Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Valitukset Tampereen seudun potilasasiamiehelle vähenivät, hoitovirhe putosi syiden ykköspaikalta

Yleisin yhteydenoton syy oli nyt ensi kertaa hoitoon pääsy. Epidemia on melko varmasti vaikuttanut tilastoihin, mutta mekanismeja voidaan vain arvailla.

Korona työllistää potilasasiamiehiä lähinnä välillisesti, sillä ongelmien käsittely käy etätyössä aiempaa hitaammin

Koronan hoidosta ei ole toistaiseksi juuri tehty kanteluja Etelä-Savon tai Keski-Suomen potilasasiamiehille.

Jatkohoitopaikan odottaminen voi tulla monin tavoin kalliiksi – Pirkanmaalla selvitellään nyt mielenterveyden hoitoketjuja

Asiasta järjestetään avoin keskustelutilaisuus Tampereella 5. helmikuuta. Päätöksiä tehdään maaliskuussa.

Yhä useampi lapsi tarvitsi lastensuojelua Heinävedellä

Viranomaisille tehtiin viime vuonna Heinävedellä reilut 50 lastensuojeluilmoitusta. Edellisvuonna määrä jäi alle 40:n.

Etelä-Savossa lääkärin huono käytös harvinaista – yhteydenottoja potilasasiamieheen vähän

Yli tuhannesta potilasasiamiesten vuosittain saamista yhteydenotoista vain muutama prosentti liittyy huonoon kohteluun.

Yhä useampi valittaa töykeää kohtelua Siun soten sosiaalipalveluissa

Sosiaaliasiamiehelle ilmoitettiin viime vuonna Pohjois-Karjalassa epäasiallisesta kohtelusta kolme kertaa enemmän kuin 2017.

Yhä useammalla oli asiaa potilasasiamiehelle Tampereella muun muassa terveysasemien ongelmista

Yhteydenotot lisääntyivät viime vuonna 15 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

Liki kolmesataa ihmistä jonottaa mielenterveyspalveluihin Oulussa

Jonotilanteeseen vaikuttaa mielenterveyspalveluihin tulevien lähetteiden määrän kasvu.

Yhteydenottojen määrä Oulun ja lähikuntien potilas- ja sosiaaliasiamiehiin laski merkittävästi viime vuonna

Eniten yhteyttä otettiin hoitoon liittyvissä asioissa, jotka Oulussa koskivat erityisesti akuutti-vastaanottojen toimintaa.

Eksoten sosiaali- ja potilasasiamies: Potilaan ääntä ei kuunnella tarpeeksi kuoleman lähestyessä

Valituksia tehneet potilaat ja heidän omaisensa katsovat, että heidän oma tahtonsa on sivuutettu hoidon määräämisessä.

"Näin tehdään vanhemmista kädettömiä ja annetaan valta 10-vuotiaille" – Lapsipotilaiden oikeudet kuohuttavat vanhempia

Valtakunnallisessa Omakanta-palvelussa vanhempi ei pääse katsomaan yli 10-vuotiaan lapsensa tietoja. Ministeriö lupaa asiaan muutoksen.

Lääkärin on puhuttava niin, että potilas ymmärtää: "Joskus tulee käytetyksi eleitä"

Vastaanotolla jopa oma äidinkieli voi kuulostaa oudolta. Ohjeena on, että kysy, olet sitten potilas tai lääkäri.

Huono kohtelu päivystyksessä usein viimeinen pisara – potilasasiamies: "Eihän se keskustelu tyhjästä tule"

Kun päivystyksessä herää erimielisyys oikeasta hoidosta ja sitten vielä kohtelu on kiireistä tai kireää, kilahtaa potilasasiamiehen puhelin. Asiakkaan kohtaamisen merkitys korostuu, koska päivystykseen tullaan jo valmiiksi herkässä mielentilassa.

Potilasasiamieheen otettu yhteyttä aikaisempaa useammin

Länsi-Pohjassa otettiin viime vuonna yhteyttä 450 kertaa. Useimmiten asia koski potilasvahinkoa, hoitoon tyytymättömyyttä tai lomakkeiden täyttämistä.

Menivätkö sukset ristiin lääkärissä? Kun muu ei auta, potilasasiamies auttaa

Empaattinen ammattilainen tai vuorovaikutustaidoton pahanmielenaiheuttaja. Lääkärit saivat Ylen verkkokeskustelussa sekä risuja että ruusuja. Kohteluun tai hoitoon tyytymätön voi saada neuvoja potilasasiamieheltä – ensin asiaa tulee kuitenkin yrittää selvittää hoitoa antaneessa paikassa.

Oletko tyytymätön saamaasi hoitoon? Niin on moni muukin

Potilasasiamieheen otetaan Itä-Suomessa yhteyttä entistä useammin. Yleensä kyse on suhteellisen pienistä asioista.

Puhelin edelleen suosituin tapa kysyä neuvoa potilaan oikeuksista

Puhelin on edelleen merkittävin asiointiväline, kun asiakkaat ja potilaat ovat yhteydessä kunnalliseen potilasasiamieheen. Oulun seudulla puhelimitse potilasasiamiehen kanssa asioi kaksi kolmesta asiakkaasta.

Sosiaali- ja potilasasiamies: Lastensuojeluun pääsee vasta jos lapsen kehitys on vaarassa

Kuopion kaupungin sosiaali- ja potilasasiamies pitää lastensuojelun tilannetta kestämättömänä. Vuosiraportissa todetaan, että työntekijöitä on liian vähän eivätkä he ehdi paneutua perheiden tilanteeseen.

Potilasasiamieheen otetaan yhteyttä aiempaa herkemmin

Länsi-Pohjassa potilasasiamies sai viime vuonna lähes 400 yhteydenottoa. Kyse ei tarvitse olla henkilövahingosta, vaan myös hoidosta aiheutunut mielipaha on entistä useammin syynä yhteydenottoon.

Sote-palvelua jonottava ei juuri odottamisesta valita: "Niitä on vain yksittäistapauksia"

Suomalainen jonottaa elämänsä aikana moneen paikkaan, mutta terveyskeskuksessa tai sairaalassa jonottaminen on epämiellyttävimmästä päästä. Kainuun sotessa jonotus- ja odotusajat ovat kuitenkin hyvin hoitotakuun piirissä.

Asiakkaat pääsevät sanomaan sanansa sairaalan palveluista

Kanta-Hämeen keskussairaalan asiakasraati käsittelee muun muassa potilasohjeita ja nettisivuja. Sairaanhoitopiiri on luvannut siirtää käytäntöön esille tulleita asioita.

Potilasvahinkovertailun tulos puhuttaa – Kanta-Häme tarkistaa käytäntöjään

Potilasvahinkovertailussa huonosti menestyneen Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johto epäilee osin vertailun tuloksia. Piirin johdon mukaan Forssan seudun terveydenhoitokuntayhtymän ja terveyskeskusten potilasvahingot on kirjattu keskussairaalalle, vaikka keskussairaala ei ole niistä vastuussa. Sairaanhoitopiiri on kuitenkin jo aloittanut tarkan analysoinnin omista käytännöistään.

Potilaat kokevat etteivät saa hoitoa terveyskeskuksesta

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin asiakkaat valittavat etteivät saa palvelua terveyskeskuksesta. Yhteydenotot sosiaali- ja potilasasiamieheen ovat lisääntyneet tähän epäkohtaan liittyen.

Sosterissa jätetty jo useita nimettömiä riski-ilmoituksia

Ilmoituksia on tehty muun muassa tiedonkulkuun ja hygieniaan liittyvistä vaaratilanteista.

Lääkärin lähetteen katoamiseen löytyy inhimillinen syy

Lähetteen katoaminen hoitavan lääkärin ja sairaalan välillä ei ole tuntematon asia. Kainuun potilasasiamies sai viime vuonna lähes kymmenen yhteydenottoa lähetteen katoamisesta. Yleensä syy lähetteen katoamiseen on löytynyt joko lähettävästä tai vastaanottavasta päästä, harvoin lähete katoaa kokonaan järjestelmästä.

Potilasasiamieheen otetaan Tampereella yhteyttä yhä useammin - korvaukset nousussa

Kuntalaiset ovat tyytymättömiä muun muassa mahdollisuuksiinsa päästä lisätutkimuksiin tai erikoissairaanhoitoon. Yhteydenotot potilasvahinkoepäilyistä ovat sen sijaan vähentyneet, mutta korvaukset nousseet.

Arkkiatri: Vanhustenhuollon laitoksiin tarvitaan omavalvontaa

Lääkärikunnan vanhin, arkkiatri Risto Pelkonen toivoi Ylen aamu-tv:n haastattelussa vanhustenhuollon laitoksiin omavalvontaa, jossa työyhteisö käsittelisi hoidosta saatua palautetta avoimesti.

Toimeentulotuesta kysytään vääristä paikoista

Oulussa toimeentulotuen käsittelystä kysellään päivittäin monista sellaisista osoitteista, jotka eivät ole edes tekemisissä etuuden kanssa. Kaupunki otti sähköisen kyselymahdollisuuden pois netistä keväällä.

Potilasasiamies: Huutava pula mielenterveysauttajista Oulussa

Oulun sosiaali- ja potilasasiamiehen mukaan mielenterveysongelmaiset voivat joutua odottamaan jopa vuoden aikaa ammattiauttajalle. Mielenterveyspalveluista valitetaan yhä enemmän ja painokkaammin.

Netti on korvannut potilasasiamiehen

Perusterveydenhuoltoa koskevia valituksia ja muistutuksia tuli suoraan potilasasiamiehelle aiempaa vähemmän. Internetistä löytyvät tänä päivänä monet lomakkeet, jotka on kuitenkin henkilökohtaisesti allekirjoitettava.

Virhe potilastiedoissa voi tulla kalliiksi

Yhä useampi tarkistaa omat potilastietonsa ja huomaa samalla myös virheitä sairaskertomuksessaan. Vantaan potilasasiamies kehottaakin tarkkaavaisuuteen, sillä väärät tiedot voivat pahimmillaan maksaa maltaita.

Hoitoon pääsy koetaan Tampereella haastavaksi

Potilasasiamiehen saamien yhteydenottojen määrä lisääntyi viime vuonna Tampereella. Eniten palautetta aiheuttivat lääkäriin tai jatkohoitoon pääsy, maksuasiat ja vahingonkorvaukset.

Tutkimus: Lisää valvojia välitunneille - loppu kiusaamiselle

Suuri osa koulukiusaamisesta jää edelleen selvittämättä. Kiusattujen mukaan apua on kiusaajien vanhempien saamisesta mukaan tapaamisiin.

Nimettömillä hoitovirheilmoituksilla kehitetään potilasturvallisuutta

Kuopion yliopistollisen sairaalan potilas tai hänen omaisensa voi tehdä ilmoituksen potilasvahinkoepäilystä ensi vuoden alusta lähtien. Ilmoituskynnystä halutaan matalammaksi.

Potilaat penäävät oikeuksiaan aiempaa hanakammin

Potilaat tekevät yhä useammin valituksia saamastaan hoidosta. Esimerkiksi Satakunnan sairaanhoitopiirin potilasasiamieheen ottaa vuosittain yhteyttä noin tuhat asiakasta. Yhteydenottojen määrä lisääntyy vuosittain noin sadalla.

Valelääkärikohu sai potilasasiamiehen puhelimen pirisemään

Viime vuosi oli ennätyksellinen Etelä-Savon potilasasiamiehelle tulleiden yhteyden ottojen määrässä.

Peruspalveluille paljon palautetta

Turkulaisasiakkaat ovat tyytyväisiä hoitohenkilökunnan asiantuntevuuteen. Kritiikkiä saivat osakseen asioiden pitkät käsittelyajat ja ajanvaraus. Eniten palautetta tuli vanhuspalveluista.

Eksoten asiakkaat janoavat lisää tietoa terveyspalveluista

Potilasasiamieheen on oltu yhteydessä mm. heikosta tiedonkulusta lääkärin ja potilaan välillä. Lain mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa vaihtoehtoisista hoitopaikoista, mikäli jonot omaan erikoissairaanhoitoon ovat pitkät.

Hoitotahtoja tehdään vielä vähän

Hoitotahto puhuu puolestasi silloin, kun et enää itse kykene kertomaan, miten haluaisit sinua hoidettavan. Silti kirjallisia hoitotahtoja tehdään vielä harvakseltaan.

Potilasasiamies tukee, turvaa ja sovittelee

Potilaat eivät aina ole tyytyväisiä terveydenhuollossa saamaansa kohteluun. Käsitteet ovat kummallisia, kohtelu tuntuu töykeältä ja vahinkojakin sattuu. Jos tuntuu, että asiat menevät pieleen, on syytä kääntyä potilasasiamiehen puoleen.

Ihmisten valittamiskynnys on yhä turhan korkea

Valittamiskynnys kuntien sosiaali- ja terveyspalveluista on yhä liian korkealla. Ranuan kunnan perusturvajohtaja Helena Pekkala-Vilhunen ihmettelee sitä, miksi ihmiset eivät pidä oikeuksistaan huolta. Hänen mielestään muistutuksia ja valituksia sosiaali- ja potilasasiamiehelle tehdään yhä yllättävän vähän vaikka kynnystä valituksen tekemiseen on koetettu madaltaa.

Growing queues for doctors in Espoo

Patients may have to queue for months to see a doctor in some of Espoo’s public health centres, while the city’s appointment booking systems can leave patients waiting for weeks to get appointment times. According to the Patient Ombudsman of Espoo, such shortcomings in public health amount to near infringements of health legislation.

Lääkäripula pidentää terveyskeskuksien jonoja Espoossa

Osassa Espoon terveyskeskuksissa lääkärille pääsy voi tällä hetkellä kestää kuukausista. Ajanvarausjärjestelmän vuoksi pelkästään tietoa lääkäriajasta voi joutua odottamaan viikkoja. Potilasasiamiehen mukaan liikutaan jo hoitolain rajoilla.

Maksuton puhelinneuvonta säästäisi rahaa

Tampereen potilasasiamies Arja Laukka vaatii kaupungin terveydenhuollon neuvontanumeron muuttamista maksuttomaksi. Arja Laukan mukaan maksuttomuus hyödyttäisi kaupunkia, koska neuvonnan myötä potilaat ohjautuisivat nykyistä paremmin oikeaan hoitopaikkaan.

Terveyskeskusjonot kiukuttavat Tampereella

Tamperelaisten tyytymättömyys terveysasemien jonoihin kasvaa. Potilaat kokevat, että heidän on vaikea päästä lääkärille sairastuttuaan äkillisesti. Erikoissairaanhoidon jonot ovat siirtyneet terveyspalvelujen neuvontaan.

Yhteispäivystyksen laskutus hämmentää

Kainuun Keskussairaalan yhteispäivystyksen laskutus hämmentää asiakkaita. Päivystyskäynnistä saa toisinaan yhden, toisinaan taas kaksi erillistä laskua. Potilasasiamies saa laskutuksesta viikoittain yhteydenottoja.

Potilasasiamies siirtyy sairaanhoitopiirille

Jyväskylän sosiaali- ja terveyspalveluiden potilasasiamiestoiminta siirretään Keski-Suomen sairaanhoitopiiriin ensi vuoden alusta alkaen. Muutoksen myötä potilasasiamies Liisa Hämäläinen siirtyy sairaanhoitopiirin palvelukseen, mutta vastaa myös jatkossa JYTE:n potilasneuvonnasta.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle