Mediapolis Game Jam 2015
Mediapolis Game Jam 2015 päätökseen
Jammailijat käänsivät vaikeudet voitoksi
48 tuntia kestänyt pelijamitapahtuma Mediapolis Game Jam 2015 on saatu päätökseen. Sunnuntai-iltapäivällä ryhmät esittivät pelinsä Mo-cap-studiolla ja Lattia 1:llä pidetyissä demonstraatioissa. Kaikki pelidemonstraatiot tulevat nähtäväksi Yle Areenaan ja ne voi löytää myös Mediapolis Game Jam 2015 -etusivulta. Sivustolle ilmestyy uutta artikkeli- ja videomateriaalia aina marraskuun loppuun saakka.
Jameilla yhteensä yhdeksän ryhmää pelien kimpussa
Mediapolis Game Jam pelisuunnitteluryhmät on muodostettu.
Mediapolis Game Jam 2015 pyörähti käyntiin vauhdilla. Perjantain aikana jammailijat tutustuivat toisiinsa ja pääsivät kyselemään ammattilaisilta käytössä olevasta virtuaaliteknisestä elokuvakalustosta. Suosituimpien peli-ideoiden ympärille muodostettiin yhdeksän ryhmää, jotka jatkavat pelien suunnittelua aamuun asti.
Mediapolis Game Jam – pelejä virtuaalilaitteille 48 tunnissa
Pelijameilla ammattilaiset ja harrastajat kohtaavat
Mediapolis Game Jamissa 20.-22.11. pelintekijät kokoontuvat yhteen suunnittelemaan ja luomaan uusia pelejä jamihengessä. Osallistujat jakautuvat pieniin ryhmiin, jotka koostuvat pelisuunnittelun eri osa-alueiden taitajista. Kunkin ryhmän tavoite on tehdä peli valmiiksi 48 tunnin aikarajan puitteissa. Mediapoliksen jameissa ryhmät hyödyntävät pelin tekemisessä virtuaaliteknistä elokuva-alan laitteistoa.
#mediapolisjam
Pelintekijät-sarjan artikkelit
Peliala on murroksessa ja se näkyy Karoliina Korppoossa
Cities: Skylines -peli on nelinkertainen yllättäjä.
Näin syntyy hittipeli: Linnoittaudutaan kellariin kolmeksi vuodeksi. Juodaan Cokista, nukutaan ilmapatjoilla ja pyyhitään huurua rilleistä. Nyt peliala on murroksessa, sillä nörtit ovat tulleet kellareistaan, tavanneet muita ihmisiä ja ymmärtäneet, että pitsaan tarvitaan myös rahaa. Pelialan muutos kiteytyy Karoliina Korppooseen, joka suunnitteli Cities: Skylines -pelin.
Hill Climb Racing -mäkiautopeliä on ladattu yli 400 miljoonaa kertaa
Toni Fingerroos ei pelkää epäonnistumista.
Toni Fingerroos oli 10-vuotias kun hän koodasi ensimmäisen autopelinsä. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin hänestä tuli miljonääri hittipeli Hill Climb Racingin maailmanlaajuisen menestyksen ansiosta. Millaisen pelifirman hän on rakentanut?
Peliala imaisi Elina Arposen mukaansa
Tribe Studiosin toimitusjohtaja Elina Arponen
”Huomattiin, että meidän tuntemissa ihmisissä on mieletön määrä osaamista ja monialaisuutta."
Veli Laamanen ja unelma omasta pelifirmasta
Veli Laamanen on juuri perustanut oman pelifirman.
Mun mielestä peli on paras mahdollinen tarinankerronnan väline, sanoo Veli Laamanen. Hän nauttii siitä, kuinka hyvän pelin äärellä voi uppoutua tarinaan, unohtaa ulkopuolisen maailman – ja olla osallisena pelissä.
Sukella pelimaailman syövereihin
Miksi suomalaiset pelifirmat menestyvät maailmalla?
Elina Lappalaisen uusi kirja on Pelien valtakunta.
Miten suomalaiset peliyhtiöt valloittivat maailman? Hyvä, iso kysymys – ja tuoreen tietokirjan alaotsikko. Kirjan on kirjoittanut Tieto-Finlandialla palkittu toimittaja Elina Lappalainen.
Sukellus pelimaailmaan: Pelialan historioitsija Juho Kuorikoski
Uuno Turhapuro muuttaa maalle on pelihistorian kummajainen
Uuno Turhapuro muuttaa maalle on suomalaisen pelihistorian kummajainen.
Sukellus pelimaailmaan: Bisnesenkeli Jaakko Salminen
Pelialaan sijoittaminen on riskialtista
Pelialaan sijoittaminen on riskialtista ja saattaa tulla liian kalliiksi.
Sukellus pelimaailmaan: Pelialan verkottaja Sonja Ängeslevä
Peliala on haasteellista
Kotimaisen peliteollisuuden historiaa ollaan kirjoittamassa vasta juuri nyt