Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

 Ylen kolumnisti Johannes Roviomaa studiokuvassa.

Johannes Roviomaan kolumni: Mitäs se Kiina oikein arktisella alueella puuhailee?

Ukrainan sota vaikuttaa myös arktisen alueen tulevaisuuteen. Jos Venäjä heikkenee sodan seurauksena, lisääkö se Kiinan roolia arktisella alueella, pohtii Roviomaa.

Kuvakombo. Vasemmalla kuva Venäjän sotilastukikohdasta arktisella alueella, keskellä satelliittikuva sotilastukikohdasta, oikealla toimittaja Antti Kurra.

Venäjä on ottanut käyttöön kymmenittäin neuvostoaikaisia sotilastukikohtia arktisella alueella – tästä on kyse

Toimittaja Antti Kurra käy videolla läpi, miten ja miksi Venäjä on vahvistanut asemiaan arktisella alueella.

Venäjän kanssa on turha odottaa mitään yhteistyötä arktisilla alueilla, sanoo Norjan suurkäräjien ulko- ja puolustusasiainvaliokunnan puheenjohtaja Ine Eriksen Søreide.

Venäjä lisää arktista asevarustelua ja säästää luonnonsuojelusta – Jäämeren uusi kylmä sota pelottaa asiantuntijoita

Venäjä on ratkaisevassa asemassa Jäämeren alueen tulevaisuuden kannalta, mutta sen toimista pohjoisessa ei ole enää täyttä selvyyttä.

Grafiikka näyttää Venäjän pohjoisrannikolta kulkevan Arctic Connect- ja Kanadan ja Alaskan pohjoispuolelta kulkevan Far North Fiber -datakaapelin reitit.

Suomen kyberturvallisuudelle tärkeä nettikaapeli piti vetää merenpohjaan, mutta yhtäkkiä Venäjä vetäytyi hankkeesta – mitä oikein tapahtui?

Valtionyhtiö Cinia kiertää pohjoisnavan lännen kautta, vaikka se vaatii 1 500 kilometriä pidemmän kaapelin. Hyytävässä geopoliittisessa ilmastossa se on turvallisin reitti.

Rahtilaiva seilaa merellä, kyljessä nimi Kumpula.

Koillisväylän ajojäät ovat pysäyttäneet useita rahtilaivoja – murtaja-apua odotti myös suomalainen rahtilaiva M/S Kumpula

Aasian ja Euroopan väliä purjehditaan Pohjoista meritietä eli Koillisväylää pitkin yhä myöhempään syksyllä. Suomalainen rahtialus on parhaillaan palaamassa Kiinasta venäläisen atomijäänmurtajan avustamana.

Captain on the ship

Venäjä kaivoi Neuvostoliiton suunnitelman esiin ja aikoo valjastaa Jäämeren reitin itselleen – tältä näyttää aluksella, joka tempun tekee

Venäjä valloittaa Arktista ja aikoo ottaa pohjoisen meritien Koillisväylän ensimmäisenä maailmassa ympärivuotiseen käyttöön. Sitä varten Venäjä rakentaa ainoana valtiona ydinkäyttöisten jäänmurtajien laivastoa.

Laiva Jäämerelle Kirkkoniemellä.

Koillisväylän merikaapeli kohtasi esteen – venäläisyritys laittoi tauolle tutkimussuunnitelmat

Suomalaisyritys uskoo edelleen hankkeeseen. Aasian ja Euroopan välillä tietoa siirtävä kaapeli on tarkoitus vetää Jäämeren pohjaan seuraten suurin piirtein Venäjän pohjoista rannikkoa. Sen suunnittelun piti jatkua tänä vuonna.

Uimahousuihin pukeutunut mies keväisessä Pietarissa.

Venäjän viime vuosi oli ennätyslämmin ja lämpeneminen on paljon nopeampaa kuin maapallolla keskimäärin

Siperian pohjoispuolitse kulkeva merireitti oli viime kesän lopulla täysin jäätön.

Kuvamanipulaatio. Toteutuessaan rata halkoisi yhteensä kuusi saamelaispaliskuntaa Sodankylän ja Inarin alueilla.

Lapin liiton hallitus näytti vihreää valoa kiistellyn Jäämeren radan maakuntakaavalle

Yksi hallituksen jäsen olisi halunnut palauttaa kaavan valmisteluun, mutta muut eivät kannattaneet esitystä.

Kirkkoniemen satama.

Venäläinen laiva etsii Jäämereltä reittiä kaapelille, joka yhdistäisi mantereita historiallisesti pohjoisen kautta

Ankkurit, maanvyörymät ja arktisella alueella jäävuoret ovat vaaraksi valokuitukaapeleille.

Kaksi pyöräilijää loukkaantui kolarissa Porissa – auto jatkoi matkaa pysähtymättä

Törmäys sattui Koillisväylän ja Koivulantien liikenneympyrässä tiistaina iltapäivällä.

Datakeskuksen palvelin, taustalla on paljon piuhoja

Koillisväylän datakaapelin vetäminen Kajaanin kautta askeleen lähempänä

Kajaani olisi hyvä paikka datakaapelin kauttakulkupaikaksi, koska Kajaaniin on jo sijoitettu datakeskuksia.

Karttakuva Rantakylä-Utra osayleiskaavaehdotuksesta.

Rantakylään tulossa pitkä rantaraitti

Rantaraitti on piirretty yleiskaavaehdotukseen, sen sijaan siitä on poistettu kiistelty Ruuhitien ja Koillisväylän yhdyskatu.

arktinen avaruuskeskus Sodankylässä

Sodankylän satelliittiantennit tarjoavat rahanarvoista tietoa Koillisväylälle tähyävälle Kiinalle

Arktisen avaruuskeskuksen myymän satelliittidatan kysyntä kasvaa Kiinassa. Kiinalaiset haluaisivat myös omia antennejaan Sodankylään, mutta siihen suhtaudutaan varauksella.

Dokumenttielokuva kertoo Koillisväylän historiasta ja merkityksestä.

Paluu Koillisväylälle – pohjoisen meritiellä on huikea historia

Dokumenttielokuva arktisen väylän merkityksestä.

Akademik Lomonosov -ydinvoimalaitos ohittamassa Langelandin saarta Tanskassa toukokuussa.

IBO: Venäjän ensimmäiseen kelluvaan ydinvoimalaan on ladattu polttoaine

Ydinreaktorien toimintaa ryhdytään testaamaan tämän vuoden aikana Murmanskin pohjoispuolella.

Valokaapeli

Kerrankin pohjoisuudesta on hyötyä: Aasia ja Eurooppa yhdistetään kaapelilla Suomen kautta – ja asemamme maailmankartalla mullistuu

Suomesta tulee muutaman vuoden kuluttua maailmanlaajuisen tietoliikenteen solmukohta, kun Koillisväylää seuraava merikaapeli kytkee Euroopan ja Aasian yhteen Suomen kautta. Huippunopea yhteys tuo Suomelle pysyviä, suoria hyötyjä. Keskustele aiheesta jutun alla.

Lasti nesteytettyä maakaasua saapuu Tornioon

IBO: Venäjä suunnittelee lisää rajoituksia Koillisväylän meriliikenteeseen

Jatkossa vain Venäjällä rakennetut alukset saisivat käyttää vapaasti Koillisväylää, kertoo nettijulkaisu The Independent Barents Observer.

Matkustajalautta M/S Trollfjord Kirkkoniemen satamassa

Jäämeren rata ei kannata – Selvityksestä paljastuu täystyrmäys

Liikenneministeriön teettämä konsulttiselvitys paljastaa, että Jäämeren rata on taloudellisesti kannattamaton. Liikenneministeriö ja Liikennevirasto ovat antaneet ratahankkeesta huomattavasti myönteisemmän kuvan kuin kannattavuutta selvittäneet konsultit.

Jäämeren radan selvitys julki

Mikä on Suomen kanta Jäämeren rataan? Berner kertoo selvityksestä – katso suorana klo 14

Tänään selviää, mitä mieltä Suomi on Jäämeren ratayhteyden rakentamisesta halki Lapin Jäämeren rannalle esimerkiksi Norjan Kirkkoniemeen.

Ensimmäinen kiinalainen rahtialus kulki Koillisväylän kautta

Kiina kaavailee arktista Silkkitietä ja vakuuttaa yhteistyöhaluaan

Kiina julkisti perjantaina ensimmäisen suunnitelmansa arktisen alueen kautta kulkevista kauppareiteistä.

arvovaltaisen näköinen mies

Münchenin turvallisuuskonferenssin johtaja Wolfgang Ischinger

Münchenin turvallisuuskonferenssin vetäjä Wolfgang Ischinger

Polar Star

Jäänmurtajahankinnat edenneet USA:n kongressissa – suomalaisetkin kärkkyvät jopa kuuden aluksen kauppoja

Jäänmurtajakaluston uusimista kannatatetaan yli puoluerajojen. Kongressin odotetaan tekevän lopullisia päätöksiä lähiviikkojen aikana.

Pasi Peiponen

Peiponen: Matkustin Jäämeren rataa pitkin - pähkähullussa ratahankkeessa lukee Made by China

Satoja sateisia kilometrejä Jäämeren ratahankkeen perässä - hullunhommaa, mietin. Lopulta kirkastui, niin sää ja mies Varangin vuonnolla: arktisessa pohjoisessa on Suomen - ja Kiinan tulevaisuus.

Joulupukki jäätkikkölautalla

Lapin rajat ylittävä matkailuyhteistyö kiinnostaa Alaskassa asti

Arktinen talousneuvosto on vaikuttunut Suomen, Ruotsin ja Norjan yhteisistä markkinointiponnisteluista.

Katunäkymä Arkangelista.

Venäjän pohjoisessa ilmaston lämpeneminen ei pelota: "Ei meillä ole mitään ilmastonmuutosta"

Pohjoisvenäläisessä Arkangelin kaupungissa ilmastonmuutokseen suhtaudutaan skeptisesti. Kysyimme neljältä paikalliselta asukkaalta ilmastonmuutoksesta ja arktisen alueen tulevaisuudesta.

Jääkarhu katsoo kameraan

Suomi Arktisen neuvoston johtoon: Maailman polttavat kriisit viilenevät pohjoisessa

Yhdysvaltojen ja Venäjän ulkopolitiikan arvaamattomuus heijastuu pohjoiseen, mutta toistaiseksi se ei ole estänyt suurvaltayhteistyötä arktisilla alueilla.

Halo sateenkaari.

Koillisväylällä hiljaista – Euroopan ja Aasian välisen reitin kulki viime vuonna vain 19 laivaa

Rahtilaivojen lasti vuonna 2016 oli vain kuudesosa vuoden 2012 tavaramääristä.

Jäänmurtaja jäiden keskellä.

Arktisessa yhteistyössä alkoi arvaamattomuuden aika – ilmastotavoitteet kiinnostavat enää vain EU:ta

Yhdysvaltain, Venäjän ja EU:n intressit arktisella alueella ovat erilaiset ja yhteistyön jatkuminen epävarmaa. Arktisen neuvoston puheenjohtajana toukokuussa aloittava Suomi onkin suurten haasteiden edessä.

Uutisvideot: Venäjän ja Suomen pääministerien tiedotustilaisuus

Sipilä ja Medvedev keskustelevat kaupasta ja Arktiksesta – Katso tiedotustilaisuus suorana n. klo 15.15 alkaen

Oulu isännöi pääministeritapaamista. Sekä Suomi että Venäjä toivovat keskinäisen kaupankäynnin elvyttämistä. Siksi etsinnässä ovat toimialat, joita pakotteet eivät kosketa.

Juha Sipilä

Tulos tai ulos: Näihin talouden tavoitteisiin Sipilä sitoo onnistumisensa

Pääministeri Juha Sipilän mukaan talous on nyt hyvällä kasvu-uralla. Jos hallituksen talous- ja kasvutavoitteet eivät toteudu, hän suunnittelee lopettavansa keskustan puheenjohtajana.

Rautatietä

Jäämeren rata elää

Liikenneministeri Anne Bernerin mukaan pohjoista rautatietä arvioidaan parhaillaan osana Suomen infran tulevaisuutta.

Koillisväylän tietoliikennekaapeli

Euroopan ja Aasian väliselle tietoliikennekaapelille kansainvälistä kannatusta – Tuleeko Suomesta tietoliikenteen solmukohta?

Muun muassa Venäjä, Kiina, Japani ja Norja ovat osoittaneet kiinnostusta Jäämeren kautta kulkevaa Koillisväylän tietoliikennekaapelia kohtaan.

Koillisväylä

Selvitys: Koillisväylän tietoliikennekaapelilla kansainvälistä kannatusta

Kirkkoniemestä Kiinaan kulkevan kaapelihankkeen poliittisia edellytyksiä selvittivät Paavo Lipponen ja Reijo Svento. Selvityksen mukaan teknisiä tai poliittisia esteitä ei ole.

Kyltti alennuksesta.

Herätys: Perjantai kuluu alelaareilla, Aasiaan puuhataan kaapelia ja vinkit pikkujoulujen taksijonoon

Lue tästä päivän uutisaiheet lyhyesti. Voit säätää Uutisvahdissa Herätys-ilmoituksia asetuksista.

Vladimir Putin ja Sergei Shoigu.

Venäjä varustautuu vauhdilla Murmanskin ympärillä ja Koillisväylän varrella

Venäjä vahvistaa määrätietoisesti sotilasvoimaansa arktisella alueella. Tavoitteena on suojella Murmanskissa tukikohtaansa pitäviä ydinsukellusveneitä, mutta myös ottaa hallintaan kauppareitiksi kaavailtu Koillisväylä.

Suuri määrä keltaisia kaapeleita.

Suomi idän ja lännen valokuidun solmukohdaksi? Tiedon valtatiet ovat uusi rautatie

Tietoliikennekaapelit ovat haavoittuvaisia meressä ja maalla, mutta jos niiden solmukohta on turvallisessa paikassa, ei yhden kaapelin häiriö vie monen mantereen yhteyksiä. Kainuu kilpailee kovasti saadakseen idän ja lännen valokuitukaapeleiden solmukohdan.

Ilari Sääskjärvi ja Anto Leikola.

Suomessa on tukku tuntemattomia löytöretkeilijöitä – Kalm kuvasi ensimmäisenä tieteellisesti Niagaran putoukset

Suomen kuuluisin löytöretkeilijä on Koillisväylän löytäjä Erik Nordenskiöld. Hänen varjoonsa on jäänyt muun muassa Herman Spöring nuorempi joka oli löytämassä Australiaa kapteeni Cookin kanssa.

Koillisväylä

Merikaapelihanketta selvittävä Lipponen kannattaa yhä myös Jäämeren rataa

Koillisväylää pitkin Aasiasta Suomen kautta Eurooppaan kulkeva tietoliikennekaapeli toisi liikenneministeriön mukaan Suomeen datakeskuksia ja verkkokauppoja. Löytyykö poliittisesti epävakaana aikana halua hankkeeseen, jossa Venäjän mukanaolo on välttämätöntä, sitä entinen pääministeri Paavo Lipponen nyt selvittää.

Paavo Lipponen

Paavo Lipponen selvittää Koillisväylän valokuitukaapelin rakentamista

Entinen pääministeri Paavo Lipponen ja tietotekniikan keskusliiton FiComin entinen toimitusjohtaja Reijo Svento selvittävät, onko Koillisväylän kaapelin rakentamiselle olemassa kansainvälisen yhteistyön edellytyksiä. Hankkeessa rakennettaisiin uusi nopean tietoliikenteen valokuitukaapeli Koillisväylää pitkin Aasian ja Euroopan välille.

Koillisväylän tietoliikennekaapeli

Oulu haluaa merenalaisen kaapelin Keski-Eurooppaan

Itämeren kaapeliyhteyden rakentaneen Cinian liikekehitysjohtaja Aki Uljas pitää uuden pohjoisen haaran rakentamista hyvin perusteltuna.

Sovcomflotin säiliöalus Mihail Uljanov.

Koillisväylän kansainvälinen rahtimäärä laski mutta Venäjän kotimaan rahti väylällä kasvoi kohisten

Euroopan ja Aasian välisen Koillisväylän eli Pohjoisen merireitin kansainvälinen laivarahtiliikenne pieneni viime vuonna rajusti. Samaan aikaan Venäjän sisäinen rahtiliikenne väylällä kasvoi tuntuvasti.

Kirkkoniemen keskustaa

Kirkkoniemi: Kaivoskonkurssi käänsi työvoimapulan työttömyydeksi

Vuosi sitten Pohjois-Norjan Kirkkoniemessä kärsittiin työvoimapulasta. Viime marraskuussa Kirkkonimen rautamalmikaivos teki konkurssin ja työttömyys koitti. Venäjän rajalla olevassa Kirkkonimessä uskotaan silti arktisten luonnonvarojen tuovan kasvua tulevaisuudessa. Kunnassa odotetaan myös Jäämeren radan toteutuvan aikanaan Suomesta Kirkkoniemeen.

johtoja datakeskuksessa

Savupiipputeollisuus jää pian datakeskusten jalkoihin

Datakeskusten ympärillä käy nyt kova kuhina. Niitä syntyy Eurooppaan lähivuosina kymmeniä, jopa satoja. Kilpailu eri maiden välillä on kovaa, ja Suomi on kisassa vahvoilla.

Merikaapelin vetoa

Merikaapelin lasku Itämereen alkaa – tietoliikenneyhteydet Manner-Eurooppaan nopeutuvat huomattavasti

Suomesta Saksaan ulottuvan merikaapelin lasku aloitetaan tänään Suomen aluevesillä. Valmistuttuaan tietoliikennekaapeli nopeuttaa tietoliikenneyhteyksiä Suomesta Manner-Eurooppaan.

Adolf Erik Nordenskiöld

Adolf Erik Nordenskiöld varaa ruokaa kolmeksi vuodeksi

A. E. Nordenskiöld oli äärimmäisen huolellinen.

Lapin vaakuna ja Lapin seutukuntakartta

Lapin liitto palkkaa logistiikkaprofessorin

Lapin liitto palkkaa Tampereen teknillisen yliopiston kuljetusjärjestelmien ja logistiikan professori Jarkko Rantalan projektijohtajaksi kehittämään pohjoisen liikenne- ja kuljetusyhteyksiä. Projektijohtajan paikka täytetään kutsumenettelyllä.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle