Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

On eri asia, syökö kauraa vai ruista – tutkimuksen mukaan kuidut vaikuttavat suolistossa eri tavoin

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa selvisi, miten erilaiset kuidut vaikuttavat elimistöön.

Kuidun lisääminen parantaa sokeritasapainoa

Päivittäin syötävän kuitumäärän pitäisi olla ainakin 25 grammaa.

Tiesitkö tämän vadelmasta?

Vadelma on yksi kuitupitoisimmista marjoista.

Tiesitkö tämän kaurasta?

Mikä tekee kaurasta niin terveellisen?

Montako palaa leipää pitäisi syödä päivässä?

Jos haluat syödä terveellisesti, valitse leipä, jossa kuituja on yli 6 grammaa sadassa grammassa, kehottaa Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

Tiesitkö tämän puolukasta?

Puolukan terveysvaikutukset

Tutkimus: Täysjyvävilja pidentää elinikää

Yhteydet näkyivät henkilöillä, jotka söivät vähintään kolme annosta eli noin 40 grammaa täysjyväviljaa päivittäin.

Täysjyväviljaa suosivat voivat elää muita pitempään

Jokainen 50 gramman lisäys täysjyväviljan päivittäisessä saannissa liittyi 30 prosenttia pienempään sydäntautikuoleman ja 20 prosenttia pienempään syöpäkuoleman riskiin.

Mantelimaitoa kesäjuomaksi!

Tiesitkö tämän mantelista?

Tutkimus: Hedelmät ja kuidut pidentävät riskipotilaan elämää

Päivittäin yli 200 grammaa hedelmiä nauttivan riski kuolla kuuden vuoden seurannan aikana oli noin 40 prosenttia pienempi kuin vähemmän hedelmiä syövän.

Kuitupitoinen aamupala voi vähentää lapsen terveysriskejä

Brittitutkijoiden mukaan aamupalatavoilla on merkitystä.

Tutkimus: Hilla voi auttaa syövän hoidossa

Hiirikokeissa hillauute esti tehokkaasti uusien syöpäkasvainten muodostumista.

Tutkimus: Hedelmät ja kasvikset pienentävät monen syövän vaaraa

Tulokset vahvistavat käsitystä kasvis- ja hedelmäpainotteisen ruokavalion terveellisyydestä.

Kuitupitoinen ruoka tosiaan ehkäisee sydänsairauksia

Alan tutkimusten yhteisanalyysin perusteella sydän- ja verisuonitautien riski pienenee noin 10 prosenttia, jos päivittäin syö muutaman viipaleen täysjyväleipää, linssi- tai papuaterian tai 2–4 hedelmää.

Ravitsemusneuvonnasta merkittävää hyötyä nuorten sokeriaineenvaihduntaan

Tulos havaittiin Turun yliopiston Sydäntutkimuskeskuksen tutkimuksessa, jossa selvitettiin ravitsemusneuvonnan vaikutuksia insuliiniherkkyyteen.

Näin teet näkkileipää

Näkkileivän valmistaminen itse on naurettavan helppoa. Harva kuitenkaan tekee itse kuitupitoista ja terveellistä leipää. Näkkileipä valmistuu puolessa tunnissa. Kumina antaa leivälle persoonallisen maun.

Kuitu saattaa ehkäistä aivohalvauksia

Kuitupitoisen ruoan painottaminen olisi paikallaan etenkin henkilöille, joilla on jo monia aivohalvauksen riskitekijöitä.

Kuitupitoisen ravinnon diabeteshyödyt riippuvat osin geeneistä

Osa ruokavalion terveyshyödyistä saattaa jäädä saamatta henkilöillä, joiden perimä altistaa esimerkiksi diabetekselle.

Pellon koulukeskuksessa ei enää asbestia

Viimeisimmän ja lopullisen mittaustuloksen raportista selviää, että koulutilat ovat puhtaat.

Tolkun talkkuna taluttaa hillaa

Vuosikymmeniä sitten suomalaisperheissä oli tavallista popsia puuroa, joka oli tehty talkkunasta. Nyttemmin talkkuna on turhaan unohdettu jauho, sillä se sisältää runsaasti muun muassa ravintokuitua.

Vadelma vaalii vatsaa

Vadelma on kauniin värinen ja maistuva marja. Se on myös kuitupitoinen ja vähäenerginen

Hedelmät pitävät hampaat miehen suussa

Hedelmät ja muut runsaasti kuitua sisältävät ruoat voivat edistää myös hampaiden terveyttä, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa. Sen mukaan hedelmät hillitsevät periodontiittia eli hampaan kiinnityskudoksen tulehdusta, joka voi johtaa hampaiden tippumiseen.

Ruotsalaistutkimus: Kuitupitoinen aamiainen terästää muistia

Aamiaisella nautittu kuitupitoinen leipä pitää lähimuistin terävämpänä ja suorituskyvyn parempana kuin vaalea leipä, sanoo ruotsalainen tutkimus. Lundin yliopistossa tehdyt kokeet osoittivat, että ero oli huomattava.

Kuidut karistavat kiloja

Lisäkilojen kertymistä voi vähentää myös lisäämällä ruokavalioon ravintokuituja. Etenkin viljojen kuidut näyttävät hillitsevän lisäkilojen kasautumista, American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistu tutkimus vihjaa.

Hilla on vuoden marja

Vitamiinipitoinen jas runsaskuituinen pohjoisen marja on terveellinen.

Aamiainen voi auttaa laihduttamaan

Runsaskuituinen muroaamiainen näyttää hillitsevän ruokahalua ja vähentävän päivän seuraavalla aterialla nautittua ruokamäärää. Aamuinen kuituannos vaikuttaa myös tulevan aterian aiheuttamaan glukoosivasteeseen.