Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Lapin liiton hallitus näytti vihreää valoa kiistellyn Jäämeren radan maakuntakaavalle

Yksi hallituksen jäsen olisi halunnut palauttaa kaavan valmisteluun, mutta muut eivät kannattaneet esitystä.

Venäläinen laiva etsii Jäämereltä reittiä kaapelille, joka yhdistäisi mantereita historiallisesti pohjoisen kautta

Ankkurit, maanvyörymät ja arktisella alueella jäävuoret ovat vaaraksi valokuitukaapeleille.

Kaksi pyöräilijää loukkaantui kolarissa Porissa – auto jatkoi matkaa pysähtymättä

Törmäys sattui Koillisväylän ja Koivulantien liikenneympyrässä tiistaina iltapäivällä.

Koillisväylän datakaapelin vetäminen Kajaanin kautta askeleen lähempänä

Kajaani olisi hyvä paikka datakaapelin kauttakulkupaikaksi, koska Kajaaniin on jo sijoitettu datakeskuksia.

Rantakylään tulossa pitkä rantaraitti

Rantaraitti on piirretty yleiskaavaehdotukseen, sen sijaan siitä on poistettu kiistelty Ruuhitien ja Koillisväylän yhdyskatu.

Sodankylän satelliittiantennit tarjoavat rahanarvoista tietoa Koillisväylälle tähyävälle Kiinalle

Arktisen avaruuskeskuksen myymän satelliittidatan kysyntä kasvaa Kiinassa. Kiinalaiset haluaisivat myös omia antennejaan Sodankylään, mutta siihen suhtaudutaan varauksella.

Paluu Koillisväylälle – pohjoisen meritiellä on huikea historia

Dokumenttielokuva arktisen väylän merkityksestä.

IBO: Venäjän ensimmäiseen kelluvaan ydinvoimalaan on ladattu polttoaine

Ydinreaktorien toimintaa ryhdytään testaamaan tämän vuoden aikana Murmanskin pohjoispuolella.

Kerrankin pohjoisuudesta on hyötyä: Aasia ja Eurooppa yhdistetään kaapelilla Suomen kautta – ja asemamme maailmankartalla mullistuu

Suomesta tulee muutaman vuoden kuluttua maailmanlaajuisen tietoliikenteen solmukohta, kun Koillisväylää seuraava merikaapeli kytkee Euroopan ja Aasian yhteen Suomen kautta. Huippunopea yhteys tuo Suomelle pysyviä, suoria hyötyjä. Keskustele aiheesta jutun alla.

IBO: Venäjä suunnittelee lisää rajoituksia Koillisväylän meriliikenteeseen

Jatkossa vain Venäjällä rakennetut alukset saisivat käyttää vapaasti Koillisväylää, kertoo nettijulkaisu The Independent Barents Observer.

Jäämeren rata ei kannata – Selvityksestä paljastuu täystyrmäys

Liikenneministeriön teettämä konsulttiselvitys paljastaa, että Jäämeren rata on taloudellisesti kannattamaton. Liikenneministeriö ja Liikennevirasto ovat antaneet ratahankkeesta huomattavasti myönteisemmän kuvan kuin kannattavuutta selvittäneet konsultit.

Mikä on Suomen kanta Jäämeren rataan? Berner kertoo selvityksestä – katso suorana klo 14

Tänään selviää, mitä mieltä Suomi on Jäämeren ratayhteyden rakentamisesta halki Lapin Jäämeren rannalle esimerkiksi Norjan Kirkkoniemeen.

Kiina kaavailee arktista Silkkitietä ja vakuuttaa yhteistyöhaluaan

Kiina julkisti perjantaina ensimmäisen suunnitelmansa arktisen alueen kautta kulkevista kauppareiteistä.

Münchenin turvallisuuskonferenssin johtaja Wolfgang Ischinger

Münchenin turvallisuuskonferenssin vetäjä Wolfgang Ischinger

Jäänmurtajahankinnat edenneet USA:n kongressissa – suomalaisetkin kärkkyvät jopa kuuden aluksen kauppoja

Jäänmurtajakaluston uusimista kannatatetaan yli puoluerajojen. Kongressin odotetaan tekevän lopullisia päätöksiä lähiviikkojen aikana.

Peiponen: Matkustin Jäämeren rataa pitkin - pähkähullussa ratahankkeessa lukee Made by China

Satoja sateisia kilometrejä Jäämeren ratahankkeen perässä - hullunhommaa, mietin. Lopulta kirkastui, niin sää ja mies Varangin vuonnolla: arktisessa pohjoisessa on Suomen - ja Kiinan tulevaisuus.

Lapin rajat ylittävä matkailuyhteistyö kiinnostaa Alaskassa asti

Arktinen talousneuvosto on vaikuttunut Suomen, Ruotsin ja Norjan yhteisistä markkinointiponnisteluista.

Venäjän pohjoisessa ilmaston lämpeneminen ei pelota: "Ei meillä ole mitään ilmastonmuutosta"

Pohjoisvenäläisessä Arkangelin kaupungissa ilmastonmuutokseen suhtaudutaan skeptisesti. Kysyimme neljältä paikalliselta asukkaalta ilmastonmuutoksesta ja arktisen alueen tulevaisuudesta.

Suomi Arktisen neuvoston johtoon: Maailman polttavat kriisit viilenevät pohjoisessa

Yhdysvaltojen ja Venäjän ulkopolitiikan arvaamattomuus heijastuu pohjoiseen, mutta toistaiseksi se ei ole estänyt suurvaltayhteistyötä arktisilla alueilla.

Koillisväylällä hiljaista – Euroopan ja Aasian välisen reitin kulki viime vuonna vain 19 laivaa

Rahtilaivojen lasti vuonna 2016 oli vain kuudesosa vuoden 2012 tavaramääristä.

Arktisessa yhteistyössä alkoi arvaamattomuuden aika – ilmastotavoitteet kiinnostavat enää vain EU:ta

Yhdysvaltain, Venäjän ja EU:n intressit arktisella alueella ovat erilaiset ja yhteistyön jatkuminen epävarmaa. Arktisen neuvoston puheenjohtajana toukokuussa aloittava Suomi onkin suurten haasteiden edessä.

Sipilä ja Medvedev keskustelevat kaupasta ja Arktiksesta – Katso tiedotustilaisuus suorana n. klo 15.15 alkaen

Oulu isännöi pääministeritapaamista. Sekä Suomi että Venäjä toivovat keskinäisen kaupankäynnin elvyttämistä. Siksi etsinnässä ovat toimialat, joita pakotteet eivät kosketa.

Tulos tai ulos: Näihin talouden tavoitteisiin Sipilä sitoo onnistumisensa

Pääministeri Juha Sipilän mukaan talous on nyt hyvällä kasvu-uralla. Jos hallituksen talous- ja kasvutavoitteet eivät toteudu, hän suunnittelee lopettavansa keskustan puheenjohtajana.

Jäämeren rata elää

Liikenneministeri Anne Bernerin mukaan pohjoista rautatietä arvioidaan parhaillaan osana Suomen infran tulevaisuutta.

Euroopan ja Aasian väliselle tietoliikennekaapelille kansainvälistä kannatusta – Tuleeko Suomesta tietoliikenteen solmukohta?

Muun muassa Venäjä, Kiina, Japani ja Norja ovat osoittaneet kiinnostusta Jäämeren kautta kulkevaa Koillisväylän tietoliikennekaapelia kohtaan.

Selvitys: Koillisväylän tietoliikennekaapelilla kansainvälistä kannatusta

Kirkkoniemestä Kiinaan kulkevan kaapelihankkeen poliittisia edellytyksiä selvittivät Paavo Lipponen ja Reijo Svento. Selvityksen mukaan teknisiä tai poliittisia esteitä ei ole.

Herätys: Perjantai kuluu alelaareilla, Aasiaan puuhataan kaapelia ja vinkit pikkujoulujen taksijonoon

Lue tästä päivän uutisaiheet lyhyesti. Voit säätää Uutisvahdissa Herätys-ilmoituksia asetuksista.

Venäjä varustautuu vauhdilla Murmanskin ympärillä ja Koillisväylän varrella

Venäjä vahvistaa määrätietoisesti sotilasvoimaansa arktisella alueella. Tavoitteena on suojella Murmanskissa tukikohtaansa pitäviä ydinsukellusveneitä, mutta myös ottaa hallintaan kauppareitiksi kaavailtu Koillisväylä.

Suomi idän ja lännen valokuidun solmukohdaksi? Tiedon valtatiet ovat uusi rautatie

Tietoliikennekaapelit ovat haavoittuvaisia meressä ja maalla, mutta jos niiden solmukohta on turvallisessa paikassa, ei yhden kaapelin häiriö vie monen mantereen yhteyksiä. Kainuu kilpailee kovasti saadakseen idän ja lännen valokuitukaapeleiden solmukohdan.

Suomessa on tukku tuntemattomia löytöretkeilijöitä – Kalm kuvasi ensimmäisenä tieteellisesti Niagaran putoukset

Suomen kuuluisin löytöretkeilijä on Koillisväylän löytäjä Erik Nordenskiöld. Hänen varjoonsa on jäänyt muun muassa Herman Spöring nuorempi joka oli löytämassä Australiaa kapteeni Cookin kanssa.

Merikaapelihanketta selvittävä Lipponen kannattaa yhä myös Jäämeren rataa

Koillisväylää pitkin Aasiasta Suomen kautta Eurooppaan kulkeva tietoliikennekaapeli toisi liikenneministeriön mukaan Suomeen datakeskuksia ja verkkokauppoja. Löytyykö poliittisesti epävakaana aikana halua hankkeeseen, jossa Venäjän mukanaolo on välttämätöntä, sitä entinen pääministeri Paavo Lipponen nyt selvittää.

Paavo Lipponen selvittää Koillisväylän valokuitukaapelin rakentamista

Entinen pääministeri Paavo Lipponen ja tietotekniikan keskusliiton FiComin entinen toimitusjohtaja Reijo Svento selvittävät, onko Koillisväylän kaapelin rakentamiselle olemassa kansainvälisen yhteistyön edellytyksiä. Hankkeessa rakennettaisiin uusi nopean tietoliikenteen valokuitukaapeli Koillisväylää pitkin Aasian ja Euroopan välille.

Oulu haluaa merenalaisen kaapelin Keski-Eurooppaan

Itämeren kaapeliyhteyden rakentaneen Cinian liikekehitysjohtaja Aki Uljas pitää uuden pohjoisen haaran rakentamista hyvin perusteltuna.

Koillisväylän kansainvälinen rahtimäärä laski mutta Venäjän kotimaan rahti väylällä kasvoi kohisten

Euroopan ja Aasian välisen Koillisväylän eli Pohjoisen merireitin kansainvälinen laivarahtiliikenne pieneni viime vuonna rajusti. Samaan aikaan Venäjän sisäinen rahtiliikenne väylällä kasvoi tuntuvasti.

Kirkkoniemi: Kaivoskonkurssi käänsi työvoimapulan työttömyydeksi

Vuosi sitten Pohjois-Norjan Kirkkoniemessä kärsittiin työvoimapulasta. Viime marraskuussa Kirkkonimen rautamalmikaivos teki konkurssin ja työttömyys koitti. Venäjän rajalla olevassa Kirkkonimessä uskotaan silti arktisten luonnonvarojen tuovan kasvua tulevaisuudessa. Kunnassa odotetaan myös Jäämeren radan toteutuvan aikanaan Suomesta Kirkkoniemeen.

Savupiipputeollisuus jää pian datakeskusten jalkoihin

Datakeskusten ympärillä käy nyt kova kuhina. Niitä syntyy Eurooppaan lähivuosina kymmeniä, jopa satoja. Kilpailu eri maiden välillä on kovaa, ja Suomi on kisassa vahvoilla.

Merikaapelin lasku Itämereen alkaa – tietoliikenneyhteydet Manner-Eurooppaan nopeutuvat huomattavasti

Suomesta Saksaan ulottuvan merikaapelin lasku aloitetaan tänään Suomen aluevesillä. Valmistuttuaan tietoliikennekaapeli nopeuttaa tietoliikenneyhteyksiä Suomesta Manner-Eurooppaan.

Adolf Erik Nordenskiöld varaa ruokaa kolmeksi vuodeksi

A. E. Nordenskiöld oli äärimmäisen huolellinen.

Lapin liitto palkkaa logistiikkaprofessorin

Lapin liitto palkkaa Tampereen teknillisen yliopiston kuljetusjärjestelmien ja logistiikan professori Jarkko Rantalan projektijohtajaksi kehittämään pohjoisen liikenne- ja kuljetusyhteyksiä. Projektijohtajan paikka täytetään kutsumenettelyllä.

Ilmapallot alkavat nostaa tutkimusmatkailija Roald Amudsenin laivaa Jäämerestä

Koillisväylän tutkimiseen rakennettu Maud on odottanut nostajaa Kanadan rannikkovesissä 85 vuotta. Alus on määrä hinata koti-Norjaan satavuotispäiväänsä mennessä.

Kuusi kuvaa Juha Nurmisen elämästä

Yrittäjä Juha Nurminen baby on söpö kääpiömerihevonen

Suomen tunnetuimman tiedemiehen unohdettu lapsuudenkoti – ainutlaatuinen kartanomuseo odottaa korjausta

Suomen kautta aikain tunnetuimman tiedemiehen, tutkimusmatkailija A. E. Nordenskiöldin lapsuudenkoti Mäntsälässä odottaa peruskorjausta. Unohdetuksi helmeksi kutsuttu kartanomuseo kärsii kävijäpulasta.

Paavo Lipposen selvitys: Arktisesta alueesta voi kehittyä Euroopan suurin investointikohde – Suomi tarvitsee pohjoisen tahtotilan

Suomen entinen pääministeri ja SDP:n pitkän linjan poliitikko näkee, että Suomesta voisi muodostua maailmanlaajuisen logistiikan keskus Aasian ja Euroopan välillä, jos pohjoisen kautta avattaisiin valokaapeliyhteys maanosien välillä.

Arktinen talouskasvu jatkuu vaikka hidastelee

Arktisen alueen talouskehitystä hidastavat öljyn halpeneminen, pitkittyneet talouskriisit ja Ukrainan sodan tuomat Venäjän pakotteet. Rovaniemellä Arktisessa talousfoorumissa on arvioitu, että Arktisen alueen investointinäkymä tulevaisuudessa on kuitenkin suuri. Pohjoisen meritien uskotaan palvelevan etenkin raaka-aineiden kuljetuksia lännestä itään.

Kuudes Arktinen talousfoorumi pui kriisejä

Kansainvälinen arktinen talousseminaari Arctic Business Forum kokoontuu tiistaista torstaihin Rovaniemellä. Kuudetta kertaa järjestettävässä seminaarissa puhutaan romahtaneen öljynhinnan, pitkittyneiden talouskriisien ja Ukrainan kriisin vaikutuksia Arktisen talousalueen kehitykselle.

Kansainvälinen tutkijaryhmä kyseenalaistaa Koillisväylän hyödyt

Koillisväylän eli Pohjoisen meritien hyötyjä Euroopan ja Aasian välisenä väylänä on kansainvälisen tutkijaryhmän mukaan liioiteltu. Lyhyytensä vuoksi houkuttelevaa pohjoista vaihtoehtoa rasittavat vaikeat sää- ja jääolot, erikoisrakenteisten laivojen kalleus ja poliittinen epävarmuus.

Pohjoisen meritien tavaraliikenne romahti

Monta vuotta kasvanut rahtiliikenne Euroopan ja Aasian välisellä Pohjoisella meritiellä on vähentynyt tänä vuonna. Norjalaisen uutissivuston BarentsObserverin mukaan tavaratonnien määrä oli marraskuun lopussa lähes 80 prosenttia pienempi kuin viime vuonna vastaavana aikana.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle