Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Kemin satama kuvauskopterilla kuvattuna

Merenkulkijaliitot arvostelevat EU:n ilmastopaketin valmistelua: "Pahimmillaan maasta saattaa kadota kokonaisia tehtaita ja satamia"

Merimiesliitot vaativat talvimerenkulun huomioimista esimerkiksi EU:n päästökaupassa.

Tulevaisuuden polttoaineiden testaamisessa tarvitaan taskulamppuakin. Katso mitä Vaasan moottorilaboratoriossa tapahtuu

Ammoniakki ja vety ovat tulevaisuuden polttoainehittejä, joita Wärtsilä testaa Vaasassa: "Kyllähän tässä terve kisa on, kuka ehtii ensin ja millä tuloksilla"

Merenkulun päästöjen vähentämiseen etsitään kiivaasti ratkaisua ympäri maailman. Wärtsilä oy uskoo ammoniakkiin ja vetyyn. Vaasan laboratorioissa on testattu molempia hyvällä menestyksellä kaksoispolttoaine-ja kipinäsytytteisissä moottoreissa.

Rauman telakka,  Rauma Marine Constructions.

Rauma shipyard misses deadline due to coronavirus outbreak

A passenger ferry due to be delivered in May will not be ready until June.

Langh-konsernin  toimitusjohtajan Laura Langh-Lagerlöfin mukaan rikkipesuriasiakkaita tulee ympäri maailmaa.

Piikkiöläinen perheyhtiö käänsi rikkidirektiivin voitokseen ja takoo nyt miljoonia

Langh Tech Oy:n rikkipesurilla on kysyntää ympäri maailmaa, kun rikkirajoitus laajenee kaikille merille.

LNG Terminaali Tornion Röyttässä

Nesteytetyn maakaasun piti torjua ilmastonmuutosta – Uusi tutkimus tyrmää ilmastohyödyn kokonaan

Brittitutkijoiden mielestä nesteytetystä maakaasusta ei ole juuri hyötyä ilmastonmuutoksen torjumisessa. Trafin asiantuntija löytää kuitenkin nesteytetystä maakaasusta monia hyviä puolia.

Yhdysvallat lipesi merenkulunkin ilmastosopimuksesta

Vastikään solmitun merenkulun ilmastosopimuksen tavoite on leikata laivojen päästöjä puoleen 30 vuodessa.

Kai Mykkänen kokouspöydässä

Yhdysvallat esittää raskaan polttoöljyn käyttökieltoa arktisilla merialueilla – Mykkänen: Trumpin hallinto edistää myös rakentavia hankkeita

Washingtonissa vierailevan ministeri Kai Mykkäsen mielestä Trumpin hallinto vaikuttaa aiempaa neuvotteluhaluisemmalta.

Rahtilaiva satamassa.

Maailma seuraa Itämeren maiden esimerkkiä – laivojen rikkipäästöille tiukka raja

Suuret rahtilaivat ja öljytankkerit aiheuttavat valtavia rikkipäästöjä. Ongelma helpottuu tuntuvasti vuonna 2020, kun laivojen polttoaineiden rikkipitoisuudelle asetetaan raja.

Rahtilaiva suomenlahdella.

Typpidirektiivi tulee, Itämeri tervehtyy

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on torstaina sopinut typpipäästöjen roimasta leikkuusta Itämerellä.

Itämeri.

Laivojen vessavesien tyhjentäminen Itämereen kielletään

Itämeri on maailman saastuneimpia meriä. Silti on ollut työn ja tuskan takana saada alueen valtiot sopimaan, ettei laivojen käymälävesiä enää hulauteta mereen.

Pohjois-Korean lippu liehui Pohjois-Korean suurlähetystössä Pekingissä, Kiinassa keskiviikkona 6. tammikuuta.

Pohjois-Korea aikoo laukaista satelliitin pitkän kantaman raketilla

Pohjois-Korea on ilmoittanut aikeistaan YK:n alaiselle Kansainväliselle merenkulkujärjestölle. Kun Pohjois-Korea viimeksi laukaisi satelliitin 2012, asiantuntijat pitivät sitä peiteltynä ohjuskokeena.

Laivoja avovesillä.

Suurin uhka vieraslajeista poistumassa Itämereltä – lajit imuroidaan jatkossa puhdistuslaitteisiin

Itämerelle tulee käyttöön mahdollisesti jo ensi vuoden aikana tärkeä keino estää uusien vieraiden lajien leviäminen mereen. Suomi on myös hyväksymässä viimeisten Itämeren maiden joukossa kansainvälisen sopimuksen.

Queenslandin rannikolla sijaitseva koralliriutta.

Ison valliriutan laivaväylistä tehdään kaksikaistaisia törmäysriskin vähentämiseksi

Australian korallimerellä seilaaville aluksille tulee rajoituksia paljon aiempaa suuremmalle alueelle. Unesco päättää ensi kuussa, riittääkö se, vai julistetaanko ainutlaatuisen alueen olevan vaarassa.

Perämeri ja auringon säteet

Most luxury cruise liners still dumping sewage at sea

The international cruise season in the Baltic has just begun, and several hundreds of thousands of cruise tourists are expected to stop off in Finland this year. Most of these international cruise ships still dump their waste water directly into the Baltic Sea - a fact that few of their passengers are aware of.

Paavo Lipponen

Lipponen arktisessa selvityksessä: Taloudellinen hyöty kuuluu myös alkuperäiskansoille

Elinkeinoelämän keskusliiton arktisen selvityksen tehnyt Paavo Lipponen toteaa raportissaan, että taloudellinen hyöty kuuluu myös alkuperäiskansoille. Lipposella on suosituksia myös ILO-sopimuksen suhteen.

Öljyntorjunta-alus Letto

Officials battle imaginary oil spill in icy seas

Experts from as far afield as China and Canada will observe Wednesday's oil recovery exercise on the Gulf of Bothnia.

laiva merellä

Rikkidirektiivi voimaan tammikuussa – laivojen valvonta alkaa

Kiistelty laivojen rikkkipitoisuutta säätelevä direktiivi tulee voimaan vuoden alussa. Laivojen valvonta alkaa heti tammikuussa tehotarkastuksilla.

Costa Concordia alus kyljellään Giglio saaren edustalla.

Laivamatkustajille älyranneke onnettomuuksien varalle

EU:n rahoittama projekti esittää älyranneketta laivamatkustajille, jotta onnettomuustilanteissa heidän sijaintinsa olisi tiedossa.

Huoltoalus kiinnittyneenä tuulimyllyyn Pohjanmerellä sijaitsevassa tuulivoimapuistossa 26. elokuuta 2013.

Kalat kärsivät vedenalaisesta melusta Itämeressä

Vedenalainen melu stressaa ja häiritsee kaloja. Melun määrää Itämeressä kartoitetaan parhaillaan käynnissä olevalla tutkimushankkeella. EU-rahoitteisen tutkimuksen tuloksena saatetaan alkaa säädellä esimerkiksi laivojen melutasoa.

Ms Laura -laiva

Dieselistä voi tulla pula vuodenvaihteen jälkeen

Dieselistä voi tulla pula vuodenvaihteen jälkeen, arvioi laivanvarustamo Langh Shipin toimitusjohtaja Hans Langh. Hänen mukaansa ensi vuonna kuljetusalalla voimaan tulevan rikkidirektiivin seurauksena tuhannet laivat alkavat käyttää dieseliä.

Satakuntalaista meriosaamista Namibiaan - tehtävää on vielä paljon

Satakunnan ammattikorkeakoulussa ponnistellaan Namibian merenkulun koulutuksen kehittämisen hyväksi. Tavoitteena on saada Namibiaan kansainväliset mittapuut täyttävä merenkulun osaaminen.

Itämeren päästövähennyksistä sopu - Venäjä venytti neuvotteluja

Kööpenhaminassa koolla olevat Itämeren alueen ympäristöministerit ovat päässeet sopuun typpi- ja fosforipäästöjen merkittävistä leikkauksista. Venäjän vastustus laivaliikenteen typpirajoituksissa viivästytti päätöksentekoa.

Neuvottelut Itämeren päästövähennyksistä jumissa - Venäjä hangoittelee vastaan

Kööpenhaminaan kokoontuneiden Itämeren alueen ympäristöministereiden piti lyödä lukkoon tulevaisuuden päästövähennykset jo aiemmin päivällä, mutta kokous jäi tauolle iltapäivällä Venäjän vastustuksen vuoksi.

Itämeri.

TS: Laivojen typpipäästöjen rajoitukset Itämerellä siirtyvät

Tarkoituksena on ollut, että NECA-säännökset tulisivat voimaan samaan aikaan EU:n rikkidirektiivin kanssa vuoden 2016 alussa.

Matkustajalautta ja majakka luodolla Helsingin edustalla Suomenlahdella.

Itämeren päästövähennyksiin suunnitellaan tiukennuksia

Suomen osalta typpi- ja fosforikuormitusten vähennystavoitteet tuplaantuvat nykyisistä. Ympäristöministeri Ville Niinistö pitää tavoitteita toteutettavina.

Johanna Ojala-Niemelä

Suomi ottaa aikalisän Itämeren typpidirektiiviasiassa

Suomi on sitoutunut hakemaan Itämerta typpipäästöjen rajoitusalueeksi, mutta tiukempien normien hintalappu taloudelle ja työllisyydelle halutaan selvittää ennen hakemuksen jättämistä.

Outokumpu Shippingin pääluottamusmies Jarmo Pekkarinen.

Luottamusmiehet: Itämeren suojelu vie työpaikat

Vientiteollisuuden mukaan rikkidirektiivin ja päästökaupan aiheuttamien ympäristökulujen päälle on tulossa mojova lisälasku typpipäästöjen vähentämisestä. Pieni ympäristöhyöty koituu kalliiksi, jos se maksaa suomalaisia työpaikkoja, sanovat Outokummun luottamusmiehet.

Sirokatkarapu on levinnyt melkein koko Suomenlahden alueelle.

Itämeren vieraslajit ovat tulleet jäädäkseen

Suomen ympäristökeskuksen seurantalajitutkimuksessa on tutkittu sirokatkaravun ja liejutaskuravun levinneisyyttä ja runsautta Suomenlahdella ja Saaristomerellä. Moni alkuperäislajiston kanssa elintilasta kamppaileva vieraslaji lisääntyy jo Suomessa.

Sari Essayah Kemi Merihovi

Essayah huolissaan rikkidirektiivin vaikutuksista

Torstaina Kemissä vieraillut europarlamentaarikko Sari Essayah harmittelee suomalaisen edunvalvonnan pettämistä rikkipäästöjen vähentämisen valmistelussa. Essayahin mukaan päästörajoista on sovittu vuonna 2008 kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n kanssa.

Öljytankkereiden reittitiedot selville vaikka pakolla Suomenlahdella

Tankkereille on kehitetty uusi reittipalvelu, jolla liikenteenohjauksen kannalta tärkeät reittitiedot saadaan viranomaisten käyttöön. Ohjelmisto on suunniteltu jokaisen tankkilaivan käyttöön, aluksi vapaaehtoisesti. Navigointipalvelun uskotaan vähentävän merkittävästi öljyonnettomuuden riskiä Suomenlahdella.

Rahtilaiva kuljettaa kontteja Helsingin edustalla.

Emeritusprofessori: Rikkidirektiivikohussa on ylilyöntejä

Vuonna 2015 voimaan tulevaa rikkidirektiiviä on kritisoitu paljon Suomessa. Rikkipäätös vähentää rahtilaivojen rikkipäästöjä murto-osaan nykyisestä. Tavoitteeseen pääsee, kun käyttää nykyistä kalliimpaa polttoainetta tai asentaa alukseen pakokaasupesurin.

Grafiikka.

Rikkidirektiivi voi tuoda uusia työpaikkoja telakoille

Direktiivin myötä laivoissa yleistyvät niin sanotut rikkipesurit, joita asennettaan asiantuntijan arvion mukaan noin kolmannekseen suomalaisista laivoista.

Anu Vehviläinen.

Vehviläinen puolustautuu: Kuulin rikkidirektiivistä liian myöhään

Anu Vehviläisen mukaan rikkidirektiivistä oli jo käytännössä päätetty Kansainvälisen merenkulkujärjestön käsittelyssä, ennen kuin hän kuuli hankkeen ongelmista.

Paperirullia UPM:n paperitehtaalla.

Metsäteollisuus: Lisää paperikoneita pysähtyy, jos rikkidirektiivi toteutuu suunnitellusti

Maailman merillä seilaavat laivat ovat saaneet tähän asti tuprutella rikkiä lähes rauhassa ilmaan. Nyt siihen on kuitenkin tulossa stoppi. Kansainvälisen merenkulkujärjestön päätöksellä rikkirajoja tiukennetaan pian myös merillä.

Laiva Kemin Ajoksen satamassa.

Hassi: Rikkidirektiivin kompensaatioksi valtion tukia

Europarlamentaarikko Satu Hassin mielestä teollisuus liioittelee kustannuksia, joita EU:n rikkidirektiivistä aiheutuu. Hassin mukaan teollisuus haluaa rikkikeskustelulla vauhdittaa laivakuljetuksille siirtymäkaudeksi maksettavia valtion tukia.

Sotilaita valvomassa epäiltyjä.

Nato haluaa kokonaan eroon merirosvoista

Kesäkuun lopussa merirosvojen hallussa oli Somalian merialueilla 11 alueella kaapattua alusta ja panttivankeina yli 200 miehistöjen jäsentä.

Merirosvoiksi epäillyt miehet antautuvat Somalian edustalla kesäkuussa 2009. Portugalilaissotilaat pysäyttivät miesten hyökkäyksen kauppa-alukseen.

Merirosvous vähentynyt selvästi

Kansainvälisen merenkulkujärjestön mukaan merirosvous on vähentynyt selvästi Somalian edustalla tehtyjen merirosvouksen vastaisten operaatioiden ansiosta.

Suomalaislaivoille harkitaan aseistettuja vartijoita

Monet maat ovat palkanneet rahtilaivoilleen aseistettuja vartijoita merirosvojen uhan vuoksi. Suomessa lainsäädäntö on kuitenkin esteenä.

Eduskunnan kanta lieveni laivojen rikkipäästöjen siirtymäaikaan

Suuri valiokunta antoi hallitukselle myöntymisvaraa EU-neuvotteluihin. Viiden vuoden tavoite siirtymäajaksi rikkipäästöjen tiukempiin rajoihin ei ole enää ehdoton.

Yksityiskohta Titanic-julisteesta Siirtolaisuusinstituutissa.

Titanicin hylkyä ympäröivät tämän päivän roskat

Loistoristeilijä Titanicin hylky on paremmassa kunnossa kuin on oletettu, mutta sen ympärillä lojuu paljon hylyn yli seilanneista aluksista heitettyjä oluttölkkejä, kertakäyttökuppeja ja muuta roskaa. Myös turistisukellukset ovat jättäneet jälkensä, kertoo Titaniciin perehtynyt tiedetoimittaja Jamie Shreeve.

Italian turma-alus alkoi vuotaa

Italiassa haaksirikkoutunut loistoristeilijä on alkanut vuotaa. Italian ympäristöministerin mukaan ei ole vielä tietoa, onko aluksesta nouseva neste öljyä. Ministeri on julistanut hätätilan, jonka turvin ympäristönsuojelutyöhön käytetään korvamerkittyä erityisrahaa.

Italialainen risteilijä Itämerellä Ruotsin rannikolla.

Itämeren toipuminen uhkaa tyssätä varustamojen vastarintaan

Itämeren valtiot ovat lykänneet jälleen toimia meriliikenteen typpipäästöjen vähentämiseksi. Laivavarustamoelinkeinon voimakas vastustus sai valtiot perääntymään päätöksestä, jonka mukaan Itämerestä tehtäisiin pikaisesti typen oksidipäästöjen valvonta-alue.

Wärtsilä hyötyy laivojen rikkipäästöjen rajoittamisesta

Laivojen tiukentuvat rikkipäästörajat ovat saaneet teollisuuden varpailleen. Isot vientiyritykset pelkäävät laivakuljetusten kallistuvan. Laivamoottoreita valmistavalle Wärtsilälle tiukka rikkiraja taas tuo uusia mahdollisuuksia. Wärtsilä kehittää laivoille pesureita rikin poistamiseksi.

Jorma Kämäräinen

Itämeri-palkinto suomalaiselle

Ruotsin hallituksen Itämeri-palkinto on tänä vuonna annettu suomalaiselle. Liikenteen turvallisusuvirastossa Trafissa ylitarkastajana työskentelevä tekniikan tohtori Jorma Kämäräinen saa palkinnon ponnisteluistaan Itämeren suojelemiseksi.

Suomi ei ole saamassa lisäaikaa Itämeren tiukoille päästövaatimuksille

Suomen vaatimukset lisäajasta Itämerellä käytettävien alusten tiukoista päästörajoista eivät ole saamassa vastakaikua EU:ssa. Direktiivin säätäminen parlamentissa alkaa komission esityksen mukaisesti siitä, että Itämerellä liikennöivien alusten pitää käyttää nykyisestä selvästi puhtaampaa polttoainetta reilun kolmen vuoden kuluttua. Merenkululle aiheutuvien kustannusten takia Suomi on hakenut vaatimuksiin lykkäystä.

Europarlamentaarikko Satu Hassi Arktikumissa Rovaniemellä.

Hassi esittelee rikkipäästödirektiivin EU:ssa

Laivojen rikkipäästöjen rajoittamisen valmistelu etenee EU:ssa. Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta valitsi keskiviikkona Satu Hassin (vihr.) direktiivin esittelijäksi.

Laiva Kemin Ajoksen satamassa.

Laivojen rikkidirektiivi syksyllä

Meriliikennettä koskeva rikkidirektiivi etenee EU-parlamentin ja -neuvoston käsittelyn syksyllä. EU-elimien käsittelyyn tulevan direktiiviesityksen sisältö on käytännössä sama kuin Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn hyväksymä rajoitussopimus.

Italialainen risteilijä Itämerellä Ruotsin rannikolla.

WWF pettyi risteilylaivojen jätevesisäädökseen

Luonnonsuojelujärjestö WWF Suomi on pettynyt kansainvälisen merenkulkujärjestö IMOn jätevesipäätökseen. WWF on huolissaan Itämeren suojelun aikataulusta. IMO päätti viime viikolla nimetä Itämeren erityisalueeksi, missä matkustajalaivoista ei saa päästää käymäläjätteitä suoraan mereen. Päätös astuu voimaan uusien laivojen osalta vuonna 2016.

Laivaliikenteen energiatehokkuus kohenee

Uusien laivojen polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä rajoitetaan jatkossa entistä enemmän. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO hyväksyi perjantaina uudet säännöt, jotka tulevat voimaan vuonna 2013.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle