tulevaisuus on Bottaksen

”Vain tulevaisuudella on merkitystä”, Valtteri Bottas lausui palkintopallilla Spassa. Hän tosin vastasi kysymykseen koskien tavoitetta päästä vihdoin korkeimmalle korokkeelle, voittajaksi, mutta rivien välistä voi lukea paljon muutakin.

"Nerokas käytäntö" – kaupat käänsivät Venäjä-pakotteet markkinointitempaukseksi

Asiantuntijan mielestä pakotekriisi on saatu hyödynnettyä kaupan alalla hyvin. Valmistajalle brändivaikutus voi olla pitkäaikainenkin.

Finnbay-sivusto syyttää hallitusta: "Tukee miljardeilla väärien Suomi-tietojen levittämistä"

Kohua herättänyt Finnbay-sivusto julkaisi perjantaina artikkelin, jonka mukaan hallitus käyttää miljardeja Suomi-brändin kiillottamiseen verkossa.

Tulikiven jälleenmyyjät suunnittelevat kauppojen avaamista Japaniin

Tulikiven jälleenmyyjät aikovat kasvattaa yhtiön näkyvyyttä kotimaissaan Japanissa ja Koreassa. Jälleenmyyjät kävivät opissa Juuassa.

Euroopan metsäinstituutti saa lisärahoitusta

Valtiovalta katsoo, että Joensuussa pääpaikkaansa pitävä instituutti tekee tärkeää työtä metsäosaamisen verkottajana ja Suomi-brändin kirkastajana.

Lappi on tavanomaisen yläpuolella

Lappi on henkisesti, maantieteellisesti ja teoissaan tavanomaisen yläpuolella. Näin määrittelee torstaina julkaistu Lapin aluebrändi. Lapin liiton brändihankkeella halutaan lisätä Lapin vetovoimaa ja antaa myös Lapin asukkaille itselleen yhteinen tavoite ja tulevaisuudenkuva.

Luomun arvostusta tutkitaan kolmen yliopiston voimin

Luomun yhteiskunnallista arvostusta kartoittava laaja tutkimus käynnistyy syksyllä. Vaasan, Jyväskylän ja Helsingin yliopiston poikkitieteellisen tutkimuksen tavoitteena on avata näkökulmia kestävän talouden mahdollisuuksiin ja jännitteisiin.

Miksi emme usko, että Suomi on hyvä maa?

Jos tavoittelet amerikkalaista unelmaa, matkusta Suomeen. Näin kirjoitettiin Independent –lehdessä tällä viikolla. Mutta olemmeko itse samaa mieltä?

Suomen kansallispuistot saivat viisi julkkiskummia

Tänään 24.5. vietetään Euroopan kansallispuistopäivää. Suomessa on 37 kansallispuistoa.

Kaakkois-Suomen peliala kasvaa hyvää vauhtia

Suomibrändillä on pelialalla jonkin verran vaikutusta tuotteen menestykseen. Alan kaupankäynti keskittyy muutamaan kansainväliseen tapahtumaan.

Luomulla on vielä matkaa isoksi hitiksi

Suomesta haluttaisiin luomutuotannon esikuvamaa. Matkaa maabrändityöryhmän tavoitteeseen kuitenkin on, sillä luomutuotannon osuus peltopinta-alasta on vielä pieni.

Luomussa kova haaste - vastustajat pelottelevat hinnoilla

Luomutuotantoa on Suomessa mahdollista lisätä huimasti. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT laskee, että luomuviljelyn pitäisi lisääntyä kymmenen prosentin vuosivauhtia, jotta Suomi yltäisi maabrändityöryhmän tavoitteeseen. Tavoite on, että puolet maan viljelyalasta olisi luomulla.

Stubb Guggenheimista: Suomi tarvitsee oman Eiffel-tornin

Aleksander Stubbin mielestä Guggenheim-museon tulo Helsinkiin istuisi erinomaisesti suomalaiseen brändiin. Guggenheim-museo toimisi piristysruiskeena suomalaiselle kulttuurille, arkkitehtuurille ja taiteelle sekä Helsingin brändille.

Luomu odottaa vielä läpimurtoaan - viime vuoden kasvu kovaa

Luomutuotanto kasvaa vuosi vuodelta. Tällä hetkellä peltoalasta luomua on kahdeksan prosenttia. Suuri läpimurto on kuitenkin vasta edessä, sillä kaupan myynnistä luomua on vasta alle kaksi prosenttia.

Suomen brändi kahdeksanneksi kirkkain

Suomi on sijoittunut kahdeksanneksi kansainvälisessä maabrändivertailussa. Konsultointiyhtiö FutureBrandin ja BBC:n uutisten tekemän raportin mukaan Pohjoismaita kohtaan tunnettu arvostus on lisääntynyt.

Luomuinstituutti kokoamalla Mikkeliin

Tekniikan ja kauppatieteiden tohtori Tarja Cronberg esittää Luomuinstituutin perustamista Mikkeliin. Cronbergin mielestä Mikkelissä jo nyt olemassa olevat luomutoiminnot voidaan koota sopimuksella yhdeksi kokonaisuudeksi.

Abu Simppeli presidentiksi!

Millainen merkitys Suomi-brändille on oikeanlaisen presidentin valinta? Sitä miettii Ykkösaamun kolumnisti Harri Närhi norsunsa Abu Simppelin kanssa.

Suomen luomututkimus jälkijunassa

Luomututkimus Suomessa raahaa jäljessä Euroopan luomumaista. Vielä vuonna 2004 luomutukimusta rahoitettiin Suomessa yli neljällä miljoonalla eurolla, mutta nyt rahoitus on kutistunut alle kymmenesosaan entisestä. Samaan aikaan hallitusohjelma lupaa nostaa luomun uuteen kukoistukseensa. Myös Jorma Ollilan maabrändivaltuuskunnan mukaan vähintään puolet tuotannosta pitää olla luomua vuoteen 2030 mennessä.

"Oikeaa" juhannusta juhlittaisiin jo torstaina

Median monitoimimies Jussi Lähde on kampanjoinut aidon juhannuksen puolesta jo vuosien ajan. Hän haluaa palauttaa juhlapyhän alkuperäiselle paikalleen niin, että juhannusaattoa vietettäisiin jo tänään torstaina.

Timo Soinille Vuoden johtaja -palkinto

Viestintäalan ammattilaisten järjestö ProCom on palkinnut perussuomalaisten puoluejohtajan Timo Soinin Vuoden johtajana. Soini palkittiin ennenkaikkea erinomaisesta esiintymisestään ja kyvystä puhua politiikkaa niin, että kansalaiset ymmärtävät mistä on kysymys.

Kulttuurilehtikatsaus 6.6. 2011

Kulttuurilehtikatsauksessa tarkastellaan maabrändiraportin Suomea ja aggressiivisia helikopterivanhempia. Innovaatiotuista ollaan kahta eri mieltä.

Ensimmäinen mainetekopalkinto Joulupukille

Lapin liitto on myöntänyt ensimmäisen Lapin mainetekopalkinnon. Lapin liiton hallituksen on tarkoitus myöntää palkinto vuosittain henkilölle tai taholle, joka on myönteisellä tavalla edistänyt Lapin tunnettavuutta kotimaassa ja ulkomailla.

Ateneumin uusi näyttely esittelee 1930-luvun Suomi-kuvaa

Juhani Ahon pojat Heikki Aho ja Björn Soldan olivat suomalaisen elokuvan merkittävimpiä uudistajia. Ateneumissa perjantaina avautunut näyttely esittelee laajasti veljesten tuotantoa. Aho & Soldan -yhtiön tekemissä matkailuelokuvissa rakennettiin 1930-luvun modernia Suomi-brändiä maailmalle.

Luomuinstituutti nytkähti eteenpäin

Mikkeliin kaavaillun luomuinstituutin perustamisselvitys on ottanut askeleen eteenpäin, kun maakuntahallitus myönsi sen tekemiseen 24 000 euroa.

Eläintenkatselusta on tullut kannattavaa bisnestä

Eläintenkatselu- ja valokuvausyritysten toiminta on muuttunut yhä enemmän ympärivuotiseksi ja päätoimiseksi. Välittömän matkailutulon kasvu on keskimäärin ollut noin 48 prosenttia vuodesta 2008 vuoteen 2010.

Luomuinstituutin perustaminen esillä

Luomuinstituutin perustamista Mikkeliin selvitetään. Mikkelin kaupunki on tilannut selvitystyön tekniikan ja kauppatieteiden tohtori Tarja Cronbergiltä. Selvityksen on määrä valmistua syyskuun loppuun mennessä.

Savonlinnan päätöksenteko ihmetyttää

Savonlinnan liikenneolojen ja kaupunkikuvan suuret muutokset koettelevat kaupungin päätöksentekojärjestelmää. Kun kauaskantoiset päätökset ja jopa niiden perusteet näyttävät häilyviltä, ovat kaupunkilaiset ja kaupungin yhteistyötahot ymmällään.

Jalostajat kaipaavat lisää luomua

Elintarvikejalostajat eli teurastamot ja meijerit havittelevat lisää luonnonmukaiseen tuotantoon perustuvia raaka-aineita, lihaa ja maitoa. Luomun kysyntä on kasvussa, mutta tilojen määrä on pysynyt Keski-Pohjanmaalla 2000-luvulla ennallaan.

Erilaisuus pelotti ja puhutti yhä enemmän

Maahanmuuttokriittisyys, uskonnollisten ja seksuaalisten vähemmistöjen asema sekä koulutuspolitiikka olivat vuoden 2010 puheenaiheita. Maahanmuuttajien määrä oli kymmenkertaistunut 20 vuodessa, mutta kuka tai mikä hyväksyttiin suomalaiseksi, ja mitä yritettiin pitkin hampain sietää? Entä mitä koulutuspolitiikan muutokset kertovat käsityksestämme tulevaisuuden Suomesta?

Newsweek rankkasi Suomen maailman ykkösmaaksi

Suomalaiset saivat röyhistää rintaansa elokuussa, kun Newsweek-lehti ilmoitti, että Suomi on maailman paras maa. Ulkoministeri Alexander Stubb piti uutista lähestulkoon vuoden parhaimpana, ja Suomen nostatus jatkui ministerin perustaman maabrändityöryhmän loppuraportissa.

Joulupukin postissa hukutaan kirjeisiin

Joulupukilla ja tontuilla on riittänyt luettavaa myös tänä jouluna. Pukin omaan Rovaniemen postikonttoriin saapuu vuosittain yli puoli miljoonaa kirjettä ympäri maailmaa. Kirjeitä tulee niin paljon, että kaikkiin ei millään ehdi vastaamaan. Kaikki viestit kuitenkin luetaan, Joulupukin postitoimistosta vakuutetaan.

Kulttuurilehtikatsaus 13.12.2010

Kulttuurilehtikatsauksessa ruoditaan markkinatalouden arvoja ja maabrändityöryhmän raporttia sekä kysytään, saako Dubaissa tanssia.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle