Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Punainen majakkalaiva, jonka kannella on majakan valo. Laivan kyljessä lukee Kemi.

Majakkalaiva Kemin ovet aukesivat yleisölle lähes 20 vuoden jälkeen – tältä yli 120-vuotiaan laivan sisällä näyttää nyt

Majakkalaiva Kemi on Suomessa ainutlaatuinen museokohde, jonka kunnostusta jouduttiin odottamaan lähes 20 vuotta. Nyt se on taas auki yleisölle.

Majakkalaiva Kemi laiturissa.

Majakkalaiva Kemi avautuu yleisölle Kotkassa – laiva on restauroitu 50-luvun asuun

Suomen viimeisen majakkalaivan restaurointi on lähes valmis. Majakkalaiva Kemi avautuu yleisölle juhannuksen jälkeen Kotkassa Merikeskus Vellamon laiturissa.

majakkalaiva Kemi kiinnitettynä hinausaluksen kylkeen, ovat juuri käätymässä laiturin vieressä Kotkan Kantasatamassa

120-vuotias Suomen viimeinen majakkalaiva Kemi pääsi ränsistymään pahoin – katso, millainen kaunotar ruosteen alta paljastui

Suomen viimeinen käytössä ollut majakkalaiva Kemi oli alkuvuoden kunnostettavana Helsingissä Suomenlinnan telakalla. Nyt Kemi palasi kotiinsa Kotkan Kantasatamaan. Siellä kunnostaminen jatkuu aluksen sisäosissa.

Majakkalaiva Kemi laiturissa.

Suomen viimeinen majakkalaiva palaa Suomenlinnasta Kotkaan – pahoin vaurioitunutta runkoa korjattiin yli puoli vuotta

Suomen viimeinen majakkalaiva Kemi on ollut alkuvuoden kunnostettavana Helsingissä. Siellä korjattiin aluksen runkoa. Nyt alus palaa Kotkaan, missä kunnostustyöt jatkuvat.

Majakkalaiva Kemi.

Majakkalaiva Kemistä tehty selvitys avaa paikallaan pysyneiden alusten mielenkiintoista historiaa – "Majakkalaivailmiö sinänsä oli aika lyhytaikainen ilmiö"

Suomen viimeisen toiminnassa olleen majakkalaiva Kemin historiasta on valmistunut kattava selvitys. Restaurointityön yhteydessä valmistunut lähes kolmesataasivuinen selvitys on verkkojulkaisu, jonka voi lukea museoviraston sivulta.

Majakkalaiva Kemi viimeisellä asemapaikallaan Kemin edustalla vuonna 1965. Etualan veneessä istuu Kemin viimeisen päällikön Job Heikkisen vaimo Taimi Heikkinen, josta myöhemmin tuli myös laivan viimeinen emäntä.

Suomen viimeisen majakkalaivan vaiheista valmistui ennätyslaaja selvitys – Kemi palaa Kotkaan vapun tienoilla

Historiallisesti arvokkaista aluksista ei ole aiemmin tehty yhtä laajaa selvitystä Suomessa.

Majakkalaiva Kemi

Yli 100-vuotias majakkalaiva saamassa jättipotin – jäänmurtaja Tarmon varjoon jäänyt kirkkaanpunainen kaunotar korjataan lähes miljoonalla eurolla

Suomen merimuseon laiturissa Kotkassa kelluvan majakkalaiva Kemin kunnostaminen kestäisi noin kolme vuotta.

Storbrottenin linssi merenpohjassa

Märketin majakan luota löytynyt hylky paljasti meriarkeologisen harvinaisuuden – lähivesille on uponnut sukellusvene ja monta muuta alusta

Märketin majakka seisoo kallioluodolla Ahvenanmaan länsireunalla ja sitä ympäröivät vedet kätkevät sisäänsä monta haaksirikkoutunutta laivaa.

Vanha takki.

Museojäänmurtaja Tarmon kaikki esineet on nyt kuvattu, kunnostettu ja luetteloitu

Museojäänmurtaja Tarmo kunnostettiin Suomenlinnan telakalla viime talvena. Nyt on saatu valmiiksi myös esineistön luettelointi.

Majakkalaiva Kemi.

Majakkalaiva Kemi kellui viimeisenä – valo sammui yli neljä vuosikymmentä sitten

Majakkalaivoilla oli entisaikaan suuri merkitys merenkulkijoille. Alukset pysyivät ankkuroituina paikoilleen koko kesän, ja välillä se koetteli miehistön hermoja. Suomen viimeinen majakkalaiva oli ankkuroitu Perämerelle, Kemin edustalle.

Patu Patanen

Patu Patanen pyöritti rulettia ja osti höyrylaivan – yhdistää Selännettä, Harlinia, Miljoonaa ja Erkkoa

Haminalainen touhuyrittäjä, majakkalaiva s/s Hyökyn kippari ja monen tempauksen ja tapahtuman isä Patu Patanen täyttää tiistaina 70 vuotta. Yle Kymenlaakso kokosi yhteen muistettavia hetkiä kulttuuripersoonan elämän varrelta.

Niko Kivelä ja nurkkakunnat, yle tv1

Niko Kivelä ja nurkkakunnat: Kaskinen – Suomen Manhattan ja piiloparatiisi

Tässä ohjelmassa ei esiinny Krista Siegfrids.

Siegfried Lenz

Siegfried Lenz on kuollut

Saksan arvostetuimpiin kirjailijoihin kuuluva Lenz sai pitkän kirjailijanuransa aikana useita palkintoja, muun muassa Goethe-palkinnon vuonna 1999.

Kemin Valtakadun vilinää 1964

Valtakatu poikki, kaupungintaloon vesisäiliö - kemiläiset kiukuissaan...vuonna 1964

Hannu Karpo pani Kemin asioita halki, poikki ja pinoon vuonna 1964.

Hyöky-alus

Hyöky aiotaan huutokaupata

Satavuotisjuhliaan viettävä S/S Hyöky aiotaan huutokaupata syksyllä. Kapteeni Jorma ”Patu” Patanen kertoo ilmoittavansa laivan huutokauppakamari Hagelstamin meriaiheiseen Nautica-huutokauppaan.

Jorma "Patu" Patanen, höyrylaiva, Helsinki, s/s Hyöky, majakkalaiva

Laiva täynnä tarinoita

Majakkalaiva Helsinki on yhtäaikaa merenkulunmuseo, merimieskirkko ja kapakka. Sodistakin selvinnyt laivavanhus kätkee sisäänsä satoja tarinoita ja niistä kertovia esineitä.

Merikeskus Vellamon seinä

Merimuseo pääsemässä vähällä yt-neuvotteluissa

Museoviraston säästöt eivät tule kohdistumaan merkittävällä tavalla Suomen merimuseoon, uskoo Museoviraston pääjohtaja Juhani Kostet. Myös koko Museoviraston ennakoitu 60 ihmisen irtisanomistarve on jäämässä pienemmäksi, koska säästöjä on löytynyt muualta.

Merikeskus Vellamo

Merimuseolle lahjoituksena ankkureita

Suomen merimuseo on saanut mittavan esine- ja arkistomateriaalilahjoituksen Liikennevirastolta.

Majakkalaiva s/s hyöky

Majakkalaiva Helsinki saapui Silakkamarkkinoille

S/s Hyöky eli majakkalaiva Helsinki esittelee merihistoriaa Kauppatorin rannassa reilun viikon ajan. Laivaisäntä, jungmanni Patu Patanen tarjoaa värikkään vilkaisun laivan vaiheisiin.

Yli satavuotias majakkalaiva Kemi kunnostetaan

Suomen merimuseon museoalus, majakkalaiva Kemi kunnostetaan. Vuonna 1901 valmistunut alus on Suomen viimeinen käytössä ollut majakkalaiva.

Merimuseo sulki ovensa Helsingissä

Helsingissä sijaitseva Suomen merimuseo sulki ovensa yleisöltä torstaina. Uusi museo nousee aikanaan Kotkaan. Vaikka tilat ja resurssit Kotkassa paranevat, esiin on noussut huoli merihistorian tutkimuksesta.