Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Asiakkaan tilaaman passin kuljetus viivästyi ja viivästyksestä syntyi lisää kuluja – Kuluttajariitalautakunta velvoitti Matkahuollon korvaamaan kaikki syntyneet kulut

Kun asiakas ei saanut passiaan sovitusti, hän joutui ostamaan väliaikaisen ja uuden passin, mikä tuotti yli 200 euron kulut.

Kotimyynti korona-aikana kirvoittaa paheksuntaa – ostajan on hyvä tuntea omat oikeutensa

Kahdeksasluokkalaiset yrittäjänalut lähtivät kauppaamaan maskeja ovelta ovelle Raumalla.

Trivago johti kuluttajia harhaan Australiassa: järjesti hotellit hinnan sijaan mainostulojen perusteella

Trivago on puolustautunut argumentoimalla, että se ei auta käyttäjää löytämään halvinta hintaa vaan "parhaan hinnan".

Hyvinvointigeenitestien markkinointiin ei Suomessa puutu kukaan – "Joidenkin testien mainoksissa on tiettyä liioittelun makua"

Valviran mukaan hyvinvointigeenitestien valvonta kuuluu Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, jonka mukaan parempi asiantuntemus valvontaan löytyisi Valvirasta.

Google poistaa lipunmyyntisivusto Viagogon mainokset hakukoneestaan

Pääsylippuja jälleenmyyvä sivusto on aiheuttanut päänvaivaa myös suomalaisille kuluttajille.

Kuluttaja-asiamies vaatii maksettavaksi pikavippifirmalle määrättyä 50 000 euron uhkasakkoa

Uhkasakon laittamisesta maksuun tarvitaan vielä markkinaoikeuden päätös.

TV-lähetysten HD-siirtymä lykkääntyy vuosilla – markkinaoikeuden mukaan antennikulut voivat jäädä kuluttajalle

Markkinaoikeus hyväksyi DNA:n valituksen Yleisradion tarjouspyynnön ehdoista ja vaatii järjestämään uuden tarjouskilpailun.

Käytettyä autoa myyvät valehtelijat halutaan kuriin uudella sopimuspaperilla – myyjä sitoutuu luettelemaan tiedossaan olevat viat

Auto pannaan usein myyntiin, kun siihen tulee vika, jota ei haluta korjata. Autoliitto esittelee pian sopimuspaperin, joka pistää huijarit lujille.

Kuluttajariitalautakunta: Microsoftin korvattava Windows 10 -järjestelmän "pakkoasennuksesta" kuluttajalle aiheutuneita vahinkoja

Microsoftilla ei ollut sopimukseen perustuvaa oikeutta asentaa uusi käyttöjärjestelmä kysymättä lupaa, toteaa lautakunta.

Kuluttajien suojelemiseksi halutaan järeämpiä keinoja – "Valvonnan uskottavuus kärsii, kun taloudelliset sanktiot puuttuvat"

Kuluttaja-asiamiestä työllistävät eniten pikaluottoihin liittyvät ongelmat, vaikka niitä onkin yritetty taklata.

Kuluttaja-asiamies: Aikakauslehtien markkinointi on harhaanjohtavaa ja tilauksissa kohtuuttomia irtisanomisehtoja

Osa lehtitaloista on myös lähettänyt kuluttajille aikakauslehtiä ilman heidän nimenomaista suostumustaan ja vaatinut niistä maksua.

"On siinä naurussa pitelemistä" – aiemmin pesukoneen ostajaa teititeltiin, nyt moni harmittelee käyttöohjeiden kielikukkasia

Jääkaapin tai pesukoneen käyttäjää puhuteltiin käyttöohjeissa henkilökohtaisesti 1950-luvulla.

Rainy days and belly aches: Finland to update package holiday refund laws

Finland is changing consumer protection laws for travellers which - among other things - will help dissatisfied holiday package customers to receive financial compensation when their holidays fall short of expectations.

Consumers' Union: Printed bills should not cost extra

The Consumers' Union of Finland NGO says that it is wrong for companies to charge customers extra for a bill printed out on paper. The union has demanded that consumer protection laws be changed so that paper-based bills would - like their electronic-based bill counterparts - be required to be free of charge.

Autokauppa hakee uusia toimintamalleja – renkaita voi potkia vaikka kotiovella

Autokauppa siirtyy yhä enemmän vaihtoautohalleista nettiin. Kotiinkuljetuspalvelu on lisännyt suosiotaan uutena autokaupan palveluna.

Käyttöohjeet saatava suomeksi ja ruotsiksi: "Kuluttajien pitäisi vaatia oikeuksiaan"

Jos tuotteessa ei ole sen käytön kannalta merkittäviä tietoja suomeksi tai ruotsiksi, on se kuluttajansuojalain mukaan virheellinen. Ostaja voi silloin vaatia esimerkiksi hinnanalennusta.

Saitko postissa ylioppilaskuvan tilaamatta? Sitä ei tarvitse maksaa eikä palauttaa

Valokuvaamon lähettämää kuvaa ei tarvitse maksaa eikä palauttaa, jos kuvan lähettämisestä ei ole sovittu etukäteen. Ylioppilaiden ryhmäkuva lähetetään joissakin kouluissa oppilaalle, jos tämä ei ole poistanut nimeään koululla kiertävältä listalta.

Saako ravintola periä maksun perumatta jääneestä pöytävarauksesta?

Kuluttajansuojalain näkökulmasta maksun periminen on sallittua, kunhan se on kohtuullinen ja sen perimisestä on kerrottu selkeästi etukäteen, sanoo kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Katri Väänänen.

Asuntolainojen kytkykauppa halutaan kieltää

Asuntolainatarjouksen ehtona ei voi enää olla se, että kuluttaja ostaa pankilta tai sen yhteistyökumppanilta myös toisen palvelun, esimerkiksi vakuutuksen, jos eduskunta hyväksyy hallituksen nyt esittämän lakimuutoksen. Asuntolainaa saisi edelleen tarjoa halvemmalla asiakkaalle, joka ostaa toisenkin palvelun.

Carunan Koponen Ylelle: Hinnankorotusten taustalla ristiriitainen lainsäädäntö – olisi pitänyt kuunnella asiakasta

Carunan toimitusjohtaja Ari Koponen sanoo olevansa tyytyväinen, että asiaan saatiin vihdoin ratkaisu. Koposen mukaan suomalaiset suututtaneen sähkönsiirtohinnan korotuksen taustalla oli yhtiötä sääntelevä ristiriitainen lainsäädäntö. Caruna kertoi peruvansa suuret kertakorotukset.

Aiotko ostaa käytetyn auton yksityishenkilöltä? Tarkista ainakin nämä asiat

Käytetystä autosta joutuu pulittamaan vähemmän, mikäli menopelin hankkii yksityishenkilöltä. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa kuluttajansuojalaki ei kuitenkaan päde, joten ostaja saa olla tavanomaista tarkempana. Yle kokosi Aamu-tv:n autokeskustelun pohjalta vinkkilistan autokuumeesta kärsivälle.

Älä lankea näihin sudenkuoppiin, kun ostat osuutta lomakohteesta

Kymmenet suomalaiset ostavat joka vuosi aikaosuuksia lomakohteista tietämättä, mitä saavat. Lähes kaikki ongelmat liittyvät ulkomaisiin kohteisiin. Kuluttajaviranomaisten mukaan aikaosuuksien kauppaan liittyy nyrkkisääntöjä, joita noudattamalla vältettäisiin monta epäonnista ostosta.

Hajosiko pesukone liian pian? Kuluttajan odotukset ovat usein liian korkealla

Monien kodinkoneiden käyttöikä on lyhentynyt, mutta kuluttajien odotukset ovat pysyneet takavuosien tasolla. Tämä aiheuttaa usein riitatilanteita, jotka päätyvät kuluttajariitalautakunnan pöydälle. Käytännössä tarkan käyttöiän määrittäminen yksitäisillä tuotteille on tällä hetkellä lähes mahdotonta.

Miten kauan virheellisen maksun palautukseen saa mennä?

Laki ei määritä rahanpalautuksen sallittua kestoa.

Onko sähköpostitse tehty kauppa aina etämyyntiä?

Etämyynti tuo palautusoikeuden, mutta mikä on etämyyntiä?

Moni naputtaa luottokorttinsa tiedot nettiin tuosta vain – näin dramaattisia seuraukset voivat olla

Luottokorttitietojen naputteleminen esimerkiksi Facebookissa vastaan tulevien, palkintoja lupaavien testien yhteydessä voi koitua kohtalokkaaksi. Vaikka netin tilausansoista on varoiteltu jo vuosien ajan, monet astuvat niihin edelleen.

Sähköyhtiö kimpaantui: "Harhaanjohtavaa markkinointia"

Mikkeliläisyhtiö ESEn asiakkaille on tullut yhteydenottoja toiselta energiayhtiöltä. Asiakkaille on ilmoitettu sähkönmyyntisopimuksen siirrosta.

Turhautuneet katsojat hakevat hyvitystä - Pacquiao haastettu oikeuteen  

Pettyneet nyrkkeilyn ystävät ovat nostaneet useampia siviilikanteita Manny Pacquiaota vastaan.

Tupakkaprofessorin viimeinen taisto

Tupakkaprofessori iskee taas tupakkajättejä vastaan

Suurin osa yritysten asiakaspalvelunumeroista rikkoo lakia kalliilla hinnallaan

Kesäkuussa 2014 voimaan tullut kuluttajasuojalain säännös vaatii kohtuutta yritysten palvelunumeroiden hintoihin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan hinnat ovat yhä liian korkeita suurimmassa osassa yrityksiä.

Kuluttajaoikeusneuvojan vinkki elektroniikan ostoon: Pidä kuitti tallessa

Itä-Suomen maistraatin kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen suosittelee ottamaan selvää takuuajasta ja takuun antajasta ennen elektroniikkatuotteen ostamista. Takuuasiat sujuvat neuvojan mukaan mallikkaasti Suomessa.

Kuluttajaliitto varoittaa painostavista remonttimyyjistä

Lainmuutos on lisännyt etenkin ikäihmisiin kohdistuvaa aggressiivista myyntiä. Kuluttajia varoitetaan allekirjoittamasta sopimuksia ilman harkinta-aikaa.

Markkinaoikeus pani vippifirman kuriin

Markkinaoikeus on kieltänyt pikavippiyhtiötä myöntämästä luottoja, joiden todelliset korkokustannukset ylittävät lakisääteisen rajan.

Tuotekohtaisia vakuutuksia saa miltei mihin vaan – "Vakuutus on monimutkainen tuote"

Kuluttajaa turvaa vapaaehtoisten vakuutusten lisäksi kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu sekä mahdollinen takuu.

Kuluttajille lisää velvoitteita verkko-ostosten palauttamisesta

Kuluttajansuojalaki uudistuu ensi viikon perjantaina.

Yli puolet kulutusluottojen mainoksista lainvastaisia

Viranomaisten huomautuksen saaneet luottofirmat ovat korjanneet mainoksiaan, mutta osa niistä on muuttanut tekstejään myöhemmin uudelleen siten, ettei luoton todellinen hinta vieläkään tule ilmi.

Ravintolisien myyjälle markkinointikielto – puhelinmyynti harhaanjohtavaa

Suomen terveysravinne Oy ei muuttanut harhaanjohtavaa markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen kehotuksesta huolimatta.

Kuluttajat ovat usein pihalla kauppojen vaihto- ja palautusoikeudesta - eri ostotapojen käytännöt sekoittavat

Kuluttajaliitossa on huomattu, etteivät ihmiset aina ymmärrä kaupankäyntiin liittyviä oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan. Siinä missä postimyynnistä tai netistä ostettavilla tuotteilla on aina 14 vuorokauden palautusoikeus, ei kivijalkakaupalla ole velvollisuutta vaihtaa ehjää ja toimivaa tuotetta toiseen, saati palauttaa rahoja.

Kuluttajansuojalaki ei ulotu some-kirppiksille

Kuluttajansuojalaki ei koske kahden yksityisen ihmisen välistä kauppaa, minkä vuoksi netissä toimivat kuluttajalta kuluttajalle -kirpputorit toimivat hyvän uskon varassa. Sosiaalisessa mediassa toimivista kirpputoreista kysytään kuluttajavirastosta ajoittain.

Kuluttaja-asiamies: Alaikäisille lähetetty aiheettomia laskuja – älä maksa

Kuluttajaviranomaisten mukaan vanhempien on syytä reklamoida alaikäisen lapsensa saamasta laskusta. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa sellaisesta tuotteesta tai palvelusta, jota hän ei ole tilannut.

Tyytymätöntä asiakasta ei odota enää suuri puhelinlasku

Kuluttajasuojalain muutoksen ansiosta yritykset eivät enää voi periä korkeaa hintaa puheluista, jotka koskevat esimerkiksi tuotevirhettä tai sopimuksen muuttamista. Käytännössä puhelujen minuuttitaksat tulevat olemaan enintään viidenneksen kalliimpia kuin kännykkäpuhelut keskimäärin.

Joululahja on helppoa vaihtaa tai palauttaa

Kuluttajansuojalaki on armoton tuotteiden palauttamista tai vaihtoa kohtaan, mutta kaupat joustavat. Joulun pyhien jälkeen palautus tai vaihto voi onnistua jopa ilman kuittia.

Epäselvä etämyynti aiheuttaa ongelmia

Halpa tai ilmainen tutustumistarjous voi tulla kalliiksi.

Tekoripsi- ja rakennekynsibisnes ei muutu luvanvaraiseksi

Kemikaalit ovat riski niin tekoripsien ja rakennekynsien asentajille kuin käyttäjillekin. Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) ehdotti, että toiminta tehtäisiin luvanvaraiseksi. Peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd.) ei lämpene ajatukselle.

Netissä liikkuu yhä enemmän yksityisiä huijarimyyjiä

Pirkanmaan poliisille on tänä vuonna tehty jo yli 450 ilmoitusta petoksista tai lievistä petoksista, jotka ovat saaneet alkunsa internetissä tapahtuneesta yhteydenotosta. Kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle