Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Konsertit, kausi 2020-2021 pääkuva

RSO & Nicholas Collon

Nicholas Collon, kapellimestari
Nicholas Collon, kapellimestari Kuva: Jim Hinson nicholas collon
Musiikinhistoria on kuin polku, jolla aiempien sukupolvien tekemät valinnat väistämättä vaikuttavat myöhempien sukupolvien valintoihin ja musiikkiin. Illan teokset todistavat yhden merkittävän polun olemassaolosta. Samalla ne osoittavat tietä nykyaikaan.

Nuoren Ludwig van Beethovenin pienet, välähdyksenomaiset musiikilliset sähköiskut kasvoivat hänen uransa aikana lopulta myrskyksi, joka vuoteen 1827 mennessä oli kaatanut kumoon sinfonian, pianosonaatin ja jousikvarteton klassiset periaatteet. Hänen viimeisten pianosonaattiensa ja jousikvartettojensa vallankumoukselliset muotorakenteet inspiroivat olennaisesti romantiikan ajan säveltäjiä. Niiden pohjalta syntyivät niin Franz Lisztin sinfoniset runot, kuin monet Gustav Mahlerin sinfoniatkin.

Arnold Schönbergin v. 1906 säveltämä Kamarisinfoniakin kulkee Beethovenin myöhäisten teosten viitoittamaa tietä. Se on kuumeisesti eteenpäin rynnivä yksiosainen teos, joka jakaantuu kuitenkin viiteen kontrastoivaan mutta toisistaan riippuvaiseen osaan. Schönbergin tekemät ratkaisut taas vaikuttavat säveltäjiin meidänkin päivinämme, yhtenä esimerkkinä mainittakoon John Adamsin Kamarisinfonia vuodelta 1992.

Beethovenin ensimmäinen sinfonia jaksaa viihdyttää ja yllättää, vaikka se ei vielä kovin vallankumouksellinen olekaan. Jo Beethovenin ensimmäisen Wienin vuosikymmenen tiukan klassisesti muotoiltujen teosten yksityiskohdat kertovat peroonallisuudesta, joka ei ole ollenkaan kuten Haydn tai Mozart, ja jolla on jo käytössään tuota poikkeuksellista persoonallisuutta ja lahjakkuutta vastaavat tekniset taidot.

Hannu Lintu

Nicholas Collon, kapellimestari

Arnold Schönberg: Kamarisinfonia nro 1 E-duuri op. 9
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 1 C-duuri op. 21

Liput: 9-37 €

Konsertissa ei ole väliaikaa ja se päättyy n. klo 21.15.