Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

100-vuotiaaseen höyrylaivaan remontoidaan luksussviittejä – Saimaalle tuodaan palveluita varakkaille matkailijoille

Savonlinnalainen laivanvarustaja valmistautuu uuden 80-metrisen aluksen hankintaan. Sitä ennen varustamon höyrylaiva remontoidaan luksusta haluavien asiakkaiden käyttöön.

Kouvolan Sanomat: Höyryveturi Ukko-Pekka on menettämässä tallipaikkansa Kouvolassa

Vanha höyryveturi on majaillut Kouvolan veturitallilla vuodesta 2012 lähtien.

Höyrylaivaregatta tuo Joensuuhun vanhan ajan loistoa – "Vettä keittämällä pääsee hyvin eteenpäin"

Höyrylaivaharrastajille regatta on kesän ykköstapahtuma ja tilaisuus tuoda höyrylaivojen historiaa esiin.

Suomen suurin höyryveturi vierailee tänään Pohjois-Savossa

Junan veturi on 71-vuotias ja vanhin vaunu on vuodelta 1898.

14-vuotias juna-asiantuntija innostui höyryveturin vierailusta – "Ukko-Pekassa on vanhan ajan tunnelmaa"

Höyryveturi Ukko-Pekka saa monet innostumaan junista, mutta harva tietää junasta yhtä paljon kuin 14-vuotias junaharrastaja Aake Hartonen.

Höyryjuna Ukko-Pekka puksuttelee kesäkuussa Kajaaniin: "Myös veturissa on mahdollisuus matkustaa"

Suomen rautateiden suurin ja voimakkain henkilöliikenteen höyryveturi Ukko-Pekka lähtee kiertämään Suomea.

Höyrylaiva Koudan yrittäjä tuskastui kohtuuttomista vaatimuksista – nyt risteilyjen järjestäminen voi helpottua

Traficom ottaa jatkossa huomioon perinnealusten kulttuurihistorialliset arvot.

Höyryveturi Ukko-Pekka puksuttaa joulukadun avajaisiin Helsinkiin – katso video lähtöhetkestä

Historiallinen Ukko-Pekka oli aikanaan Suomen suurin henkilöliikenteen höyryveturi.

Kainuun Voiman oikosulku vei sähköt 2000 taloudesta ympäri Kainuun

Kajaani ja osa Kainuusta oli hetken aikaa pimeänä sähkökatkon vuoksi tänään tiistaina.

Historiallinen hylky uhkaa jäädä rakennustöiden jyräämäksi – tutkijat hälyttivät 79 vuotta höyrylaivoja tutkineen harrastajan selvittämään sen salaisuuden

Tampereen edustalla Näsijärven pohjalla makaa muinaisjäännös, Näsijärwi-laivan hylky. Ensi keväänä se saattaa jäädä ikiajoiksi Näsijärven täyttöjen alle.

Höyryjuna Ukko-Pekka vierailee Kuopiossa

Höyryjunalla voi tehdä pienen matkan Kelloniemeen tai käydä Juankoskella.

Suolahden perinnetelakalla pitää kiirettä, kun höyrylaivoja kunnostetaan kesäksi

Höyrykone puretaan syksyllä, ja kootaan uudelleen keväällä. Muuten jäätyminen voi tuhota vanhat osat.

72-vuotias "Pikku Jumbo" –veturi saa uuden elämän: "Jos ei jotakin osaa ole, se tehdään"

Pikku Jumbo on höyryveturi vuosimallia 1945. Se on täysin palvellut – ja pian myös taas täysin kunnossa.

KHL-kauden taklaus? Jesse Joensuu jyräsi vastustajan vaihtoaitioon asti – katso video

Jesse Joensuu herätteli Jokereita esittelemällä kaukalossa KHL-kauden toistaiseksi komeimman taklauksen. Töötti lennätti Jugra-pelaajan vaihtoaitioon asti – katso voimataklaus kuvaa klikkaamalla.

"Ukko-Pekka" back on track

The Finnish Transport Safety Agency Trafi has relented in a dispute with the owners of the "Ukko-Pekka" steam locomotive and given the go-ahead for the engine to resume vintage weekend services between Lahti and Heinola. Trafi suspended the steam engine's safety permit at the start of July, not because the locomotive is too old - rather because its driver was.

Trafi heltyi – Ukko-Pekka saa jatkaa liikennöintiä

Maineikas höyryveturi oli liikennöintikiellossa heinäkuusta alkaen, koska sen puikkoihin oli hypännyt liian iäkäs kuljettaja. Ukko-Pekka liikennöi viikonloppuna Lahden ja Heinolan välillä.

110-vuotias Siilinkarin majakka varoittaa karikoista ja ohjaa kotiin – video

Majakan syntymäpäivänä muisteltiin myös sen lähellä tapahtunutta Suomen pahinta sisävesionnettomuutta, jossa kuolivat melkein kaikki höyrylaiva Kurun matkustajat.

Turso oli hinaamassa Suomea kriisin kuilusta

Sotakorvausten maksaminen oli sodasta toipuvalle Suomelle jättimäinen urakka. Myöhemmin huomattiin, että 104 laivan rakentaminen Neuvostoliitolle loi pohjan suomalaisen meriteollisuuden nousulle maailman huipulle.

Kajaani tajusi vesistöjensä voiman – höyrylaiva ja melonta piristivät vesimatkailua

Toisella puolen Oulujärvi, toisella puolen Nuasjärvi ja keskellä Kajaanijoki. Kajaani on kaupunki, jossa on vettä silmän kantamattomiin, mutta ei täysin toimivaa vesistömatkailua. Tänä kesänä piristystä on ollut nähtävissä.

Ukko-Pekan matkat kiellettiin toistaiseksi – kuljettajan iästä ilmianto viranomaisille

Höyryveturi Ukko-Pekan liikennöinti on toistaiseksi keskeytetty. Yhtiön toimitusjohtaja hyppäsi veturin puikkoihin väliaikaisesti viime viikolla, kun muuta kuljettajaa ei ollut käytettävissä. Hän oli kuitenkin hieman liian iäkäs.

Ukko-Pekan matkat peruttu – höyryveturin kuljettajasotku vielä selvittämättä

Höyryveturi Ukko-Pekan piti kuljettaa matkustajia Raumalta Kiukaisiin ja Kokemäelle tulevana viikonloppuna. Poliisi pysäytti veturin matkan viime viikolla eikä lupaa liikennöinnin aloittamiseen ole vielä herunut.

Pohjalainen perinnetapahtuma kasvoi liian suureksi – Wanahan ajan päivät jäävät historiaan Soinissa

Taiteilija Reijo Kivijärvi osti parikymmentä vuotta sitten vanhan pärehöylän ja sitä pyörittämään maamoottorin. Siitä alkoi sekä intohimoinen vanhojen esineiden keräily että soinilaisen kesätapahtuman perinne. Entisaikojen työtavat ja koneet ovat tulleet vuosien varrella tutuksi ja työ tekijäänsä opettanut tässäkin asiassa.

Vanha höyrylaiva vaatii valtavasti työtä – "höyrähtäneet" nauttivat perinneharrastuksestaan

Saimaan höyrylaivaharrastajilla on ollut juhlaviikonloppu Kuopiossa. Regatassa nähdään tuttuja ja vaihdetaan laivojen kuulumiset. Alan harrastajille oma laiva on rakas harrastus.

Satavuotiaat seilaavat yhä – höyrylaivaromantiikka kukoistaa

Suomen vesillä ajaa edelleen lähes 80 höyrylaivaa. Vanha tekniikka, lähes äänetön kulkeminen ja palavan puun tuoksu vetoavat harrastajiin.

Tehdas vietiin ja kaupunki lähti alta – kansanliike taistelee nyt viimeiseen hengenvetoon savupiipuista

Höyryvoimalaitoksen entisen savupiipun purkaminen vuonna 2005 oli Voikkaalla mediatapahtuma, mutta ei nostattanut suuria laineita silloisissa Kuusankosken päättäjissä. Nyt UPM:n suunnitelmat Kymintehtaan vanhan voimalaitoksen piipun purkamisesta ovat nostaneet julkisen keskustelun. Kuusankoski-seuran sihteeri Liisa Sburatura haluaa, että purkamisen vaihtoehdot ja kustannukset pitäisi selvittää.

Apupoika hyppäsi 1950-luvulla höyrylaivaan – tulikin pitkä ura suomalaisissa elokuvissa

Elokuvissa tarvitaan usein avustajia niin kameran edessä kuin takana. Joskus näistä apulaisista on noussut varteen otettavia tekijöitä elokuva-alalle.

Saako liikennemerkin pyöräilijä kypärän? Se ja muut uudistukset selviävät syksyllä

Suomalaisia liikennemerkkejä ollaan uudistamassa yksinkertaisemmiksi. Mutta miksi Suomessa ja Ruotsissa varoittavien liikennemerkkien pohjaväri pysyy muusta Euroopasta poiketen keltaisena? Entä miksi höyryveturi jäänee edelleen junan merkiksi, vaikka sellaisia ei ole ollut kiskoilla puoleen vuosisataan?

Höyryn voimalla Punkaharjun kansallismaisemaan – valkokylkiset laivat saavat kaverikseen höyryjunan

Höyrylaiva vie ja höyryjuna tuo, tai päinvastoin, Savonlinnasta Punkaharjulle heinäkuussa. Heinäkuun puolivälissä rataosalla vierailee Ukko-Pekka-veturi vaunuineen. Laivareitillä kulkee useimmiten S/S Punkaharju.

Höyryjuna vie gallialaiseen kylään Pieksämäeltä – "Asterix ja Obelix jo on, saa nähdä sidotaanko bardi puuhun"

Rantasalmella hypätään Goscinnyn ja Uderzon sarjakuvakirjojen maailmaan kesäkuussa. Pieksämäeltä matkustetaan höyryjunalla pieneen gallialaiseen kylään, joksi Rantasalmen aseman seutu muuttuu.

Suomalaiset auttajat taistelevat maailmalla tauteja ja kurjuutta vastaan

Kaksi lääkäriä ja hyväntekijä kertovat, miksi auttavat.

Lentävä skotlantilainen puksuttaa taas

Miltei satavuotias höyryveturi oli aikansa vauhtihirmu. Se on palautettu loistoonsa osittain kansalaisten lahjoituksilla.

Ukko-Pekka, verraton veturi – arvovieras kävi Mikkelissä

Virallisesti Hr1 ja tuttujen kesken Ukko-Pekka oli Valtionrautateiden pikajunien ykkösveturi vuodesta 1937 aina 1960-luvulle saakka. Niitä on vielä jäljellä toista kymmentä ja pari jopa ajossa. Rautatiehistoriallinen vieras kävi tervehtimässä Marskin vaunua Mikkelissä ja moni mikkeliläinen tuli katsomaan.

Suomen kuuluisin jokilautta Föri on saamassa sähköisen sydämen

Turusta Åboon matkaava, vuonna 1903 rakennettu Föri saattaa pian kulkea sähköllä. Höyrymoottorilla aluperin kulkenut lautta puksuttaa nykyään dieselmoottorin voimalla.

Savu tupruttaa jälleen entisöidyn höyryveturin piipusta – museojuna kuljettaa matkustajia Toijalasta Valkeakoskelle

Vuonna 1938 valmistettu Jumbo-höyryveturi on ainoa laatuaan Suomen rautateillä. Museoveturi lähtee entisöinnin jälkeiselle neitsytmatkalleen lokakuussa.

Matka höyryveturilla Helsinkiin on hiilenmusta ja hikinen

Legendaarisia Ukko-Pekka-höyryvetureita näkee Suomen rautateillä enää harvoin. Ajokunnossa on kaksi veturia, joista toinen liikkuu tällä viikolla pääkaupunkiseudun raiteilla.

Liki 70-vuotiaan höyryveturin lämmitys kestää vuorokauden – "Hytissä juodaan kymmeniä litroja vettä"

Höyryveturi Ukko-Pekka matkaa viikonloppuna Loviisaan. Veturin lämmitys alkoi jo torstaina.

Höyryveturi ja kypärätön pyöräilijä – liikennemerkit jämähtäneet takavuosille

Osa liikennemerkeistä ovat jääneet kuviensa perusteella toiselle vuosituhannelle. Kansalaiset ovatkin toivoneet joidenkin merkkien uudistamista.

Identity of Finnish shipwreck millionaire remains a mystery

Ninety years ago, an autumnal storm capsized the Kantava steamboat, sending its payload of 290 metric tonnes of copper to the bottom of the Baltic Sea. The current market value of the copper is estimated at one million euros, but there are still no clues as to who might be the rightful owner.

Höyrylaivan kapteeni ei unohda hetkiä myrskyn silmässä: "Kilometrin korkuinen punainen pilvi iski täysin yllättäen"

Viisi vuotta sitten Asta-myrsky riepotteli Etelä-Savoa pitkän hellejakson päätteeksi. Sähköt olivat yöllä poikki ainakin 32 000 asiakkaalta. Pahin tuhoalue oli Sulkavalla. Kovin puuska mitattiin Rantasalmen järvisääasemalla, jossa tuuli yltyi 29 metriin sekunnissa. Savonlinnalainen höyrylaivapäällikkö Janne Leinonen ei unohda yön tapahtumia koskaan.

Vanhat höyrylaivat saapuivat Meripäiville – video

Kotkan Kantasatamaan saapui noin kymmenen vanhaa alusta sekä Saimaalta että merialueelta. Oman höyrysluupin rakentanut Timo Knuuttila vertaa höyrylaivaharrastusta purjehdukseen.

Höyryveturi, levyke ja sulkakynä – millaisiin retrosymboleihin olet törmännyt? Kerro se #retrosymboli-tunnisteella!

Tiedoston voi tallentaa klikkaamalla korppulevykkeen kuvaketta, sähköposti avataan kirjekuori-ikonista ja tasoristeyksestä varoittavassa liikennemerkissä puksuttaa höyryveturi. Monet vanhat symbolit elävät sitkeästi mukana arkipäivässämme, vaikka varsinaisina esineinä tai asioina ne eivät enää olisi käytössä.

Höyrylaivat harvenevat – hurmos ei himmene

Tavaraa ja ihmisiä aikanaan kuljettaneita höyrylaivoja on jäljellä enää murto-osa. Perinne kuitenkin elää vahvana ja tulevana viikonloppuna harrastajat kokoontuvat vuosittaiseen Päijänne-Keitele -regattaan. Höyrylaivan ohjaaminen vaatii kipparin ja koneenkäyttäjän saumatonta yhteispeliä.

Höyrylaiva on kuin lämmittäisi savusaunaa – "Saa naatiskella eikä voi hötkyillä"

Maailman pohjoisin sisävesillä puhkuva höyrylaiva lipuu rauhallisesti Oulujärven ulapalla. Matkustajille höyrylaivavanhus tarjoaa monenlaisia elämyksiä. Tarvittaessa laivalla pääsee vaikka suomalaisen saunan lumoihin.

Harppu soikoon!

Huuliharppu ei ole pelkästään erakkomaisten nuuskamuikkusten soitin, vaan harrastajat ovat sosiaalista, lupsakkaa väkeä. Tämä todettiin jälleen Huuliharpunsoiton SM-kisoissa Haapamäen Höyryveturipuistossa.

Ukko-Pekka kyytii höyryveturin ystäviä pitkin Lappeenrantaa

Yleisö pääsee kyytiin Lappeenrannan asemalla, josta juna puksuttaa pari reissua sekä Metsä-Saimaalle Kivisalmeen että Mustolaan. Suunnitteilla on myös höyrylaivayhteys Mustolasta Lappeenrannan sisäsatamaan.

Höyryjunien vanhat penkit hyötykäyttöön – vanhalla asemalla talkoillaan

Viikonloppuna Hyrynsalmen vanhalla asemalla pääsee nauttimaan yhdessä tekemisestä. Tänä vuonna talkoita markkinoitiin myös yhdistyksen ulkopuolelle.

Höyrylaivan huutoa odotettavissa, mutta kattilan lämmitys kestää päiväkausia

Savonlinnan kesäkauden äänimerkkiä, höyrylaivan visseliä, saadaan odotella vielä joitakin päiviä. Esimerkiksi S/S Paul Wahlilla on ensimmäinen tilausajo toukokuun puolivälissä.

Turku myi historiallisen Samppalinnan ravintolarakennuksen

Liikemiesryhmä osti Itäisellä Rantakadulla sijaitsevan entisen höyrylaivasataman paviljongin 518 000 eurolla. Kyseessä oli korkein tarjous.

Heikki-veturin paluu yleisön eteen tuumitaan uudestaan

100-vuotiaan höyryveturin Heikin paluu peruskorjattuna takaisin yleisön eteen tuumitaan vielä uudelleen. Veturille on jo löytynyt uusi paikka Riihimäen Rautatienpuistosta, mutta muistomerkkipaikan rakentaminen maksaa paljon.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle