Hyppää pääsisältöön

Keskiviikkosarja 6

Douglas Boyd, kapellimestari
Pieter Wispelwey, sello

Mozart: Balettimusiikkia oopperasta Idomeneo
Haydn: Sellokonsertto nro 1
Haydn: L'isola disabitata, alkusoitto
Haydn: Sinfonia nro 96 "Ihme"

Ennakkotiedoista poiketen, Haydnin sinfonia nro 94 sijaan kuullaan sinfonia nro 96.

Ke 12.11.2014
Musiikkitalo klo 19.00
Suora videolähetys alkaen klo 18.50
Suora radiolähetys Yle Radio 1 klo 19.03

Pieter Wispelwey
Pieter Wispelwey Pieter Wispelwey Kuva: Benjamin Ealovega pieter wispelwey

Joseph Haydnin aktiivisinta aikaa konserttojen säveltäjänä oli 1760-luvun alkupuoli. Hänet oli 1761 nimetty apulaiskapellimestariksi Habsburgin valtakunnan rikkaimpiin kuuluvan Esterházyn ruhtinassuvun hoviorkesteriin. Varsinainen kapellimestari, ikääntynyt ja sairas Gregor Werner otti vastuun kirkkomusiikista, Haydnin osalle lankesi soitinmusiikki. Samassa yhteydessä ruhtinas Paul Anton Esterházy uudisti orkesteriaan ja palkkasi siihen uusia soittajia. Kovin suuri orkesteri ei ollut, hiukan reilut 20 muusikkoa, mutta joukossa oli muutamia armoitettuja soittajia, jotka innoittivat Haydnia säveltämään heille konserttoja. Vuoteen 1765 mennessä niitä syntyi ainakin 11, joista kuusi on säilynyt.

Yksi Esterházyjen hoviorkesterin uusista huippumuusikoista oli Wienistä suvun tuolloiseen tukikohtaan Eisenstadtiin houkuteltu sellisti Joseph Weigl. Hänelle Haydn sävelsi joskus vuosien 1761-65 aikana sellokonserton C-duuri. Teos oli pitkään kateissa, ja sen löytyminen 1961 Prahan Kansalliskirjastosta oli yksi aikansa suurista musiikillisista sensaatioista. Teos ohitti pian suosiossa Haydnin myöhemmän D-duuri-sellokonserton ja se on nykyisin lajinsa soitetuin teos klassismin kaudelta.

Haydn oli ahkera mies, ja työsopimuskin piti hänet taukoamattomassa työn touhussa. Esterházy -vuosikymmenten varrelta ei löydy yhtään vaihetta, jolloin hän olisi ollut huonossa iskussa. Teosluettelo kertoo, etteivät taiteilijoille tavanomaiset luovuuskriisit tai edes pitempiaikaiset sairaudet vaivanneet häntä koskaan. Sen sijaan Haydn näyttää välillä olleen tavallistakin aikaansaavempi. Esimerkiksi vuosi 1779 oli varsin vilkas. Haydnin tiedetään tuolloin säveltäneen neljä sinfoniaa (numerot 67-70), pianokonserton sekä ainakin kolme oopperaa. Saksankielinen Die bestrafte Rachbegierde eli ”Rangaistu kostonhimo” on sittemmin kadonnut, eivätkä kokonaisina ole säilyneet kaksi italiankielistäkään: La vera costanza (”Tosi uskollisuus”) ja L’isola disabitata (”Asumaton saari”).

L’isola disabitata sai ensi-iltansa joulukuussa 1779. Sitä edelsi katastrofi. Marraskuussa vietettiin hääjuhlaa, jota varten Esterházyn palatsin Kiinalainen tanssisali oli sisustettu mm. kahdella autenttisella kiinalaisella kamiinalla. Kun niitä lämmitettiin vahingossa liikaa, syttyi tulipalo, joka tuhosi koko rakennuksen. Orkesterin soitinvarasto ja nuotisto paloivat poroksi; suuri osa soittajista menetti soittimensa, mm. Haydn upouuden cembalonsa – ja mikä pahinta, lukuisia hänen käsikirjoituksiaan kärysi saman tien. Koska L’isola disabitata oli vielä keskeneräinen, sen partituuri sijaitsi onnekkaasti toisessa rakennuksessa ja säästyi. Mutta mitä kaikkea mahdettiin menettää?
(Jouni Kaipainen)

Tapahtuman tiedot

Liput: alk. 30 / 25 / 20 / 18 (eläk.) / 8 €

Väliaika noin klo 19.50. Konsertti päättyy noin klo 20.55.