Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Kirkkaiden kulutus ukkoutuu – nuorista aikuisista tullut "epälojaaleja" alkoholin kuluttajia

Viiniä kulutetaan jo yhtä paljon kuin väkeviä. Kuohuviinistä on puolestaan tullut arkinen juoma.

Suomalaista huippuginiä ei saa mainostaa edes Intiassa – Suomen alkoholilaki hidastaa trendiviinojen maailmanvalloitusta

Suomalainen viina viedään maailmalle tarinalla puhtaasta luonnosta. Sen vuoksi yritysten on pysyttävä kotimaassa.

Kuopiolaiset juomanvalmistajat perustivat yhteisen myyntiorganisaation

Lignell & Piispasen ja RPS Brewingin yhteistyö koskee kotimaan kauppaa.

Kuopiolaisyhtiölle kultamitali arvostetussa alkoholikilpailussa: Lignell & Piispasen tillivodkasta syntyi jälleen paras tonic-drinkki

Lontoossa järjestettävä International Wine and Spirits -kilpailu on yksi alan arvostetuimmista.

Jälleen uutta Kuopion ravintolarintamalla: Lignell & Piispanen ja Pannuhuone aloittavat yhteistyön

Ravintola Pannuhuone menee remonttiin ja se avautuu uudistuneena maaliskuun lopulla.

Lignell & Piispaselle jättipotti maailman arvostetuimpiin kuuluvassa alkoholikilpailussa – "Käsittämättömän hyvä fiilis"

Kuopiolaisyrityksessä uskotaan, että palkinnot näkyvät tärkeäksi vientituotteeksi nousseen vodkan myynnissä.

Kuopion Siikaranta muuttui teollisuusalueesta elämyskeskittymäksi – pian sieltä voi lainata urheiluvälineitä ilmaiseksi

Bellanrannan alueen kehittämistä koordinoimaan on perustettu yhdistys, joka järjestää helatorstaina lapsille suunnatun hyväntekeväisyystempauksen.

Savolainen viina lyö läpi Aasiassa – seuraavaksi kiinalaisille esitellään glögi

Kuopiolaisen alkoholiyritys Lignell & Piispasen vienti kasvoi viime vuonna peräti 40 prosenttia.

Matkiiko Altia muita muotoilussaan? Katso itse, muistuttaako Altian uusi vodkapullo kuopiolaisen perheyrityksen tuotetta

Lignell & Piispasen toimitusjohtajan Harri Nylundin mukaan Altian Koskenkorva-vodkan uusi pullo muistuttaa hämmentävän paljon hänen yrityksensä vodkapulloa. Myös pari muuta alkoholijuomayhtiötä toivoo Altialta omaperäisempää muotoilua. Altian markkinointi- ja kategoriajohtaja Kirsi Puntila kieltää jyrkästi, että yhtiössä haettaisiin inspiraatiota muiden yhtiöiden tuotteista.

Lignell & Piispanen tähyää Aasiaan – pää auki Kiinassa

Kuopiolainen alkoholivalmistaja tavoittelee kokonaisliikevaihtoonsa 15 prosentin kasvua Aasian markkinoilta. Kiinan lisäksi yhtiö on aloittamassa viennin Japaniin ja suunnitelmissa on päästä myös Etelä-Korean markkinoille. Lignell & Piispanen on mukana työ- ja elinkeinoministeriön Food from Finland -ohjelmassa.

Lignell & Piispanen avaa ravintolan Kuopion keskustaan

Konseptiravintola haluaa kertoa perheyhtiön tarinaa.

Lignell & Piispaselle uusia markkinoita uudistuksen myötä

Alkoholivalmistaja Lignell & Piispanen on vahvistanut vientimarkkinoita Eurooppaan brändi- ja tilauudistuksen myötä. Vienti on vahvistunut erityisesti Pohjoismaissa ja Baltiassa. Tarkoituksena on avata markkinoita entistä enemmän myön Aasian suuntaan.

Raninin vanhaan myllyyn asuntoja – työt vauhtiin ehkä jo keväällä

YIT on ostanut Kuopion satamassa sijaitsevan kiinteistön tontteineen ja on jo aloittanut muutostöiden suunnittelun yhdessä Museoviraston kanssa. Myös vanhan likööritehtaan paikalle nousee myöhemmin asuntoja.

Suomen toiseksi vanhin perheyritys aikoo kaksinkertaistaa alkoholin viennin

Lignell & Piispasen uuden tuotantotilat ovat yhtiölle lähes kymmenen miljoonan euron investointi. Yhtiö uskoo vahvasti alkoholijuomiensa viennin kasvuun.

Hienoa Konjakkia sai uuden nimen

Uusi nimi, Ranin Cognac, muistuttaa yhtiön perustajasta. Taustalla on Lignell & Piispasen ja ranskalaisten konjakintuottajien vuosia kestänyt kiista, joka ratkaistiin oikeudessa ranskalaisten hyväksi.

Savon vanhin kauppahuone on 160-vuotias

Oy Gust Ranin aloitti vähittäistavarakaupan Kuopiossa vuonna 1852. Nykyisin yhtiö tunnetaan parhaiten alkoholijuomista.

Lignell & Piispanen laajentaa

Alkoholivalmistaja Lignell & Piispanen laajentaa Kuopion Siikaniemellä. Maansiirtotyöt ovat menossa ja nykyisten tilojen yhteyteen tehdään yli 6 000 neliötä lisää tuotantotilaa.

Lignell & Piispasen konjakinmyynti saa jatkua – nimen vaihduttava

Kuopiolainen alkoholinvalmistaja saa jatkaa konjakin tuontia ja myyntiä vanhaan malliin, mutta tuotteen nimen on vaihduttava. Vastaisuudessa Alkojen hyllyillä ei nähdä Hienoa konjakkia –sanaparia kenenkään käyttämänä, sillä Cognac-sanan suomentaminen on kiellettyä.

Lignell & Piispanen menetti yksinoikeuden konjakin nimeen

Kuopiolainen Lignell & Piispanen joutuu purkamaan konjakkinsa tuotemerkin rekisteröinnin eli yritys menettää yksinoikeuden Hienoa Konjakkia -merkkiin. Asian on ratkaissut ranskalaisten konjakintuottajien tekemän valituksen perusteella Korkein hallinto-oikeus.

Ranskalaiset löivät kuopiolaiset yhdeksän vuoden konjakkikiistassa

Kuopiolainen alkoholivalmistaja Lignell & Piispanen ei enää saa myydä "Hienoa konjakkia". Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan yhtiön tavaramerkki oli harhaanjohtava. Ranskan konjakintuottajien käynnistämään tavaramerkkikiistaan haettiin ennakkoratkaisu EU:n tuomioistuimesta asti.

EU: Finland cannot make cognac

The Court of Justice of the European Union has banned Finnish alcohol producer Lignell & Piispanen from using the word “cognac” on their bottles.

EU-tuomioistuimelta tuikea päätös Lignell & Piispaselle

Euroopan unionin tuomioistuin katsoo, että alkoholivalmistaja Lignell & Piispanen ei saa käyttää Cognac-sanaa tavaramerkeissään. "Cognac" on suojattu maantieteellisenä merkintänä unionin oikeudessa vuonna 1989.

Savolaisille perinnelaivoille kunnostusavustusta

Savolaiset perinnelaivat ovat saaneet museovirastolta avustuksia kunnostustöihin. Selvästi suurin avustus, 50 000 euroa, myönnettiin Savonlinnassa kotipaikkaansa pitävän s/s Suur-Saimaan rungon kunnostukseen.